bevallen en opvoeden toen en nu

11-11-2019 22:24 147 berichten
TO begint. Ik kreeg mijn oudste in '84. Je man/vriend mocht al wel bij de bevalling zijn maar liever niet. Je werd van onderen nog geschoren en een bekken met dettol oplossing stond standaard in de kraamkamer. Na de bevalling moest je 12 uur plat liggen met een sluitlaken met een opgerold washandje erin boven je baarmoeder. Toen was je nog kraamvrouw voor minstens 8 dagen.

Opvoeden deden we destijds via overlevering en Spock. Kortom; een heel verschil met nu. Het lijkt me leuk om hier over van gedachten te wisselen. Hoe ging het toen en nu rondom bevallen en opvoeden?
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 07:55
En wat is er precies mis met het lekker blijven van seks?
Op onze leeftijd? Doe niet zo gek....
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Fara69 schreef:
12-11-2019 00:40
Sjezus, 2000 klinkt zo modern, zeker qua bevallen. Maar ook dat is inmiddels 19 (!!!) jaar geleden. Ik was vorig jaar mei bij de bevalling van mijn kleinkind in een modern zh in Rotterdam. Ik was perplex over het gebrek aan zorg en empathie en was blij dat ik er voor mijn dochter was met warme washandjes en hete kruiken. Beschuit met muisjes na de bevalling was er niet bij en als ik er niet achteraan gezeten had had dochter het schamele ontbijt ook misgelopen. k vind het heel jammer dat bevallen en kraamtijd tegenwoordig niet meer zo speciaal lijkt als in mijn tijd.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over opvoeden. Ook dat was zo anders in mijn tijd. Niet beter, niet slechter, maar anders, duidelijker. Alhoewel het toen al modern was om je ouders bij hun naam te noemen. Ria, pak jij voor mij eens appelsap. Bij ons was het; mama wilt u appelsap voor mij pakken?

Ik weet het, hopeloos ouderwets maar ik hoor nog altijd liever alstublieft en dank u wel dan dat respectloze gecommandeer.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
LoveDobby schreef:
12-11-2019 06:54
Bevallen in 1999, 2000 en 2004, echo was niet standaard, als je mazzel had kreeg je een termijnecho. (Vlak na nummer 3 werd de 20 weken echo ingevoerd, nicht kreeg hem wel) Alle 3 thuisbevallen en 8 dagen volledige kraamzorg. Borstvoeding zocht je maar uit, na 2x mislukken bij de derde niet eens meer aan begonnen.
ik had vergelijkbare data
Inderdaad geen echo's standaard.
in 2000 was BV nog iets wat je zelf uit moest zoeken, maar wel heul goed was. Maar dat ik op verzoek voedde, was toch beetje malligheid (vond ook het CB). En daar moest toch regelmaar in komen. Ik ben gelukkig stronteigenwijs en haalde mijn BV-info verder van internet.
Oei-ik-Groei wisten we al van dat het onzin was. Ik las zelf Babies van Desmond Morris

2004 snapte ook het CB hoe BV werkt en hoefde ik mijn voeden op verzoek niet langer uit te leggen.
Wel was er een CB-doos die mij vertelde, dat als jongste (billenschuiver) niet leerde kruipen ze dus dyslectisch zou worden...
Ze is niet dyslectisch, wel eigenwijs
herken ik niets van hoor, bij mij in het ziekenhuis kwamen de zusters zeker wel met washandjes, kruik in het bedje van de baby op het moment dat ik mocht gaan persen. En ik kreeg ook terwijl de baby op de borst lag beschuit met muisjes. al had ik geen idee hoe ik die dan precies moest gaan eten. 2011 en 2015.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Solomio schreef:
12-11-2019 07:56
Op onze leeftijd? Doe niet zo gek....

Oh, die memo heb ik ff gemist.
lilalinda schreef:
12-11-2019 07:58
ik had vergelijkbare data
Inderdaad geen echo's standaard.
in 2000 was BV nog iets wat je zelf uit moest zoeken, maar wel heul goed was. Maar dat ik op verzoek voedde, was toch beetje malligheid (vond ook het CB). En daar moest toch regelmaar in komen. Ik ben gelukkig stronteigenwijs en haalde mijn BV-info verder van internet.
Oei-ik-Groei wisten we al van dat het onzin was. Ik las zelf Babies van Desmond Morris

2004 snapte ook het CB hoe BV werkt en hoefde ik mijn voeden op verzoek niet langer uit te leggen.
Wel was er een CB-doos die mij vertelde, dat als jongste (billenschuiver) niet leerde kruipen ze dus dyslectisch zou worden...
Ze is niet dyslectisch, wel eigenwijs
In 1996 werd BV al aangemoedigd, bij mij iig.
In 1998 moest ik juist voeden op verzoek, wat ik niet echt heel prettig vond.

David Dunning
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 08:01
Oh, die memo heb ik ff gemist.
Goed dat dit topic er is dus.
Moderne fratsen, lekkere seks als je geen kinderen meer wilt of kunt krijgen.

David Dunning
Solomio schreef:
12-11-2019 08:03
In 1996 werd BV al aangemoedigd, bij mij iig.
In 1998 moest ik juist voeden op verzoek, wat ik niet echt heel prettig vond.
had weinig vertrouwen in het CB, dus kan best aan het gelegen hebben (die snapten groeicurves bij BV ook niet)

Ik haalde mijn info van ouders.nl en borstvoedingnatuurlijk
lilalinda schreef:
12-11-2019 08:08
had weinig vertrouwen in het CB, dus kan best aan het gelegen hebben (die snapten groeicurves bij BV ook niet)

Ik haalde mijn info van ouders.nl en borstvoedingnatuurlijk
BV ging bij mij vanzelf, groeicurve ging bij kind vanzelf en ik had een fantastische wijkverpleegkundige.
Ik heb nooit info over BV gehad of opgezocht, ik deed het gewoon.
Omdat dat het beste was voor mijn kind.
Gelukkig was toen nog het idee dat 6 maanden BV prima was, want ik vond het vreselijk.

David Dunning
Fara69 schreef:
12-11-2019 00:40
Alhoewel het toen al modern was om je ouders bij hun naam te noemen. Ria, pak jij voor mij eens appelsap. Bij ons was het; mama wilt u appelsap voor mij pakken?

Ik weet het, hopeloos ouderwets maar ik hoor nog altijd liever alstublieft en dank u wel dan dat respectloze gecommandeer.
Komt-ie weer:

'Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’
Solomio schreef:
12-11-2019 08:13
BV ging bij mij vanzelf, groeicurve ging bij kind vanzelf en ik had een fantastische wijkverpleegkundige.
Ik heb nooit info over BV gehad of opgezocht, ik deed het gewoon.
Omdat dat het beste was voor mijn kind.
Gelukkig was toen nog het idee dat 6 maanden BV prima was, want ik vond het vreselijk.
Oudste bleek een KM-allergie, dus een jaar BV.
en Jongste (omdat oudste een allergie had), voor de zekerheid een jaar

Was blij, dat ik mijn lichaam terugkreeg
lilalinda schreef:
12-11-2019 08:20
Oudste bleek een KM-allergie, dus een jaar BV.
en Jongste (omdat oudste een allergie had), voor de zekerheid een jaar

Was blij, dat ik mijn lichaam terugkreeg
Hier ook KM-allergie, wat een extra reden was voor mij om te stoppen met BV. Hij speciale flesvoeding, ik weer gewoon kaas en melk.

David Dunning
Ik had ook hechtingen (met behoorlijk wat pijn, want achteraf zaten ze veel te strak) en ik moest op een soort zwembandje zitten. Iets hards heb ik nooit gehoord.(1984)
Solomio schreef:
12-11-2019 08:23
Hier ook KM-allergie, wat een extra reden was voor mij om te stoppen met BV. Hij speciale flesvoeding, ik weer gewoon kaas en melk.
Ze had geen last van wat ik at/dronk, (nu ben ik niet zo van de zuivel, dat scheelt wellicht)
Maar kreeg direct vlekken als ergens melk(poeder) in zat en dan kon je vast doeken halen, dan begon het kotsen.
Tegen haar 5e verjaardag overheen gegroeid. En nu gebruikt ze principieel geen zuivel meer
VGM1980 schreef:
12-11-2019 07:59
herken ik niets van hoor, bij mij in het ziekenhuis kwamen de zusters zeker wel met washandjes, kruik in het bedje van de baby op het moment dat ik mocht gaan persen. En ik kreeg ook terwijl de baby op de borst lag beschuit met muisjes. al had ik geen idee hoe ik die dan precies moest gaan eten. 2011 en 2015.
Kruik in het bedje op het moment dat je mocht persen? 2014 was het jaar van huid-op-huid contact. Dus bloot kind direct op de blote buik.
Ik ben in 1984 geboren, mijn moeder wilde in het ziekenhuis bevallen maar dat mocht niet, thuis was de standaard. Uiteindelijk is ze toch met spoed naar het ziekenhuis gebracht omdat de bevalling niet goed ging. Daar werd ze zo ongeveer gedwongen een bloedtransfusie te krijgen terwijl ze dat niet wilde (er was toen besmet bloed in omloop). Ze werd ook ontmoedigd om borstvoeding te geven, flesvoeding was toch veel makkelijker?

Ik ben vorig jaar bevallen, het plan was om in het ziekenhuis te bevallen maar het werd een thuisbevalling omdat ik al volledige ontsluiting had toen de verloskundige kwam. Zowel de verloskundige als de kraamhulp deden in 1984 ook al bevallingen, ze waren ook wel van de oude stempel maar ik vond dat wel wat hebben. Super ervaren dames, lekker nuchter en hoewel ze elkaar niet kenden en de kraamzorg tijdens het persen binnen kwam werkten ze direct als een team. Voelde heel vertrouwd en het was een super bevalling met nauwelijks bloedverlies en geen hechtingen. Ook met washandjes e.d., ze dachten echt met me mee en ik vond dat zowel de verloskundige als kraamzorg heel goed luisterden naar mijn wensen, de kraamzorg is die eerste nacht ook extra lang gebleven om me te helpen met de borstvoeding en dat ging uiteindelijk geweldig. Hele fijne ervaring dankzij die ervaren dames :heart:
gioia82 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 08:31
2.20% gewijzigd
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Mevrouw75 schreef:
12-11-2019 08:29
Kruik in het bedje op het moment dat je mocht persen? 2014 was het jaar van huid-op-huid contact. Dus bloot kind direct op de blote buik.

Gebeurde bij mij ook al hoor (1984)
herfstappeltaart schreef:
12-11-2019 08:31
Oh, dat kan hoor.

Mijn moeder heeft tussen ‘75 en ‘84 alle varianten voorbij zien komen geloof ik. Zelf was ze wel van die-hard geloof ik. Bij de opgewekte bevalling heeft ze stampij lopen maken omdat ze géén pijnstilling wilde. Alle andere kinderen zonder dus déze ook!

Bij alle bevallingen heeft ze zélf de vader weggestuurd.
12-11-2019 08:31
Volgens mij bedoelt Mevrouw75 dat dat nu juist niet meer gebeurt.

David Dunning
Solomio schreef:
12-11-2019 08:35
Volgens mij bedoelt Mevrouw75 dat dat nu juist niet meer gebeurt.
Ja juist wel. Ik heb geen bedje gezien in het ziekenhuis.
Mevrouw75 schreef:
12-11-2019 08:36
Ja juist wel. Ik heb geen bedje gezien in het ziekenhuis.
Dabedoelik.

Mss begrijp ik herfstappeltaart dan verkeerd: ik dacht dat die bedoelde dat er in 1984 ook al tijdens het persen een kruik in het bedje werd gelegd.

David Dunning
Sorry als ik onduidelijk was. Ik bedoelde dat in 1984 het huid-op-huid contact ook heel belangrijk werd gevonden.
Wat Gioia82 schrijft herken ik ook niet (dat je niet in het ziekenhuis mocht bevallen en thuis standaard was).
Misschien ook per streek anders?
12-11-2019 08:46
Sorry als ik onduidelijk was. Ik bedoelde dat in 1984 het huid-op-huid contact ook heel belangrijk werd gevonden.
Ja, ik snap het inmiddels.

En ik dacht serieus bij jouw post: wat leest die herfstappeltaart slecht zeg.
:facepalm: :$

David Dunning
Caramelfudge schreef:
12-11-2019 06:46
Seks moet toch ook gewoon lekker blijven. Twee keer gehecht en er is niets mis mee hoor.

Een keizersnede krijg je hier in ons ziekenhuis in elk geval niet op verzoek.

Er zijn anders veel vrouwen die minder voelen of pijn hebben na de bevalling. Nog meer vrouwen die ineens weten wat bekkenbodemfysio is. Dus doen alsof het in 100% vd gevallen wel allemaal bijtrekt is niet zo.

En het aantal vrouwen die een keizersnede krijgen is wel stijgende en ik vermoed dat die trend nog wel gaat doorzetten.
Geen urenlang pijntraject, angst, het kunnen plannen en geen eventuele restschade aan punani worden dan als redenen genoemd. Het zal in de toekomst steeds meer geaccepteerd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven