'U' zeggen tegen ouders

27-12-2019 19:56 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kinderen van een kennis van mij (basisschoolleeftijd) spreken hun ouders aan met u. Mijn ouders hebben dat mij, toen ik jong was, ook geprobeerd aan te leren, maar op een gegeven moment viel me op dat ik echt nog de enige was die haar ouders 'vousvoyeerde'. Ik begon me ervoor te schamen en ben er zelf mee gestopt. En dan heb ik het over ruim 30 jaar geleden.
Dacht echt dat het nu zéker niet meer voorkwam.

Dus ik ben gewoon even benieuwd.. spreken jouw kinderen je aan met u? En zo ja, waarom?
Teken van respect, een 'cultuurding' of iets anders?
Respectvol ligt toch totaal aan hoe je u in een zin gebruikt?
Luci_Morgenster schreef:
27-12-2019 20:33
Over je mama hebben tegen anderen? Serieus?
Argh dat deed mijn ex ook.
Ontzettende afknapper. Ik nam hem er echt minder serieus door.
“Mijn mama bla bla bla “ :whip:
Ik ken een aantal surinaamse familie's waar ge-u't wordt. Ook mijn zusje laat zich door haar koters met u aanspreken, omdat ze jehova getuige is zegt ze....
hangmat wijzigde dit bericht op 27-12-2019 20:41
0.64% gewijzigd
Het zal wel iets Belgisch zijn misschien?
gequote ipv gewijzigd.
hangmat wijzigde dit bericht op 27-12-2019 20:40
86.40% gewijzigd
Mijn neven en nichten uit Spakenburg spreken hun ouders ook aan met u, én met 'vader' en 'moeder' :P
Andersom schreef:
27-12-2019 20:36
Kinderen van zus zijn hier kind aan huis, wij zijn een beetje hun reserve ouders, zeg maar. Helaas denken vooral zwager en wij daar heel anders over. Kinderen moeten tegen de ouders van zwager ook u zeggen.
Dus de kinderen zien jou als reserve moeder maar jij ziet dat zelf niet zo? En dat vind je jammer?

Ik snap het niet helemaal, geloof ik. En wat hebben de ouders van je zwager ermee te maken?
Oom x en tante y doe ik eigenlijk ook nog steeds. Nooit als een respect ding gezien, maar gewoon zo opgegroeid?
Mijn kinderen gebruiken soms oom of tante en soms niet en ook nooit iemand zien opkijken daarvan.
viva-amber schreef:
27-12-2019 20:30
Kinderen mogen mij aanspreken met je maar ik merk zelf dat ik ouderen en nieuwe mensen die ik net leren kennen aanspreek met u totdat zij zeggen dat ik je kan zeggen of tot het een vriendschap is....best lastig eigenlijk zeker nu ik zelf ouder wordt. Ik ben geen moeder maar wel een tante. Ik zou het heel raar vinden wanneer mijn nichtje u zou zeggen. Zij noemt mij bij de voornaam. Ik had laatst een etentje/feestje georganiseerd toen zei mijn nichtje (4). Jij bent mijn vriend en wanneer ik een feestje geef dan mag je ook komen. Dat is 100X meer waard dan een kind dat u zegt.
Ik houd er niet van om aangesproken te worden met 'u', ik heb liever gewoon 'je'. Maar ik doe wegens mijn opvoeding inderdaad precies hetzelfde als jij. Grappig genoeg werk ik in de ouderenzorg en verrassend veel ouderen wensen niet met 'u' (meer) aangesproken te worden en corrigeren me meermaals. Het kost me echt moeite om die 'u' dan weg te laten. :-$
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Felidaes schreef:
27-12-2019 20:27
Ik zeg u tegen mensen die ik niet ken, ik vind het een beleefdheidsvorm.

Ik zeg het dus ook tegen de 16 jarige dame achter de kassa.

Dat doe ik ook.
Mijn man zei 'u' tegen zijn ouders, ik ook tegen zijn ouders maar niet tegen de mijne.
Man komt uit een groot gezin; hij heeft neven en nichten (kinderen van zijn broers / zussen) die ruim 10 jaar ouder zijn dan ik. Die zeggen steevast 'tante' tegen mij :proud:
RainyDays schreef:
27-12-2019 20:37
Tja, waarom spreek jij je ouders aan met je? Je kan alle vragen over de term u omdraaien en ze stellen over de term je/jij.
Niet eens.
Waarom schrijven we op dit forum allemaal ‘jij’ en ‘je’?
Omdat het tegenwoordig normaler is om te tutoyeren dan om te vousvoyeren, zowel online als offline.
Zelfs de overheid is recentelijk overgegaan op je en jij ipv u in de communicatie naar burgers.
Met je tijd meegaan enzo.
Sudrì schreef:
Respectvol ligt toch totaal aan hoe je u in een zin gebruikt?
Precies. Op mijn school spreken de leerlingen ons altijd met mevrouw/meneer en u aan (op de twee hippie-kinderen na die dat echt heel moeilijk vinden), maar dat betekent niet dat die kinderen altijd respectvol zijn. Die hippie-kinderen zijn het overigens wel.
Het viel mij een jaar of wat geleden ineens op, nee ik zeg het verkeerd, het viel mijn jongste nichtje op dat een ouder nichtje u tegen mij zei. Vond ze vreemd. En toen ben ik er op gaan letten en de nichten en neven boven de 30 zeiden u, de jongeren jij.
Het maakt mij allemaal niet uit. Maar nog iets grappigs in dat geval. jaren daarvoor bedacht ik me ineens dat ze voor mij geen u hoefden te zeggen, dus ik wilde dat voorstellen en toen hoorde ik een nichtje tegen mijn zus zeggen: Goh bij vriendin van broer zeggen ze tegen iedereen jij, ouders en ooms en tantes, vond ze stom. Dus ik heb maar niet meer voorgesteld om het te veranderen. De verhouding is niet anders bij de u-zeggers dan bij de je-zeggers
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
blablamana schreef:
Ik heb altijd alleen maar geleerd dat je u zegt tegen ouderen. Uit respect. Maar dat vind ik onzin.
Inderdaad. Respect blijkt uit andere dingen, niet uit of je u of jij zegt.
Wij zeggen geen u tegen onze ouders en onze kinderen zeggen ook geen u tegen ons.

Ik vind niet dat wij minder respect hebben voor elkaar. Dat zit hem voor mij vooral in de opvoeding, in de breedste zin van het woord.
RainyDays schreef:
Tja, waarom spreek jij je ouders aan met je? Je kan alle vragen over de term u omdraaien en ze stellen over de term je/jij.
Ik vind 'je' natuurlijker, omdat je je kind als het leert praten ook met 'je' aanspreekt. Bovendien vind ik 'je' gelijkwaardiger.
Hobbelster schreef:
27-12-2019 20:40
Dus de kinderen zien jou als reserve moeder maar jij ziet dat zelf niet zo? En dat vind je jammer?

Ik snap het niet helemaal, geloof ik. En wat hebben de ouders van je zwager ermee te maken?

Uh nee, mijn zwager en wij denken heel anders over tante en oom zeggen. Niet over hoe dierbaar mijn neefje en nichtje mijn zijn.

En zijn kinderen moeten zijn vader en moeder u noemen dus aan de ene kant van de familie (moederskant) kan en mag alles en aan de andere kant (vaderskant) niets. En dat vindt vooral mijn zwager en verwarrend voor de kinderen. Snapte ik toen ze kleuter waren, maar nu kunnen ze prima zelf het onderscheid maken.
Hobbelster schreef:
Argh dat deed mijn ex ook.
Ontzettende afknapper. Ik nam hem er echt minder serieus door.
“Mijn mama bla bla bla “ :whip:
Vind je dat ook van de term ons mam?

Brabander hier dus ken bijna niemand die zegt mijn moeder maar iedereen heeft het over ons mam.
-Nienke- schreef:
27-12-2019 20:29
Precies. Echt een vreemde generalisatie.
Huh? Mensen schrijven toch hoe het op ze overkomt?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
oudebaas schreef:
27-12-2019 20:24
In Nederland is het gebruikelijk om ouders, grootouders, ooms en tantes met “Jij” aan te spreken. Net als in Frankrijk.
In Duitsland worden ooms en tantes en grootouders met “Sie” aangesproken.
Gewoon "Du" hoor, bij ons dan.
Mispoes!
Due-scimmie schreef:
27-12-2019 20:48

Brabander hier dus ken bijna niemand die zegt mijn moeder maar iedereen heeft het over ons mam.
Busted, idem hier hoor. Maar dan klinkt ‘mijn mama’ dus nog dommer - als een Brabander dat zegt! Als je begrijpt wat ik bedoel. zeg gewoon ‘ons mam’, zoals het hoort :proud:
Due-scimmie schreef:
27-12-2019 20:48

De eerste keer dat ik dat hoorde als jonge uit de klei getrokken Noord-Hollandse viel ik stiekem bijna van mijn campingkrukje van het lachen, sorry! :$
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Hobbelster schreef:
27-12-2019 20:42
Niet eens.
Waarom schrijven we op dit forum allemaal ‘jij’ en ‘je’?
Omdat het tegenwoordig normaler is om te tutoyeren dan om te vousvoyeren, zowel online als offline.
Zelfs de overheid is recentelijk overgegaan op je en jij ipv u in de communicatie naar burgers.
Met je tijd meegaan enzo.
Dat tutoyeren steeds normaler wordt wil natuurlijk niet zeggen dat alle mensen die nu nog vousvoyeren daar ineens direct mee zouden gaan stoppen omdat ze met de tijd mee moeten gaan. Zoiets gaat geleidelijk. Ik vind overigens niet dat ik meer respect heb voor mijn ouders dan anderen voor hun ouders, puur omdat ik ze met u aanspreek. Respect zit 'm niet in de aanspreekvorm (hoewel dat er wel onderdeel van kán zijn, ligt eraan wat je gewend bent). Ik vind overigens ook niet dat mensen die hun ouders tutoyeren minder respect hebben voor hun ouders dan mensen die vousvoyeren. Nogmaals, het is maar net wat je gewend bent.
Here am I in my little bubble
Mijn vriend noemt mij U. Is een Belg :-D
Nee. Dat lijkt mij vreselijk.
Vind dat zo afstandelijk overkomen als mijn kinderen u zouden zeggen tegen mij of mijn man.
Ook niet tegen oma (mijn moeder) die zou dat al net zo vreselijk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven