Zie ginds komt de stoomtrein?

woensdag 13 november 2019 om 12:03
Dit. Ik ben van plan vragen gewoon te beantwoorden met de tegen vraag: Wat denk je zelf?

woensdag 13 november 2019 om 12:04
Betty_Slocombe schreef: ↑13-11-2019 10:54Het is niet echt, he. En een kind dat valt over kleine verschillen of inconsistenties in het verhaal, is wellicht gewoon te oud voor geloven dat het allemaal echt is.
Je kunt dit feest heel leuk vieren zonder te geloven dat het allemaal echt is, overigens.
Dit!!! Het is een sprookje. Geef er gewoon een draai aan. Als je kind ernstig gaat twijfelen is het geloof over. Prima.Volgende hoofdstuk.
woensdag 13 november 2019 om 12:10
Och, mijn moeder liet sinterklaas altijd komen voor de kleinkinderen. Heel de familie was er dan, gelovig of ongelovig. Tot het jaar dat er niemand meer geloofde, oma vond het zo sneu dat het voor de jongste ineens afgelopen was, dus toen hebben we er maar een afscheidsfeestje van gemaakt. Mert als klap op de vuurpijl : Sint die zich aan oma bekend maakte, Hij woonde in hetzelfde dorp en ma zou hem moeten kennen in het normale leven, maar kon hem niet voor de geest halen. Dus sint zet zijn mijter af, doet de baard af, En toen had je die jongsten moeten zien kijken, zelfs degene die het jaar daarvoor al niet meer geloofde. Of ze water zagen brandenwatdachtjehiervan schreef: ↑13-11-2019 11:44Mijn nichtje van 8 gelooft niet meer in sinterklaas. Maar de pieten zijn wel echt. Dat vind ik zo grappig.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

woensdag 13 november 2019 om 12:15
Mijn oudste begreep lange tijd niet hoe alles in elkaar zat toen ze niet meer geloofde. Wie koopt dan toch al die cadeau's? Gaan jullie in de nacht naar beneden om de schoenen te vullen? En zo had ze nog veel meer vragen.nlies schreef: ↑13-11-2019 12:10Och, mijn moeder liet sinterklaas altijd komen voor de kleinkinderen. Heel de familie was er dan, gelovig of ongelovig. Tot het jaar dat er niemand meer geloofde, oma vond het zo sneu dat het voor de jongste ineens afgelopen was, dus toen hebben we er maar een afscheidsfeestje van gemaakt. Mert als klap op de vuurpijl : Sint die zich aan oma bekend maakte, Hij woonde in hetzelfde dorp en ma zou hem moeten kennen in het normale leven, maar kon hem niet voor de geest halen. Dus sint zet zijn mijter af, doet de baard af, En toen had je die jongsten moeten zien kijken, zelfs degene die het jaar daarvoor al niet meer geloofde. Of ze water zagen branden
En ze dacht dat Amerigo ieder jaar hetzelfde paard was en echt Amerigo heet.
woensdag 13 november 2019 om 12:18
En gaat dat paard dan ook mee de trein in? Zoveel vragen roept dit op....haarklover schreef: ↑13-11-2019 12:14Ik vind het raar. Hij komt met de boot uit spanje, dan stapt hij op de trein, en dan weer terug op de boot?
Gaat die boot dan mee op de trein?
woensdag 13 november 2019 om 12:26
Valt wel mee denk ik, hier kan sint eenvoudigweg niet met een boot komen (geen water). Hij komt dus te paard of met een koets of met een auto, nooit vragen over gehad en anders introduceer je de hulpsinterklaas. Ze zien er ook altijd anders uit dan de echte sinterklaasmindervanmij schreef: ↑13-11-2019 10:49Nou, nee hoor... Dat betekent dan dus dat we niet naar de plaatselijke intocht kunnen gaan, want die is gewoon met de boot. Ik neem aan dat niet elke stad het opeens kan omgooien. Ik vind het echt jammer, het is jaarlijks traditie hier dat we naar die intocht gaan, maar dit jaar kan dat dus niet, want anders valt ie gelijk van zijn geloof.
woensdag 13 november 2019 om 12:29
Het moment dat mijn moeder begon over een 'hulpsinterklaas' dacht ik 'wat een gelul' (nou ja, wellicht niet het woord 'gelul').
Laat het gewoon gaan. Als een kind al een opmerking maakt over de aankomst in een trein ipv de stoomboot is het wellicht tijd om ze uit de sinterklaasleugendroom te helpen.
Laat het gewoon gaan. Als een kind al een opmerking maakt over de aankomst in een trein ipv de stoomboot is het wellicht tijd om ze uit de sinterklaasleugendroom te helpen.
woensdag 13 november 2019 om 12:31
Inderdaad, kinderen verzinnen zelf graag oplossingen voor dit soort raadsels en de dag dat ze dat niet meer doen, zijn ze op de leeftijd gekomen van niet meer geloven.
Onze zoon vertrouwde ons al als kleuter toe; Sinterklaas kan nooit zo rijk zijn dat hij voor alle kinderen cadeautjes kan kopen, dat betaalt vast de overheid.
Hij was in die tijd erg bezig met de brandweer, de politie, school.. dat betaalt de overheid, vandaar.
Onze zoon vertrouwde ons al als kleuter toe; Sinterklaas kan nooit zo rijk zijn dat hij voor alle kinderen cadeautjes kan kopen, dat betaalt vast de overheid.
Hij was in die tijd erg bezig met de brandweer, de politie, school.. dat betaalt de overheid, vandaar.

woensdag 13 november 2019 om 12:33
Dit is écht een grapje toch? Hoop ik? Anders sta je wel zeer negatief en ingewikkeld in het leven.mindervanmij schreef: ↑13-11-2019 10:49Nou, nee hoor... Dat betekent dan dus dat we niet naar de plaatselijke intocht kunnen gaan, want die is gewoon met de boot. Ik neem aan dat niet elke stad het opeens kan omgooien. Ik vind het echt jammer, het is jaarlijks traditie hier dat we naar die intocht gaan, maar dit jaar kan dat dus niet, want anders valt ie gelijk van zijn geloof.

woensdag 13 november 2019 om 12:44

woensdag 13 november 2019 om 12:45
woensdag 13 november 2019 om 12:46
watdachtjehiervan schreef: ↑13-11-2019 12:15Mijn oudste begreep lange tijd niet hoe alles in elkaar zat toen ze niet meer geloofde. Wie koopt dan toch al die cadeau's? Gaan jullie in de nacht naar beneden om de schoenen te vullen? En zo had ze nog veel meer vragen.
En ze dacht dat Amerigo ieder jaar hetzelfde paard was en echt Amerigo heet.
Dat was toch ook ieder jaar hetzelfde paard? Tot hij ergens dit jaar overleed.
woensdag 13 november 2019 om 12:46
Wij wonen in Duitsland en we kregen een dubbele satelietkop toen Lon tien jaar was. Ik zei haar dat ze de intocht toch eens moest bekijken vanwege de Nederlandse traditie.watdachtjehiervan schreef: ↑13-11-2019 11:44Mijn nichtje van 8 gelooft niet meer in sinterklaas. Maar de pieten zijn wel echt. Dat vind ik zo grappig.
Na een half uurtje ofzo zei ze: "mam, jij zegt toch dat hij niet echt bestaat he.....????????????"
Had ik alsnog iets uit te leggen

De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 13 november 2019 om 12:48
Jou kind denkt dat hij elk jaar in een andere stad woont? Wij wonen in .... en niet in Apeldoorn. Dat de intocht hier niet synchroon is aan het sinterklaasjournaal is dus logisch.
Er is bij ons nog nooit 1 kind gevallen over het feit dat de sint op de tv met de boot komt en hier in het dorp met de tractor of brandweerauto.
Dus andersom lijkt me ook echt geen vragen oproepen.
Er is bij ons nog nooit 1 kind gevallen over het feit dat de sint op de tv met de boot komt en hier in het dorp met de tractor of brandweerauto.
Dus andersom lijkt me ook echt geen vragen oproepen.
clueless17 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 12:52
7.52% gewijzigd

woensdag 13 november 2019 om 12:49
Hahahahahaha. Leuk toch dit soort dingen?Ceylon schreef: ↑13-11-2019 12:46Wij wonen in Duitsland en we kregen een dubbele satelietkop toen Lon tien jaar was. Ik zei haar dat ze de intocht toch eens moest bekijken vanwege de Nederlandse traditie.
Na een half uurtje ofzo zei ze: "mam, jij zegt toch dat hij niet echt bestaat he.....????????????"
Had ik alsnog iets uit te leggen![]()
woensdag 13 november 2019 om 12:56
watdachtjehiervan schreef: ↑13-11-2019 12:48Nee toch?
Ik ging er vanuit dat ze ieder jaar een paard pakken dat in de buurt van de intocht woont.
Er waren er inderdaad meer, zie ik, maar eentje werd bovengemiddeld veel ingezet en die is onlangs overleden:
https://www.ad.nl/noord-holland/amerigo ... google.nl/
woensdag 13 november 2019 om 12:59
Heb nichtje in Frankrijk wonen. Die kwamen dus ieder jaar met de kinderen hier bij oma sinterklaas vieren. Daar viel heel wat uit te leggen en te overtuigen toen ze wat ouder werden, De kerstman oke, dat zeiden de vriendjes ook dat die niet bestond, maar voor Sinterklaas was er niemand om hen tegen te spreken, dus die bestond echt welCeylon schreef: ↑13-11-2019 12:46Wij wonen in Duitsland en we kregen een dubbele satelietkop toen Lon tien jaar was. Ik zei haar dat ze de intocht toch eens moest bekijken vanwege de Nederlandse traditie.
Had ik alsnog iets uit te leggen![]()
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 13 november 2019 om 13:03
Er niet zo’n ding van maken en gewoon gaan. ‘Oh blijkbaar is de boot er toch ook, leuk hè?!’mindervanmij schreef: ↑13-11-2019 10:49Nou, nee hoor... Dat betekent dan dus dat we niet naar de plaatselijke intocht kunnen gaan, want die is gewoon met de boot. Ik neem aan dat niet elke stad het opeens kan omgooien. Ik vind het echt jammer, het is jaarlijks traditie hier dat we naar die intocht gaan, maar dit jaar kan dat dus niet, want anders valt ie gelijk van zijn geloof.

woensdag 13 november 2019 om 13:28
De Sinterklaas die bij ons op school aankwam (en in het dorp) zag er duidelijk anders uit dan die op tv, toch geloofde ik heilig in die school-Sinterklaas (ook toen ik al 6 en ik geloof zelfs 7 was). De meeste kinderen denken daar verder niet zo diep over na, die vinden alles al spannend en bijzonder genoeg.