Geld & Recht alle pijlers

Wie verdient er meer dan € 10.000,- per maand?

06-10-2019 21:12 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar of 2 verdien ik zo ongeveer 11.000 euro netto per maand. Ja enorm veel geld maar ik besef het nog niet altijd. 3 jaar geleden werkte ik nog voor een baas voor iet minder dan € 1.800,- euro per maand. Omdat ik voordat ik mijn eigen bedrijf begon bijna 18 jaar voor een baas (werkgever) heb gewerkt weet ik heel goed hoe het is om een "loonslaaf" te zijn en hoe bevoorrecht ik ben. Natuurlijk voel ik me er prima bij en soms voelt het nog als een droom, zeker omdat ik minder werk dan toen ik in loondienst was. De € 11.000,- hark ik met ongeveer 30 uur werken per week binnen. Ik verdien dit geld overigens op een 100% legale manier.

Vraag:

Wie van jullie verdient ongeveer hetzelfde en hoe voel je je daarbij en wat doe je met dat geld. Ik spaar b.v. 8.000 euro per maand en natuurlijk heb ik eerst mijn hypo afgelost. Langzaam maar zeker begin ik nu wat meer uit te geven aan uit eten, vakanties en cafe's maar verder ook niet. Eigenlijk weet ik ook niet goed hoe ik met het geld om moet gaan daarom spaar ik het maar.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
16-11-2019 13:24
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar de meeste mensen hebben dromen, sommige daarvan zijn gratis maar de meeste kosten geld. Wij hebben dit inkomen ook niet altijd gehad en dan had je niet alleen je dromen maar ook je irritaties door gebrek aan geld zoals die wasmachine met gebruiksaanwijzing, een auto waar meer kosten aanzitten dan je er lol van hebt, buren die eeuwig herrie maken. Geld over de balk smijten voor jezelf is vreemd genoeg geen vorm van zelf verwennerij maar wordt gezien als asociaal, egoïstisch, opschepperij enz. Nederland is wat dat betreft nog steeds heel calvinistisch, je geld uitgeven aan overbodige luxe is gewoon not done.
Over het algemeen wel, het ligt ook aan je opvoeding. Ik ben opgegroeid met het idee dat je geld hebt om er meer van te maken voor de volgende generaties.

Als ik bijvoorbeeld li'l kleine zie dan denk ik, kind doe rustig aan. Laat iemand hem alsjeblieft begeleiden.
Geronimo2 schreef:
16-11-2019 13:24
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar de meeste mensen hebben dromen, sommige daarvan zijn gratis maar de meeste kosten geld. Wij hebben dit inkomen ook niet altijd gehad en dan had je niet alleen je dromen maar ook je irritaties door gebrek aan geld zoals die wasmachine met gebruiksaanwijzing, een auto waar meer kosten aanzitten dan je er lol van hebt, buren die eeuwig herrie maken. Geld over de balk smijten voor jezelf is vreemd genoeg geen vorm van zelf verwennerij maar wordt gezien als asociaal, egoïstisch, opschepperij enz. Nederland is wat dat betreft nog steeds heel calvinistisch, je geld uitgeven aan overbodige luxe is gewoon not done.
Oh, zo bedoelde ik het niet hoor, en je hebt helemaal gelijk wat betreft de irritaties als bepaalde dingen die eigenlijk gewoon op rolletjes zouden moeten lopen (wasmachine, auto) je geld kosten en je dat eigenlijk niet hebt. Maar ik denk dat in de basis interesses niet héél sterk veranderen. Iemand met een voorliefde voor auto’s zal misschien een duurdere kopen, iemand die graag wat van de wereld wil zien boekt een extra reis en iemand die zijn geld ineens kan uitgeven aan mooie en dure kleding zal die voorliefde wellicht ook al heimelijk gehad hebben vóór het geld ervoor was, dat ontstaat denk ik niet pas op het moment dat je het hebt.
TiumPerfectum schreef:
16-11-2019 13:56
Over het algemeen wel, het ligt ook aan je opvoeding. Ik ben opgegroeid met het idee dat je geld hebt om er meer van te maken voor de volgende generaties.

Als ik bijvoorbeeld li'l kleine zie dan denk ik, kind doe rustig aan. Laat iemand hem alsjeblieft begeleiden.
Toch is de kans denk ik groot dat als je dat nou al een paar generaties succesvol hebt weten te doen, dat er op een dag eentje tussen zit, die denkt: t kan me wat, ik geef het liever zelf uit... Je weet het niet.
Vraag me trouwens wel af of je een geestelijk arm mens bent (of als zodanig gezien zult worden) als je geen enkele wens of behoefte hebt waar je van droomt? Wat vinden jullie, is het geestelijk arm of de ultieme vorm van tevredenheid juist?
Geronimo2 schreef:
15-11-2019 21:54
Ik denk dat veel mensen dat te makkelijk zeggen
Klopt, al is dat vaak ook 1-op-1 gelinkt aan het eeuwige "steek je hoofd niet boven het maaiveld uit" of, zoals andere hier ook aangaven, de overtuiging dat voor jezelf geld over de balk smijten asociaal, snoeverig en what not is. Allemaal niets van aan uiteraard en wat anderen daar al dan niet over denken, is niet eens relevant. Maar dat extra geld kan je inderdaad toegang geven tot zaken die je vroeger niet overwoog, maar die toch maar verdomd handig, mooi, aangenaam of domweg lekker zijn. Dat gaan van mooi gekleed zijn, een aangename wagen tot lekker uit gaan eten. Wij gaan zelf regelmatig culinair dineren in de betere restaurantjes, en dan hoor je anderen ook al snel stellen dat "je daar te weinig krijgt", "het niet beter is dan op een ander" of "we nadien nog even bij de quick moeten stoppen". Helemaal niets van uit uiteraard en 't zijn ervaringen die je elders niet op kan doen, maar het snel en vlug gezegd om zichzelf toch maar een air te geven.
Hielden jullie vroeger ook al van goed/lekker eten, Sinjoren? Of hoe kwamen jullie op het idee om in culinaire betere restaurants te gaan eten?
TiumPerfectum schreef:
16-11-2019 10:38
Voor veel mensen, ondernemers, komt het harde werken gewoon vanzelf omdat ze hun passie volgen.
Snap ik, maar er komt hoe dan ook veel verantwoordelijkheid bij kijken. Als je passie je inkomen wordt dan kom je daar niet onderuit. Dat zou ik niet willen.
Van lekker eten hebben we altijd al wel gehouden; de switch is er eigenlijk gekomen toen hij hier van haar een etentje in de Karmeliet cadeau kreeg voor de verjaardag (al is switch veel gezegd want we gaan niet uniek in die plaatsen eten). Deels omdat we daar beiden heel benieuwd naar waren, deels ook omdat we daar altijd al heel goeie dingen over gehoord hebben. Dat is ons toe zo goed bevallen dat we dat meer zijn gaan doen, en met een stijgend inkomen is dat gewoon een evidentie geworden, waarbij je nu mag rekenen dat we op jaarbasis een 6 à 8 keer naar zo'n restaurant gaan. Daarbij zijn er een aantal die we vaker doen (niet zo heel ver hiervandaan is er een twee sterren zaak die ons intussen heel goed kennen), maar we proberen ook vaak wat nieuwigheden te ontdekken.
Begrijpelijk, Sinjoren! :) Maar dat is wat ik eigenlijk ook al wilde aangeven; de mogelijkheden die jullie gingen onderzoeken en verder uitbreiden sluiten aan op iets dat al interesse had/waar je interesse lag/benieuwd naar was.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Maud*de*Braose post_id=30465994 time=1570390320

Overigens verdien ik weinig in vergelijking met mijn man, die neemt elke maand ongeveer 3x zoveel mee. Ik kan hem dus financieel niet bijbenen en dat is wel lastig in de relatei.
[/quote]

Hoezo is dat lastig?
Alle reacties Link kopieren
.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 16:20
99.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
08-10-2019 08:46
Lekker duurzaam met het vleigtuig elke keer zeker.

Ik lees vooral veel ikke ikke, goede doelen steun ik niet en ik weet niet wat ik met mijn geld moet doen. Als je een beetje verder kijkt dan je eigen neus zijn er zat zaken die geld kunnen gebruiken. Er is op Fox een programma van werkgevers die undercover gaan in hun eigen business en verhalen van medewerkers horen en hen later financieel ondersteunen. Iedereen blij. Ik kan me niet voorstellen dat je niet weet wat je met teveel geld moet. De wereld zit vol met armoede en schrijnende gevallen. Help er een paar, zou ik zeggen...
Inderdaad, zal allemaal wel heel zoetsappig klinken wat ik zeg. Maar ik ben kerkelijk en bij ons in de kerk krijg je regelmatig mee dat er meer is in het leven dan een goede baan hebben, een dikke auto hebben en een vette bankrekening. Er is inderdaad zoveel onrecht en armoede in de wereld.
Wij sponsoren een kind in Afrika. Dat vind ik bijv heel mooi om te doen en ik weet heel zeker dat het geld er goed gebruikt wordt. Ik ken mensen persoonlijk die via dezelfde organisatie kinderen sponsoren en hun sponsorkind en de projecten ook echt bezocht hebben. Dus bewijs dat het geld en de brieven die je zo'n kind stuurt, goed aankomen en besteed wordt. De mensen daar zijn zo dankbaar voor wat wij doen.
Als ik zoveel zou verdienen zou ik daar meer in willen doen. Meer hulp willen bieden. En niet alleen in Afrika, maar ook in je eigen omgeving iets voor iemand anders betekenen. Je geld niet alleen voor jezelf houden. Misschien ken je wel iemand die het zwaar heeft. Help.
Man en ik vinden het ook totaal niet belangrijk om maar meer en meer te verdienen. Tuurlijk dromen wij ook wel eens van een mooi huis ergens op een mooie locatie ofzo hoor, maar toch, we vinden het echt niet zo belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien maandelijks veel minder, maar ik heb door een schadevergoeding wel een grote zak geld waardoor ik financieel onafhankelijk ben. Ik heb een geschikter huis gekocht en ik denk minder na als ik geld uitgeef. Ik kan nog steeds prima rondkomen van mijn salaris.
Het geeft me vooral heel veel rust. Als de economie volgend jaar tegenzit of als het bedrijf ineens failliet gaat heb ik geen probleem. En als ik wil kan ik eerder stoppen met werken. Dat vind ik eigenlijk ook belangrijker dan ineens heel veel geld uitgeven.
NYC schreef:
16-11-2019 14:40
Vraag me trouwens wel af of je een geestelijk arm mens bent (of als zodanig gezien zult worden) als je geen enkele wens of behoefte hebt waar je van droomt? Wat vinden jullie, is het geestelijk arm of de ultieme vorm van tevredenheid juist?

Een ultieme vorm van tevredenheid :)
NYC schreef:
16-11-2019 15:32
Begrijpelijk, Sinjoren! :) Maar dat is wat ik eigenlijk ook al wilde aangeven; de mogelijkheden die jullie gingen onderzoeken en verder uitbreiden sluiten aan op iets dat al interesse had/waar je interesse lag/benieuwd naar was.
Ongetwijfeld. Lekker eten, reizen en leuke kleren vonden we vroeger ook leuk, dus daar houden we nu absoluut niet op in. Geld uitgeven aan een hele collectie wagens of moto's zit er nu nog steeds niet in, maar dat trok ons voorheen ook niet :)
tulpje21 schreef:
16-11-2019 16:18
Inderdaad, zal allemaal wel heel zoetsappig klinken wat ik zeg. Maar ik ben kerkelijk en bij ons in de kerk krijg je regelmatig mee dat er meer is in het leven dan een goede baan hebben, een dikke auto hebben en een vette bankrekening. Er is inderdaad zoveel onrecht en armoede in de wereld.
Dat klinkt idd heel zoetsappig; maar goed, we hebben hier dan ook niets met welke godsdienst dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, ik wist helemaal niet dat Nieuwspaal zo goed betaalde!
(Daar staat dit verhaal nu).
https://nieuwspaal.nl/melissa-over-succes/
Screw it, let's do it!
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-11-2019 14:40
Vraag me trouwens wel af of je een geestelijk arm mens bent (of als zodanig gezien zult worden) als je geen enkele wens of behoefte hebt waar je van droomt? Wat vinden jullie, is het geestelijk arm of de ultieme vorm van tevredenheid juist?
Geestelijk rijk juist. Klinkt inderdaad als een ultieme vorm van tevredenheid!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Kimberlyclarke schreef:
16-11-2019 17:45
Wat leuk, ik wist helemaal niet dat Nieuwspaal zo goed betaalde!
(Daar staat dit verhaal nu).
https://nieuwspaal.nl/melissa-over-succes/
Wat een omhooggevallen trut, beetje neerkijken op je vriendinnen omdat zij niet de capaciteiten hebben om te verdienen wat Melissa verdient. (En waarschijnlijk heeft Melissa nu weer wat centjes verdiend omdat ik op dat linkje heb geklikt :evil: )
Alle reacties Link kopieren
En persoonlijk merk ik dat ik juist steeds soberder ga leven. Ik woon in een mooi appartement,(hypotheek wel al lang geleden afgelost) en vlieg voor mijn werk de halve wereld over, maar heb mijn zomervakantie doorgebracht in het oude vakantiehuis van mijn oma, zonder tv, internet of afwasmachine. Mijn auto is uit de vorige eeuw, toen nieuw gekocht, er staat nog geen ton op de teller.
Kleding en schoenen koop ik alleen ter vervanging.
Alle reacties Link kopieren
AliM schreef:
17-11-2019 10:15
Wat een omhooggevallen trut, beetje neerkijken op je vriendinnen omdat zij niet de capaciteiten hebben om te verdienen wat Melissa verdient. (En waarschijnlijk heeft Melissa nu weer wat centjes verdiend omdat ik op dat linkje heb geklikt :evil: )
Haha deze reactie weerhield me om op het linkje te klikken :worship:
NYC schreef:
16-11-2019 14:40
Vraag me trouwens wel af of je een geestelijk arm mens bent (of als zodanig gezien zult worden) als je geen enkele wens of behoefte hebt waar je van droomt? Wat vinden jullie, is het geestelijk arm of de ultieme vorm van tevredenheid juist?
Geen van beide, tevredenheid is of geestelijke armoe heeft, wat mij betreft, meer te maken met sociale gevoelens, dromen kunnen een motivatiebron zijn om een bepaald doel te bereiken. Je droom kan zijn om mensen in nood te helpen en daarom een bepaalde opleiding te volgen of zelfs je te laten uitzenden naar een arm land en je eigen leven daar aan wijden en de risico's voor lief te nemen. Het hoeft dus niets te maken te hebben met geld of vergaring van wereldse goederen.

Mensen die geen dromen hebben, ik kan me niet voorstellen dat ze bestaan, lijken me vooral passief, schikkend in het lot, als dat bestaat, en geïsoleerd. Dat zou betekenen dat je geen enkel streven hebt, je neerlegt bij het leven zoals het je is toebedeeld en aan anderen overlaat hoe je leven er gaat uitzien. Niet mijn mens eerlijk gezegd, ik voel me aangetrokken tot mensen die actief met hun dromen omgaan maar ook de passieve dromer is gezellig. Geen dromen, geen wensen = geen actie want geen streven= saai en dat is niet hetzelfde als tevredenheid.
Hoe maak je een droom? Of enthousiasme?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
16-11-2019 16:47
Een ultieme vorm van tevredenheid :)
Dit.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien een stuk minder dan 10.000 per maand maar heb wel een aantal vrienden die daarboven zitten. Een aantal van hen heeft inderdaad vooral een aantal dromen waar laten komen. En zij zijn bijvoorbeeld meer gaan reizen of hebben een prachtig groot huis gekocht.

Zeker niet met alle maar met een aantal vrienden voel ik wel minder een verbinding en kan ik minder met problemen terecht van financiële aard. Dat vind ik jammer en is zeker wel iets dat te maken heeft met het inkomen. Een jaar geleden kocht ik een nieuw huis, ik was er blij mee dat ik als begin dertiger toch een behoorlijke tussenwoning kon kopen in een nette wijk. Vrienden van mij kochten in diezelfde periode een vrijstaand huis. Als student verhuisden we ook ooit beiden en ik weet nog dat we toen heel wat tips hadden uitgewisseld. Nu voelde ik echter een soort afstand. We liepen tegen verschillende problemen aan. Mijn vriend en ik stonden elk vrij uurtje te verven en lampjes op te hangen. Zij besteden letterlijk alles uit en gingen zelf op vakantie. Ik merk dat vriendschappen hierdoor veranderen en het soms lastig is nieuwe overeenkomsten te vinden.

Dat gezegd hebbende denk ik dat als je boven een bepaald inkomen zit het best gezond is ook op zoek te gaan naar wat meer contact met mensen met een soortgelijk inkomen. In zekere zin doe je dat nu al met je OP maar ik denk dat je ook in het “echte” leven op sommige vlakken meer aansluiting zal vinden bij mensen met een zelfde inkomen. En zij hebben vast ook weer verhalen over waar zij het geld aan uit geven.
Alle reacties Link kopieren
AliM schreef:
17-11-2019 10:15
Wat een omhooggevallen trut, beetje neerkijken op je vriendinnen omdat zij niet de capaciteiten hebben om te verdienen wat Melissa verdient. (En waarschijnlijk heeft Melissa nu weer wat centjes verdiend omdat ik op dat linkje heb geklikt :evil: )
Haha, jij kent nieuwspaal niet? Is een soort De Speld.
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven