Waarom is dit storend gedrag?
woensdag 20 november 2019 om 16:42
Vandaag moest ik met mijn 14 jarige puberzoon bij zijn mentor op gesprek. Want, zo stond in de mail,:”veranderingen van gedrag zijn noodzakelijk”
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?
woensdag 20 november 2019 om 16:45
woensdag 20 november 2019 om 16:46
Ja dat dacht ik ook. Dat zou ik nog wel snappen ook alleen denk ik dan ook wel “nou hij heeft in ieder geval totaal geen idee hoe mijn zoon in elkaar zit” maar dat was het dus niet eens. Hij vond het gewoon overdreven om na zo’n dag bedankt te worden.

woensdag 20 november 2019 om 16:49
Ik was er oprecht een beetje naar van toen ik weer naar huis liep. Dit is juist gedrag wat ik graag zie bij mijn zoon. Hij heeft zich ook erg netjes gedragen doe dag zei de mentor. Als hij de dag zou verstieren door onacceptabel gedrag en dan daarna zou bedanken zou ik dat ook niet waarderen maar dat was dus ook niet zo
woensdag 20 november 2019 om 16:49
woensdag 20 november 2019 om 16:50
Je schrijft dat de mentor het in eerste instantie verkeerd opvatte, sarcastisch dus.
Gevalletje "wie de naam heeft krijgt de daad" denk ik.
Ik persoonlijk zou in mentors plaats ook wel even gek opkijken als een popiejopie praatjesmaker mij de hand komt schudden. En je weet ook absoluut niet wat zijn toon erbij is geweest. Hij deed het omdat hij door jou zo is opgevoed maar wellicht komt hij wat ongeloofwaardig over?
Ik persoonlijk zou in mentors plaats ook wel even gek opkijken als een popiejopie praatjesmaker mij de hand komt schudden. En je weet ook absoluut niet wat zijn toon erbij is geweest. Hij deed het omdat hij door jou zo is opgevoed maar wellicht komt hij wat ongeloofwaardig over?
.
woensdag 20 november 2019 om 16:50
Positief gedrag kan ook vervelend zijn. Het kan al snel overkomen als 'inlikken', of 'te aanwezig zijn' of zoiets. In combinatie met die andere punten krijg ik het gevoel dat de mentor vooral vindt dat je zoon nogal de aandacht naar zich toe trekt? En dan kan zo'n bedankje, zelfs als het gemeend is, toch in die categorie vallen?
Ik moet ineens aan die jongen uit 'oogappels' denken.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 16:56
7.69% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

woensdag 20 november 2019 om 16:51
woensdag 20 november 2019 om 16:51
woensdag 20 november 2019 om 16:52
Waarschijnlijk kunnen de leerkrachten niet goed inschatten wat je zoon bedoelt. Dat zijn gedrag soms wat afwijkend is.
Uit je bericht maak ik op dat je zoon verbaal sterk is. Mijn conclusie is dat hij dan misschien wel eens sarcastisch uit de hoek kan komen, of minachtend, of betweterig, etc. En dat daarom deze hand na afloop verkeerd is geïnterpreteerd.
Het probleem is dus niet die hand na afloop van het schoolreisje. Maar waarom hebben leerkrachten problemen met zijn gedrag in het algemeen.
Uit je bericht maak ik op dat je zoon verbaal sterk is. Mijn conclusie is dat hij dan misschien wel eens sarcastisch uit de hoek kan komen, of minachtend, of betweterig, etc. En dat daarom deze hand na afloop verkeerd is geïnterpreteerd.
Het probleem is dus niet die hand na afloop van het schoolreisje. Maar waarom hebben leerkrachten problemen met zijn gedrag in het algemeen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 20 november 2019 om 16:52
woensdag 20 november 2019 om 16:53
Blijkbaar werkt het dus niet zo. Je trekt de hele dag met elkaar op. En zodra je de bus uitstapt is het weer ieder zijn weg
woensdag 20 november 2019 om 16:53

woensdag 20 november 2019 om 17:01
Klein gebaar... groot effect. Ach, wellicht was het een momentopname.
Denk trouwens dat veel van de reacties hier wel de spijker op zijn kop slaan: dat de docenten het popi jopi gedrag van je zoon dusdanig zat zijn dat ook zijn goede bedoelingen verkeerd geïnterpreteerd worden.
woensdag 20 november 2019 om 17:01
Ik denk dat jouw zoon gezien de beeldvorming het niet meer goed kan doen bij de mentor. Hij gedraagt zich namelijk als gelijkwaardig aan de mentor ipv als ondergeschikt aan. De mentor is blijkbaar nogal van de oude stempel. Hij kan er niet mee omgaan en interpreteert alles als negatief.
anoniem_378550 wijzigde dit bericht op 20-11-2019 17:02
7.43% gewijzigd
woensdag 20 november 2019 om 17:02
Ja dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar in een eerder gesprek is gezegd dat hij het zo waardeerde dat zoon altijd zo eerlijk is. Daarom nam ik aan dat hij wel zou snappen dat dit echt gemeend was.handigmetgeld schreef: ↑20-11-2019 16:50Positief gedrag kan ook vervelend zijn. Het kan al snel overkomen als 'inlikken', of 'te aanwezig zijn' of zoiets. In combinatie met die andere punten krijg ik het gevoel dat de mentor vooral vindt dat je zoon nogal de aandacht naar zich toe trekt? En dan kan zo'n bedankje, zelfs als het gemeend is, toch in die categorie vallen?
(Serie heb ik niet afgekeken, zal ik eens doen!)
woensdag 20 november 2019 om 17:06
Mijn zoon is wel populair op school maar hij gebruikt dit ook wel ten goede. Hij is een “bruggenbouwer” volgens andere docenten. Degene die de nerd er ook bij betrekt. En degene die er bv voor heeft gezorgd dat iedereen weer een broodtrommel heeft i.p.v. plastic zakjes.Rooss4.0 schreef: ↑20-11-2019 16:50Je schrijft dat de mentor het in eerste instantie verkeerd opvatte, sarcastisch dus.
(Was vorig jaar in de eerste zo. Omdat zoon een broodtrommel had “durfden” anderen dat ook: een “sukkelige” broodtrommel i.p.v. een “stoer” plastic zakje)