Waarom doet mijn moeder dit?

14-11-2019 00:19 192 berichten
In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”. Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.

Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!

Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.

Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.

De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.

Wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen doe jij nogal moeilijk. Je eigen beeld van stampende kleuter klopt wel een beetje ja. Een kleuter kan ook alleen vanuit zichzelf kijken.

Daarnaast klink je nogal jaloers dat er niet gedaan wordt wat jij en je dochter zeggen maar dat ze hebben gekozen voor zijn zoon. Het leven is niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Zo te horen was er ook niet toegezegd richting je dochter, dus is ze ook niet laten vallen oid.

Maar TO, weet je misschien of er redenen zijn dat zijn zoon + vrouw alleen op die dag kunnen? En heeft jouw dochter redenen dat ze alleen op die dag kan? Want als iemand moet werken, snap ik dat beter dan dat iemand die dag kiest omdat 'ie dat leuk vindt.

Hoe ging het in het verleden, was iedereen er altijd bij? Of hebben ze (moeder+partner) ook weleens eerder al eens moeten kiezen voor zijn of haar familie? Zulke dingen kunnen ook meewegen.

Soms worden families te groot (of juist heel klein) en dan moet je je eigen pad kiezen. Misschien kun je er een gewoonte van maken om voortaan met je eigen gezin kerst te vieren bijvoorbeeld.
Dus eigenlijk wil jij doen waar je je moeder van ‘beschuldigt’, namelijk het bepalen van de invulling van andermans agenda. Laat je moeder zelf bepalen wat ze wil, jij hebt jouw gezin en zij heeft haar leven.
TO, leg het anders even uit aan je dochter. Misschien kunnen jullie dan als gezin met aanhang gewoon naar oma en partner en doe je bijvoorbeeld op kerstavond iets met je dochter.
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:44
Ik heb jullie -snelle!- reacties gelezen, bedankt daarvoor.

Wij zijn gewend ieder jaar met iedereen (dus ook stiefzoon en zijn gezin) kerst te vieren. Dat gaat nu dus niet lukken, wat ik jammer vind.

Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).

Tja, als je moeder en partner ‘voor jou hadden gekozen’, had je stiefbroer hetzelfde kunnen zeggen over zijn vader.. of is het voor jou gewoon wij zijn met meer en meeste stemmen gelden?

Zet je over je teleurstelling heen.
.
Oh en PS: in ons geval werkt het heel goed om kerstavond samen te eten en de cadeautjes onder de kerstboom uit te pakken. Daarna gaat ieder haar/zijn eigen weg. Ook zij hebben inmiddels aanhang, vrienden en werk die hen vragen om tijdens de kerstdagen aanwezig te zijn. Gelukkig wel! Ik zou er niet aan moeten denken dat dit niet zo voor hen zou zijn. Altijd gehoopt en gewenst dat ze dit zouden hebben. Dat is maar mooi gelukt! Zo kun je het dus ook bekijken, kinderen worden volwassen en hebben eigen levens.
enn wijzigde dit bericht op 14-11-2019 00:55
52.24% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je dochter had het in de familie-app gezet en oma kon dit ook lezen? En jij ging ervanuit dat oma daarom rekening zou houden met die dag? Dus voel je nu dat jullie opzij gezet worden? Is dat het?
Enn schreef:
14-11-2019 00:52
Oh en PS: in ons geval werkt het heel goed om kerstavond samen te eten en de cadeautjes onder de kerstboom uit te pakken. Daarna gaat ieder haar/zijn eigen weg. Ook zij hebben inmiddels aanhang, vrienden en werk die hen vragen om tijdens de kerstdagen aanwezig te zijn. Gelukkig wel! Ik zou er niet aan moeten denken dat dit niet zo voor hen zou zijn. Altijd gehoopt en gewenst dat ze dit zouden hebben. Dat is maar mooi gelukt!
Dat is mooi. Scheelt een hoop gedoe.
lila01 schreef:
14-11-2019 00:55
Dat is mooi. Scheelt een hoop gedoe.
Yup yup... samen zijn is het belangrijkst en op welke dag? Boeien.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ja, lila01. Dat een beetje, iedereen van “onze kant” zit in die familieapp, mijn moeder ook. Het is dus weken geleden besproken en nu de stiefzoon niet blijkt te kunnen, past ze het daarop aan.

Verder hebben jullie veel goede punten, waar ik wat mee kan. Dankjewel
Oh en waarom je moeder dit doet?

Zij en haar partner vinden het gewoon het belangrijkste dat hun kinderen er zijn.

Het is uiteraard fijn als de kleinkinderen ook kunnen, maar die komen samen met hun partners kerstdagen tekort als ze al hun opa's en oma's af moeten! Ik snap best dat je moeder daar in haar planning geen rekening mee gaat houden.
Maar dan had stiefzoon sowieso achterstand, want die zat niet bij “jullie kant” van de familieapp of begrijp ik dat verkeerd?
Jij wil graag je kinderen erbij, je moeder en haar vriend dus ook. Ingewikkelder is het niet. Gelukkig zijn er twee kerstdagen.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
14-11-2019 01:13
Jij wil graag je kinderen erbij, je moeder en haar vriend dus ook. Ingewikkelder is het niet. Gelukkig zijn er twee kerstdagen.
En naast die Kerstdagen zijn er nog genoeg andere dagen om elkaar te zien. Mensen maken er altijd zo’n geforceerd gebeuren van.
Hatchi schreef:
14-11-2019 01:21
En naast die Kerstdagen zijn er nog genoeg andere dagen om elkaar te zien. Mensen maken er altijd zo’n geforceerd gebeuren van.
Ja, precies. Mijn opa en oma moesten er ook aan wennen dat we nooit meer iedereen samen hebben. Maar met vier generaties is dat nauwelijks nog voor elkaar te krijgen.
Tjezus, wat vals
Ik ben zó blij dat mijn familie met kerst nooit ergens een ding van maakt. Ik ben de oudste en single, mijn jongere 2 zusjes zijn getrouwd en broertje heeft een vriendin. Wie kan komt langs en wie niet kan niet. Zowel mijn zusje als ik moeten altijd 1 van de 2 dagen werken en verder zijn er dus nog 3 schoonfamilies in het spel. Dit is toch allemaal niet af te spreken? Jij kunt je dochter toch op de andere kerstdag zien? En als ze het etentje met haar opa en oma extreem belangrijk vindt dan regelt ze dat maar met haar schoonfamilie. Ik zou niet verwachten dat iedereen alles aanpast voor 1 persoon. En dat ze er als eerste over begon geeft verder geen enkel recht op wat dan ook.
Bij mij in de familie heeft bijna iedereen aanhang dus er is er altijd wel een die niet kan, later komt of juist eerder weg gaat want men moet nog naar andere familie. Diegene bij wie kerst gevierd wordt bepaald welke dag.

Dus als oma het organiseert bij haar thuis dan beslist oma wat haar en haar partner het beste uitkomt. Misschien hebben ze voor 1ste kerstdag wel andere plannen?!
MevrKakel schreef:
14-11-2019 00:25
Dus je moeder moet haar stiefzoon opzij schuiven? Voor je stiefvader is ben jij het stiefkind, dus schuiven ze jouw opzij. En dan is het niet goed?

Ik denk overigens niet dat zij het als schuiven bedoelen. Misschien wisselen ze hier wel in af. En je vergelijking met een stampende kleuter is treffend!

Dit inderdaad.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Daarom doe ik dus niet aan kerst, dat gezeur ook altijd. Betreft denk ik ook hier een niet-christelijk gezin, dus waar gaat het dan helemaal over? Vreten op aarde, en in de magen een welbehagen??????
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:32
MevrKakel, ik heb het niet over opzij schuiven. Mijn dochter heeft het ruim een maand geleden als eerste gevraagd. Ik vind het vervelend dat daar nu geen rekening mee is gehouden.

Je kan dan wel zeggen dat je moeder eerder rekening houd met de zoon van haar partner dan met de wens van je dochter. Je bedoeld dat je moeder zich eigenlijk moet schikken naar dé familie van de vriend van je dochter. De schoonfamilie van je dochter dus. De band met haar stiefzoon is dan nog altijd meer dan de band met 'de familie van een vriend'.

Ik geef je moeder gelijk. Zij moet kijken wat haar het beste uitkomt. Het is al een gedoe om de kinderen om tafel te krijgen. Rekening houden met 'de familie van de vriend van de kleindochter' word dan wel erg moeilijk. Dan kun je ook zeggen dat je dochter zich misschien beter kan schikken naar haar oma in plaats van naar de familie van haar vriend.
fleurtje_5 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 02:19
0.16% gewijzigd
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
14-11-2019 02:13
Daarom doe ik dus niet aan kerst, dat gezeur ook altijd. Betreft denk ik ook hier een niet-christelijk gezin, dus waar gaat het dan helemaal over? Vreten op aarde, en in de magen een welbehagen??????

Dit gekibbel had zomaar bij elk ander etentje met familie of vrienden kunnen zijn.
Fleurtje_5 schreef:
14-11-2019 02:18
Dit gekibbel had zomaar bij elk ander etentje met familie of vrienden kunnen zijn.
Nee, want dan ligt er 1) meestal minder druk op dat iedereen moet kunnen en erbij moet zijn en 2) is het makkelijker om een dag te vinden dat iedereen kan, omdat het niet persé op die twee specifieke dagen hoeft plaats te vinden.
Het is bij mij in de familie soms zo dat familieleden met best veel mensen rekening moeten houden.
-Ouders
-Schoonouders
- Familie 1 en 2
- Schoonfamilie
- Opa en oma
- Jaarlijkse kerst traditie met vrienden.
- Etc.

En je hebt 2,5 dag voor alles dus dat is keuzes maken. Kan je dochter niet naar oma op 1 januari? Dat was in mijn familie lang een traditie. En de eerste jaren als kind waren dat 3 adressen op 1 dag want ik had 3 oma's en 1 opa (andere opa nooit gekend).
Ik vind dat jij je nogal gedraagd als een 16 jarige.
Haar stiefzoon en zijn gezin of jouw dochter. Als ze haar stiefzoon vraagt, kan er meer familie zijn dan wanneer 1 kleindochter kan en de rest niet.
Jij vindt jouw dochter belangrijker. Jouw stiefvader zijn zoon.
Kleindochter gaat toch meer haar eigen weg.
Misschien moet jij voor jouw gezin gaan koken als je graag als gezin bij elkaar wilt zijn.
Overigens hebben wij om deze reden kerstdiner met familie afgeschaft. Iedereen moet zich zo aanpassen dat het niet meer leuk is.
Ik kook voor mijn gezin, komen de oma's erbij dan is het prima en anders niet. Wij gaan niet op een ander eten, alleen maar op de koffie.
En wat vind jouw dochter van dit alles?

Ik heb dit jaar ineens een kerstdag over :( . Vind ik toch een stuk erger dan dit geneuzel...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
14-11-2019 05:16
En wat vind jouw dochter van dit alles?

Ik heb dit jaar ineens een kerstdag over :( . Vind ik toch een stuk erger dan dit geneuzel...
Dat is niet erger. Het leven is geen wedstrijd. Je hebt ook geen Kerstdag ‘over’. Misschien heb je geen plannen, maar het hebben over dagen ‘over’ hebben is zelfbenoemd drama.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven