Napraattopic deel 122

02-12-2019 08:32 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MarindaH schreef:
15-12-2019 10:24
Er zijn ook mensen die bij de diagnose kanker meteen het bijltje erbij neergooien, althans, zo iemand kende ik. Het kan dus best een voornemen zijn om er vol goede moed voor te gaan.
Wat moet ik me daar bij voorstellen dan?
MarindaH schreef:
15-12-2019 10:24
Er zijn ook mensen die bij de diagnose kanker meteen het bijltje erbij neergooien, althans, zo iemand kende ik. Het kan dus best een voornemen zijn om er vol goede moed voor te gaan.
De moed niet laten zakken kán helpen om het proces draaglijker te maken. Aan de directe genezing zal het niet bijdragen, maar voor jezelf en je omgeving kun je het prettiger maken.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
AllyMcBeal schreef:
15-12-2019 10:23
Misschien wou ze het gewoon even kwijt en was dat topic een goede aanleiding om het te spuien.
Ja, duidelijk.
En ik vind dat dus jammer in zo'n topic.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Sudrì schreef:
15-12-2019 09:57
Ik vind vechten tegen kanker altijd zo’n gekke uitspraak. Maar zal wel aan mij liggen.
Dat weer wel. Ik heb zelf het idee dat niet ik vecht tegen kanker, maar het hele team van artsen en verpleegkundigen dat mij behandelt. En soms winnen ze, vaak verliezen ze ook.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ik vind het geen gevecht. Je vecht ook niet tegen keelontsteking toch?
En als je dood gaat, en de strijd dus verliest, had je maar harder en beter moeten vechten?
Ik vind dat iedereen mag posten wat ze wil, maar ik zal daarna niet meer zo snel posten dat mijn goede voornemen is elke week een vuilniszak vol weg te gooien/geven/recyclen, want dat staat raar.
Sudrì schreef:
15-12-2019 10:33
Ik vind het geen gevecht. Je vecht ook niet tegen keelontsteking toch?
En als je dood gaat, en de strijd dus verliest, had je maar harder en beter moeten vechten?
Bij een ontsteking voert je lichaam wel degelijk een soort van gevecht.
Betty_Slocombe schreef:
15-12-2019 10:37
Ik vind dat iedereen mag posten wat ze wil, maar ik zal daarna niet meer zo snel posten dat mijn goede voornemen is elke week een vuilniszak vol weg te gooien/geven/recyclen, want dat staat raar.
Nou ja, dit dus.
En dat vind ik dus soms jammer.
Want bij elk luchtig onderwerp is er wel iemand voor wie dat op dat moment niet zo luchtig is en hoppa, weg luchtig topic.
Je voert zowel lichamelijk als geestelijk een soort gevecht je lichaam laat je in de steek.
oudebaas schreef:
15-12-2019 10:42
Ja, maar dat gaat vanzelf, daar hoef je niks voor te doen.
oudebaas schreef:
Dat doet je lijf bij kankerbehandeling ook.
Maar dat is toch anders dan zelf vechten, vind ik.
Solomio schreef:
Nou ja, dit dus.
En dat vind ik dus soms jammer.
Want bij elk luchtig onderwerp is er wel iemand voor wie dat op dat moment niet zo luchtig is en hoppa, weg luchtig topic.
Dat is met bijna alle kersttopics zo de laatste paar dagen
Van kerstpakket tot vuurwerk
broekrok schreef:
15-12-2019 10:43
Dat doet je lijf bij kankerbehandeling ook.
Maar dat is toch anders dan zelf vechten, vind ik.
Kanker is lichaamseigen, dat is nu juist het probleem met kanker.
oudebaas schreef:
15-12-2019 10:45
Dat weet ik wel.
Zegswijzen als 'zij vecht tegen kanker' en 'hij heeft de strijd verloren' zouden er voor mij al anders uitzien als werd gezegd 'haar lijf vecht tegen kanker' of 'zijn lijf verloor de strijd tegen kanker'.

Hoopvol of strijdvaardig te zijn, heeft echt geen doorslaggevende invloed op hoe je lijf het gevecht aan gaat.
Wat Yette zegt dus
Sudrì schreef:
15-12-2019 10:30
Wat moet ik me daar bij voorstellen dan?

Precies wat er staat. Die liet de moed zakken, had geen vertrouwen in een goede afloop, gaf op.

En ik snap wel degelijk dat je het als een gevecht kan voelen, idd je lichaam vecht tegen iets. Daarover oordelen vind ik dan weer raar.
Such fun!1
broekrok schreef:
15-12-2019 10:19
Nee, dat ligt niet aan jou. Ik vind het ook een idiote uitspraak.

Tegen kanker valt an sich niet te vechten. Behandelingen onderga je en verder moet je zo goed mogelijk voor je lijf en geest zien te zorgen....
Precies. Ik erger me groen geel en blauw aan dat 'vechten'. Alsof de patiënt bij wie de behandeling niet aanslaat 'niet hard genoeg gevochten heeft'. Dat impliceert mi.i. dat het 'eigen schuld dikke bult is' als het dodelijk afloopt.

Mosterd. Is het nog te vroeg voor bitterballen?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
15-12-2019 10:50
Precies. Ik erger me groen geel en blauw aan dat 'vechten'. Alsof de patiënt bij wie de behandeling niet aanslaat 'niet hard genoeg gevochten heeft'. Dat impliceert mi.i. dat het 'eigen schuld dikke bult is' als het dodelijk afloopt.

En ze mogen ook niet te moed laten zakken. Stel je voor.

En nooit te vroeg voor bitterballen of kaas.
MarindaH schreef:
15-12-2019 10:47
Precies wat er staat. Die liet de moed zakken, had geen vertrouwen in een goede afloop, gaf op.
Voor de kans op genezing maakt dat niet uit, tenzij je ook geen behandeling meer aangaat.
Voor je eigen gevoel van welbevinden denk ik dat het wel uitmaakt.
oudebaas schreef:
15-12-2019 10:45
:redrose:
Oudblond schreef:
15-12-2019 10:50

Als iemand overlijdt wordt ook vaak eufemistisch gezegd dat 'iemand het niet gered heeft'.
Ik wil dan altijd zeggen: hij/zij heeft het wel gered om dood te gaan.
Maar das ongepast.
Sudrì schreef:
15-12-2019 09:57
Ik vind vechten tegen kanker altijd zo’n gekke uitspraak. Maar zal wel aan mij liggen.
Ik kan daar zelf ook niet goed tegen. Te veel mensen aan die rotziekte verloren.

Maar als iemand aan dat zware traject moet beginnen, mag diegene het natuurlijk noemen en beleven zoals hij/zij dat wil. Dan lijken mij alle middelen geoorloofd om je hoofd boven water te houden.
Griebus67 schreef:
15-12-2019 10:57
Ik kan daar zelf ook niet goed tegen. Te veel mensen aan die rotziekte verloren.

Maar als iemand aan dat zware traject moet beginnen, mag diegene het natuurlijk noemen en beleven zoals hij/zij dat wil. Dan lijken mij alle middelen geoorloofd om je hoofd boven water te houden.

Natuurlijk!

Maar als dat hoofd niet de hele tijd 'boven water' gehouden kan worden?
Is dat heel raar?
Moeten daar ook weer allerlei andere mensen iets negatiefs van vinden?
Want dat 'vechten' moet je ook nog HEEL positief aangaan.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 11:02
5.17% gewijzigd
Solomio schreef:
15-12-2019 10:52
Voor de kans op genezing maakt dat niet uit, tenzij je ook geen behandeling meer aangaat.
Voor je eigen gevoel van welbevinden denk ik dat het wel uitmaakt.
Ik heb voor mezelf wel grenzen gesteld wanneer ik niet meer behandeld wil worden, of hooguit als pijnbestrijding. Ik noem dat alleen geen opgeven maar het aanvaarden van het onvermijdelijke. Hoop doet leven, maar je moet je grenzen kennen. Waar ik naar streef is dat mijn laatste fase, en ik hoop dat die nog op zich laat wachten, een ontspannen en mooie tijd zal zijn, net zoals bij mijn tante zaliger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven