Gone Flying, Dubai

12-12-2018 17:57 2119 berichten
Welkom in mijn vervolgtopic! :cheer:

Begin Januari verhuis ik naar Dubai om aan een spannend, nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik deel hier graag met jullie hoe het mij vergaat in die hete, zanderige smeltkroes van culturen.

Maar eerst... inpakken en afscheid nemen. :there:

Dit topic slechts heeft 1 regel: mijn werkgever mag niet worden genoemd. ;-)
anoniem_380051 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 15:47
79.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach Dolly wat heb je toch een lieve ouders!
Wat fijn Dolly dat je nog een verlate kerst kon vieren met je familie. Wat een schatten!
:-)-) :heart:
Ik kom even uit de meeleesmodus, wat een heerlijk feel good verhaal je laatste bericht :heart: word er helemaal blij van! :flirting:
Wat heerlijk Dolly!! Het intense geluk spat ook van de foto af op insta. Wat lief van ze en precies wat je even nodig had. Hopelijk geeft het je weer kracht voor de komende periode.
Staan er nog wat fijne trips op de planning?
Wat een prachtig (kerst) verhaal Dolly! :flirting: Zo gegund!
Nu de moeilijkste tijd van het jaar achter de rug is en ik dankzij een vereende krachtinspanning van mijn lieve familie, onder leiding van mijn moeder alsnog een onvergetelijke kerst heb gehad, heb ik weer zin gekregen in het 2de jaar van mijn buitenlandse avontuur.

Vorig jaar rond deze tijd keek ik rijkhalzend uit naar het onbekende. Dit jaar kijk ik uit naar nieuwe bestemmingen en een jaar waarin ik niet meer de "new joiner" ben, maar "senior crew". Toen mijn csv voor vertrek naar Brussel vroeg hoelang ik al vloog (omdat ik de meest junior aan boord was), kreeg ik als reactie: "Oh, so it's a senior crew today. Nice." Ja, van zodra je niet meer in maanden moet antwoorden ben je hier officieel senior. Dan heb je zowat alles al gezien en weet je waarover je spreekt blijkbaar. Je ervaring stijgt hier sneller dan bij europese airlines omdat je vliegurenteller ook sneller stijgt. Deze maand heb ik in 7 verschillende hotelkamers geslapen en tijdens mijn laatste layover liep dat eindelijk eens mis.

Omwille van de vermoeidheid slaagde ik er voor het eerst niet in om mijn kamernummer van die nacht te onthouden. Met als gevolg dat de restaurantrekening voor 6 personen op een ander kamernummer terechtkwam. Gelukkig viel het kwartje al snel en hebben de receptionistes het nog kunnen corrigeren toen ik aan de balie ging checken of ik inderdaad had geprobeerd om de rekening door te schuiven naar andere nietsvermoedende hotelgasten. Ik heb mij uitgebreid verontschuldigd bij de receptionistes voor het ongemak maar ze waren gelukkig heel aardig en begripvol. Dat scheelt, want volgende maand ben ik daar voor de 5de keer.

In het andere hotel, waar ik inmiddels 4 keer ben geweest ken ik het personeel inmiddels. Dat hotel is moderner en kleinschaliger. Toen mijn ouders mij daar voor de 3de keer op zaten te wachten gaf ik hen zoals gewoon eerst een knuffel voor ik verder liep naar de ruimte waar ze de crew verwelkomen. Mijn ouders weten hoe het werkt dus die gingen na de knuffel weer zitten en keken naar de stoet crew die volgde. Ik wachtte netjes op het seintje van de captain dat ik inderdaad als eerste mocht inchecken. Toen hij mij met een handgebaar uitnodigde om mijn gang te gaan, ging ik de ontvangstlijst tekenen en kreeg ik mijn enveloppe met de kaart voor mijn kamer en mijn zakgeld. "Ga maar snel want je ouders zitten te wachten," zei de receptioniste. Toen ik mijn ouders had opgehaald en ze meevoerde naar mijn kamer, hoorde ik dat de receptioniste aan de welkomstspeech begonnen was waarna de rest van de crew mocht inchecken. Mijn moeder hoorde dat en vroeg: "moet je daar niet bij zijn?". Ik haalde mijn schouders op en antwoorde: "Na 3 bezoeken weet ik echt wel dat het ontbijtbuffet open is tot 11h en dat je 's avonds om 23h nog een uitstekende carpaccio kan bestellen via roomservice." Sterker nog, ik weet dat er een paraplu in de kast staat op de kamer die gasten mogen lenen als het buiten regent. Voor 7 euro mag je hem houden.

In het andere hotel staat er dan weer een beeldje van manneke pis in de minibar. IN de minibar. Speciaal voor gasten die geen tijd hadden om naar de souvernirswinkel om de hoek te wandelen en niet met lege handen naar huis willen. Misschien moet ik dat koude kereltje tijdens mijn 5de bezoek toch maar eens meenemen naar Dubai zodat die wat kan opwarmen. Ik ben toch een beetje op hem gesteld geraakt. Een kit om je schoenen te poetsen mocht ook niet ontbreken. Die ligt gelukkig gewoon in de kleerkast en niet in de minibar.
Wat schrijf je toch leuk Dolly!

Fijn dat je weer zin hebt in je tweede jaar, grappig hoe snel je al senior crew bent. Maar ook weer logisch natuurlijk; je hebt al zoveel meegemaakt in dat ene jaar!
Fijne jaarwisseling gewenst, Dolly!
Afbeelding
Een hele fijne jaarwisseling gewenst Dolly! Waar ga je hem doorbrengen?
Op naar vele tripjes around the word. Dit keer als senior crew. Klinkt wel heel gaaf! Ik hoop dat het een mooi jaar voor je wordt met veel veilige en gezellige vlieguren met fijne collega’s naar prachtige bestemmingen. Ik ben benieuwd naar al je verhalen!
Fijne jaarwisseling!
lonit schreef:
30-12-2019 22:45
Een hele fijne jaarwisseling gewenst Dolly! Waar ga je hem doorbrengen?
Op naar vele tripjes around the word. Dit keer als senior crew. Klinkt wel heel gaaf! Ik hoop dat het een mooi jaar voor je wordt met veel veilige en gezellige vlieguren met fijne collega’s naar prachtige bestemmingen. Ik ben benieuwd naar al je verhalen!
Ik heb op dit moment nog geen idee :proud: Het ziet ernaar uit dat ik naar de homeparty ga van de csv waarmee ik de kerstvlucht naar Kopenhagen heb gevlogen. Al dan niet met een paar belgische collega's.

Het is allemaal wat moeilijk om wat te regelen als crew. Sommigen vliegen vandaag nog en komen vanmiddag terug, anderen zijn überhaubt niet in Dubai met oud en nieuw (zoals oa Jay) en anderen hebben morgen een vlucht. Daarbij komt dat het verkeer vanavond en vannacht een hel gaat zijn op veel plaatsen. (Voor crew die vanavond vertrekken voor een vlucht of standby hebben is dat een logistieke nachtmerrie.)

Vanmiddag zal ik vast wel een duidelijk plan hebben.

Maar eerst ga ik 2x 2h aan mijn laptop gekluisterd zitten. Over een half uur start het eerste deel van een webinar voor EHBO die ik wil volgen ter voorbereiding van mijn recurrent. Er zullen ook collega's zijn die dit ter plaatse gaan volgen in training college. Maar ik bespaar mezelf vandaag liever de tijd en de moeite en volg het vanuit mijn woonkamer.

Op dit moment raast er een tropische storm nabij Mauritius. Veel crew zitten daar nu vast terwijl andere crew in Dubai zitten en geen idee hebben of en wanneer ze zullen vertrekken. Ik heb net bericht gekregen dat 2 vluchten gevancelled zijn. Die crew krijgen waarschijnlijk een standbydienst in de plaats. Yuk! Dan ben je onverwacht in Dubai met oud en nieuw, maar kan je nog niet vieren. De geluksvogels krijgen wel onverwacht een vrije dag. Dat hangt er vanaf.
Het eerste deel van de webinar zit erop. Het testexamen aan het einde van de webinar heb ik foutloos kunnen invullen. Veel zat er al ingeramd dankzij de safetalk vragen doorheen het jaar. De rest van de collega's hadden meer moeite met de vragen. Voor hen was dit dus nog niet afdoende. We waren maar met 5 deelnemers online. Ik ga ervan uit dat het op training college wat drukker was maar alsnog rustiger dan anders gezien de datum.

Tijdens de cursus zag ik nog een mailtje binnen komen van His Royal Highness. Omdat we het eerste deel van het financiele jaar met positieve resultaten afsluiten, krijgen we allemaal een gratis vliegticket cadeau! :yes: De laatste keer dat hij zo genereus was, was op Happiness day. Hij dacht, terecht, dat dat wel een goede manier was om zijn personeel happy te maken. Ik kan in Maart dus weer gratis naar huis vliegen. Dit ticket komt bovenop het gratis "jaarlijkse vakantie" ticket.
Nieuwjaar in Dubai

Dat gaat gepaard met veel georganiseerd vuurwerk. In Global Village (een themapark waar je prachtige replicas van gebouwen over de hele wereld kan bewonderen, met diverse attracties, typische gerechten en spulletjes van diverse landen,...) is er maar liefst 7 keer vuurwerk voorzien op dezelfde momenten dat Philippines, Thailand, Kyrgyztan, India, Pakistan, UAE en Turkey het nieuwe jaar inzetten. Helaas woon ik niet meer tegenover Global Village dus ik kan er niet van meegenieten.

Maar daarnaast zal er op maar liefst 24 andere locaties georganiseerd vuurwerk te zien zijn. Onder andere de wereldberoemde vuurwerkshow van Burj Khalifa maar ook aan de Dubai Frame, Festival City, The Palm, Burj al Arab,... noem maar op!

Ik vier nye wellicht vlakbij The Palm in een tuin dus ik verwacht wel wat te kunnen zien.
Veel plezier Dolly en leuk dat gratis ticket!!!! Jullie hebben er hard enige voor gewerkt!
Dubai maakt zich intussen klaar voor het grootste feest van het jaar. Sommigen zijn in de namiddag al naar de beste vuurwerklocaties getrokken om een goede plek te bemachtigen en niet vast te zitten in het verkeer.

Normaal gesproken staan er altijd een hoop taxi's voor mijn deur maar vandaag niet. Die hebben het al de hele dag ontzettend druk. Er zijn nog wel taxi's beschikbaar maar die nemen niet meer de moeite om te stoppen. Die rijden vandaag gewoon rondjes tot iemand een seintje geeft.

Voor mij gaat het feestje inderdaad in de nabijheid van The Palm door. Ik vrees voor een domper maar we zullen zien. De organisator belde me net. Volgens hem bellen veel mensen af. We zullen in ieder geval genoeg te drinken hebben. :proud:

De crewaccomodatie loopt stillaan leeg. Iedereen loopt rond in prachtige outfits. Ik ga er ook eens werk van maken.

Dames, alvast een Gelukkig Nieuwjaar!! Maak er een spetterend uiteinde van!
Zou ik ook je instagram mogen?
Gelukkig nieuwjaar iedereen! :-)

Inmiddels ben ik bijgelezen; wát een belevenissen. Zo fijn TrolleyDolly dat je toch nog Kerst hebt kunnen vieren met de familie. Wat een lief verhaal. :flirting:

Wat erg van die purser, dat ze zo afgeeft op haar collega’s, terwijl je zo hard aan het werk bent. Als ze dat bij iedere vlucht doet, zal dat op den duur ook wel tegen haar werken, denk ik.

Ik bedenk nu ook: was dit niet de vlucht die je had geruild? Zou het dan kunnen zijn dat degene die heeft geswapt, gewoon niet met dat mens aan boord wilde zijn? :lightbulb: Of weet je zoiets niet van tevoren? Hoe dan ook: totaal misplaatst en onterecht. Inhoudelijk zijn het misschien aandachtspunten, maar dan kun je het ook op een normale manier zeggen. Het komt op mij over dat ze misbruik maakt van haar (machts)positie; niet oké! Dat ze frustraties moet afreageren, is uiteindelijk ook niet echt goed. Geen idee of je er wat mee moet, aangezien -wat je zelf ook aangeeft- dingen moeilijk te bewijzen zijn (lijkt mij). Aan de andere kant: als dit altijd zo gaat, kan het misschien ook gevolgen hebben voor de algemene sfeer en wellicht ook voor de kwaliteit van een vlucht... Lastig dilemma!

Ik realiseer mij ook, onder meer door dit topic, dat het keihard werken is voor jullie. Als ik vlieg, streef ik ernaar om een aardige, meewerkende passagier te zijn ;-), maar wellicht is het ook goed om wat vaker die waardering te tonen. :-) Hartjes voor iedereen die dit werk doet! :heart: :heart: :heart: :heart:

Heel mooi en fijn van dat extra vliegticket. :cheer:

Ik denk ook dat het blauwe uniform jou ook mooi zou kunnen staan. (voor later misschien? ) :) Het is echt niet niks wat je moet doen bij jouw huidige maatschappij. Af en toe klinkt het behoorlijk hectisch. Respect dat je dit allemaal kunt en doet.

Kijk maar wat goed voor je voelt en wat bij je past. Voor nu: een heel mooi jaar toegewenst.
tja2 wijzigde dit bericht op 01-01-2020 16:54
Reden: Hartjes toegevoegd ;-)
1.08% gewijzigd
Wat fijn dat je een gratis ticket hebt gekregen!!
Tja2 schreef:
01-01-2020 16:52

Ik bedenk nu ook: was dit niet de vlucht die je had geruild? Zou het dan kunnen zijn dat degene die heeft geswapt, gewoon niet met dat mens aan boord wilde zijn? :lightbulb: Of weet je zoiets niet van tevoren?

Die bedenking heb ik mij achteraf ook gemaakt. En zowel mijn roommates als Jay zeiden identiek hetzelfde. Hoe erg moet een purser wel niet zijn als je liever 2 nacht turnarounds doet met kerst dan een layover spenderen in Kopenhagen met een bepaalde purser. Ik heb van Jay een lijst gekregen van collega's die ze liever niet meer tegenkomt op een vlucht. Zoiets doet de ronde en je ziet de crewlijst van zodra je rooster uit komt.

Jay's lijst is weer een beetje langer..

Op mijn vlucht naar Brussel hadden we wederom een purser die uit hetzelfde hout gesneden was. De csv irriteerde zich mateloos. Zelf kon ik er niet van wakker liggen aangezien het dit keer niet enkel op mij gericht was. Dan kan ik daar prima mee om.

We hadden een medisch noodgeval aan boord waardoor we 2 crew (waaronder onze csv) minder hadden om de service te doen. Geen punt. We begonnen op eigen houtje aan de service op het afgesproken uur. Midden in de service kwam een collega aan mij vragen wat er aan de hand was met collega x. Ze meende dat collega x aan het huilen was. Ik was net bij haar geweest maar had niks opgemerkt. Mijn collega's ploeterden met het gebrek aan kalkoen, maar ik had het gebrek aan keuze kunnen opvangen met een enorme lading aan charme dus ik was eerder klaar en hielp mijn collega's waar nodig. Ik kreeg in de gaten dat collega x achterliep dus ik ging haar helpen met het uitdelen van de maaltijden en uitschenken van drankjes. Ze fluisterde mij toe dat ze de wind vanvoren had gekregen van een passagier omdat er enkel nog beef stew was. Ik stelde haar gerust en zei dat ik nu wel zou dealen met het gebrek aan keuze. En inderdaad, omdat ik zowel frans als Nederlands spreek kon ik de passagiers in hun eigen taal en op een leuke manier melden dat we in de puree zaten en dus enkel dat nog serveerden met stoofvlees. Dat werkte prima. Toen ik dat zei tegen een passagier die om kalkoen had gevraagd zei ze, "het is jullie dag niet vandaag he? Want als ik het goed heb gezien hebben jullie momenteel ook nog een medisch geval op te lossen." Ze had gezien hoe ik zo subtiel mogelijk een zuurstoffles aan een collega overhandigde. Dat mislukte omdat ik het uiteindelijk over een trolley heen moest tillen. Ik: "Geen zorgen, we weten ons wel te redden."

Uiteindelijk ging het "gewoon" om een paniekaanval. Na wat kalmeerpillen die mijn collega's in overleg met onze medische dienst (die kunnen we vanuit de cockpit contacteren), mochten geven was alles weer zo goed als ok.

Er werd aanvankelijk gevreesd voor een hartstilstand dus de AED werd subtiel ergens in de buurt van de passagier gezet. Ik sloeg mentaal een kruisje en hoopte dat die ongebruikt zou blijven. Vervolgens concentreerde ik me weer op de service.

De volgende dag toen we na onze layover terug naar de luchthaven gingen kregen we een preek over hoe slecht de service verlopen was. We hadden op eigen houtje moeten beginnen aan de service. Eh.. dat hadden we gedaan. Toen ze naar achter belde om te zeggen dat we de ovens moesten opzetten heb ik haar letterlijk gezegd dat dat al gebeurd was en dat die bijna klaar waren. Volgens haar waren we te laat begonnen en was dat de reden dat alles zo in de soep liep. Nou, nee. Het feit dat we 2 collega's te kort hadden was de oorzaak van de problemen. We hadden geen zicht op de ernst van de medical case dus wat ons betrof zouden de collega's zich gewoon bij ons voegen als het tijd was voor de service. Als de purser of iemand anders ons op de hoogte had gehouden, waren we een half uur eerder begonnen zodat we niet moesten rennen om de service af te ronden voor de daling werd ingezet.

We hadden toevallig belgische crew aan boord van een andere airline. Die hebben juist een formulier ingevuld op ons entertainmentsysteem om ons te feliciteren met de manier waarop we met de situatie omgingen...

Maar ik heb de purser niet tegengesproken. Pick your battles.
Oh Dolly ik moest aan je denken op m’n laatste vlucht: een kind heeft de halve (lange) vlucht overgegeven. Ook over álle stoelen. Wat een drama. De stewardessen weten het aan de vlucht en zeiden dat kinderen daar vaker last van hebben. Herken je dat?

Verder vroeg ik me af of jullie zakgeld krijgen in de valuta van dat land, en heb nu thuis een systeem heb van alle restanten? Hoe doe je dat?

En hoe hou je zicht op je eet- en slaaptijden? Ik was de dag na het vliegen kotsmisselijk, bleek ik gewoon door het gemis van de juiste tijd veel te lang niet te hebben gegeten. :O
''En inderdaad, omdat ik zowel frans als Nederlands spreek kon ik de passagiers in hun eigen taal en op een leuke manier melden dat we in de puree zaten en dus enkel dat nog serveerden met stoofvlees.''

Ging helemaal stuk om dit stukje hahaha. Hoe kom je er op, geniaal.
Frizz schreef:
01-01-2020 20:51
Oh Dolly ik moest aan je denken op m’n laatste vlucht: een kind heeft de halve (lange) vlucht overgegeven. Ook over álle stoelen. Wat een drama. De stewardessen weten het aan de vlucht en zeiden dat kinderen daar vaker last van hebben. Herken je dat?

Verder vroeg ik me af of jullie zakgeld krijgen in de valuta van dat land, en heb nu thuis een systeem heb van alle restanten? Hoe doe je dat?

En hoe hou je zicht op je eet- en slaaptijden? Ik was de dag na het vliegen kotsmisselijk, bleek ik gewoon door het gemis van de juiste tijd veel te lang niet te hebben gegeten. :O
Volgens mij geven kinderen over het algemeen vaker over dan volwassenen en is er niet echt een verband met vliegen. Tenzij het kind in kwestie het vliegen nogal spannend vond.

Ik heb thuis inderdaad een lade vol met geld van diverse landen. Ik bewaar die per land in een diepvrieszakje waar ik het land van oorsprong op heb geschreven. De enige uitzondering is het zakje waar € op staat. Dat waren teveel landen om te noteren :proud:

Eten doe ik gewoon als ik honger heb. Ik kan dus prima avondeten om 02 in de ochtend. Ik moet namelijk eten wanneer we daar tijd voor hebben en dat is pas nadat alle passagiers klaar zijn met eten. Als ik op een ander moment honger heb prop ik snel een banaan naar binnen en dat volstaat wel tot ik echt kan eten. Het scheelt dat ik geen routine heb. Ik kan je wel vertellen dat je dat goed kan zien aan het stijgende cijfer op de weegschaal. Geen aanrader.
Foodisgood schreef:
01-01-2020 21:12
''En inderdaad, omdat ik zowel frans als Nederlands spreek kon ik de passagiers in hun eigen taal en op een leuke manier melden dat we in de puree zaten en dus enkel dat nog serveerden met stoofvlees.''

Ging helemaal stuk om dit stukje hahaha. Hoe kom je er op, geniaal.
Werkte weliswaar enkel bij de nederlandstalige passagiers. :proud:
TrolleyDolly schreef:
01-01-2020 20:15
Die bedenking heb ik mij achteraf ook gemaakt. En zowel mijn roommates als Jay zeiden identiek hetzelfde. Hoe erg moet een purser wel niet zijn als je liever 2 nacht turnarounds doet met kerst dan een layover spenderen in Kopenhagen met een bepaalde purser. Ik heb van Jay een lijst gekregen van collega's die ze liever niet meer tegenkomt op een vlucht. Zoiets doet de ronde en je ziet de crewlijst van zodra je rooster uit komt.

Jay's lijst is weer een beetje langer..

Op mijn vlucht naar Brussel hadden we wederom een purser die uit hetzelfde hout gesneden was. De csv irriteerde zich mateloos. Zelf kon ik er niet van wakker liggen aangezien het dit keer niet enkel op mij gericht was. Dan kan ik daar prima mee om.
Nou, inderdaad. Als ik jou zo lees, dan is het ook wel weer zeer begrijpelijk om te ruilen. Al is dat niet leuk voor jou natuurlijk. Echt naar om zoiets te moeten meemaken.

Wat rot dat pursers zo rot kunnen doen. Misschien staan zij ook onder grote druk? (wat het overigens niet goedpraat, want tegen collega's hoor je normaal te doen, vind ik). Dat zou het wel verklaarbaar maken.

Goed opgelost weer!
En fijn dat je/ jouw team dan wel een groot compliment hebt van die andere crew. Die zit dan toch maar in de pocket. :yes:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven