Waarom is dit storend gedrag?
woensdag 20 november 2019 om 16:42
Vandaag moest ik met mijn 14 jarige puberzoon bij zijn mentor op gesprek. Want, zo stond in de mail,:”veranderingen van gedrag zijn noodzakelijk”
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?
Nu komt dit natuurlijk voor mij niet als verrassing en weet ik dat mijn zoon geen brave leerling is maar het eerste punt van de mentor verbaasde mij wel.
(Punt 2, 3 en 4 waren: popiejopie gedrag, gebrek aan concentratie en vaak de discussie aangaan waar hij soms gewoon zijn mond moet houden. Alle drie heel herkenbaar en daar spreek ik hem zeker ook op aan)
Maar goed de mentor begon dus met iets anders. Vorige week waren er een aantal klassen op excursie geweest naar Amsterdam. Aan het einde van de dag loopt mijn zoon dus naar zijn mentor, geeft hem een hand en zegt: “bedankt voor deze dag, het was erg gezellig”
Nu ken ik mijn zoon en ik weet dat hij dit echt meent en dat het niet sarcastisch is ofzo. Sterker nog: ik heb hem zo opgevoed.
Maar de mentor vond dit dus veel te overdreven. En “een docent die naast mij stond ook”
Nou ja ik nam het in deze wel voor mijn zoon op omdat ik weet dat dit oprecht goed bedoeld is. De mentor gaf wel meteen aan dat hij dat dan verkeerd had opgevat maar ik vind het zo raar dat hij het in eerste instantie dus negatief opgevat wordt. Toen ik dat zei antwoordde hij met:”ja maar echt niemand doet dat, echt in al die jaren heeft nog geen enkele leerling dat gedaan dus ik vind dat overdreven”
Ja misschien is het ook wel overdreven (als 80 leerlingen dat zouden doen wordt hij daar misschien ook wel gek van) maar ben ik nou gek dat ik het ook gewoon netjes/aardig vind?

woensdag 20 november 2019 om 17:06
woensdag 20 november 2019 om 17:07
Nee dat was het dus niet. Hij vond het overdreven omdat “nog nooit iemand dat gedaan had”Lucifer2018 schreef: ↑20-11-2019 16:51Tja, blijkbaar vertoont hij op school en bij zulke dagjes uit zulk vervelende gedrag dat ze dachten dat dit ook weer een raar ding was.
Maar toen je daar zat en dit kwam ter sprake heb je daar niet verder over doorgevraagd? Hij weet waarom dit zijn conclusie was.
Wij hier niet.

woensdag 20 november 2019 om 17:09
Geloof je dat echt zelf?
Je moet daar echt niet speciaal voor komen.
Dus ligt het wel aan al zijn andere gedrag dat ze deze speciale actie als iets negatiefs zien en ook benoemen.
woensdag 20 november 2019 om 17:10
woensdag 20 november 2019 om 17:12
Nee dat geloof ik inderdaad niet. Maar dit is wat hij zei. Om wat meer inzichten te vergaren vraag ik hier om andere meningen.Lucifer2018 schreef: ↑20-11-2019 17:09Geloof je dat echt zelf?
Je moet daar echt niet speciaal voor komen.
Dus ligt het wel aan al zijn andere gedrag dat ze deze speciale actie als iets negatiefs zien en ook benoemen.
woensdag 20 november 2019 om 17:14

Ik hou hiervan.
Tja en die leraar heeft al zoveel weekdruk dus neem het hem niet kwalijk, hij is gewoon een zuurpruim.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

woensdag 20 november 2019 om 17:16
Nou te bont gemaakt heeft hij het zeker niet. Het waren meer de algemene, oppervlakkige puberdingetjes. Bij te bont denk ik meer aan uitschelden, vechtpartijen, hele slechte cijfers, de klas uitgestuurd worden
woensdag 20 november 2019 om 17:17
Jammer inderdaad. Zeker voor iemand zoals ik die juist wel altijd op zoek gaat naar het positieve in iemandNitflex schreef: ↑20-11-2019 17:06Hier kan zoon dus uit leren dat gedrag nooit op zichzelf staat. Als je vaak loopt te klieren en aandacht trekt, dan is het in die context misschien moeilijk te geloven dat je op andere momenten wél oprecht bent. Heel sneu, maar goed om te weten in het verdere leven.
woensdag 20 november 2019 om 17:18
en ik had een hekel aan te vrijpostige leerlingenMiskotto schreef: ↑20-11-2019 17:14ik las je OP en ik dacht ook dat het sarcastisch was bedoeld van jou zoon, dit is namelijk echt puberhumor en was ook zo een leerling die zulk soort rotgeintjes uithaalde .
Ik hou hiervan.
Tja en die leraar heeft al zoveel weekdruk dus neem het hem niet kwalijk, hij is gewoon een zuurpruim.
die het hele jaar probeerden te les te ontregelen ('dikke lol'...). En aan het eind moest ineens iedereen de hele les stil zijn, want zij wilden hun 4,5 nog ophalen. Dan ben je je krediet wel kwijt hoor

woensdag 20 november 2019 om 17:19
woensdag 20 november 2019 om 17:20
Maar het gaat niet om wat jij vindt
je zoon heeft het blijkbaar toch te bont gemaakt, en daar heeft hij nu zelf last van. En dat zal vast aan de leraren liggen, maar het rottige is, dat hij afhankelijk van hen is, niet omgekeerd
woensdag 20 november 2019 om 17:21
Oké. Les vind ik heel iets anders dan een dag met pubers naar Amsterdam maar goed het kan dus serieus overdreven opgevat worden.Madeliefjees schreef: ↑20-11-2019 17:12Het is ook overdreven, na een dag les bedank je de leraar toch ook niet? Snap best dat de mentor dit negatief opvatte. Japie loopt weer populair te doen.
Net als 100 jaar geleden bij Idols dat sommigen zich netjes voorstelden aan de jury en dat ook werd afgedaan als “overdreven”
woensdag 20 november 2019 om 17:22
Grappig genoeg is hier aan de uni wel eens discussie over. Docenten die vinden dat studenten niet opgevoed zijn, omdat ze niet eens even netjes gedag zeggen/bedanken aan het eind van een (werk)college. Overigens ook een docent hier uit Azië die omviel dat studenten hier zomaar weglopen. Zij was gewend dat alle studenten aan het eind een hand komen geven en netjes bedanken. Ik vind het wel wat hebbenMadeliefjees schreef: ↑20-11-2019 17:12Het is ook overdreven, na een dag les bedank je de leraar toch ook niet? Snap best dat de mentor dit negatief opvatte. Japie loopt weer populair te doen.

Kortom, ik vind het ook een rare opmerking van de docent. Het lijkt erop alsof hij gedrag van je zoon negatief uitlegt ivm ander gedrag. Ik zou er niet teveel over inzitten, lekker laten gaan en je op de andere (meer belangrijke) punten richten.

woensdag 20 november 2019 om 17:22
Te bont maken kan ook inhouden dat je zoon respectloos is naar zijn docenten en daar hoeft hij geen slechte cijfers voor te halen, niet te vechten, niet te schelden of wat dan ook. Het kan ook betekenen dat hij zijn docenten als een gelijkwaardige of zelfs minderwaardige behandelt en zelf de smartass uithangt. Heel beleefd rotopmerkingen maken en heel beleefd de orde verstoren is net zo irritant.
Dat je zoon als enige de docenten bedankt voor de gezelligheid komt zo van het scherm vooral slijmballerig of sarcastisch over. In ieder geval is het niet positief.
woensdag 20 november 2019 om 17:24
Sommige leraren wisten met hun voorkomen, en hun monotone stem, je plezier om te willen studeren compleet te vergallen, en dan nog boos worden als je hun les durfe te verstoren.......... neen vriend(in) werk aan je performance.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
woensdag 20 november 2019 om 17:26
woensdag 20 november 2019 om 17:27
Klopt, maar ik zat er voor mezelf, niet voor hem
45 minuten verstoorde les is zonde van je tijd
en dat had ik op mijn 13e al wel door hoor.
woensdag 20 november 2019 om 17:28
Dat vind ik echt oprecht verdrietig. Sarcastisch snap ik nog wel, dat mensen dat zouden kunnen denken.*TanteSjaan* schreef: ↑20-11-2019 17:22
Dat je zoon als enige de docenten bedankt voor de gezelligheid komt zo van het scherm vooral slijmballerig of sarcastisch over. In ieder geval is het niet positief.
Maar slijmballerig? Wat is er mis met iemand bedanken?
Niet positief? Hoe kan je iemand zien als alleen maar negatief?
woensdag 20 november 2019 om 17:31
Maar dat hoor ik dan niet terug van de mentor. En als ik om concrete voorbeelden vraag weet hij ook niks.
woensdag 20 november 2019 om 17:32
een aanname van mij
Wat zou kunnen zijn gebeurd
Zoon loopt weg bij zijn vrienden en zegt tegen ze: Ik ga die sukkel van AK ff bedanken, krijg ik volgende keer tenminste een 6,5
Hij bedankt (het enige stukje in het verhaal dat hij toegeeft)
Komt terug bij zijn vrienden, en zegt "gefixed". (Kan er zelfs nog gore hand/zuigbewegingen bij maken).
woensdag 20 november 2019 om 17:33