Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek

23-12-2019 16:12 398 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd
Overigens is netelroos en angio oedeem een klassieker na een keelontsteking. Heb ik ook gehad en volgens mij arts een bekende trigger. Alles wat je beschrijft kan ook daarmee te maken hebben, je voelt je daar echt heel rot van. Mocht er niets uit de andere onderzoeken komen dan is het wellicht een optie om een dermatoloog te bezoeken voor medicatie. Ik ben daar in ieder geval echt snel van opgeknapt.
Wilde denken aan boulimia, ivm de combinatie van zwak voelen, tekorten, onzekerheden over zijn huid, bleek, hele dag niks eten en 's avonds heel veel en dergelijke. Depressie zou me ook niet verbazen. Maar goed ik ken de situatie te weinig om hier over te oordelen. Heb een zus gehad die hier ietwat op leek. Focus lag niet op de tekorten maar meer op de 'onderliggende' redenen. Denk dat dit zelf ook veel belangrijker is, probleem oplossen bij de kern. Tekorten van vitaminen zijn een gevolg van, als je die sterk wilt aanpassen begin je bij de kern.

Vind een psycholoog die zegt 'stop met praten want pauze' ergens ook opvallend. Lijkt mij niet de oplossing. Een psycholoog is voor de patient over het algemeen ook niet leuk want je bent bezig met het oplossen van complexe problemen out of the comfort zone, maar dat is wel een van de weinige manieren om het op te lossen.

Als gesprekken 'tijdelijk teveel' zijn, lijkt het mij niet slim om ze te schrappen. Is duidelijk een teken dat er iets niet goed is en door de psycholoog uit de weg te gaan, kan het probleem makkelijker zijn eigen weg gaan.
Oké, als ik je reacties lees to, word ik alleen al zo moe en geïrriteerd. En dit zeg ik echt met alle respect.
Ik weet niet hoe je thuis bent To maar als je thuis ook zo bent, zet je zoon zich niet gewoon van je af?
Een moeder die me zo in de nek zou hijgen, ik zou er niet tegen kunnen. En om haar lekker te stangen doe ik vooral niet wat zij wil.

Je schreef ergens iets als dat hij vooral met vrienden wil afspreken maar jij wilt dit niet en dan is er weer strijd. Waarom mag hij dat niet??
Hij lacht je uit en loopt van je weg; hij is je zat.
Misschien jezelf eens een spiegel voorhouden i.p.v. een oorzaak te zoeken bij hém?
Mij doet het toch sterk de indruk geven dat het kind overspannen is: het is zelfs met kerst bezig met school en staat 5 onvoldoendes? Dat vind ik wel erg sneu voor hem. Ik vind het goed van je dat je bij hem hamert op de ontspanning, zo te lezen heeft hij hier moeite mee want er zijn weinig kinderen die vrijwillig aan school willen werken op de feestdagen, dat is wel echt een signaal dat hij het heel belangrijk vindt.

Zoals je hem omschrijft komt hij me over als een gevoelige perfectionistische jongen die vatbaar is voor angsten en stress. Dit neemt toch wel een deel van de onbezorgdheid weg die bij jeugd hoort, als hij het nu al zo zwaar heeft in de onderbouw is hij straks in de bovenbouw overspannen. Als de stress wat minder is denk ik ook dat hij wat gemakkelijker zal gaan eten. Er moet minder druk liggen op zijn schouders denk ik, en zichzelf opgelegde druk is ook druk...
Kinderpsycholoog bezoeken?
zullen we even de pfeiffer test afwachten voordat we de zoon een burnout aanpraten en de moeder hebben weggezet in het kamp veeleisend?
Ik denk zeker dat hij overspannen is. Dat zie ik ook wel. Er speelt van alles maar er is helaas ook echt iets fysieks aan de hand. De huisarts (en zijn pedagoog) denken dat tekorten ook een depressie kan triggeren. Momenteel zit hij helemaal onder de uitslag (nek, wangen, bovenkant romp, bovenkant armen) maar hij slaapt lang (is net wakker) en lijkt iets ontspanner. Pfeiffer test is nog niet binnen.
S-Meds schreef:
30-12-2019 12:08
zullen we even de pfeiffer test afwachten voordat we de zoon een burnout aanpraten en de moeder hebben weggezet in het kamp veeleisend?
Zoals ik in mijn post aangeef hoeft veeleisendheid niet uit de ouder te komen. Als je weet dat het in het kind zijn karakter zit is het nooit verkeerd daarop te anticiperen en daarom geef ik aan dat ik het goed vind dat ze daar al op let. Ik denk echter dat hij nog wat meer hulp daarbij nodig heeft dan alleen de boodschap dat hij moet ontspannen. Ik vind dat dat best mag worden gezegd, een beetje meedenken en voortschrijdend inzicht is niet verkeerd lijkt me. Zelfs een blinde kan nog lezen dat deze jongen stressklachten heeft.
Kriskornelig schreef:
30-12-2019 12:09
Ik denk zeker dat hij overspannen is. Dat zie ik ook wel. Er speelt van alles maar er is helaas ook echt iets fysieks aan de hand. De huisarts (en zijn pedagoog) denken dat tekorten ook een depressie kan triggeren. Momenteel zit hij helemaal onder de uitslag (nek, wangen, bovenkant romp, bovenkant armen) maar hij slaapt lang (is net wakker) en lijkt iets ontspanner. Pfeiffer test is nog niet binnen.
Gelukkig dat hij al wat meer ontspannen lijkt! Dat is toch een mooie stap.
Prazo36 schreef:
30-12-2019 12:15
Zoals ik in mijn post aangeef hoeft veeleisendheid niet uit de ouder te komen. Als je weet dat het in het kind zijn karakter zit is het nooit verkeerd daarop te anticiperen en daarom geef ik aan dat ik het goed vind dat ze daar al op let. Ik denk echter dat hij nog wat meer hulp daarbij nodig heeft dan alleen de boodschap dat hij moet ontspannen. Ik vind dat dat best mag worden gezegd, een beetje meedenken en voortschrijdend inzicht is niet verkeerd lijkt me. Zelfs een blinde kan nog lezen dat deze jongen stressklachten heeft.
je kent de jongen niet en als hij inderdaad ziek is dan is dat een enorme stressor ja
S-Meds schreef:
30-12-2019 12:17
je kent de jongen niet en als hij inderdaad ziek is dan is dat een enorme stressor ja
Klopt, ik ken hem niet
S-Meds schreef:
30-12-2019 12:08
Ja, dit dus.
paperflies schreef:
29-12-2019 18:12
Wilde denken aan boulimia, ivm de combinatie van zwak voelen, tekorten, onzekerheden over zijn huid, bleek, hele dag niks eten en 's avonds heel veel en dergelijke. Depressie zou me ook niet verbazen. Maar goed ik ken de situatie te weinig om hier over te oordelen. Heb een zus gehad die hier ietwat op leek. Focus lag niet op de tekorten maar meer op de 'onderliggende' redenen. Denk dat dit zelf ook veel belangrijker is, probleem oplossen bij de kern. Tekorten van vitaminen zijn een gevolg van, als je die sterk wilt aanpassen begin je bij de kern.

Vind een psycholoog die zegt 'stop met praten want pauze' ergens ook opvallend. Lijkt mij niet de oplossing. Een psycholoog is voor de patient over het algemeen ook niet leuk want je bent bezig met het oplossen van complexe problemen out of the comfort zone, maar dat is wel een van de weinige manieren om het op te lossen.

Als gesprekken 'tijdelijk teveel' zijn, lijkt het mij niet slim om ze te schrappen. Is duidelijk een teken dat er iets niet goed is en door de psycholoog uit de weg te gaan, kan het probleem makkelijker zijn eigen weg gaan.

Misschien zou TO hem ook een zwangerschapstest kunnen laten doen.

Met wat jij allemaal in je glazen bol ziet, lijkt niets onmogelijk.

:fortune:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mosterd.l
.
mama8417 wijzigde dit bericht op 01-01-2020 10:37
Reden: Niet relevant meer
99.30% gewijzigd
Je praat geen poep- maar wat ruik ik dan?
Na alles wat ik gelezen heb , vind ik mijn eerdere reactie te kort door de bocht .
Nu je meer uitleg hebt gegeven denk ik dat hij wel degelijk een gezondsheidsprobleem heeft . Hopelijk komen jullie er snel achter wat er mis is .
Pfeiffer test terug: positief!!!!
Kriskornelig schreef:
03-01-2020 14:03
Pfeiffer test terug: positief!!!!
Precies wat ik dacht en had gezegd!
Probeer terughoudend te zijn met vet (en varkensvlees) Daar heeft de lever last van.
Zelf kon ik slecht tegen vettige dingen en chocolade.
Verse groenten en fruit zijn belangrijk. Daarnaast had ik veel baad bij voldoende rusten, halve dagen school.
Beterschap voor je zoon!
Okee, maandag dus met Zorgteam van school om tafel.

Bij ons werd het tot maximaal het vierde uur naar school, gemiste toetsen niet inhalen en jaar over doen. Na een maand of vier bouwden we weer op, met een lesuur langer naar school.

Steeds naar je kind zijn conditie luisteren, maar niet de leuke dingen zoals clubjes, sport, ontzeggen.

Sterkte en beterschap!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nou blijven zitten vind ik wel heel extreem meteen
Dat moet ook gewoon anders kunnen toch?
Dan straf je een kind voor het ziek zijn dubbel. Alsof hij het expres doet.

Dat er met zijn gezondheid dus echt iets niet klopte was dus gegrond.
Ondertussen is hij psychisch ook flink naar de klote maar dat komt een andere keer wel.
Kriskornelig schreef:
03-01-2020 14:53
Nou blijven zitten vind ik wel heel extreem meteen
Dat moet ook gewoon anders kunnen toch?
Dan straf je een kind voor het ziek zijn dubbel. Alsof hij het expres doet.

Dat er met zijn gezondheid dus echt iets niet klopte was dus gegrond.
Ondertussen is hij psychisch ook flink naar de klote maar dat komt een andere keer wel.
Volgens mij verschilt het verloop van Pfeiffer nogal tussen personen, dus ik zou niet teveel op de zaken vooruitlopen. Ik denk overigens dat in sommige gevallen alle gemiste stof moeten inhalen een grotere straf is dan blijven zitten.
Rhododendron schreef:
03-01-2020 16:02
Volgens mij verschilt het verloop van Pfeiffer nogal tussen personen, dus ik zou niet teveel op de zaken vooruitlopen. Ik denk overigens dat in sommige gevallen alle gemiste stof moeten inhalen een grotere straf is dan blijven zitten.
Dat geldt iig niet voor mijn zoon. Die heeft een aantal stempeltjes om het zo maar te zeggen en hij komt van heel ver. De klas waar hij in zit is behoorlijk van levensbelang (ivm prive redenen wil ik bewust niet te veel in detail treden)
Voor hem is zijn school enorm belangrijk en zitten blijven zal een degradatie betekenen. Het is een straf bovenop een straf. Kunnen we tien keer zeggen dat het druk van de ketel haalt, voor hem geldt dat totaal andersom.
Deze jongen is een enorme perfectionist en is heel erg gepest en super onzeker. Als je hem zijn school afpakt, dan heeft hij niks meer. Ik vind dit zo zielig :-(
Eeuwen geleden toen ik als tiener pfeifer had ben ik best lang thuis geweest, veel te laat heeft school aangegeven dat er de mogelijkheid was tot thuisonderwijs door een leraar die langdurig zieke bezoekt.

Vraag actief bij de school na welke ondersteuning ze kunnen bieden!

fIjn dat je nu weet wat er aan de hand, beterschap voor je zoon!
Kriskornelig schreef:
03-01-2020 16:06
Dat geldt iig niet voor mijn zoon. Die heeft een aantal stempeltjes om het zo maar te zeggen en hij komt van heel ver. De klas waar hij in zit is behoorlijk van levensbelang (ivm prive redenen wil ik bewust niet te veel in detail treden)
Voor hem is zijn school enorm belangrijk en zitten blijven zal een degradatie betekenen. Het is een straf bovenop een straf. Kunnen we tien keer zeggen dat het druk van de ketel haalt, voor hem geldt dat totaal andersom.
Deze jongen is een enorme perfectionist en is heel erg gepest en super onzeker. Als je hem zijn school afpakt, dan heeft hij niks meer. Ik vind dit zo zielig :-(
Niet gelijk van het ergste uitgaan! Ga in gesprek met school en kijk wat zij voor een mogelijkheden bieden.
Daarnaast kan het bij iedereen anders verlopen. De één voelt zich flink grieperig en daarna een tijd moe, de ander kan nog niet eens de straat uit lopen. Je zoon loopt er al een aantal maanden mee, dus het is zaak om te zorgen dat hij goed rust, gezond eet, regelmaat krijgt en in gesprek gaat met school. Wat mogelijk is, doen en verder moet hij goed zijn lijf volgen. Hoe meer hij over de grens gaat, hoe langer hij bezig is met het herstel.
En als je ervoor open staat, kun je ook een homeopaat bezoeken. Ook dat heeft mij toendertijd geholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven