Amsterdam
woensdag 27 november 2019 om 13:13
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
Ik vond het toch best grappig.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
donderdag 28 november 2019 om 11:49
RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:42Wellicht niet, maar dat is dus wat ik zei: het grootste deel van je week doe je die dingen toch überhaupt niet? Als je in Amsterdam wel wekelijks afhaalt of naar een cabaretvoorstelling gaat dan snap ik niet hoe mensen het leven daar kunnen betalen, met die huizenprijzen er nog bovenop
Nee, maar tuurlijk is het fijn dat er veel opties zijn. Ik ben zelf opgegroeid in een erg dorps gebied met niets en woon nu in een stad, dus ik ken het verschil. Maar alsnog, je leven is toch niet 24/7 een aaneenschakeling van concerten, etentjes, festivals en vertier? Dat hoeft helemaal niet.
(En wat iemand anders al zei, als je die drang in Amsterdam wel hebt dan ben ik denk ik blij dat ik daar niet woon qua de contante Fomo)
Voor ons niet dagelijks maar de restaurants wekelijks een paar keer, de bioscoop zeker paar keer per maand en musea ook vaak. Het idee alleen al dat het in de buurt is vind ik erg bevrijdend en fijn. Ik vind het een fijn gevoel dat er veel leven om me heen is en er van alles te doen is als we dat zouden willen. De sfeer in een stad is ook gewoon anders, er broeit altijd wel iets en een gevoel aan mogelijkheden waar je echt niet altijd gebruik van maakt maar zo fijn dat het binnen handbereik is.
Ik ben gewoon echt een stadsmens
donderdag 28 november 2019 om 11:51
Dat jij dat niet snapt betekent niet dat mensen dat niet doen. Veel mensen doen dat wel: afhalen is overal, soms erg goedkoop en gebeurt massaal. Er worden appartementen zonder of met nauwelijks een keuken verkocht, dus ga maar na. Ook eten bij/met vrienden (goedkoper, en vaak woont iedereen dichtbij) is hier volgens mij gebruikelijker. Ook met kinderen doen we dat nog wel, en borrelen graag buiten de deur.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:42Wellicht niet, maar dat is dus wat ik zei: het grootste deel van je week doe je die dingen toch überhaupt niet? Als je in Amsterdam wel wekelijks afhaalt of naar een cabaretvoorstelling gaat dan snap ik niet hoe mensen het leven daar kunnen betalen, met die huizenprijzen er nog bovenop
Nee, maar tuurlijk is het fijn dat er veel opties zijn. Ik ben zelf opgegroeid in een erg dorps gebied met niets en woon nu in een stad, dus ik ken het verschil. Maar alsnog, je leven is toch niet 24/7 een aaneenschakeling van concerten, etentjes, festivals en vertier? Dat hoeft helemaal niet.
(En wat iemand anders al zei, als je die drang in Amsterdam wel hebt dan ben ik denk ik blij dat ik daar niet woon qua de contante Fomo)
Ik ben vrij introvert dus 'vertier' is niet perse iets dat ik altijd opzoek, maar dan nog geniet ik wel van de stad: joggen door het park kan doordeweeks, yoga is doordeweeks, afhalen is doordeweeks (als mn man een avond 'vertier' zoekt, bestel ik iets dat hij niet lust), etentjes in het weekend, kinderconcert, toneel, etc ook.
donderdag 28 november 2019 om 11:58
MadameJean schreef: ↑28-11-2019 11:51Dat jij dat niet snapt betekent niet dat mensen dat niet doen.
Oh ik snap het best.
donderdag 28 november 2019 om 12:04
Ik eet wekelijks minstens 1 keer buiten de deur, 's zomers vaak 2, en haal ook minstens 1 keer per week af of laat bezorgen. Ik haal wekelijks boodschappen bij 'exotische' zaakjes die je in de meeste steden niet hebt. Ik ga inderdaad naar meer dan 50 'culturele' dingen per jaar, of dat nu een museum, festival, theater, muziekding of weet ik veel is. Zo gek veel kost dat toch allemaal niet?RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:42Wellicht niet, maar dat is dus wat ik zei: het grootste deel van je week doe je die dingen toch überhaupt niet? Als je in Amsterdam wel wekelijks afhaalt of naar een cabaretvoorstelling gaat dan snap ik niet hoe mensen het leven daar kunnen betalen, met die huizenprijzen er nog bovenop![]()
Vergeet niet: de huizenprijzen in Amsterdam zijn jarenlang een van de laagste van Nederland geweest. Per m2 zijn de prijzen altijd heel hoog geweest, maar veel woningen in A'dam zijn tussen de 45 en 60 m2. Tot een paar jaar geleden was de 'gemiddelde' woning in Amsterdam een stuk goedkoper dan de 'gemiddelde' woning in de rest van NL. Nu is dat niet meer zo, maar de meeste Amsterdammers hebben hun woning niet in de laatste 5 jaar gekocht. Daarnaast is meer dan de helft van de stad sociale huur. Zo duur hoeft het dus niet te zijn om in Amsterdam te wonen, en als je je geld niet uitgeeft aan een groot huis en een grote tuin, dan is het ook logischer dat je dingen buiten de deur belangrijker vindt. Als je 20 mensen in je huis kunt onvangen, dan vier je feestjes thuis. Als er met moeite 6 in passen, dan vier je ze in 't cafe of in het park.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 28 november 2019 om 12:05
MadameJean schreef: ↑28-11-2019 11:51
Ik ben vrij introvert dus 'vertier' is niet perse iets dat ik altijd opzoek, maar dan nog geniet ik wel van de stad: joggen door het park kan doordeweeks, yoga is doordeweeks, afhalen is doordeweeks (als mn man een avond 'vertier' zoekt, bestel ik iets dat hij niet lust), etentjes in het weekend, kinderconcert, toneel, etc ook.
Deze dingen kunnen in mijn stad ook allemaal hoor. Kijk, het Rijksmuseum vind je niet overal nee, maar geboren en getogen Amsterdammers lijken toch ergens soms nog te denken dat alles buiten Amsterdam een schrale bedoening is.
donderdag 28 november 2019 om 12:09
Nee joh. Ik had al een heel lijstje van steden genoemd waar ik best zou willen wonen, buiten Amsterdam. Op rotterdam na is het aanbod elders minder, maar nog zeker niet 'schraal'. Maar binnen Amsterdam heb je wel veel meer keus, en veel meer mensen die hun leven op dezelfde manier leven. Dat maakt 't leuk. In veel andere steden heb je gezinnetjes, en een rijk studentenleven, maar daartussen zit heel weinig. In Amsterdam heb je heel veel 'oudere singles' en mensen die meer in een student-achtig leven blijven hangen. Daar reken ik mezelf ook onder, en ik zou die groep heel erg gaan missen als ik de stad uit zou gaan. (En ja, die mensen zijn er in elke stad, maar echt wel veel minder).RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 12:05Deze dingen kunnen in mijn stad ook allemaal hoor. Kijk, het Rijksmuseum vind je niet overal nee, maar geboren en getogen Amsterdammers lijken toch ergens soms nog te denken dat alles buiten Amsterdam een schrale bedoening is.
donderdag 28 november 2019 om 12:11
Volgens mij bedoelt NYC het helemaal niet zo slecht. Volgens mij bedoelt ze gewoon dat gemiddeld genomen de stedeling ook liever gebruik maakt van wat de stad te bieden heeft dan de dorpeling. Dus dat dat onder je meer actieve hobby’s/interesses/hoe noem je dat valt (horeca, musea, festivals) dan wat een dorp wellicht te bieden heeft (natuur, thuis zijn, ons-kent-ons).SallySpectra* schreef: ↑28-11-2019 10:53Dat geldt voor mensen die rust en ruimte nodig hebben toch net zo goed? Waarom problematiseer je nou alleen de behoefte aan reuring en activiteiten?
En ja, dat lijkt me logisch toch. Dat je niet middenin de stad gaat zitten als je het liefst kluizenaar zou zijn.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 28 november 2019 om 12:11
Het is maar net wat je wil, toch?RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 12:05Deze dingen kunnen in mijn stad ook allemaal hoor. Kijk, het Rijksmuseum vind je niet overal nee, maar geboren en getogen Amsterdammers lijken toch ergens soms nog te denken dat alles buiten Amsterdam een schrale bedoening is.
En verder denkt men ‘in de provincie’ soms ook dat het in amsterdam elke dag Gay Pride is en dat je constant gerold, opgelicht of beschoten wordt of dat op elke straathoek raamprostitutie plaatsvindt.
In de stad waar ik woon zijn degenen die er geboren en getogen zijn er trouwens ook heilig van overtuigd dat hun stad de stad aller steden is. Dat is volgens mij iets wat je overal wel tegenkomt.
donderdag 28 november 2019 om 12:13
Ik denk ook niet dat ze het slecht bedoelt.lux- schreef: ↑28-11-2019 12:11Volgens mij bedoelt NYC het helemaal niet zo slecht. Volgens mij bedoelt ze gewoon dat gemiddeld genomen de stedeling ook liever gebruik maakt van wat de stad te bieden heeft dan de dorpeling. Dus dat dat onder je meer actieve hobby’s/interesses/hoe noem je dat valt (horeca, musea, festivals) dan wat een dorp wellicht te bieden heeft (natuur, thuis zijn, ons-kent-ons).
En ja, dat lijkt me logisch toch. Dat je niet middenin de stad gaat zitten als je het liefst kluizenaar zou zijn.
donderdag 28 november 2019 om 12:23
Voor mij geldt dat dus wel: wekelijks uit eten, café, voorstelling, concert of stadswandeling. Ik woon alleen, heb in de juiste tijd een goedkope woning gekocht en heb geen zin om 7 dagen per week thuis te zijn.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:42Wellicht niet, maar dat is dus wat ik zei: het grootste deel van je week doe je die dingen toch überhaupt niet? Als je in Amsterdam wel wekelijks afhaalt of naar een cabaretvoorstelling gaat dan snap ik niet hoe mensen het leven daar kunnen betalen, met die huizenprijzen er nog bovenop
Mijn woning is goedkoop, ik houd niet van winkelen, ik eet geen vlees en heb geen auto. Dit alles zorgt ervoor dat ik al die uitstapjes best kan bekostigen.
Ik snap best dat veel mensen en vooral gezinnen voornamelijk een leven rond werk en huis hebben, dat is toch ook prima?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 28 november 2019 om 12:37
De dingen die jij noemt kunnen hier ook gewoon. ( behalve die artiest) het valt me op dat mensen uit Amsterdam soms denken dat idd de horeca ergens anders op maandag en dinsdag dicht is ofzo.Chienandalou schreef: ↑28-11-2019 11:15Mijn vriendenkring bestaat voornamelijk uit singles of stellen zonder kinderen. De meesten van ons hebben ook geen standaard baan die loopt van maandag tot vrijdag.
Ons sociale leven speelt zich daardoor voornamelijk af buitenshuis. Dan is het wel erg fijn dat je op bv. een maandagavond überhaupt kunt uit eten, de kroeg gezellig druk is en bijna alles op loop/fiets/tram/metro afstand is. Die ene Artiest die in Nederland alleen Paradiso aandoet is makkelijk mee te pikken en ieder stadsdeel heeft zijn eigen ‘hidden gem’.
Ik geloof zeker dat meerdere steden van enige omvang dit hebben, maar ik heb nu eenmaal mijn hartje verpand aan Amsterdam
Zelf kom ik uit een prima provinciestadje uit het zuiden. Daar kun je in de winter op zondag in het centrum uren ronddwalen zonder iemand tegen te komen, maandag/dinsdag zijn winkels en/of horeca gesloten en als je een beetje ‘anders’ bent met argwaan of meelijwekkende blikken wordt bekeken. Familie en vrienden die daar wonen zijn daar met geen stok weg te krijgen en vinden het heel prettig wonen. Zij zouden zéker niet met mij willen ruilen. En dat snap ik. Ruime woningen, alle ruimte voor kinderen, de wegen zijn minder druk, dus altijd een auto voor de deur of in de carport. Zij willen niet met mij ruilen en ik niet met hun. Wél heb ik tijdens mijn reizen altijd een schema met mensen die dolgraag een tijdje op mijn huisje willen passen en ben ik daar altijd welkom voor wat rust.
donderdag 28 november 2019 om 12:45
Eh, ja? Ik heb in een aantal steden (80k+ inwoners, geen dorpen dus) in Nederland gewoond, en daar was inderdaad op maandag en dinsdag bar weinig te doen.
Nu vind ik echt niet dat A'dam zoveel 'beter' is dan andere steden (zoals ik al een paar keer uitgelegd heb), maar precies dit punt is wel 1 van de dingen waarom ik Amsterdam zo waardeer.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 12:46
18.45% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 12:45
Zoals in je de rest van mijn verhaal kunt lezen kan dat in de stad waar ik vandaag kom (bijna) niet. En is idd de horeca vaak op maandag en/of dinsdag gesloten. Ook de keuze in restaurants en/of afhaal is beperkter.
Het is niet zo dat sinds ik in Amsterdam woon de stad niet meer uit kom en niet weet wat er in de rest van het land speelt.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 28 november 2019 om 13:20
Nee natuurlijk niet 7 dagen per week, maar zeker wel een 10-15 keer per maand maak ik gebruik van musea, theater, afhaaleten, IDFA en andere festivals, even lunchen bij de lepelaars in Artis, en andere stadse mogelijkheden, en als ik in een dorp woonde zou ik dat allemaal niet kunnen doen op de fiets / te voet, en zou ik over die cabaretvoorstelling op dinsdag denken: pfff te veel gedoe om met trein of auto te gaan, en dan ben ik zo laat weer thuis na de terugreis, laat maar zitten. Maar nu ga ik gewoon.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:42Wellicht niet, maar dat is dus wat ik zei: het grootste deel van je week doe je die dingen toch überhaupt niet? Als je in Amsterdam wel wekelijks afhaalt of naar een cabaretvoorstelling gaat dan snap ik niet hoe mensen het leven daar kunnen betalen, met die huizenprijzen er nog bovenop
En Fomo is gewoon een kwestie van een knop omzetten. Ik had daar alleen de eerste maanden last van toen ik net in de stad woonde, alweer wat decennia geleden. En toen besloten: ik hóef niet alles mee te maken wat er te doen is. Ik bekijk het andersom: als ik ergens zin in heb dan is er zat keus. En dat is heerlijk.
En ik denk dat mijn hypotheek niet veel hoger is dan die van iemand die in Deventer woont. Want die heeft waarschijnlijk gekozen voor een groter huis met allemaal loze kamers erin die je nooit gebruikt. En zo duur is afhaaleten helemaal niet, althans niet waar ik het haal en de porties zo groot zijn dat ik er twee dagen mee doe. En doordat ik zoveel op de fiets kan doen bespaar ik weer veel op benzine en OV-kosten. En in de stad zijn de gemeentebelastingen veel lager dan in kleinere gemeenten. Ik heb totaal geen moeite om rond te komen en veel culturele dingen te doen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 28-11-2019 13:28
1.96% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 28 november 2019 om 13:25
Nou sterker nog, wij wilden een tijdje terug een keer op een dinsdagavond ergens wat drinken in Amsterdam nadat ik laat terugkwam van vakantie, maar dat was praktisch onmogelijk. We moesten echt op zoek naar een nachtcafé.. Als ik dat dan vergelijk met hier, dan kan ik op een maandagavond gerust tot een uur of vier ergens zitten.. Sterker nog zelfs in het dorp waar ik vandaan kom kan ik op maandagavond tot een uur of drie in een kroeg zitten en gewoon een biertje drinken.
Seriously?
donderdag 28 november 2019 om 13:27
Ja heel herkenbaar. Ik had ooit verkering met iemand die in een vinexwijk woonde. Ik werd daar claustrofobisch in dat gigantische huis met twee verdiepingen en een stuk of 6 kamers en twee tuinen, waar zij in haar eentje woonde. Want als we 'iets leuks' wilden gaan doen moest je altijd met de auto minstens 20 minuten rijden, of 30 minuten naar de stad en dan voor €25 parkeren, of met de brommer drie kwartier. En dan niet drinken bij dat avondje bioscoop. En even wandelen in de omgeving van haar huis vond ik ook deprimerend, je zag niet eens dat je in een andere straat was gekomen want ze leken allemaal op elkaar, met van die symmetrische vazen in het raam. En tijdens een uur lopen kwam je maar twee mensen tegen, met honden, verder geen kip. Ik vind dat heel akelig en zou denk ik echt in een depressie raken als ik daar moest wonen.Beleza schreef: ↑28-11-2019 11:49Voor ons niet dagelijks maar de restaurants wekelijks een paar keer, de bioscoop zeker paar keer per maand en musea ook vaak. Het idee alleen al dat het in de buurt is vind ik erg bevrijdend en fijn. Ik vind het een fijn gevoel dat er veel leven om me heen is en er van alles te doen is als we dat zouden willen. De sfeer in een stad is ook gewoon anders, er broeit altijd wel iets en een gevoel aan mogelijkheden waar je echt niet altijd gebruik van maakt maar zo fijn dat het binnen handbereik is.
Ik ben gewoon echt een stadsmens![]()
Juist alles tussen werk en wonen in, is zo belangrijk. In Amsterdam pik ik zelfs op de fiets tussen huis en werk elke keer zoveel mee aan mooie uitzichten en architectuur, of soms even na het werk een krantje lezen op een terras met uitzicht op een gracht.
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 28 november 2019 om 13:35
donderdag 28 november 2019 om 13:36
Zelfs in hele kleine gehuchten zie/hoor je dat. Dat men voor geen goud in dorp X zou willen wonen omdat dat "toch echt heel anders is" en men zich er niet mee kan verbinden. En dan praat men over een dorp op nog geen 5 kilometer afstand, soms zelfs binnen dezelfde gemeente...SallySpectra* schreef: ↑28-11-2019 12:11Het is maar net wat je wil, toch?
En verder denkt men ‘in de provincie’ soms ook dat het in amsterdam elke dag Gay Pride is en dat je constant gerold, opgelicht of beschoten wordt of dat op elke straathoek raamprostitutie plaatsvindt.
In de stad waar ik woon zijn degenen die er geboren en getogen zijn er trouwens ook heilig van overtuigd dat hun stad de stad aller steden is. Dat is volgens mij iets wat je overal wel tegenkomt.
donderdag 28 november 2019 om 13:36
Wat maakt het vervelend als anderen dat niet vinden?Kumiko schreef: ↑28-11-2019 13:35Nou Patsy, ik zou haast denken dat je bij de PR afdeling van de gemeente Amsterdam werkt![]()
Maar je hebt gewoon gelijk, Amsterdam is gewoon cool, vet en chill![]()
Ik zou nergens anders meer willen wonen, ik woon hier fijn en goedkoop, doordat ik 16 jaar terug een huis kocht.
donderdag 28 november 2019 om 13:44
Dat, maar wat ik nog veel meer bedoel: dat mensen weten dat ze zo'n uitgesproken voorkeur (en vaak ook een uitgesproken afkeer) ergens van hebben. En Sally-Spectra merkte heel terecht op, dat doen mensen die op het platteland/in een dorp/ver weg van de drukte wonen toch net zo goed. Die kiezen toch ook bewust voor de dingen die ze daar vinden? En dat is dus ook precies wat ik bedoel en al evenmin iets van begrijp, het andere zo afkeuren, omdat het niet bij je zou passen, omdat je claustrofobisch wordt, ergens depressief van wordt, gek wordt van de drukte of juist van de stilte etc.lux- schreef: ↑28-11-2019 12:11Volgens mij bedoelt NYC het helemaal niet zo slecht. Volgens mij bedoelt ze gewoon dat gemiddeld genomen de stedeling ook liever gebruik maakt van wat de stad te bieden heeft dan de dorpeling. Dus dat dat onder je meer actieve hobby’s/interesses/hoe noem je dat valt (horeca, musea, festivals) dan wat een dorp wellicht te bieden heeft (natuur, thuis zijn, ons-kent-ons).
Ik woon niet op het "platteland" omdat ik van mezelf nou vind dat ik zo'n uitgesproken plattelandsmeisje ben want ik heb jaren echt met ontzettend veel plezier in de stad gewoond. Maar ik mis de stad niet. Maar mochten we morgen beslissen om weer in de stad te wonen (of hypothetisch zelfs in Amsterdam) dan maak ik vanaf dag 1 ook gewoon gretig gebruik van wat de stad te bieden heeft. En denk ik niet dat ik de stilte en de natuurgebieden en uitgestrekte wandelgebieden zal missen. Ik heb mijn eigen dorp ook niet gemist toen ik ging studeren bijvoorbeeld.
Dus mijn gedachtegangen zijn inderdaad helemaal niet aanvallend (of problematiserend) bedoeld, ik was me alleen aan het afvragen hoe de dingen werken.
donderdag 28 november 2019 om 13:45
Dat laatste vind ik ook bizar.patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 13:37Kumiko, ik vind andere steden ook leuk hoor! Alleen bizar dat mensen altijd zo graag willen afgeven op Amsterdam, gebaseerd op 3 straten.
donderdag 28 november 2019 om 13:59
Ik denk dat niet, ik vind veel andere plaatsen ook leuk. Althans ze lijken me leuk. Maar ik ben in Amsterdam geboren en vind het hier fijn dus blijf graag.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 12:05Deze dingen kunnen in mijn stad ook allemaal hoor. Kijk, het Rijksmuseum vind je niet overal nee, maar geboren en getogen Amsterdammers lijken toch ergens soms nog te denken dat alles buiten Amsterdam een schrale bedoening is.
Dat Amsterdam bashen van sommige mensen snap ik niet zo: is het zo lastig om toe te begrijpen dat sommige mensen het leuk vinden om te wonen waar de actie is?
Het is alsof je tegen een bierliefhebber zegt 'je hoeft toch niet naar een cafe met 100 verschillende bieren te gaan? Mijn cafe heeft 3 bieren, waarvan 2 op de tap. Dat is genoeg, zoveel meer kun je niet drinken en deze bieren zijn hartstikke lekker, en hoevaak ga je nou naar een cafe, dus je kunt mijn cafe toch prima bezoeken?' Die bierliefhebber vindt echter een cafe met 100 bieren leuker. Niet omdat hij er 100 wil zuipen maar de keuze, de sfeer, de hele entourage. Zoiets.
donderdag 28 november 2019 om 14:04
Goeie vergelijking.MadameJean schreef: ↑28-11-2019 13:59Ik denk dat niet, ik vind veel andere plaatsen ook leuk. Althans ze lijken me leuk. Maar ik ben in Amsterdam geboren en vind het hier fijn dus blijf graag.
Dat Amsterdam bashen van sommige mensen snap ik niet zo: is het zo lastig om toe te begrijpen dat sommige mensen het leuk vinden om te wonen waar de actie is?
Het is alsof je tegen een bierliefhebber zegt 'je hoeft toch niet naar een cafe met 100 verschillende bieren te gaan? Mijn cafe heeft 3 bieren, waarvan 2 op de tap. Dat is genoeg, zoveel meer kun je niet drinken en deze bieren zijn hartstikke lekker, en hoevaak ga je nou naar een cafe, dus je kunt mijn cafe toch prima bezoeken?' Die bierliefhebber vindt echter een cafe met 100 bieren leuker. Niet omdat hij er 100 wil zuipen maar de keuze, de sfeer, de hele entourage. Zoiets.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!