Zakgeld 15 jaar

20-11-2019 10:27 238 berichten
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
cranberryjuice schreef:
20-11-2019 14:23
Ik zou gaan voor 15 per week.
Dat is 60 per maand :proud:
De MacDonalds-jeugd hier is echt plus size, ik ga dat echt niet sponsoren.
aloha66 schreef:
20-11-2019 14:42
Jij kreeg 20 en dat was weinig maar je scheept je kind wel af met 12??
Tjonge.
En niet aankomen met euro versus gulden want een broodje koste 2 gulden nu 2 euro.
Btw een beetje patat kost al 3.50
20 gulden is 9 euro. Dat was toen bijzonder weinig, en dat is die 12 euro ook. Het gaat dus verhoogd worden, daar was ik al over uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier een 16 jarige, krijgt 100 per maand zak en kleedgeld.

Dat is voor kleding en alle losse uitgaven.
Verdient zelf ook nog wel minstens 100 euro per maand bij.

Telefoon abbo (sim only) en kapper worden door ouders betaald.
lisa_ schreef:
20-11-2019 14:52
Dat is 60 per maand :proud:
De MacDonalds-jeugd hier is echt plus size, ik ga dat echt niet sponsoren.
Gelukkig is er nog altijd een Jumbo of een ah in de buurt waar ze van alles kunnen kopen.
En zakgeld is zakgeld dat is vrij te besteden.
Zijn jullie heel principieel met geld ? ik merk dat ik - omdat ik maar 1 kind heb en het financieel kan - toch vaker nog wat extraatjes doe. Ik weet dat haar zakgeld zo goed als op is (einde van de maand) en ze gaat zaterdag naar Comic Con. Dan heb ik toch de neiging om te zeggen: goh, hier heb je 20 euro; koop je maar wat leuks.
Uiteraard leert mijn dochter daar niet goed van budgetteren of sparen. Moet ik dus misschien beter op gaan letten, besef ik opeens.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik kreeg ip die leeftijd 10 gulden per week. En kleedgeld per maand en ik had een bijbaan.

Maar ik spaarde daarvan voor grotere aankopen. Als je zo’n kind maar een fooitje geeft dan gaat het rechtstreeks naar de snackbar/bios/make-up. dan zien ze daar het potentieel niet van.

Bij iets grotere bedragen kan je ze leren sparen (ik moest bijv 1/3e van zeilkamp zelf betalen).

Ik ben nog steeds een goede spaarder en kan goed met geld omgaan. Dat leer je alleen als je ook geld hébt.
Als ik mijn eigen theorie doorzet zouden de zoons met 15 jaar op 8 of 9 euro weekgeld zitten, tegen die tijd waarschijnlijk gegeven in maandbedragen en op de bankrekening gestort. Heb geen idee wat ik ze er zelf van zou laten betalen. Wat ik denk ik vooral belangrijk vind is dat ze weten dat geld dat ze verdienen/krijgen als zakgeld er niet per se uit hoeft.
Ik betaal telefoonabonnement voor mijn 15 jarige en sinds 2 maanden werkt ze bij AH en ontvangt tussen 50 en 100 eur per maand. Ze werkt max 10 uur per week en ze wil het zelf en haar rapport is prima. Daarnaast betaal ik haar kleding, gisteren nog een rekenmachine 100 eur, vorige maand schoolreis 333 eur. Dus dat
Hier een 15 jarige en die krijgt 100 euro per maand. Dat is zakgeld en kleedgeld. Ze is geen big spender dus heeft vaak nog geld over. Ze heeft dit jaar gedacht aan een baantje maar moet ook een behoorlijk stuk fietsen en heeft vorig jaar met een burn out thuis gezeten. Dus ik heb liever dat ze haar energie aan school besteed en dan uitrust dan geld verdient. Dan betaal ik wel wat extra indien nodig.
Madeliefjees schreef:
20-11-2019 14:25
Pffff jij bent zeker nooit jong geweest? Laat die kinderen lekker genieten, en eigen consumpties meenemen mag niet in de bioscoop.

Ik ben nog steeds jong, zelfs. Maar zoals je kon lezen, werkte ik in de avonden.

Als je weinig te makken hebt, neem je dus zelf een flesje drinken mee naar de bios (water). Ik ben er nog nooit op aangesproken en ga echt heeeeel vaak naar verschillende bioscopen.

Ik verbaas me echt wel over wat al die kinderen van tegenwoordig maar moeten kunnen van hun geld. Niet per se dingen die ik hier gelezen heb, maar die ik ook om me heen hoor. Uit eten met vriendinnen (deed ik nooit, hooguit een keer per jaar met een vriendje), uit lunchen, dure snacks kopen in de bios.... Echt niet normaal hoor. Dat je dat als volwassene doet van je eigen verdiende geld, prima. Maar een 15-jarige die maandelijks met vriendinnen uit eten of lunchen gaat op kosten van haar ouders... Tja ik vind dat een beetje gek en onnodig. Pas kwam ik in New York een fokking schoolklas uit Nederland tegen van allemaal 15-jarigen. Hoezo gaan ze tegenwoordig op schoolreis naar New York? Wat is er mis met Londen of Barcelona? Of Antwerpen? Zo houd je geen bucketlist meer over.
Fitcross schreef:
21-11-2019 09:07
Ik kreeg ip die leeftijd 10 gulden per week. En kleedgeld per maand en ik had een bijbaan.

Maar ik spaarde daarvan voor grotere aankopen. Als je zo’n kind maar een fooitje geeft dan gaat het rechtstreeks naar de snackbar/bios/make-up. dan zien ze daar het potentieel niet van.

Bij iets grotere bedragen kan je ze leren sparen (ik moest bijv 1/3e van zeilkamp zelf betalen)
.

Ik ben nog steeds een goede spaarder en kan goed met geld omgaan. Dat leer je alleen als je ook geld hébt.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zie twee risico's wanneer het zakgeld eigenlijk te laag is:
1) het gaat direct op aan kleine onzinnigheden want voor je een nieuwe telefoon bij elkaar hebt gespaard ben je 3 jaar aan het sparen en neemt dat de motivatie teveel weg. Terwijl bijv een half jaar sparen motiverend werkt (en de kleine impulskopen vermindert want je ziet je doel op redelijke termijn verwezenlijkt worden).
2) bij te weinig geld/een geldgebrek wordt waarschijnlijk de gedachte gevoed hoe lékker het wel niet is om veel geld te hebben, worden mensen zich bewuster van welke mensen veel/weinig geld hebben, gaan ze daar waarschijnlijk meer op letten, terwijl als ze zelf die keuze ook zouden kunnen maken zij daar waarschijnlijk veel minder mee bezig zijn. Ken mensen die niet veel te besteden hebben maar wel elke week of maand loten kopen onder het mom "straks kan ik ook miljonair zijn", dat is een beetje wat ik zou willen voorkomen, die focus daarop.
Madeliefjees schreef:
20-11-2019 14:25
Pffff jij bent zeker nooit jong geweest? Laat die kinderen lekker genieten, en eigen consumpties meenemen mag niet in de bioscoop.
Inderdaad, ik ben altijd zo'n brave muts geweest die geen eigen consumpties mee durfde te nemen. Vind het ook raar om kinderen aan te gaan sporen om zulke regels te overtreden.
Hier krijgt onze 12 jarige 15 euro per maand en 12 euro per maand voor een broodje of extra op school.
Ze koopt er spulletjes van, of spaart voor iets groters.

Vergeet niet dat zakgeld; geld is om te leren met geld om te gaan.
Ik vind de bedragen aardig laag...
Alles is toch gewoon veel duurder.

Mijn dochter krijgt niet echt zakgeld maar gewoon geld mee als ze iets leuks gaan doen.

Middagje winkelen met lunchen bioscoop, jeugd disco... Dat red je toch niet met 12 euro per maand? En dan daar ook nog je eten op school van moeten betalen...

Werken is hier echt pas vanaf 16 dus dat gaat nog niet lukken.
Route88 schreef:
21-11-2019 11:01

Mijn dochter krijgt niet echt zakgeld maar gewoon geld mee als ze iets leuks gaan doen.

Middagje winkelen met lunchen bioscoop, jeugd disco... Dat red je toch niet met 12 euro per maand? En dan daar ook nog je eten op school van moeten betalen...

hoezo eten op school? ze kunnen toch gewoon lunch meenemen. Mijn jonmgste mag 1 keer per week iets kopen. en dan nog voor een max bedrag.
Route88 schreef:

Er is nu al meerdere malen door TO aangeven dat ze 12 euro ook te weinig vindt.
En verder is het keuzes maken en sparen.
Waarom is werken pas vanaf 16?
Folders rond brengen kan al vanaf 13 jaar. Of wat denk je van oppassen?
Route88 schreef:

Ik ga ook niet elke maand lunchen, bioscoop en uit eten. Waarom moeten mijn kinderen dat dan wel? Ik lees en hoor het veel: naar de mac, de starbucks, lunch op school halen enz.
Subnautica schreef:
21-11-2019 11:26
Ik ga ook niet elke maand lunchen, bioscoop en uit eten. Waarom moeten mijn kinderen dat dan wel? Ik lees en hoor het veel: naar de mac, de starbucks, lunch op school halen enz.
Inderdaad. Eten op school kopen vind ik sowieso erg overbodig. Een keer een soepje of een kop thee als je iets warms wil, oke, en een enkele keer iets lekkers. Maar verder kunnen ze het toch gewoon van thuis meenemen? Ik doe ook niet al die dingen maandelijks.
Bij mijn dochter van 15 op school zitten ook leerlingen die al hun geld uitgeven aan Mac Donald's en Starbucks en eten in de pauzes en die hebben inderdaad altijd te weinig geld. Prima, maar als mijn kinderen dat willen, dan gaan ze het geld daarvoor maar zelf verdienen. Net zoals ik studenten ken die zogenaamd nooit geld hebben, maar wel elke paar dagen filmpjes in hun stories op WhatsApp hebben staan van hun lunch of diner als ze weer eens uit eten zijn.
MinkeDeWit schreef:
20-11-2019 15:01
20 gulden is 9 euro. Dat was toen bijzonder weinig, en dat is die 12 euro ook. Het gaat dus verhoogd worden, daar was ik al over uit.
Als je zelf al inziet dat die 9 euro mid jaren tachtig weinig was, hou dan ineens ook rekening met de inflatie. Begin jaren negentig betaalde je (in euro's) misschien 60 cent voor een biertje op café, ondertussen is dit al gauw twee euro of meer; dus met die twaalf euro per maand geef je nog minder dan je destijds zelf kreeg.
Cateautje schreef:
20-11-2019 10:38
12 euro, da's 2,70 per week, dat is inderdaad heel erg karig.
Daar zou ik 25 euro van maken.
Oh die leeftijd werkte ik al. Kan me niet herinneren hoeveel zakgeld ik kreeg. Ik had sowieso genoeg geld ivm mn baantje. Misschien dat stimuleren? Kan best op je 15e toch? Hoeft niet veel te zijn, een krantenwijk of paar uur vakkenvullen ofzo. Of helpen bij de plaatselijke bakker, slager. Afwassen in een restaurant.
Bij ons in het dorp zie ik dat vaak genoeg op die leeftijd. Dan ben je ook niet meer zo afhankelijk van je zakgeld.
Ik werkte zelf vroeger op zaterdag of zondag. Niet na schooltijd.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 15:57
7.78% gewijzigd
pamelacourson schreef:
20-11-2019 11:33
Wauw, 10 euro lunchgeld elke week vind ik erg veel. Ik heb genoeg te besteden, maar 45 euro per maand uitgeven voor lunch op mijn werk zou ik zelf nog niet eens doen.
Vind ik ook echt veel. Ik zou gewoon brood meenemen en een koek of fruit ofzo. Flesje drinken. En haal in een tussenuur een keer een pak koeken in de supermarkt bijv ;) of 1x per week een lekker broodje op school.
Ik werk op een school en daar kost een broodje tussen de 1.20 en 2.00 euro. Dus daar kan je voor een tientje al 5x per week (elke dag dus) een (het duurste) broodje voor kopen. Er zijn genoeg kinderen die af en toe iets kopen. Maar ook genoeg kinderen die hun zelfmeegenomen brood opeten.
Ikzelf eet ook gewoon 9 vd 10x brood op het werk, terwijl ik ook naar die kantine kan gaan. Ik vind het niet nodig.
Zoon krijgt sinds de brugklas 5 euro per week. Hij is nu 17 en spáárt zelfs van die 5 euro.

:O
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
21-11-2019 23:06
Zoon krijgt sinds de brugklas 5 euro per week. Hij is nu 17 en spáárt zelfs van die 5 euro.

:O
Het ligt er helemaal aan wat ze ermee moeten doen. Als die 5 euro alleen voor eventueel iets te snoepen halen is dan is het genoeg.
Van het tientje wat ze van mij krijgen moeten ze hun hele sociale leven betalen.
Uitjes naar de stad, bios. Ze zijn ieder weekend de hort op dus dan hebben ze wel wat geld nodig.
Voordat ik hun zakgeld gaf vloog het geld ongecontroleerd mijn zak uit en nu is er grip op.
Telefoonabonnementen en kleding betaal ik.
MarvelousMrsMaisel schreef:
20-11-2019 11:09
Dan nemen ze drinken mee. Dat doe je als je weinig geld hebt. Of je kijkt bij iemand thuis een film. Een avondje uit is geen recht, het is een luxe.

Laat die 15-jarige maar gaan vakkenvullen voor haar geld. En dan 25 euro zakgeld per maand. Want 12 euro is bizar karig.
Wauw. Ja baas :facepalm:
Mijn 15jarige krijgt 6 euro per week en dat gaat altijd helemaal op aan snoepgoed e.d.

En dan klopt hij uiteindelijk bij mij aan voor extra geld voor uitjes oid.
Krijgt hij gewoon van me.
Lekker fout uiteraard.
In het nieuwe jaar gaat hij werken en ga ik strenger zijn over wat hij zelf betaalt.

Mijn 17jarige krijgt 7,50 per week en dat spaart hij altijd helemaal op totdat hij genoeg heeft voor een nieuw computerspel. Hij heeft geen bijbaantje en dat gaat ook niet gebeuren vanwege zijn beperking.
Dus alles wat hij extra nodig heeft betaal ik ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven