Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

vrijdag 15 november 2019 om 10:27
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd

maandag 18 november 2019 om 09:47
Zou inderdaad ook niet moeten. Ik denk dat we veel meer moeten inzetten op intrinsieke motivatie bij kinderen en meer aandacht moeten geven aan het ontwikkelen van een groei-mindset.
Dat je de lessen op school niet maakt voor de leerkracht, voor het cijfer of voor de sticker, maar voor jezelf.

maandag 18 november 2019 om 09:52
Pandax schreef: ↑18-11-2019 09:44Ik vind juist dat huiswerk verboden zou moeten wordenHet meeste huiswerk is zinloos omdat het niet voldoet aan de eisen die huiswerk zinnig maken. Als het daarnaast ook nog een belangrijke oorzaak van onderwijsongelijkheid is, schiet het helemaal zijn doel voorbij.
Dat is misschien nog beter inderdaad. Moet het hele systeem wel anders ingericht worden.
maandag 18 november 2019 om 10:27
Segregatie zou dus in jullie opinie verboden moeten worden. Kinderen moeten “eenheidsworst” worden en alles wat met zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, moet afgehakt worden en terug in de “grijze doos”.
Dat mag dan jullie mening zijn maar er is ook een (grote) groep die daar anders over denkt en dus eigen oplossingen zoekt om deze nivellering In het onderwijs te vermijden.
Gelukkig leven we in een democratische Vrije samenleving waarin ouders zelf mogen beslissen hoe ze hun kinderen opvoeden en zich laten ontwikkelen.
Er gaat naar zwakke scholen heel wat meer geld dan naar de scholen met kinderen waarvan een hoog percentage hoogopgeleide ouders heeft.
De nivelleringsdrift in Amsterdam gaat absurde proporties aannemen voortkomend uit een achterhaald gelijkheidsideaal. Want in een samenleving waar iedereen ‘hoogopgeleid’ heet, is uiteindelijk níemand dat meer.
Maar waar gaat het nu helemaal om? Om scholen die ouders om extra bijdrage Vragen om extra in het onderwijs te investeren en sommige ouders betalen dat.
Schandelijk, oordeelt de gelijkheidslobby, want laagopgeleide ouders hebben dat geld niet. Voor deze extra investering wordt soms zelfs de suggestieve term ‘schaduwonderwijs’ gebruikt. Schaduwonderwijs. Een term met net zo’n kwalijke toon als schaduwboekhouding: iets wat het daglicht slecht verdraagt. Een woord dat ouders framet als frauderende saboteurs van het collectieve belang: algehele nivellering.
Dat mag dan jullie mening zijn maar er is ook een (grote) groep die daar anders over denkt en dus eigen oplossingen zoekt om deze nivellering In het onderwijs te vermijden.
Gelukkig leven we in een democratische Vrije samenleving waarin ouders zelf mogen beslissen hoe ze hun kinderen opvoeden en zich laten ontwikkelen.
Er gaat naar zwakke scholen heel wat meer geld dan naar de scholen met kinderen waarvan een hoog percentage hoogopgeleide ouders heeft.
De nivelleringsdrift in Amsterdam gaat absurde proporties aannemen voortkomend uit een achterhaald gelijkheidsideaal. Want in een samenleving waar iedereen ‘hoogopgeleid’ heet, is uiteindelijk níemand dat meer.
Maar waar gaat het nu helemaal om? Om scholen die ouders om extra bijdrage Vragen om extra in het onderwijs te investeren en sommige ouders betalen dat.
Schandelijk, oordeelt de gelijkheidslobby, want laagopgeleide ouders hebben dat geld niet. Voor deze extra investering wordt soms zelfs de suggestieve term ‘schaduwonderwijs’ gebruikt. Schaduwonderwijs. Een term met net zo’n kwalijke toon als schaduwboekhouding: iets wat het daglicht slecht verdraagt. Een woord dat ouders framet als frauderende saboteurs van het collectieve belang: algehele nivellering.

maandag 18 november 2019 om 10:50
Bloemnon schreef: ↑18-11-2019 10:27Segregatie zou dus in jullie opinie verboden moeten worden. Kinderen moeten “eenheidsworst” worden en alles wat met zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, moet afgehakt worden en terug in de “grijze doos”.
Segregatie verbieden is niet hetzelfde als een eenheidsworst creëren.
Kinderen met gelijke intelligentie zouden vanuit school gelijke kansen moeten krijgen zonder dat het inkomen van je ouders extra kansen kan creëren.
Voor twee van mijn drie kinderen heb ik ook zelf betaalde hulp van buiten gehad. Die behoefte ontstond doordat school dingen had laten liggen.
Scholen zouden alle kinderen de hulp moeten kunnen bieden die nodig is binnen de muren en de uren van de school.
Scholen zouden hun leerlingen niet al in groep vijf moeten voorsorteren op hun uitstroom.
Bij mijn oudste zag niemand de noodzaak om te testen op dislexie. Ze bewoog zich nog net binnen de kaders van het testprotocol. Dus lag het misschien wel aan haar intelligentie, dus was vmbo-kader of theoretisch ook een mooi advies. Dus hoefde ze de laatste drie jaar geen hulp meer bij lezen of spellen, want voor uitstroom vmbo was ze nipt op niveau.
maandag 18 november 2019 om 11:24
Segregatie van overheidswege zou niet verboden moeten worden, dat is al verboden. Dat heet discriminatie. En het verbieden van segregatie betekent niet dat van kinderen eenheidsworst gemaakt moet worden, het betekent dat ieder kind dezelfde kansen krijgt om zijn potentieel te verwezenlijken, ongeacht de sociale situatie waar hij of zij uitkomt.

maandag 18 november 2019 om 12:04
Mijn kind zit op de basisschool! Er is helemaal geen sprake van een strijd, omdat ik het al dan niet maken van het huiswerk aan haar overlaat. Blijven zitten is totaal niet aan de orde. Het gaat mij erom dat school geen onderwijstaken bij ouders moet neerleggen.

maandag 18 november 2019 om 12:05
Pandax schreef: ↑18-11-2019 09:44Ik vind juist dat huiswerk verboden zou moeten wordenHet meeste huiswerk is zinloos omdat het niet voldoet aan de eisen die huiswerk zinnig maken. Als het daarnaast ook nog een belangrijke oorzaak van onderwijsongelijkheid is, schiet het helemaal zijn doel voorbij.
Daar ben ik het mee eens.

maandag 18 november 2019 om 12:22
Poppy_del_Rio schreef: ↑18-11-2019 12:04Mijn kind zit op de basisschool! Er is helemaal geen sprake van een strijd, omdat ik het al dan niet maken van het huiswerk aan haar overlaat. Blijven zitten is totaal niet aan de orde. Het gaat mij erom dat school geen onderwijstaken bij ouders moet neerleggen.
Jij kwam met het woord strijdtoneel, niet ik.
En school legt geen onderwijstaken bij ouders door huiswerk mee te geven. Je kind moet een stukje verwerking thuis doen. Je kunt discussiëren of dat nuttig is. Maar er ligt voor dat huiswerk geen taak bij de ouders. Je kind moet het mee nemen, maken en mee terug nemen. Niks meer, niks minder.
maandag 18 november 2019 om 12:26
En toch vind ik dat school moet zorgen voor het juiste onderwijs.Polsjef schreef: ↑17-11-2019 22:46Nee dat klopt....onze oudste zit helemaal op haar plek op BB...ben enorm trots op wat ze bereikt heeft. BB is voor haar het hoogst haalbare en wat ben ik dankbaar dat ze niet meer hoeft op te boksen tegen het gemiddelde.
Bij jongste hebben ze zitten slapen vorig jaar...ze scoort op alle vakken I tot I+ en op rekenen V-. Dat ligt veel te ver uit elkaar. In een jaar zo ver gezakt is niet te begrijpen. Nooit wat gehoord ook vanuit school want op reguliere toetsen haalt ze redelijke cijfers. Vanuit school enkel de reactie....ooh shit dat hebben we gemist. Daarom eerst thuis geprobeerd, maar dat gaf ruzie. Nu een uur per week bijles en met kleine stapjes pakt ze het op. Hij bedenkt geweldige speelse manieren om rekenen leuk te gaan vinden. Dus geen vwo eis maar wel een eerlijke kans voor de toekomst.
Het is niet altijd zwart/wit. Zoon van vrienden is ontzettend intelligent. Hij liep ook tegen grenzen aan van inzet ed...met de juiste begeleiding leert hij hoe hij iets moet aanpakken, leert leren etc.
Dat hele thuis is thuis is mooi maar ik kan niet van de juf verwachten dat mijn kind de tafels leert door het gooien met een bal. En dat is nu juist wat mijn kind triggert om te leren.
Ik werk al bijna 20 jaar in het basisonderwijs en jawel, het is hard werken om iedereen te kunnen bedienen. Maar het is, met een goed team, zeker haalbaar.
maandag 18 november 2019 om 12:31
Echt vanuit intrinsieke motivatie werken is inderdaad (bijna) geen haalbare kaart. Dan heb je leerkrachten nodig die vanuit een heel ander perspectief denken.
Maar, je kunt intrinsieke motivatie zeker wel aanwakkeren door kinderen eigenaarschap te geven, verantwoording over de eigen leerdoelen, steeds weer in gesprek blijven met het kind etc.etc. Maar het komt er eigenlijk altijd wel op neer dat je extrinsieke prikkels gebruikt om de intrinsieke motivatie tot stand te brengen. En hoe intrinsiek is dat dan nog?! En hoe belangrijk is het dat het pure intrinsieke motivatie is? Een baby gaat namelijk ook meer zijn best doen bij het proberen te lopen wanneer het door een extrinsieke prikkel (juichende ouders/opa’s/oma’s) wordt aangemoedigd.
maandag 18 november 2019 om 12:36
Precies!!Pandax schreef: ↑18-11-2019 09:44Ik vind juist dat huiswerk verboden zou moeten wordenHet meeste huiswerk is zinloos omdat het niet voldoet aan de eisen die huiswerk zinnig maken. Als het daarnaast ook nog een belangrijke oorzaak van onderwijsongelijkheid is, schiet het helemaal zijn doel voorbij.
En ik vind het dan ook heel erg dat er scholen zijn die rekening houden bij schooladvies met hoeveel hulp ouders kunnen geven, zoals jij schrijft.

maandag 18 november 2019 om 12:43
Snouth schreef: ↑18-11-2019 12:31Echt vanuit intrinsieke motivatie werken is inderdaad (bijna) geen haalbare kaart. Dan heb je leerkrachten nodig die vanuit een heel ander perspectief denken.
Maar, je kunt intrinsieke motivatie zeker wel aanwakkeren door kinderen eigenaarschap te geven, verantwoording over de eigen leerdoelen, steeds weer in gesprek blijven met het kind etc.etc. Maar het komt er eigenlijk altijd wel op neer dat je extrinsieke prikkels gebruikt om de intrinsieke motivatie tot stand te brengen. En hoe intrinsiek is dat dan nog?! En hoe belangrijk is het dat het pure intrinsieke motivatie is? Een baby gaat namelijk ook meer zijn best doen bij het proberen te lopen wanneer het door een extrinsieke prikkel (juichende ouders/opa’s/oma’s) wordt aangemoedigd.
Eens!
We moeten er alleen voor waken dat die extrinsieke prikkels niet steeds groter en groter worden. En daar zie ik echt een rol voor ouders.
Fysieke beloningen voor een goed rapport, voor goede cijfers, cadeautjes voor zwemdiploma, veterdiploma, tafeldiploma zijn allemaal niet nodig. Die maken juist dat de intrinsieke motivatie afneemt.

maandag 18 november 2019 om 12:52
Rare attitude. School is om te leren, en thuis is net zozeer om te leren. Dat leren stopt niet omdat de schoolbel is gegaan.
Een school die geen huiswerk meegeeft zou voor ons per direct een reden zijn om die niet verder te overwegen. Een kind is er alleen maar bij gebaat om hetgeen ze leren verder te herhalen en te oefenen als ze thuis zijn.

maandag 18 november 2019 om 13:00
Sinjoren schreef: ↑18-11-2019 12:52Rare attitude. School is om te leren, en thuis is net zozeer om te leren. Dat leren stopt niet omdat de schoolbel is gegaan.
Een school die geen huiswerk meegeeft zou voor ons per direct een reden zijn om die niet verder te overwegen. Een kind is er alleen maar bij gebaat om hetgeen ze leren verder te herhalen en te oefenen als ze thuis zijn.
Je kunt thuis ook heel veel leren zonder het verplichte huiswerk.
Mijn kleuter wilde leren klokkijken dus dat heb ik hem geleerd. Als ze op school met tafels bezig waren riep ik de kinderen hun hulp in bij dagelijkse rekensommetjes. Voorbeeld: voor één persoon heb ik drie kleine tomaatjes nodig, hoeveel moet ik er pakken voor iedereen?
Op de camping keken we naar de zon om zo te bepalen hoe we de tent zouden neerzetten. Etc. Kinderen hebben hier thuis meer geleerd dan alleen de huiswerklesjes van school.

maandag 18 november 2019 om 13:00
Hetgeen zich de facto laat reduceren tot eenheidsworst. Verschillende kinderen hebben verschillend potentieel en dat potentieel haal je er alleen maar uit door ze de juiste aandacht en begeleiding te geven. High potentials haal je niet tot hun hoge potentieel door ze samen te zetten met low potentials die disproportioneel meer aandacht krijgen. Er is geen schande noch een probleem met een a-stroom versus een b-stroom en zelfs een c-stroom. Het is wel een schande en een probleem als je kinderen met potentieel niet de snellere en grotere uitdagingen geeft die ze nodig hebben; daarmee doe je hen en de maatschappij onrecht aan.Pandax schreef: ↑18-11-2019 11:24Segregatie van overheidswege zou niet verboden moeten worden, dat is al verboden. Dat heet discriminatie. En het verbieden van segregatie betekent niet dat van kinderen eenheidsworst gemaakt moet worden, het betekent dat ieder kind dezelfde kansen krijgt om zijn potentieel te verwezenlijken, ongeacht de sociale situatie waar hij of zij uitkomt.
maandag 18 november 2019 om 13:02
Precies!! Kinderen met ontwikkelingsvoorsprong die binnen komen in de kleuterklas hebben over het algemeen ouders die dit doen met hun kinderen. Gewoon omdat ze met kinderen praten, spelletjes doen, activiteiten ondernemen.Andersom schreef: ↑18-11-2019 13:00Je kunt thuis ook heel veel leren zonder het verplichte huiswerk.
Mijn kleuter wilde leren klokkijken dus dat heb ik hem geleerd. Als ze op school met tafels bezig waren riep ik de kinderen hun hulp in bij dagelijkse rekensommetjes. Voorbeeld: voor één persoon heb ik drie kleine tomaatjes nodig, hoeveel moet ik er pakken voor iedereen?
Op de camping keken we naar de zon om zo te bepalen hoe we de tent zouden neerzetten. Etc. Kinderen hebben hier thuis meer geleerd dan alleen de huiswerklesjes van school.
Dat is wat je thuis doet.

maandag 18 november 2019 om 13:03
Je ziet me dan ook nergens stellen dat het stopt met huiswerk alleenAndersom schreef: ↑18-11-2019 13:00Je kunt thuis ook heel veel leren zonder het verplichte huiswerk.

Dat huiswerk is ideaal om hetgeen ze nu aan het leren zijn, verder onder de knie te krijgen. Wat jij doet helpt daarbij ook, maar dan in een minder gestructureerde vorm (en ook dat is nodig).
Wat jij doet kan trouwens eveneens op de schop in het oog van gelijkheidsdenkers, aangezien ook niet alle dat doen en dat dus ook een bron van segregatie is of kan zijn...

maandag 18 november 2019 om 13:05
Andersom schreef: ↑18-11-2019 12:22Jij kwam met het woord strijdtoneel, niet ik.
En school legt geen onderwijstaken bij ouders door huiswerk mee te geven. Je kind moet een stukje verwerking thuis doen. Je kunt discussiëren of dat nuttig is. Maar er ligt voor dat huiswerk geen taak bij de ouders. Je kind moet het mee nemen, maken en mee terug nemen. Niks meer, niks minder.
Ik nam het woord strijdtoneel helemaal niet in de mond

En er ligt kennelijk wel een taak bij de ouders, want mijn man wordt erop aangesproken als ze het huiswerk niet maken.

maandag 18 november 2019 om 13:36
Sinjoren schreef: ↑18-11-2019 13:03Je ziet me dan ook nergens stellen dat het stopt met huiswerk alleen.
Dat huiswerk is ideaal om hetgeen ze nu aan het leren zijn, verder onder de knie te krijgen. Wat jij doet helpt daarbij ook, maar dan in een minder gestructureerde vorm (en ook dat is nodig).
Wat jij doet kan trouwens eveneens op de schop in het oog van gelijkheidsdenkers, aangezien ook niet alle dat doen en dat dus ook een bron van segregatie is of kan zijn...
Niet gerelateerd aan het inkomen van de ouders. Dat is voor mij nog wel een verschil.
Wat ik doe, kan bijna iedereen. Beter onderwijs inkopen door een hoge ouderbijdrage te betalen is onmogelijk voor hen die laagbetaalde banen hebben. Daar zou de overheid voor moeten waken.
Dat binnen de muren en uren van de school, iedereen hetzelfde zou kunnen krijgen.

maandag 18 november 2019 om 13:41
Poppy_del_Rio schreef: ↑18-11-2019 13:05Ik nam het woord strijdtoneel helemaal niet in de mondJij zei dat het de ouders waren die er een strijd van maken en ik zei dat mijn ervaring heel anders is.
En er ligt kennelijk wel een taak bij de ouders, want mijn man wordt erop aangesproken als ze het huiswerk niet maken.
Sorry.
Klopt, iemand anders gebruikte dat woord, waar jij dan weer op reageerde.
maandag 18 november 2019 om 13:42
Wij denken er echt hetzelfde over.Andersom schreef: ↑18-11-2019 13:36Niet gerelateerd aan het inkomen van de ouders. Dat is voor mij nog wel een verschil.
Wat ik doe, kan bijna iedereen. Beter onderwijs inkopen door een hoge ouderbijdrage te betalen is onmogelijk voor hen die laagbetaalde banen hebben. Daar zou de overheid voor moeten waken.
Dat binnen de muren en uren van de school, iedereen hetzelfde zou kunnen krijgen.
Thuis boekjes lezen, spelletjes doen, kinderen zelfstandiger maken door huishoudelijke taakjes te geven.... allemaal heel belangrijke voor de cognitieve en executieve functies. Maar het kost niets. En iedereen zou het in principe moeten kunnen. (Al is dat zeker nog niet zo vanzelfsprekend)
maandag 18 november 2019 om 13:55
Snouth schreef: ↑18-11-2019 12:31Echt vanuit intrinsieke motivatie werken is inderdaad (bijna) geen haalbare kaart. Dan heb je leerkrachten nodig die vanuit een heel ander perspectief denken.
Dat kan niet, dat druist in tegen de definitie van intrinsieke motivatie

Tegenwoordig wordt in het onderwijs steeds meer uitgegaan van autonome motivatie. Dat omvat ook geidentificeerde motivatie, naast instrinsieke motivatie. En dat betekent motivatie vanuit het idee dat iets het waard is om na te streven, vanuit je verbondenheid met iets anders. Zoals je verbonden voelen met je school, je leraren en je medeleerlingen, en leren wat school belangrijk vindt, omdat jij school belangrijk vindt en dus ook wat school belangrijk vindt belangrijk vindt. Dat is wat makkelijker te realiseren in een extern gestuurd leerconcept als ons onderwijs

maandag 18 november 2019 om 14:06
Maar als high-potential wordt afgemeten aan de dikte van de portemonnee van de ouders, dan ga je veel potentials missen.Sinjoren schreef: ↑18-11-2019 13:00Hetgeen zich de facto laat reduceren tot eenheidsworst. Verschillende kinderen hebben verschillend potentieel en dat potentieel haal je er alleen maar uit door ze de juiste aandacht en begeleiding te geven. High potentials haal je niet tot hun hoge potentieel door ze samen te zetten met low potentials die disproportioneel meer aandacht krijgen. Er is geen schande noch een probleem met een a-stroom versus een b-stroom en zelfs een c-stroom. Het is wel een schande en een probleem als je kinderen met potentieel niet de snellere en grotere uitdagingen geeft die ze nodig hebben; daarmee doe je hen en de maatschappij onrecht aan.
Want het kind van een bijstandsmoeder komt dan automatisch in de c-stroom en het kind van Enzo Knol in de a-stroom. En dat het inkomen van ouders zwaarder gaat wegen dan her daadwerkelijke potentieel, vind ik zeker een schande.
maandag 18 november 2019 om 14:18
Ze willen niet voor niets een voorschool in sommige gemeenten.Snouth schreef: ↑18-11-2019 13:42Wij denken er echt hetzelfde over.
Thuis boekjes lezen, spelletjes doen, kinderen zelfstandiger maken door huishoudelijke taakjes te geven.... allemaal heel belangrijke voor de cognitieve en executieve functies. Maar het kost niets. En iedereen zou het in principe moeten kunnen. (Al is dat zeker nog niet zo vanzelfsprekend)
Verplicht je het niet, dan komen de probleemgevallen niet. Verplicht je het voor alle kinderen, dan ligt het niveau wel zo laag dat de snelle kinderen er problemen mee gaan krijgen.
Ik heb het gezien op de psz hier.