Dochter onzeker, te dun?

zaterdag 14 december 2019 om 17:21
Mijn dochter is 13 en dat is een leeftijd waarop veel pubers onzeker zijn. Maar er wordt tijdens gym regelmatig door klasgenootjes gezegd dat ze zo dun is en ze zegt dat ook tegen mij. Mijn dochter is 166 cm lang en weegt 46 kilo, ziet er gezond uit, is zelden ziek, sportief en is mooi slank met al de nodige vormen. Draagt maat 34 of 36. In mijn ogen is dat helemaal prima. Ik merk dat ik het lastig vind om haar onzekerheid weg te nemen. Iemand tips? Ik kan me niet voorstellen dat zij nou zo'n uitzondering is.

zondag 15 december 2019 om 10:38
Ik reageer op je OP en je andere berichten waarin je alleen maar praat over het figuurtje van je dochter in relatie tot het figuur van andere kinderen

zondag 15 december 2019 om 10:41

zondag 15 december 2019 om 10:45
Probeer haar mee te geven dat iedereen anders is. Dat ze gewoon een gezond lichaam heeft. Je kan twee mensen hebben die even lang en zwaar zijn en er toch anders uitzien. Zet maar eens een aantal meiden met maat 36 naast elkaar, ze hebben allemaal een ander figuur. Je dochter is gewoon slank.
Mijn dochter is 11 en is 165 en heb even geen idee hoe zwaar ze nu is maar de laatste keer woog ze 36kg. Zij is ook lang en slank. Ze eet als een bouwvakker.
Zelf was ik ook lang en slank (176 en jaren 56kg gewogen, deed aan topsport en schoof alles aan eten naar binnen, totdat ik ziek werd) en haar vader (2m) net zo.
Sowieso merk ik bij mijn leerlingen dat er onwijs veel onzekerheid en ook wel geniepigheid onderling over elkaars lichaam. Dat was vroeger zo, dat is nog steeds zo. Meisjes en jongens. Ik probeer ze mee te geven om elkaar in waarde te laten. Dat het niet uitmaakt hoe je eruit ziet.
Mijn dochter is 11 en is 165 en heb even geen idee hoe zwaar ze nu is maar de laatste keer woog ze 36kg. Zij is ook lang en slank. Ze eet als een bouwvakker.
Zelf was ik ook lang en slank (176 en jaren 56kg gewogen, deed aan topsport en schoof alles aan eten naar binnen, totdat ik ziek werd) en haar vader (2m) net zo.
Sowieso merk ik bij mijn leerlingen dat er onwijs veel onzekerheid en ook wel geniepigheid onderling over elkaars lichaam. Dat was vroeger zo, dat is nog steeds zo. Meisjes en jongens. Ik probeer ze mee te geven om elkaar in waarde te laten. Dat het niet uitmaakt hoe je eruit ziet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 15 december 2019 om 10:46
Mag ik vinden dat ze er goed uitziet? Los van alle andere redenen waarom ik trots op haar ben?
Als je het zo stelt oordeel ik inderdaad. Positief. Over mijn dochter.
anoniem_6425f20d72146 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 10:59
14.06% gewijzigd

zondag 15 december 2019 om 11:09
ja daarmee bevestig je de bron van haar onzekerheid namelijk dat je als vrouw wordt beoordeeld op je uiterlijk en vooral op je figuur (neukbaarheid)
zondag 15 december 2019 om 11:10

zondag 15 december 2019 om 11:21
TO zegt in de OP dat dochter MOOI slank is met Rondingen. met andere woorden slank is mooi en rondingen zijn ook mooi. Voor een kind van 13 nota bene. En dat wordt bevestigd hier door de goegemeente. Dikke kinderen/ vrouwen zijn lelijk maar als je geen rondingen hebt nou dan moet je ook niet blij zijn. Wij vrouwen zitten compleet vast in de objectivering van het vrouwbeeld. En dat doen we zelf en dat leren we onze kinderen dus.
Het gros van de Nederlanders is te dik. Als je kinderen al leert dat dik zijn iets is om je voor te schamen is de kans dus enorm groot dat ze later vreselijk ongelukkig gaan zijn met hun lijf. Wat feitelijk te dik is komt ook niet overeen met het beeld dat de media geeft van hoe vrouwen horen te zijn (ongezond dun met rondingen die eigenlijk alleen kunnen ontstaan door chirurgie als je zo dun bent). Uiterlijk is zo oppervlakkig, na je 25e wordt het sowieso minder en dan moet je nog 75 jaar. Leer je kinderen dat je omhulsel er niet toe doet en dat je het moet koesteren zolang het maar gezond is. Richt je op cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling dat is wel een duurzaam concept

zondag 15 december 2019 om 11:22

zondag 15 december 2019 om 11:23

zondag 15 december 2019 om 11:35
Op mijn 13e was ik een stuk kleiner (iemand hier beweerde dat je dan wel ongeveer was uitgegroeid, maar ik ben echt nog 13 cm gegroeiden zat pas net in mijn groeispurt) en dus ook een stuk lichter. De bmi van jouw dochter is gezond, die van mij zat op ondergewicht. Tja, mijn lichaam was gewoon nog niet zo ontwikkeld. Ik was toen ook jaloers op meiden met strakke spijkerbroeken. Nu zijn die er ook voor erg slanke meiden, toen kwam ik er pas later achter dat je soms ook maar 24 of 25 had van spijkerbroeken. Een paar jaar later paste ik die wel. Ik had gewoon nog geen echt ontwikkeld lichaam (pas ongesteld rond 15). Tja en een ontwikkeld lichaam is breder dan een kinderlichaam. De verschillen zijn gewoon groot. Ik kan me wel voorstellen datjes haar misschien wat onzeker maakt, er is altijd wel iets om onzeker over te zijn als puber. Pubers willen erbij horen en niet anders zijn. Al ken ik ook pubers, die meer zelfvertrouwen hebben en vinden dat anderen ze maar moeten nemen zoals ze zijn. Ze kan er weinig aan doen wat haar bouw is. Ik neem aan dat ze voldoende eet en gezond is. Op deze leeftijd zijn de verschillen in lichamelijke ontwikkeling gewoon groot. Het is zoals het is, zo lang het goed functioneert en ze goed eet, zou ik het daarbij laten. Die onzekerheid hoort ook bij de leeftijd.

zondag 15 december 2019 om 11:57
Ik ben het helemaal met je eens dat we ons moeten richten op cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling.S-Meds schreef: ↑15-12-2019 11:21TO zegt in de OP dat dochter MOOI slank is met Rondingen. met andere woorden slank is mooi en rondingen zijn ook mooi. Voor een kind van 13 nota bene. En dat wordt bevestigd hier door de goegemeente. Dikke kinderen/ vrouwen zijn lelijk maar als je geen rondingen hebt nou dan moet je ook niet blij zijn. Wij vrouwen zitten compleet vast in de objectivering van het vrouwbeeld. En dat doen we zelf en dat leren we onze kinderen dus.
Het gros van de Nederlanders is te dik. Als je kinderen al leert dat dik zijn iets is om je voor te schamen is de kans dus enorm groot dat ze later vreselijk ongelukkig gaan zijn met hun lijf. Wat feitelijk te dik is komt ook niet overeen met het beeld dat de media geeft van hoe vrouwen horen te zijn (ongezond dun met rondingen die eigenlijk alleen kunnen ontstaan door chirurgie als je zo dun bent). Uiterlijk is zo oppervlakkig, na je 25e wordt het sowieso minder en dan moet je nog 75 jaar. Leer je kinderen dat je omhulsel er niet toe doet en dat je het moet koesteren zolang het maar gezond is. Richt je op cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling dat is wel een duurzaam concept
Jij begint nu over vrouwen die te dik zijn of geen rondingen hebben die DUS minder mooi zouden zijn. Dat zeg ik nergens en dat zegt mijn dochter ook niet. Maar die onzekerheid over uiterlijk is er nu eenmaal. En ik zou die voeden volgens jou. Dat is niet mijn intentie. Hoe zou jij die dan weg nemen?
zondag 15 december 2019 om 12:53
Het is gelukkig niet je intentie maar onbewust kun je die wel voeden. Door termen als "mooi slank" te gebruiken (slank=mooi, mooi is kennelijk belangrijk?).lot75 schreef: ↑15-12-2019 11:57Ik ben het helemaal met je eens dat we ons moeten richten op cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling.
Jij begint nu over vrouwen die te dik zijn of geen rondingen hebben die DUS minder mooi zouden zijn. Dat zeg ik nergens en dat zegt mijn dochter ook niet. Maar die onzekerheid over uiterlijk is er nu eenmaal. En ik zou die voeden volgens jou. Dat is niet mijn intentie. Hoe zou jij die dan weg nemen?
Dat doe jij niet alleen, dat doet de hele maatschappij. Maar júist daarom kun je er op letten om dat te vermijden. En te benadrukken dat je trots bent op je dochter omdat ze intelligent of zorgzaam of ambitieus of .... is. En haar te leren dat haar uiterlijk helemaal niks zegt over wat ze waard is.
zondag 15 december 2019 om 12:54
Woord voor woord zó mee eens.S-Meds schreef: ↑15-12-2019 11:21TO zegt in de OP dat dochter MOOI slank is met Rondingen. met andere woorden slank is mooi en rondingen zijn ook mooi. Voor een kind van 13 nota bene. En dat wordt bevestigd hier door de goegemeente. Dikke kinderen/ vrouwen zijn lelijk maar als je geen rondingen hebt nou dan moet je ook niet blij zijn. Wij vrouwen zitten compleet vast in de objectivering van het vrouwbeeld. En dat doen we zelf en dat leren we onze kinderen dus.

zondag 15 december 2019 om 12:55
ja in zekere zin wel. Want wat zeg je als je kind er niet goed uitziet? En waarom is het belangrijk om te zeggen dat ze er goed uitziet?

zondag 15 december 2019 om 13:00
maar dat zeg je wel, je dochter is namelijk MOOI slank zeg je. Volstrekt overbodige informatie maar jij vindt het belangrijk om te noemen, pas in tweede instantie noem je gezondheid. Daarachteraan plak je ook nog cijfers maat 34/ 36. Een kinder maat maar heel veel volwassen vrouwen denken dat ze dat ook na moeten strevenlot75 schreef: ↑15-12-2019 11:57Ik ben het helemaal met je eens dat we ons moeten richten op cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling.

zondag 15 december 2019 om 13:03
en ik wil je helemaal niet beschuldigen van slecht moederschap hoor, jij doet ook maar wat je geleerd is, maar ik zou graag willen dat vrouwen eens wat kritischer durven kijken naar wat hen is opgelegd door de samenleving en hun moeders. Eens onderzoeken of al die beelden en oordelen die ze onbewust en bewust hebben over hun uiterlijk en dat van anderen wel waar zijn.

zondag 15 december 2019 om 13:16
Ik snap echt niet dat jij zo valt over "mooi slank". Ik zeg dat echt niet zo tegen mijn dochter hoor. Laat ik het maar houden op: hoe je eruit ziet maakt niet uit, je bent prima zoals je bent. En anderen ook.S-Meds schreef: ↑15-12-2019 13:00maar dat zeg je wel, je dochter is namelijk MOOI slank zeg je. Volstrekt overbodige informatie maar jij vindt het belangrijk om te noemen, pas in tweede instantie noem je gezondheid. Daarachteraan plak je ook nog cijfers maat 34/ 36. Een kinder maat maar heel veel volwassen vrouwen denken dat ze dat ook na moeten streven

zondag 15 december 2019 om 13:17
maar je schrijft het hier toch? en wat je schrijft is geen toeval, zo denk je er blijkbaar over. En die onbewuste gedachten straal je ook uit naar je kind

zondag 15 december 2019 om 13:24
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf wel graag slank ben. Dat heeft meerdere oorzaken en, juist vanwege die oorzaken, lijkt het mij niet slecht.