Dochter onzeker, te dun?

zaterdag 14 december 2019 om 17:21
Mijn dochter is 13 en dat is een leeftijd waarop veel pubers onzeker zijn. Maar er wordt tijdens gym regelmatig door klasgenootjes gezegd dat ze zo dun is en ze zegt dat ook tegen mij. Mijn dochter is 166 cm lang en weegt 46 kilo, ziet er gezond uit, is zelden ziek, sportief en is mooi slank met al de nodige vormen. Draagt maat 34 of 36. In mijn ogen is dat helemaal prima. Ik merk dat ik het lastig vind om haar onzekerheid weg te nemen. Iemand tips? Ik kan me niet voorstellen dat zij nou zo'n uitzondering is.

zondag 15 december 2019 om 13:48

zondag 15 december 2019 om 13:55
ja dat snap ik, maar slank is niet per definitie gezond en dik is niet per definitie ongezond. De vetverdeling zegt bijvoorbeeld meer dan je BMI. Er bestaat ook skinny fat waarbij iemand slank is maar vet tussen de organen heeft. In de regel geldt, niet roken, weinig drinken, gevarieerd eten en regelmatig bewegen als de beste preventiemethoden. Je kledingmaat doet er niet toe. Ik ken een hele goede dikke marathonloopster.
zondag 15 december 2019 om 13:57
Nou... 166 met 46 kilo is niet veel hoor.
Dit zou normaal zijn Meisjes van twaalf jaar met een lengte van ongeveer 155 cm wegen gemiddeld 42 kg, met een minimum van ongeveer 34 kg en een maximum van 57 kg.
Dochter van TO is 11 cm langer maar maar 4 kilo meer dan gemiddeld. Als je de cm per kilo neemt dan zit ze wel aan de ondergrens.
Zoals ik schreef, iedereen is anders. Daarom de vraag of ze wel goed eet. Eet ze te weinig is het niet goed. Eet ze prima is het gewoon haar bouw.
zondag 15 december 2019 om 14:00
Maar is ze ook geweldig als ze wat anders wordt? Ze IS erg slank en dat is blijkbaar geweldig. Wat als ze wat dikker is, is ze dan nog geweldig? Krijg langzamerhand het idee dat jij zelf nogal geobsedeerd bent door slank zijn.

zondag 15 december 2019 om 14:01
Ik vergeet te melden dat ik veel meer rugklachten heb als ik te zwaar word, en dat mijn gewrichten dit ook niet leuk vinden. Ik krijg dan last van knieën en heupen. Ik rook niet, drinken doe ik zelden, ik sport een paar keer per week en eet gezond. Kledingmaat doet er inderdaad niet toe en ik ben niet superslank, maar ik voel me nu gezond en lekker in mijn vel.
zondag 15 december 2019 om 14:02

zondag 15 december 2019 om 14:02
maar je bent dus ook dikker geweest. Vond je jezelf toen minder mooi?lot75 schreef: ↑15-12-2019 14:01Ik vergeet te melden dat ik veel meer rugklachten heb als ik te zwaar word, en dat mijn gewrichten dit ook niet leuk vinden. Ik krijg dan last van knieën en heupen. Ik rook niet, drinken doe ik zelden, ik sport een paar keer per week en eet gezond. Kledingmaat doet er inderdaad niet toe en ik ben niet superslank, maar ik voel me nu gezond en lekker in mijn vel.

zondag 15 december 2019 om 14:05
Mijn dochter is geweldig zoals ze is, hoe ze ook is. Dat heb ik al eerder geschreven.

zondag 15 december 2019 om 14:27
Minder waard niet want ik ben nog steeds dezelfde persoon. Wel minder gelukkig omdat ik minder makkelijk kan bewegen, meer lichamelijke klachten zal hebben, minder vitaal ben en het extra gewicht me in de weg zou zitten.

zondag 15 december 2019 om 14:39

zondag 15 december 2019 om 14:51
.Positivevibes schreef: ↑15-12-2019 12:53Het is gelukkig niet je intentie maar onbewust kun je die wel voeden. Door termen als "mooi slank" te gebruiken (slank=mooi, mooi is kennelijk belangrijk?).
Dat doe jij niet alleen, dat doet de hele maatschappij. Maar júist daarom kun je er op letten om dat te vermijden. En te benadrukken dat je trots bent op je dochter omdat ze intelligent of zorgzaam of ambitieus of .... is. En haar te leren dat haar uiterlijk helemaal niks zegt over wat ze waard is.
Sluit me hierbij aan. Het komt op mij over alsof je goede bedoelingen hebt en naar je dochter wil uitstralen dat ze oké is zoals ze is, maar dat ongemerkt wat onze maatschappij al decennialang aan vrouwen voorschrijft er goed ingebakken zit. En dat is niet gek, maar misschien wel de moeite om nog eens naar te kijken bij jezelf. Het zit hem namelijk al in dingen schrijven als 'mooi slank' en die post over het ene meisje dat een 'mooi figuurtje' had en de andere 'meer petite'. Als ik jou zo lees bedoel je daarmee echt niet te oordelen, maar zo vanzelfsprekend zijn de eisen en idealen die vrouwen in onze westerse cultuur krijgen opgelegd. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik in de OP "mooi slank met al de nodige vormen" ik mijn wenkbrauwen wel optrok. Slank is dus mooi en bepaalde vormen zijn dus nodig, dan zou er geen reden tot onzekerheid hoeven zijn. Maar wat als je dun en recht bent, of dik en rond? Zou er dan wel meer reden tot onzekerheid zijn? En wil je dat ondersteunen of juist niet?
De enige manier om dit te veranderen voor toekomstige generaties is er heel bewust niet aan mee te doen. En vaak heb je niet eens door dat je het doet, omdat het in de vanzelfsprekendheden zit en dat kunnen dingen zijn die je uitspreekt of dingen die je juist niet uitspreekt.
En verwar niet wat goed voor jou voelt met wat bij jouw dochter of bij een ander zal/kan passen. Jij vindt het belangrijk om slank te zijn o.a. omdat je dan minder lichamelijke klachten ervaart en vindt dat je dan makkelijker kunt bewegen. Er zijn echter ook mensen die zwaarder zijn en prima in hun vel zitten, zich prima gezond voelen (en zijn) en prima makkelijk kunnen bewegen.
Het gaat niet per se over wat je alleen naar je dochter toe uitstraalt, maar wat je in het algemeen uitstraalt en wat je voorleeft. Mijn enige antwoord op een dochter die zich onzeker voelt over haar lichaam zou zijn 'je bent helemaal prima, iedereen heeft een eigen lichaam en elk lichaam is oké'.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 14:54
7.54% gewijzigd

zondag 15 december 2019 om 14:54
Dank je, goede post!tu1nhek schreef: ↑15-12-2019 14:51.
Sluit me hierbij aan. Het komt op mij over alsof je goede bedoelingen hebt en naar je dochter wil uitstralen dat ze oké is zoals ze is, maar dat ongemerkt wat onze maatschappij al decennialang aan vrouwen voorschrijft er goed ingebakken zit. En dat is niet gek, maar misschien wel de moeite om nog eens naar te kijken bij jezelf. Het zit hem namelijk al in dingen schrijven als 'mooi slank' en die post over het ene meisje dat een 'mooi figuurtje' had en de andere 'meer petite'. Als ik jou zo lees bedoel je daarmee echt niet te oordelen, maar zo vanzelfsprekend zijn de eisen en idealen die vrouwen in onze westerse cultuur krijgen opgelegd.
De enige manier om dit te veranderen voor toekomstige generaties is er heel bewust niet aan mee te doen. En vaak heb je niet eens door dat je het doet, omdat het in de vanzelfsprekendheden zit en dat kunnen dingen zijn die je uitspreekt of dingen die je juist niet uitspreekt.
En verwar niet wat goed voor jou voelt met wat bij jouw dochter of bij een ander zal/kan passen. Jij vindt het belangrijk om slank te zijn o.a. omdat je dan minder lichamelijke klachten ervaart en vindt dat je dan makkelijker kunt bewegen. Er zijn echter ook mensen die zwaarder zijn en prima in hun vel zitten, zich prima gezond voelen (en zijn) en prima makkelijk kunnen bewegen.
Het gaat niet per se over wat je alleen naar je dochter toe uitstraalt, maar wat je in het algemeen uitstraalt en wat je voorleeft. Mijn enige antwoord op een dochter die zich onzeker voelt over haar lichaam zou zijn 'je bent helemaal prima, iedereen heeft een eigen lichaam en elk lichaam is oké'.

zondag 15 december 2019 om 15:08

zondag 15 december 2019 om 15:54
maar let op dat je bij meiden geen andere dingen bekrachtigt dan bij jongens. Zorgzaamheid bij meiden wordt vaak geprezen en ambitie of competitie niet. Bij jongens juist wel en daar prijzen we de zorgzaamheid niet. Vrouwenemancipatie begint al in de wiegPositivevibes schreef: ↑15-12-2019 12:53Het is gelukkig niet je intentie maar onbewust kun je die wel voeden. Door termen als "mooi slank" te gebruiken (slank=mooi, mooi is kennelijk belangrijk?).
Dat doe jij niet alleen, dat doet de hele maatschappij. Maar júist daarom kun je er op letten om dat te vermijden. En te benadrukken dat je trots bent op je dochter omdat ze intelligent of zorgzaam of ambitieus of .... is. En haar te leren dat haar uiterlijk helemaal niks zegt over wat ze waard is.
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 15:56
0.12% gewijzigd

zondag 15 december 2019 om 15:55
fijn dit inzicht, en je bent echt niet de enige hoor, de meeste vrouwen/moeders doen dit onbewustlot75 schreef: ↑15-12-2019 15:08Iedereen bedankt voor de nuttige bijdragen! Jullie hebben me wel doen inzien dat ik onbewust toch meer oordelende signalen afgeef dan ik dacht. Niet leuk om te beseffen maar ik ga daar zeker wat mee doen. Ik wil helemaal niet meewerken aan een objectiverend vrouwbeeld. Nogmaals bedankt!

zondag 15 december 2019 om 15:56
maandag 16 december 2019 om 15:07
Nee, dat vind ik niet. Opmerkingen als ‘wat zie je er goed uit’ en ‘wat zit je haar leuk’ vind ik prima kunnen. En als je weet dat een stevig iemand aan het afvallen is mag je ter stimulans ook best laten merken dat je ziet dat er wat kilo’s afzijn. Maar daar dan weer niet te diep over doorzagen.
Als iemand echt om een mening vraagt denk ik dat je het nooit ‘goed’ kunt doen. Zou dan liever een reactie geven als ‘Als je maar goed in je vel zit, dat is voor mij het belangrijkst’.
Eerlijkheid is in deze niet altijd persé nodig (vind ik)
Ik ben zelf aan de bleke kant. Hoe vaak ik niet hoor ‘gaat het wel goed met je? Je ziet zo bleek!’. Je zou je er slecht om gaan voelen! Blijkbaar zie ik er vermoeid en ziek uit. Niet leuk om dat regelmatig te horen! Hou dat soort opmerkingen (tenzij je echt grote verschillen met normaal ziet) dan maar liever voor je.