Is het erg dat taal verandert?
maandag 25 november 2019 om 21:47
Haha, geweldig!Betty_Slocombe schreef: ↑25-11-2019 15:35Nee joh, een Oost-Groningse natte t: https://www.youtube.com/watch?v=g2GWPLf7mMo (vanaf 1.36)
maandag 25 november 2019 om 22:23
Het is een tijd usance geweest om na een comperatieve zin het voegwoord 'dan' te gebruiken... Maar taal is een levend organisme en dan taal veranderd, als veranderen wij automatisch mede. En wat hebben wij nu zien gebeuren? Dat als en dan elkaar steeds meer zijn gaan overlappen, dan-het-ware.... Als is straks even goed dan dan... Na een tijd, als weet men niet beter meer... [prof Kipping]mevrouwiglesias schreef: ↑25-11-2019 10:17Naar aanleiding van een beginnende discussie over het feit dat taal verandert wil ik daar hier verder of discussiëren.
https://www.youtube.com/watch?v=pWdsx9qnHVM
daddy_gijs wijzigde dit bericht op 25-11-2019 22:51
0.08% gewijzigd
maandag 25 november 2019 om 22:30
Dat een taal verandert, dat is normaal.
Dat in het Nederlands de spellingsregels elke zoveel jaar veranderen, dát vind ik niet normaal. Ik eet paddestoelen en drink bessesap. Onder die woorden verschijnen rode golfjes terwijl ik ze typ...
Met die belachelijke tussen-n kan ik nog leven, maar nu de regels voor trema's en streepjes-op-de-e ook zijn veranderd durf ik niet meer mee te doen met het Groot Dictee.
Dat in het Nederlands de spellingsregels elke zoveel jaar veranderen, dát vind ik niet normaal. Ik eet paddestoelen en drink bessesap. Onder die woorden verschijnen rode golfjes terwijl ik ze typ...
Met die belachelijke tussen-n kan ik nog leven, maar nu de regels voor trema's en streepjes-op-de-e ook zijn veranderd durf ik niet meer mee te doen met het Groot Dictee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
maandag 25 november 2019 om 22:34
Usance of nuisance?daddy_gijs schreef: ↑25-11-2019 22:23Het is een tijd nusance geweest om na een comperatieve zin het voegwoord 'dan' te gebruiken... Maar taal is een levend organisme en dan taal veranderd, als veranderen wij automatisch mede. En wat hebben wij nu zien gebeuren?
maandag 25 november 2019 om 22:39
maandag 25 november 2019 om 22:43
Toe toch, Tineke, t'is toch thee van Tiktak.Betty_Slocombe schreef: ↑25-11-2019 15:35Nee joh, een Oost-Groningse natte t: https://www.youtube.com/watch?v=g2GWPLf7mMo (vanaf 1.36)
maandag 25 november 2019 om 23:12
Grappige vergissing vond ik het!
maandag 25 november 2019 om 23:18
dinsdag 26 november 2019 om 09:02
Nee.
Ik vind het hoogtijd dat alle regeltjes rondom taal versimpelt worden.
Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld en waar ik persoonlijk echt een hekel aan heb zijn lidwoorden die correct toegepast dienen te worden in een zin.
Ik ga het nooit leren en een hoop mensen hebben er moeite mee dus waarom dan stug blijven volhouden eraan.
Verder maak ik nog weleens mijn eigen woorden omdat ik het beter vind klinken dan het oorspronkelijke woord en ook dat vind ik prima.
Laat mij lekker creatief zijn met taal veel leuker dan dat stijve gedoe van mensen die nog net geen rolberoerte krijgen bij het lezen van een spelfout of iets dergelijks. Lijkt me vermoeiend zo een instelling.
Ik vind het hoogtijd dat alle regeltjes rondom taal versimpelt worden.
Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld en waar ik persoonlijk echt een hekel aan heb zijn lidwoorden die correct toegepast dienen te worden in een zin.
Ik ga het nooit leren en een hoop mensen hebben er moeite mee dus waarom dan stug blijven volhouden eraan.
Verder maak ik nog weleens mijn eigen woorden omdat ik het beter vind klinken dan het oorspronkelijke woord en ook dat vind ik prima.
Laat mij lekker creatief zijn met taal veel leuker dan dat stijve gedoe van mensen die nog net geen rolberoerte krijgen bij het lezen van een spelfout of iets dergelijks. Lijkt me vermoeiend zo een instelling.
dinsdag 26 november 2019 om 09:52
Ik ben slecht in het op de juiste manier toepassen van lidwoorden en moet daardoor te lang nadenken of mijn zin nog wel klopt.*TanteSjaan* schreef: ↑26-11-2019 09:38Waarom heb je een hekel aan lidwoorden die goed toegepast moeten worden in een zin?
Ik wil me gewoon vrijelijk kunnen uitdrukken zonder rekening te hoeven houden met tal van regels en dan heb je ook nog de uitzonderingen op de regel, mannelijke woorden vrouwelijke woorden.
Wat is daar allemaal het nut van denk ik dan en waarom mensen daarmee lastigvallen om het allemaal uit de hoofd te moeten leren.
Ik gebruik mijn hersencapaciteit liever voor belangrijkere zaken.
dinsdag 26 november 2019 om 10:11
Misschien moeten we eens een uitburgeringscursus organiseren. We nemen een groepje buitenlanders die Nederlands willen leren. En alles wat ze na een jaar niet automatisch goed doen is dus blijkbaar niet logisch en niet vanzelfsprekend. Dan gaan we dat nog eens tegen het licht houden. En daarnaast maken we accenten en dialecten optioneel, inclusief zachte G, natte T en hoge O, zodat onze folklore zich juist weer lekker kan ontwikkelen zonder keurslijf.
dinsdag 26 november 2019 om 10:20
Je weet dat we maar 3 lidwoorden hebben hè? De, het en een.Tintelfris schreef: ↑26-11-2019 09:52Ik ben slecht in het op de juiste manier toepassen van lidwoorden en moet daardoor te lang nadenken of mijn zin nog wel klopt.
Ik wil me gewoon vrijelijk kunnen uitdrukken zonder rekening te hoeven houden met tal van regels en dan heb je ook nog de uitzonderingen op de regel, mannelijke woorden vrouwelijke woorden.
Wat is daar allemaal het nut van denk ik dan en waarom mensen daarmee lastigvallen om het allemaal uit de hoofd te moeten leren.
Ik gebruik mijn hersencapaciteit liever voor belangrijkere zaken.
Die zijn voor 'native' speakers zeer eenvoudig, voor mensen die later Nederlands hebben geleerd zijn die soms ingewikkelder.
Net als dat het voor Nederlanders lastig is om dat later nog te leren in het Frans, of Duits.
Moet het daarom maar afgeschaft worden? Vind ik niet.
Wel vind ik dat we best wat meer begrip mogen hebben voor mensen voor wie dit dus niet vanzelfsprekend is, i.p.v. te doen alsof die allemaal te dom zijn om te poepen.
In het Engels is het altijd 'the', dat is lekker makkelijk, maar als je dan een taal moet leren met meerdere lidwoorden en onderscheid op basis van woordgeslacht, dan is dat dus ingewikkeld.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 26 november 2019 om 10:24
In een andere omschrijving wordt de o in "hok" gezien als een ronde variant van de a in pad [pɑt]. De ronde variant zou dan [ɒ] zijn. Dus de uitspraak van "hok" zou dan [ɦɒk] moeten zijn. "Hok" en "bok" zouden dan niet rijmen. In mijn spraak of dialect (ik spreek wel met een accent, maar geen dialect) rijmen "hok" en "bok" op elkaar.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 26 november 2019 om 10:29
Ik zou - zie één van mijn eerdere berichten in dit topic - de tussen-n weg halen, bij zelfstandige naamwoorden in het meervoud en werkwoorden. De trema wil ik ook weer terug: zeeëend, meeëter, naäpe(n). Daardoor drinkt men bessesap en eet men paddelstoele.Snoesje666 schreef: ↑25-11-2019 22:30Dat een taal verandert, dat is normaal.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 26 november 2019 om 10:35
dinsdag 26 november 2019 om 10:38
SHIFTY schreef: ↑26-11-2019 10:11Misschien moeten we eens een uitburgeringscursus organiseren. We nemen een groepje buitenlanders die Nederlands willen leren. En alles wat ze na een jaar niet automatisch goed doen is dus blijkbaar niet logisch en niet vanzelfsprekend. Dan gaan we dat nog eens tegen het licht houden. En daarnaast maken we accenten en dialecten optioneel, inclusief zachte G, natte T en hoge O, zodat onze folklore zich juist weer lekker kan ontwikkelen zonder keurslijf.
Ik stel voor dat we teruggaan naar spijkerschrift in muren beitelen. Dat is veel leuker dan dat geklooi met letters.
dinsdag 26 november 2019 om 10:54
Kom maar door met die naamvallen! Naamvallen geven je een veel grotere ruimte om te spelen met taal, omdat de functie van een woord niet meer (of minder, afhankelijk van welke taal je als voorbeeld neemt) afhangt van de plaats in de zin. Dus ik vind het een top idee!wittereiger schreef: ↑26-11-2019 08:54Zullen we anders weer de oude naamvallen gaan invoeren? Met der, den, des en alle varianten daarop. Zo was het ooit en dat is natuurlijk hoe het hoort. Het is allemaal de schuld van de middeleeuwse jeugd. Zij heeft onze taal compleet doen verloederen!![]()
blablabla97 wijzigde dit bericht op 26-11-2019 10:55
Reden: Leesteken vergeten
Reden: Leesteken vergeten
0.72% gewijzigd
dinsdag 26 november 2019 om 11:06
Wat een schattig woord.