Iedereen vind dat we moeten samenwonen

30-11-2019 23:32 545 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Niet gedacht dat ik nog een topic zou openen, naast het lopende topic over de slechte relatie met mijn moeder. Maar dus toch.

Ik heb sinds ruim een jaar een nieuwe vriend. Ik heb 3 kinderen uit een eerdere relatie en hij 2 kinderen. Kinderen kunnen redelijk goed met elkaar overweg, we zijn al 2x wezen kamperen met z’n 7en.
Alles gaat goed tussen ons, behalve het volgende: hij heeft geen eigen huis. Zijn ex is na de scheiding in hun huurwoning gebleven, hij heeft een tijdje ondergehuurd bij een achterneef, maar dat werkte niet vanwege de drukte met zijn 2 kinderen, neef werkt voornamelijk nachtdiensten. Hij is toen 7 maanden geleden terug bij zijn ouders ingetrokken. Maar omdat hij niet een wereld salaris verdient moet hij dus nu wachten op een sociale huurwoning. Dat kan zomaar jaren duren, dat weet ik. Hij heeft al vanaf het begin problemen thuis, dagelijks ruzies en zijn ouders roepen dan dat hij maar snel moet oprotten. Zijn kinderen ziet hij nauwelijks meer inmiddels, omdat zijn ouders alles te druk vinden. Ze zijn nu dus 12 van de 14 dagen bij zijn ex. Ook zijn ex klaagt, die wil weer terug naar het co-ouderschap dat ze altijd hadden (ieder om de week hele week de kinderen). Nu vind mijn vriends hele familie plus zijn ex dat hij toch wel bij mij kan gaan wonen, want ik heb immers een huis? Probleem opgelost volgens iedereen. En dat dacht mijn vriend dus ook even, toen hij dat voorstelde. Maar ik wil dus helemaal nog niet samenwonen! En zeker niet in mijn kleine 4 kamerwoning, waar mijn eigen kinderen en ik maar net inpassen. Ik zou het mettertijd wel willen, over een jaar of 2-3, maar dan wil ik samen een groter huis zoeken. En omdat ik het zelf graag wil en niet omdat het maar moet. Ik vind het nu al meestal teveel, omdat hij het liefst het hele weekeind hier is, ook de weekeinden met zijn kinderen. Ik wil de dingen graag rustig opbouwen, ook in belang van alle kinderen.

En nu zijn er dus spanningen tussen ons, hij klaagt dat hij er zo ongelukkig van word. En hij word beetje geïrriteerd als ik wat anders wil doen de weekeinden, ik ging 3 weken geleden met een vriendin naar de sauna en toen had hij met zijn kinderen bij zijn ouders gezeten het hele weekeind, zei hij met verwijtende ondertoon. Ik kan er niet echt kwaad om worden omdat ik weet dat het frustratie is vanaf zijn kant, maar het word me allemaal wel een beetje in de schoenen geschoven. Als ik hem in huis neem, is het probleem opgelost. Voor iedereen, behalve mezelf. En soms denk ik: dan doe ik dat maar, ben ik ervan af, ik wil hem graag helpen. Maar ik wil dit niet op deze manier. Maar ik wil ook niet hierom de relatie verbreken, daarvoor houd ik teveel van hem en ook van zijn kinderen. Zijn ex heeft gezegd: “zodra je bij je ouders weg bent neem je de kinderen de hele week (om de week)” wat dus amper past bij mij thuis, er moeten dan 2-3 kinderen bij elkaar op de kamer slapen, dat is nu al klote in de weekeinden. En zijn ouders zeggen: “als je weg bent is er geen weg meer terug” dus als het niet werkt met samenwonen moet ik hem op straat zetten blijkbaar? Dit weerhoud me dan ook ontzettend, naast mijn mening dat dit veel te snel en min of meer afgedwongen is.

Ik weet niet meer hoe ik hiermee om moet gaan. Ik probeer eerlijk te blijven tegen hem en hij raakt alleen maar teleurgesteld als ik eerlijk ben. Help?
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 00:20
Ik heb geen idee wat zijn plan zou worden als ik er niet was/niet meer in de picture ben. Ik weet het oprecht niet. Dat is wel iets om te bespreken wellicht als we het er weer over hebben.
Nee waarom? Je bent z'n moeder toch niet?
Dat is wel een hele rare aanname, dat hij als hij hier komt wonen ineens niks meer zou doen? Dan zou ik hem diezelfde week nog eruit trappen richting daklozenopvang als hij me dat zou flikken en dat weet hij echt wel. Ik hoef echt geen tweede exemplaar zoals mijn ex.

Maar ik ga dus niet samenwonen
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 00:23
Misschien ben ik idd te slap met nee zeggen, hoewel ik het nu wel doe. En voelt hij dat, dat zou kunnen. En het was wel echt leuk het eerste half jaar, dat meen ik oprecht. Alleen het laatste half jaar steeds minder en ik zoek nog steeds naar die leuke dingen, die er nog wel zijn, maar dit probleem neemt te overhand en dat vind ik zo zonde. Vakantiehuisjes heeft hij al geprobeerd, blijkt te duur en ook maar tijdelijk te zijn (paar maanden) dus geen echte oplossing
Blijf dan NEE zeggen voor je kinderen als je het niet kunt voor jezelf. Wat hebben je kinderen aan dit slappe figuur (een man kan ik het niet noemen en een vent ook niet)? Je kunt een LAT relatie met zo'n slecht voorbeeld eigenlijk al niet maken tegenover je kinderen vind ik.
MoeVanMoeder schreef:
02-12-2019 00:37
Dat is wel een hele rare aanname, dat hij als hij hier komt wonen ineens niks meer zou doen? Dan zou ik hem diezelfde week nog eruit trappen richting daklozenopvang als hij me dat zou flikken en dat weet hij echt wel. Ik hoef echt geen tweede exemplaar zoals mijn ex.

Maar ik ga dus niet samenwonen
Je bent enorm naïef en te lief. Wedden dat dit exemplaar hetzelfde is gebakken als je ex?
S-Meds schreef:
01-12-2019 00:07
en hij kan niet voor zichzelf zorgen
Super onaantrekkelijk en onmannelijk.
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 00:34
Ik denk soms ook aan ermee stoppen, of ermee stoppen tot hij een eigen huis heeft en kan bewijzen dat dit het enige probleem was zeg maar (geen karaktertrek zeg maar zoals hier gesuggereerd word) maar ik ben echt gek op hem en zijn kinderen en mijn kinderen ook op hun. Die trek ik er ook in mee als ik het uitmaak hierdoor. En dan bleek achteraf dat zijn gedrag door alle stress kwam ofzo, dat zou ik echt vervelend vinden. En toch samen gaan wonen hierdoor doe ik dus ook echt niet. Ik wil hier gewoon beter mee om kunnen gaan tot het weer rustig is zeg maar
Oh nee zeg dat je dit niet meent :facepalm:
Iema schreef:
01-12-2019 07:33
Ik zou hem inderdaad ook duidelijk aangeven dat hij moet stoppen met zielig doen en zeuren, omdat je echt niet gaat samenwonen. Doet hij dat niet zou ik er echt mee stoppen. Dat eerste half jaar komt niet meer terug en is onvoldoende basis om de rest van je leven vast te zitten aan een man die zich zo opstelt. Reken maar dat je niet zomaar meer van hem afkomt als hij eenmaal zijn zin heeft.
Dit vrouw!
Roepieroepie17 schreef:
01-12-2019 08:47
Hij zou eens kunnen checken wat in zijn gemeente de regels zijn voor het verkrijgen/aanvragen van urgentie.
Ik dacht dat urgentie was voor schrijnende gevallen en niet voor slappelingen die geen verantwoordelijke keuzes maken.
Eenmaal binnen begint de ellende. Waak voor je kinderen en jezelf. Als hij geen huis kan vinden, of hij krijgt nog meer ruzie, dan zal de druk nog omhoog gaan.
S-Meds schreef:
01-12-2019 08:49
die zijn er niet. De redenering is namelijk dat die kinderen dak boven hoofd hebben bij moeder en dat hij dus maar tijdelijk een andere oplossing gaan bedenken. En hij heeft bedacht dat hij bij zijn vriendin gaat wonen die hij amper een jaar kent.
Je kan je afvragen waarom hij met haar is? Is het omdat ze zo leuk is of omdat ze een huis heeft?
Dat laatste helaas, ik steek er mijn handen voor in het vuur TO. Ik heb er ervaring mee.
Julus schreef:
01-12-2019 15:09
Klassiek voorbeeld van het gespreide bedje. Is het niet die van jou, dan van een ander.
Precies, hij zoekt een host geen vriendin. Maar dat zegt hij natuurlijk niet zo letterlijk.
Blijenvrij schreef:
01-12-2019 13:29
Naast alles wat er al gezegd is zijn gedram over samenwonen viel mij dit op:

Hij maakt van zijn probleem jouw probleem, en dat klopt natuurlijk niet. Hoezo mag je niets meer voor jezelf doen? Wat vind je daar zelf van?
En als hij deze karaktertrek nu al toont, gaat het alleen maar erger worden.

Jij voelt je overmatig verantwoordelijk voor alles en iedereen. En wil niet opgeven, ook al voel je zelf wel dat een en ander niet klopt. Maar deze aangeleerde gewoontes of karaktertrekken maken dat jij in de problemen komt.
Dit licht ik even uit, maar ook eens met de rest en alle andere rake dingen.
Ik heb ook het andere topic gelezen; het komt eigenlijk over alsof je je verantwoordelijk voelt voor problemen van de ander.
Misschien, omdat je altijd het probleem toegeschoven hebt gekregen? :hug:

Maar goed (klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het): ik denk dat de sleutel ligt in dat je het probleem ook bij de ander laat. Zodat je jezelf en jouw gezin kunt beschermen. Sterkte!
Alles wat hier gezegd wordt, weerleg je, je verdedigt hem alleen maar, je geeft hem groot gelijk als het om financiële stappen maken gaat en eigenlijk zie jij ook geen oplossing in dit verhaal. Het enige wat je roept is dat je niet samen wilt wonen. Maar omdat alles verder wordt afgeschoten door jullie, zal je wel moeten gaan samenwonen.

Je hebt je kinderen deze ellende al mee ingesleept. Nu is er nog een uitweg, maar hoe langer je aanmoddert hoe moeilijker het is ivm met de kinderen om er een punt achter te zetten. Wat wil jij voor een voorbeeld zijn voor je kinderen? Toch een moeder die hen op de eerste plaats zet??
anoniem_339707 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 09:14
0.32% gewijzigd
Niet doen, niet doen, niet doen!

Je bent heel duidelijk in wat je (niet) wil, blijf bij je gevoel! En als het er tzt van komt: goede afspraken maken over verwachtingen.
Vergeet ook niet dat de regels met huursubsidie in 2015 veranderd zijn voor mensen met een laag inkomen. Als je nu een woning wilt huren zit je met een grens van 607 euro wat je mag verhuren om nog in aanmerking te komen voor huursubsidie. Dit geld overigens niet als je al in in een woning zat voor dat. Dus het ligt heel erg aan wat zijn bruto inkomen momenteel is aangezien hij iets meer verdiend dan het minimum,
Het is niet aan jou om zijn problemen om te lossen. Het is vervelend dat zeker maar alsnog niet jouw probleem! Daarnaast is het klote voor hem, zijn ouders die hem liever niet in huis willen hebben en hij moet ook rekening houden met zijn ex en de kinderen. Maar eerst moet hij er dan maar voor zorgen dat hij alles op een rijtje heeft. Hij heeft 7 maanden de tijd gehad? Kijk dan naar andere oplossingen? Zoek ander werk, of neem er nog een baan bij. Kijk naar andere woonplaatsen. Het is makkelijk dat iedereen roept dat hij bij jou kan wonen maar dat is geen optie dus laat je niet gek maken.
Kort gezegd, niet gaan samenwonen. Denk aan je kinderen en aan jezelf.

Je partner heeft weinig ruggengraat. Hij had best eigen woonruimte kunnen hebben, als hij gewild had. Al was het maar op een camping. Zegt ook iets over hem.

Laat hem zelf zijn boontjes doppen. Als het echt zit tussen jullie dan komen jullie hier doorheen.
Wat merk je eigenlijk van de druk van de familie, hoe merk jij dat? Bellen ze je op ofzo?

Anyways, het helpt wel om te bedenken dat ze wel druk op jou leggen maar zelf bewust niet helpen.
Laat de druk maar lekker oplopen. Zolang hij niet bij jou zit is het niet jouw probleem. En dat moet je vooral zo houden.

Wat je nu ziet bij de familie is precies wat jouw probleem gaat zijn als je hem wel wilt hebben: Hij kan nergens heen, kan geen huis vinden én heeft weer verantwoordelijkheid voor de kinderen. Je kunt hem er nooit meer uitzetten.

En aan die familie vragen waarom ze precies vinden dat jij het op moet lossen. (ja, omdat het makkelijk is voor henzelf. Maar blijkbaar is de situatie niet zo urgent dat ze er zelf geld bij willen leggen!!!)
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Je zoekt volgens mij vooral een manier om met de druk om te gaan en dan kan ik alleen maar adviseren: laat het van je afglijden. Het is zijn probleem. Toon medeleven, maar probeer geen oplossing voor hem te zoeken. Je kunt best empathisch zijn en zeggen dat het een nare situatie is, zonder meteen te zeggen dat hij wel bij jou kan wonen. Het geeft jezelf heel veel rust als je de discussie niet aangaat.
Iedereen vind dat jullie moeten gaan samenwonen ?

Ik vind van niet .
Sterrenwacht007 schreef:
02-12-2019 13:02
Iedereen vind dat jullie moeten gaan samenwonen ?

Ik vind van niet .
Je kinderen vinden ook van niet to, vooral mensen aan zijn kant die van hem afwillen willen dat jullie samen gaan wonen.. wel even helder krijgen hoe de belangen liggen van iedereen die wat dan ook wil.
En je zou schijt moeten hebben aan wie wat wil, kun jij nu nog niet de verstandigste zijn in jouw en het leven van je kinderen.
Familie laat dit enkel aan mij subtiel weten op verjaardagen enzo, zo van: of wij niet eens gaan samenwonen, Haha, zogenaamd als grapje, als dit ter sprake komt. De eerste keer zat ik met een mond vol tanden, tweede keer heb ik tegen zijn tante gezegd dat zij hem ook haar logeerkamer aan kon bieden. Dat was belachelijk volgens haar. De rest word allemaal tegen mijn vriend gezegd als ik er niet bij ben. Dus heb het gevoel dat hij zich daardoor laat opjutten. En ik vind het ook raar dat zijn ouders hem er zo graag uit willen hebben maar niet financieel willen helpen, al is het maar tijdelijk of als lening. Maar daar kan ik niet over beslissen. Ik kán en wíl hem ook niet financieel helpen, dat wil hij gelukkig ook niet. Ook als hij hier is laat ik hem meebetalen aan de boodschappen en dergelijke, ik kan met mijn inkomen ook niet veel opvangen. Toen hij dat particuliere huis aangeboden kreeg waarbij hij maar rond de €100-€120 zou overhouden zeiden zijn ouders letterlijk: dat moet dan maar?! Alsof je normaal kan leven van €25 per week, ik vond dat echt belachelijk. En ze bieden dan dus ook niet om desnoods een tasje boodschappen per week te geven, zo van dat komt wel goed, neem dat huisje maar. Dus dan loopt het vast.

Ik wil hem niet met alles verdedigen, dat is de bedoeling niet. Ik probeer uit te leggen waarom alles zo lang duurt en oplossingen voor een snelle woning echt niet zo simpel zijn als hier word voorgesteld. Wel bedankt voor het meedenken.

De tips voor de tussentijd zijn vooral van me laten afglijden, maar andere reacties dat ik me te verantwoordelijk voel voor iedereen klopt wel een beetje. Ook naar mijn moeder en nu ook weer naar mijn vriend.
ik zou elke keer dat hij erover begint zeggen dat je het er niet meer over wil hebben
en dan steeds consequent afstand gaan nemen als hij blijft drammen

wat een onvolwassen kleuter zeg
wil je de volgende keer even twee keer nadenken voordat je zo eentje voorstelt aan je kinderen binnen een jaar?

ik zou het er niet eens meer op kunnen hoor... brr
Lorem Ipsum
We hebben het er ook eigenlijk niet meer over omdat ik dat niet meer wilde, het was dat teleurgestelde gedrag waar ik mee zat. We hebben zojuist gisteren nieuwe afspraken gemaakt over de weekeinden, dat hij niet meer komt slapen met kinderen en we in zo’n weekeind gewoon 1 dagje wat leuks gaan doen. En als hij alleen komt 1 dag en nacht, en als ik niet wil afspreken er geen gemekker meer volgt. Totdat hij een eigen huis heeft. En in de tussentijd ga ik niet meer in op gezeur, ik hoop echt dat dit beter gaat. En dit echt het enige probleem is/was, maar dat kan ik uiteraard pas beoordelen als het zover is.
En dat voorstellen aan elkaars kinderen was voordat dit gedoe begon, ik was er wellicht later aan begonnen als ik dit geweten had. Maar dat is makkelijk praten achteraf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven