Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
NYC schreef:
15-11-2019 10:16
Nee hoor, met "kerst" bedoel ik het vieren van midwinter, met "pasen" vier ik de "lente equinox". Puur uit praktische overwegingen (de vrije dagen) laten we die samenvallen op de dagen de kalender aangeeft dat het kerstmis en pasen is. Voeding speelt zeker een belangrijke rol daarbij, maar voor het gezellige element ook de aankleding daarvan (Sylvian Family konijntjes komen op tafel met pasen, met kerst bakken we veel, gaan de kaarsen aan, komt er een boom in huis).

In alles zijn de heidense feesten belangrijk voor mij, ook die andere zes.

Zo sta ik er ook in. En ik weet zeker heel veel mensen. De Christelijke invulling geldt lang niet voor iedereen.
herfstappeltaart schreef:
15-11-2019 11:02
Zo sta ik er ook in. En ik weet zeker heel veel mensen. De Christelijke invulling geldt lang niet voor iedereen.

Inderdaad. Iedereen viert het op zijn eigen manier. Ieder naar eigen overtuiging.
En cadeau's en lekker eten hoort bij Kerst (niemand heeft het hier een vreetfeest genoemd trouwens)
En eieren zoeken en eten hoort bij Pasen. Als je dat niet wil doen ben je daar natuurlijk vrij in, net als de mensen die het wel willen doen.
Alle reacties Link kopieren
foutje
Quincy2 schreef:
15-11-2019 10:41
Sint Maarten is gelukkig regionaal en wordt hier niet gedaan.
Je mist wat hoor.
Ik was doodsbang voor Sinterklaas en zijn gevolg, “lief” moeten zijn omdat je anders meegaat in de zak naar Spanje met een kerel van 500 jaar oud of geslagen wordt met een bos takken. Ik ken horrorfilms die minder eng zijn :P

Gelukkig deden mijn ouders nooit mee aan de leugen dat hij echt bestaat. Op het moment dat ik de Sint op tv zag een andere stad terwijl wij net van de intocht afkwamen, viel bij mij het kwartje. Geen onzinverhalen over hulpsinterklazen om de boel te redden.

Ik kreeg ook altijd stomme cadeautjes van de Sint, van de Kerstman kreeg ik de mooiste cadeaus en die was niet zo eng. De kerstdagen vind ik dus leuker en ik ben ontzettend blij dat ik eindelijk van de Sint af ben.

In het algemeen vind ik de feestdagen wel minder leuk dan vroeger omdat het commercieel zo lang wordt uitgerekt. Pepernoten in augustus, kerstballen in september en paaseitjes in januari. Het voelt een beetje opdringerig ofzo.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
mindervanmij schreef:
15-11-2019 10:29
Persoonlijk vind ik het gedoe op school het vervelendste. Begint al met sint maarten, daarna inderdaad sint en dan kerst erachteraan. Elke dag is er wel weer wat: sponsorloop, lichtje mee, schoen mee, kerstdiner, foute kersttruiendag, speelgoedmiddagen, pietengym waar ze dan opeens weer een pakje voor moeten, versieren voor de kerst / sinterklaas.... En heel veel dingen worden last minute gecommuniceerd, want blijkbaar word verwacht dat je alles wel in huis hebt ofzo.

Ik kijk nu al uit naar de kerstvakantie. En de periode daarna waarin het even niet zo druk is met al die dingetjes.
Exact wat ik bedoel!
mindervanmij schreef:
Persoonlijk vind ik het gedoe op school het vervelendste. Begint al met sint maarten, daarna inderdaad sint en dan kerst erachteraan. Elke dag is er wel weer wat: sponsorloop, lichtje mee, schoen mee, kerstdiner, foute kersttruiendag, speelgoedmiddagen, pietengym waar ze dan opeens weer een pakje voor moeten, versieren voor de kerst / sinterklaas.... En heel veel dingen worden last minute gecommuniceerd, want blijkbaar word verwacht dat je alles wel in huis hebt ofzo.

Ik kijk nu al uit naar de kerstvakantie. En de periode daarna waarin het even niet zo druk is met al die dingetjes.

Inderdaad. 100% mee eens! :thumbsup:
School doet er inderdaad nog een schepje bovenop.
Hier ook foute kersttruiendag, gekke kapseldag (waarbij mijn middelste dochter het haar als Cindy Lou Who wilde, begin maar...) pietengym, lichtjesdag, schoen zetten, kerstontbijt, surprises ect. ect. ect. en het lijkt wel steeds meer te worden, en alles last minute inderdaad.
Het is gewoon veel, niet alleen voor de ouders, zeker ook voor de kinderen.
Vroeger was dat toch allemaal niet zoveel toen ik op de basisschool zat.
Vroerger bij ons thuis werd er weinig aan gedaan dus ik vond het vreselijk jammer natuurlijk dat ik dat misliep.
Jarenlang voordat ik moeder was dacht ik bleh sinterklaas is er weer en werd er echt somber van, tot mijn dochter twee werd en we naast een basisschool woonden, ik zag sinterklaas en zijn pieten onder luid gezang van de leerlingen ontvangen worden en de tranen stroomden over mijn wangen.
Ik kreeg vanaf toen echt zin om mijn dochter een geweldige Sint traditie mee te geven, en dat is goed gelukt!
Ook al was ze op van de zenuwen, sliep ze amper en de andere dingen die er minder leuk aan zijn namen we maar voor lief want ze genoot er wel van, lekker schoen zetten om de dag met een tekening voor de Sint en wortel voor het paard, en dan kreeg ze een briefje van de Sint met een pakje in haar schoen met pepernoten, naar de intocht, naar de Sint knutseldag, groot pakjesfeest, daarna naar de uittocht.
Ze gelooft al een paar jaar niet meer maar ze heeft ervan genoten en ik heb eindelijk echt sinterklaas beleeft door mijn dochter.
En deze fase vind ik minder, lootjes trekken, surprises maken..
De meeste ouders maken zelf de mooiste surprises voor de kinderen dus wordt je zo'n beetje gedwongen na je werk mee te knutselen en een kunstwerk in te leveren.
MissMaran schreef:
15-11-2019 11:57
En deze fase vind ik minder, lootjes trekken, surprises maken..
De meeste ouders maken zelf de mooiste surprises voor de kinderen dus wordt je zo'n beetje gedwongen na je werk mee te knutselen en een kunstwerk in te leveren.

Yep, dit :rofl:
https://www.youtube.com/watch?v=jXW-IvvZs8c
Ik snap niet zo goed hoe kinderen zo overspannen/gespannen worden? Al die Sinterklaasjournaalproblemen zijn klein en zo weer opgelost bijvoorbeeld. Ik herken dit echt niet, niet van mezelf vroeger en ook niet van mijn ukken. Die vinden het geweldig en alles wat ze krijgen is bonus.
Zijn dit kinderen die dingen sowieso snel spannend vinden? Veel duidelijkheid/structuur nodig hebben en dat dit hun dagelijkse patroon in de war gooit? Ben echt benieuwd waar die spanning in zit.
Surprises.... Afschuwelijk :rofl:
mindervanmij schreef:

Volgens mij gaat dat op de meeste scholen zo
Last-minute moet je ineens een jampotje meegeven voor een kerstlichtje etc
Ik zorgde dat ik aan eind van het jaar veel vrije dagen over had, want het was altijd schipperen en... ik was altijd kapot na die weken
LAgirl82 schreef:
15-11-2019 12:10
Yep, dit :rofl:
https://www.youtube.com/watch?v=jXW-IvvZs8c
Geweldig! Die kende ik nog niet, beetje uitvergroot maar zo gaat het echt!!
Ik zou hier bijna de foto willen plaatsen van de surprises van vorig jaar, wat een kunstwerken..
PlayingTheAngel schreef:
15-11-2019 12:14
Ik snap niet zo goed hoe kinderen zo overspannen/gespannen worden? Al die Sinterklaasjournaalproblemen zijn klein en zo weer opgelost bijvoorbeeld. Ik herken dit echt niet, niet van mezelf vroeger en ook niet van mijn ukken. Die vinden het geweldig en alles wat ze krijgen is bonus.
Zijn dit kinderen die dingen sowieso snel spannend vinden? Veel duidelijkheid/structuur nodig hebben en dat dit hun dagelijkse patroon in de war gooit? Ben echt benieuwd waar die spanning in zit.
Mijn kind kreeg altijd een zenuwe tic met de feestdagen en in januari trok dat weg, het was natuurlijk constant bezig, op school, op tv dus die spanning kan niet weg.
lilalinda schreef:
15-11-2019 12:18
Volgens mij gaat dat op de meeste scholen zo
Last-minute moet je ineens een jampotje meegeven voor een kerstlichtje etc
Ik zorgde dat ik aan eind van het jaar veel vrije dagen over had, want het was altijd schipperen en... ik was altijd kapot na die weken

Om even te nuanceren: de klachten komen wel van twee kanten hoor. Ook de leerkrachten hebben zo hun op-en aanmerkingen betreffende ouders ;) (weet ik uit zeer betrouwbare bron :biggrin: )
15-11-2019 12:22
Om even te nuanceren: de klachten komen wel van twee kanten hoor. Ook de leerkrachten hebben zo hun op-en aanmerkingen betreffende ouders ;) (weet ik uit zeer betrouwbare bron :biggrin: )
Oh vast
dus ze doen het expres? om de ouders terug te pesten? voor een heel jaar ergernissen?
:)
Tegenwoordig lees je om de haverklap wel ergens een stukje waarin leerkrachten vertellen hoe vervelend sommige ouders wel niet zijn, dus dat is denk ik wel bekend.

Overigens is het van mijn kant geen kritiek op de leerkracht. Soms moet je in korte tijd opeens veel regelen, maar zo gaat dat met een kind op de basisschool. Mijn dochter zit buiten schooltijd op musical, toneel en dans, dus ik moet in die drukke periodes ook nog vaak ook nog allerlei kleren voor uitvoeringen regelen, is vaak ook nog wel een gestress, maar hoort er ook bij. Als alles weer geregeld is geef ik mezelf een mentale high five en klaar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
15-11-2019 12:24
Oh vast
dus ze doen het expres? om de ouders terug te pesten? voor een heel jaar ergernissen?
:)

Hahaha nee zo erg is het nu ook weer niet :-D
Susan schreef:
15-11-2019 12:26

Overigens is het van mijn kant geen kritiek op de leerkracht. Soms moet je in korte tijd opeens veel regelen, maar zo gaat dat met een kind op de basisschool. Mijn dochter zit buiten schooltijd op musical, toneel en dans, dus ik moet in die drukke periodes ook nog vaak ook nog allerlei kleren voor uitvoeringen regelen, is vaak ook nog wel een gestress, maar hoort er ook bij. Als alles weer geregeld is geef ik mezelf een mentale high five en klaar.
en je raakt er op ingespeeld, na een paar jaar BO
Je weet wel ongeveer wat er gevraagd gaat worden, spaart al even jampotten en wc-rollen
En wat verlofuren
Bij ons wordt het meestal ook wel ruim van tevoren aangekondigd, die dingen staan altijd op het bord. En sinds dit jaar heeft ze ook nog een agenda waar ze in noteert wat ze mee moet nemen.
lilalinda schreef:
15-11-2019 12:28
en je raakt er op ingespeeld, na een paar jaar BO
Je weet wel ongeveer wat er gevraagd gaat worden, spaart al even jampotten en wc-rollen
En wat verlofuren
Die van mij zit pas een 2 maanden op school en ik heb op zolder een doos klaar staan met schoenendozen, wc rollen en wat pindakaas en saus potten. Geen idee of ik ze op deze school nodig heb, maar jaren oppaservaring heeft me wel geleerd dat ze altijd zoiets nodig hebben als je net alles naar de glasbak hebt gebracht, een week geleden nieuwe schoenen hebt gekocht en de dozen weg gegooid en in een week onmogelijk voor 24 wc rollen kan zorgen om een kerstboomadventkalender te maken maal 2 kinderen. Dan spaar ik liever mogelijk onnodig wat dingen op en anders kunnen we thuis altijd ook nog knutselen er mee.
Susan schreef:
15-11-2019 12:35
Bij ons wordt het meestal ook wel ruim van tevoren aangekondigd, die dingen staan altijd op het bord. En sinds dit jaar heeft ze ook nog een agenda waar ze in noteert wat ze mee moet nemen.
dat was voor een deel zo
maar er kwamen altijd ad-hoc 'leuke dingen' tussendoor of de klassenmoeder verzon dat we nog even 'iets' moesten voor 'iemand'
Dat valt hier wel mee. Leuke dingen die de klassenmoeders verzinnen zijn alleen met juffen- en meesterdag aan het eind van het jaar, maar meestal horen we dat ook ruim van tevoren.
Susan schreef:
15-11-2019 12:35
Ik hen hier al het 1 en ander gemist omdat het niet aan ons aangekondigd was, nieuw op school en dus geen nieusbrief dus niet op de hoogte. Briefjes die vergeten zijn mee te geven ook al mee gemaakt. Hier is de ervaring daar mee dus niet al te best op het moment.

In de agenda heb ik ook nog geen kerstding zien staan, 'gelukkig' zit ik nog thuis dus dat geeft misschien wat meer ruimte om op het laatste moment wat te doen.

Als jij zelf leerkracht bent, weet jij dan misschien waarom school vraagt om de kinderen thuis sinterklaasjournaal te laten kijken, als vervolgens blijkt dat ze dit op school ook doen? Voelt een beetje dubbelop. Misschien zit hier een didactische reden achter, vandaar dat ik het vraag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven