'U' zeggen tegen ouders
vrijdag 27 december 2019 om 19:56
De kinderen van een kennis van mij (basisschoolleeftijd) spreken hun ouders aan met u. Mijn ouders hebben dat mij, toen ik jong was, ook geprobeerd aan te leren, maar op een gegeven moment viel me op dat ik echt nog de enige was die haar ouders 'vousvoyeerde'. Ik begon me ervoor te schamen en ben er zelf mee gestopt. En dan heb ik het over ruim 30 jaar geleden.
Dacht echt dat het nu zéker niet meer voorkwam.
Dus ik ben gewoon even benieuwd.. spreken jouw kinderen je aan met u? En zo ja, waarom?
Teken van respect, een 'cultuurding' of iets anders?
Dacht echt dat het nu zéker niet meer voorkwam.
Dus ik ben gewoon even benieuwd.. spreken jouw kinderen je aan met u? En zo ja, waarom?
Teken van respect, een 'cultuurding' of iets anders?
vrijdag 27 december 2019 om 19:58

vrijdag 27 december 2019 om 20:00
Nee. Teken van respect naar mij toe vind ik het ook niet. Is gewoon een aangeleerd oud kunstje. Niks met respect te maken.
Dat ze mensen laten uitpraten, liefst ze ook aankijken als ze praten. Dingen netjes vragen en bedanken ect vind ik wel belangrijk.
Ze zeggen het wel tegen vreemden die ouder zijn dan ik. Of bekenden die er op staan.
Omdat die er waarde aan hechten omdat ze nu eenmaal oud zijn en niet zo van veranderingen houden.
Strakjes komen er een paar dit topic kapen en voor dat soort mensen heb ik ze dat wel aangeleerd, is de makkelijke weg. Zij blij en kinderen en ik geen gezeur.
Dat ze mensen laten uitpraten, liefst ze ook aankijken als ze praten. Dingen netjes vragen en bedanken ect vind ik wel belangrijk.
Ze zeggen het wel tegen vreemden die ouder zijn dan ik. Of bekenden die er op staan.
Omdat die er waarde aan hechten omdat ze nu eenmaal oud zijn en niet zo van veranderingen houden.
Strakjes komen er een paar dit topic kapen en voor dat soort mensen heb ik ze dat wel aangeleerd, is de makkelijke weg. Zij blij en kinderen en ik geen gezeur.

anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 20:02
6.17% gewijzigd

vrijdag 27 december 2019 om 20:01
vrijdag 27 december 2019 om 20:02
Zelfde hier.
Mijn ex vond dat de kinderen u tegen ons zouden moeten zeggen omdat dat een teken van respect zou zijn.
Ik vind u naar je ouders toe juist heel afstandelijk klinken.

Ik ken 3 gezinnen waarin dit gebeurde.
In het eerste gezin waren de ouders al ouder toen zij hun kinderen kregen en was het denk ik gewoon een generatieding. Dat was een vreemd gezin, maar wel liefdevol.
In het tweede gezin werd het opgelegd door de zeer autoritaire vader.
In het derde gezin, is het me een raadsel waarom ze dat daar doen, maar dat is echt één van de leukste, warmste en gezelligste gezinnen die ik ken.
In het eerste gezin waren de ouders al ouder toen zij hun kinderen kregen en was het denk ik gewoon een generatieding. Dat was een vreemd gezin, maar wel liefdevol.
In het tweede gezin werd het opgelegd door de zeer autoritaire vader.
In het derde gezin, is het me een raadsel waarom ze dat daar doen, maar dat is echt één van de leukste, warmste en gezelligste gezinnen die ik ken.

vrijdag 27 december 2019 om 20:03
Ik hoor het heel zelden en als, dan bij mensen uit de reformatorische gezindte. Wel, voornamelijk bij westerlingen, het aanspreken van opa's en oma's met u.
In de Noord- en Oost-Nederlandse dialecten is er ook een u-vorm, die een stuk vriendelijker en laagdrempeliger voelt dan u.
Mijn kinderen zeggen u tegen iedereen waartegen dat gebruikelijk is en/of die daar prijs op stelt.
In de Noord- en Oost-Nederlandse dialecten is er ook een u-vorm, die een stuk vriendelijker en laagdrempeliger voelt dan u.
Mijn kinderen zeggen u tegen iedereen waartegen dat gebruikelijk is en/of die daar prijs op stelt.
vrijdag 27 december 2019 om 20:06
Mijn zus haar kinderen zeggen u. Ook tegen ons. En ze noemen ons oom en tante. Vroeger zeiden wij ook u tegen onze ouders.
Als je niet beter weet maakt het niets uit, het is maar wat je gewend bent.
Zelf vind ik het ouderwets klinken dus onze kinderen zeggen gewoon je en jij en noemen hun oom en tantes ook gewoon bij de voornaam. Tegen opa en oma zeggen ze wel weer u, maar dat doen wij ook nog altijd
.
Als je niet beter weet maakt het niets uit, het is maar wat je gewend bent.
Zelf vind ik het ouderwets klinken dus onze kinderen zeggen gewoon je en jij en noemen hun oom en tantes ook gewoon bij de voornaam. Tegen opa en oma zeggen ze wel weer u, maar dat doen wij ook nog altijd

Beter een half motto....
vrijdag 27 december 2019 om 20:07

vrijdag 27 december 2019 om 20:11
Precies dit.sugarmiss schreef: ↑27-12-2019 20:07Ik ken 3 gezinnen die streng gelovig zijn en daar worden de ouders met u aangesproken.
Ouders die met u aangesproken willen worden snap ik niet. U schept afstand. Waarom zou je een grote afstand willen tussen jou en je kind? Ik wil liever dat iedereen in het gezin zich verbonden voelt met elkaar.
vrijdag 27 december 2019 om 20:12
Ik spreek mijn ouders aan met u. Vind het zelf niet raar, ben niet anders gewend. Inderdaad teken van respect, maar volgens mij zijn mijn ouders het ook weer gewend vanuit hun jeugd/cultuur. We zijn overigens een heel gezellig en warm gezin, vind het echt onzin dat aanspreken met u gelinkt zou zijn aan kilte in een gezin. Voor ons is het normaal. En als ik een keer 'je' zeg is er ook niets aan de hand.
Here am I in my little bubble

vrijdag 27 december 2019 om 20:16
Onze kinderen noemden toen ze klein waren mijn zussen en zwagers ook om en tante en mijn nichtjes/neefjes noemden mij ook tante.
Inmiddels hebben we dat allang afgeschaft behalve mijn ene zus. Die zegt gisteren tegen haar dochter: 'Vraag maar even aan tante Andersom.' Nichtje is 18

vrijdag 27 december 2019 om 20:18
Ik ben intussen 35 maar spreek de generatie van mijn ouders toch écht nog altijd aan met oom X en tante Y.Andersom schreef: ↑27-12-2019 20:16Onze kinderen noemden toen ze klein waren mijn zussen en zwagers ook om en tante en mijn nichtjes/neefjes noemden mij ook tante.
Inmiddels hebben we dat allang afgeschaft behalve mijn ene zus. Die zegt gisteren tegen haar dochter: 'Vraag maar even aan tante Andersom.' Nichtje is 18![]()
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om maar te beginnen voornamen.
Vind ik toch écht onbeleefd.
U en jij gebruik ik dan weer door elkaar.
vrijdag 27 december 2019 om 20:19
Nee, mijn kinderen doen het niet en ik zou het oprecht vervelend vinden als ze het wel zouden doen. Het heeft niks met respect te maken, vind ik. Respect uit zich op andere manieren. Ik vind het verder hopeloos ouderwets en neerbuigend. Brrr, ik moet er echt niet aan denken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.