Groep 0/1
dinsdag 7 januari 2020 om 07:33
Dat scheelt idd al enorm.Chica-1983 schreef: ↑07-01-2020 07:20De bso is trouwens in het hetzelfde gebouw als waar ze nu op het kdv zit, met deels dezelfde leidsters. Ze is er dus al regelmatig geweest, hopelijk daardoor een gemakkelijke overgang van kdv naar bso.
Hier is geen bso op school dus dan moet ze naar andere lokatie. Dat vind ik voor haar te veel zo in het begin.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
dinsdag 7 januari 2020 om 07:56
dinsdag 7 januari 2020 om 07:58
Ja vanuit kdv wordt het wennen op zowel bso als school geregeld. Het zit ook allemaal in hetzelfde gebouw, wel heel fijn! En op kdv spelen de oudste peuters ook al regelmatig samen met de jongste kleuters. Dus dat scheelt hopelijk ook.Wintertime16 schreef: ↑07-01-2020 06:29Gaat hij/zij ook apart wennen op de bso? Mijn dochter gaat eerst 2 uurtjes wennen op mijn vrije dag (van 15-17 uur) zodat het niet meteen helemaal nieuw is als ze er na school heen moet. En dan heeft ze in ieder geval de leidsters een keer gezien.
dinsdag 7 januari 2020 om 08:39
Ik heb ervoor gekozen om haar zelf naar school te brengen. In de ochtend hebben we dus sowieso tijd samen. Dan werk ik ongeveer van 9.15 tot 17.15, zoon halen en dan dochter halen.RavenclawLady schreef: ↑07-01-2020 07:13@han. 3 dagen tot 18.15? Werken jullie tot laat of ver? Want dat vind ik persoonlijk dan wel weer heel erg lang. Tegen 19.00 waarschijnlijk weer in bed. Zie je haar niet eens eigenlijk. Vind je dat niet zwaar?
dinsdag 7 januari 2020 om 08:49
Ooh dat is wel fijn. Lekker samen smorgens opstarten.
Tja er moet toch gewerkt worden...
En ook fijn dat je haar zelf kan brengen.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
dinsdag 7 januari 2020 om 08:49
Hahaha, dat wordt nog wat eind van de week. Dochter was hier vanmorgen teleurgesteld dat ze nog niet naar de bso mocht vandaag.RavenclawLady schreef: ↑07-01-2020 07:56Ze was vanmorgen boos in bed.
Neeeee. Ik wil niet eruit!
Is nog vroeg!
Dus ik zeg dat ze voor school nu elke dag zo vroeg eruit moet.
Dat was niet eerlijk volgens haar dat school zo vroeg was![]()
dinsdag 7 januari 2020 om 08:50
Oh, dat scheelt al een hoop denk ik!happyapple schreef: ↑07-01-2020 07:58Ja vanuit kdv wordt het wennen op zowel bso als school geregeld. Het zit ook allemaal in hetzelfde gebouw, wel heel fijn! En op kdv spelen de oudste peuters ook al regelmatig samen met de jongste kleuters. Dus dat scheelt hopelijk ook.

dinsdag 7 januari 2020 om 10:12
Maar 1 digibord in de hele school? Jammer dat je zo negatief aankijkt tegen digitale apparaten. Ik ben t eens dat schrijven en leren uit boekjes ook moet blijven maar een digibord heeft zo veel meer mogelijkheden dan een krijtbord. Daarnaast is t heel handig als kinderen ook op Chromebooks werken. De leerkracht kan veel sneller zien waar de knelpunten zitten en als ze de stof af hebben kunnen ze gewoon doorwerken.RavenclawLady schreef: ↑02-01-2020 16:18Niet. Gelukkig als ik heel eerlijk ben. Ze zien thuis schermpjes genoeg, ze heeft in huis wel een tablet.
Vrije School is sowieso wat oudewetser daarin. Voor man is het aanbod wel te mager maar hij zit in de ict. We leren haar thuis met laptops en tablets om te gaan.
Er is 1 digibord op school.
Op een andere school waar we gekeken hebben was in elke klas een digibord. Tijdens de lessen stond gewoon youtube aan! Ik schrok daar echt van. Geen enkele rust in de klassen.
Vind in de kleuterklas beginnen met een tablet en groep 3 chromebook wel heel vroeg. Waarom zo vroeg al? Wat gaan ze daarop doen dan? Neem aan dat er toch vooral "normaal" gewerkt wordt, in een schrift. En spelen in groep 1?
dinsdag 7 januari 2020 om 10:50
Ik kijk helemaal niet negatief tegen digitale apparaten aan.Zeepje-uit-de-zee schreef: ↑07-01-2020 10:12Maar 1 digibord in de hele school? Jammer dat je zo negatief aankijkt tegen digitale apparaten. Ik ben t eens dat schrijven en leren uit boekjes ook moet blijven maar een digibord heeft zo veel meer mogelijkheden dan een krijtbord. Daarnaast is t heel handig als kinderen ook op Chromebooks werken. De leerkracht kan veel sneller zien waar de knelpunten zitten en als ze de stof af hebben kunnen ze gewoon doorwerken.
Digibord is mooi als het ook functioneel gebruikt wordt. En dus niet zoals ik op de school waar we gingen kijken zag: youtube aan tijdens de les. In bijna elke klas!
Chromebooks of werken op tablets zullen ze idd moeten gaan leren. Hier werken steeds meer middelbare scholen mee. Maar ik zie echt compleet het nut er niet van in om dit al in groep 3/4 of zelfs eerder te doen.
Ze hebben het snel genoeg door.
Ga eerst maar eens op papier leren voor je digitaal gaat. Dat is makkelijker aan te leren dan andersom.
En dat de leerkracht sneller knelpunten kan zien is onzin. Dan kan een goede leerkracht ook op papier. Ik heb zelf PABO gedaan en je wordt daar echt wel in getraind.
En doorwerken als ze de stof af hebben kan op papier ook he.
Oh nee dan moet je opstaan om iets nieuws te pakken, erg!
Je doet net of het vroeger zonder apparaten heel slecht was.
Ik ben zo blij dat mijn kind op school niet steeds met dr neus op de schermen zit. Ziet ze thuis ook genoeg.
Ieder zijn school maar al die schermen zijn niet nodig op die leeftijd. Vanaf hogere klassen zie ik het nut echt wel in hoor.
Maar goed het computerwezen en digitaal zijn past ook niet heel erg bij het Vrije School onderwijs.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
dinsdag 7 januari 2020 om 13:49
Nou dag 2 en ze heeft al ruzie gemaakt met de juf.
Goed dat ze voor zichzelf op komt, dat betekent dat ze zich thuis voelt maar ik vind niet zo fijn.
Ze lust geen thee, wil ze hier ook nooit sowieso geen warme dranken.
Op haar school drinken ze samen thee.
Van juf moest ze proberen (eens altijd eerst proberen). Wilde ze niet. Dikke scene geschopt
.
Ik lus geen thee zei ze ook tegen mij.
Ze zegt dat ze nu niks gedronken heeft maar dat geloof ik niet zo, juf weet van haar moeite met drinken en plas problemen.
Ze heeft met juf afgesproken dat ze donderdag een slokje gaat proeven. Tegen mij zegt ze van niet.
Ik ga nu hier die thee ook halen (lust hem zelf wel). Misschien dat ze het hier wil proeven.
Ik heb wel tegen de juf gezegd dat ze iid geen thee lust.
Ik vind idd dat ze moet proberen maar als ze het echt niet lust geef dr dan gewoon water en niet moeilijk doen (denk ik dan bij mezelf he)
Juf zegt: alle kinderen drinken het hier, ook als ze eerst niet willen.
Kijk ik lust echt geen zuurkool dus al eet iedereen het, ik spuug het toch echt uit.
Goed dat ze voor zichzelf op komt, dat betekent dat ze zich thuis voelt maar ik vind niet zo fijn.
Van juf moest ze proberen (eens altijd eerst proberen). Wilde ze niet. Dikke scene geschopt
Ze zegt dat ze nu niks gedronken heeft maar dat geloof ik niet zo, juf weet van haar moeite met drinken en plas problemen.
Ze heeft met juf afgesproken dat ze donderdag een slokje gaat proeven. Tegen mij zegt ze van niet.
Ik ga nu hier die thee ook halen (lust hem zelf wel). Misschien dat ze het hier wil proeven.
Ik vind idd dat ze moet proberen maar als ze het echt niet lust geef dr dan gewoon water en niet moeilijk doen (denk ik dan bij mezelf he)
Kijk ik lust echt geen zuurkool dus al eet iedereen het, ik spuug het toch echt uit.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
dinsdag 7 januari 2020 om 13:59
Wat een rare regel, dat ze perse thee moet drinken. Ik ken vanuit kdv wel de keuze thee of water. Maar je geeft dus niet zelf drinken mee? Ik vond als kind thee ook echt smerig (behalve met heel veel suiker er in, maar dat is vast ook niet de bedoeling haha).RavenclawLady schreef: ↑07-01-2020 13:49Nou dag 2 en ze heeft al ruzie gemaakt met de juf.
Van juf moest ze proberen (eens altijd eerst proberen). Wilde ze niet. Dikke scene geschopt.
Kijk ik lust echt geen zuurkool dus al eet iedereen het, ik spuug het toch echt uit.![]()
dinsdag 7 januari 2020 om 14:08
Nee ivm lekkende bekers/pakjes en het geen limonade beleid krijgen ze dus thee of water op school.Chica-1983 schreef: ↑07-01-2020 13:59Wat een rare regel, dat ze perse thee moet drinken. Ik ken vanuit kdv wel de keuze thee of water. Maar je geeft dus niet zelf drinken mee? Ik vond als kind thee ook echt smerig (behalve met heel veel suiker er in, maar dat is vast ook niet de bedoeling haha).
Ons is iig gezegd thee OF water.
Dochter drinkt heel graag water. Zelfs bij de vraag water of ranja of in een restaurant kiest ze 8 van de 10x water.
Dus dacht vanmiddag wel: geef dr gewoon water tot ze wat langer gewend is.
Heb dr nu gezegd dat het speciale superthee is. Voor superkinderen van 4 jaar (morgen wordt ze 4) en nu wil ze het morgen met mij proberen haha.
Als ze het echt niet lust denk ik dat ik dit gewoon aan de juf mee deel.
Maar ik wil geen zeurmoeder zijn, maar vind ook dat je om zoiets als juf niet moeilijk moet doen..
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
dinsdag 7 januari 2020 om 16:14
Haha heeft ze een goede eerste indruk gemaakt dus.Chica-1983 schreef: ↑07-01-2020 16:01Hier ging de 2de dag ook goed! Ze heeft een vriendenboekje meegekregen van een klasgenoot, geen idee dat ze dat zo vroeg al doen joh![]()

Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
dinsdag 7 januari 2020 om 16:44
RavenclawLady schreef: ↑07-01-2020 10:50Ik kijk helemaal niet negatief tegen digitale apparaten aan.
Digibord is mooi als het ook functioneel gebruikt wordt. En dus niet zoals ik op de school waar we gingen kijken zag: youtube aan tijdens de les. In bijna elke klas!
Chromebooks of werken op tablets zullen ze idd moeten gaan leren. Hier werken steeds meer middelbare scholen mee. Maar ik zie echt compleet het nut er niet van in om dit al in groep 3/4 of zelfs eerder te doen.
Ze hebben het snel genoeg door.
Ga eerst maar eens op papier leren voor je digitaal gaat. Dat is makkelijker aan te leren dan andersom.
En dat de leerkracht sneller knelpunten kan zien is onzin. Dan kan een goede leerkracht ook op papier. Ik heb zelf PABO gedaan en je wordt daar echt wel in getraind.
En doorwerken als ze de stof af hebben kan op papier ook he.
Oh nee dan moet je opstaan om iets nieuws te pakken, erg!
Je doet net of het vroeger zonder apparaten heel slecht was.
Ik ben zo blij dat mijn kind op school niet steeds met dr neus op de schermen zit. Ziet ze thuis ook genoeg.
Ieder zijn school maar al die schermen zijn niet nodig op die leeftijd. Vanaf hogere klassen zie ik het nut echt wel in hoor.
Maar goed het computerwezen en digitaal zijn past ook niet heel erg bij het Vrije School onderwijs.
Ha, ook een vrije scholer

Mijn oudste is na de zomer begonnen in groep 1 van de vrije school.
Genoeg ICT ouders die hun kinderen op de vrije school doen trouwens, die weten juist dat ict een middel isen geen doel. We hebben veel scholen bezichtigd en wat ons tegenstond was dat het dus wel een soort doel op zich leek en men niet uit kon leggen waarom het als middel beter was. Het heeft namelijk ook nogal wat nadelen. De enige meerwaarde die ik zie van digitaal leren op die leeftijd zijn apps/spelletjes die helpen automatiseren. Die kan ik thuis ook op de ipad zetten.
Mijn man werkt in de ICT, we hebben de nieuwste digitale snufjes en kind heeft thuis zijn eigen Ipad. Dus nee, we zijn niet anti-digitaal.

dinsdag 7 januari 2020 om 16:48
Het verbaast me dat je dit schrijft

Ik ken geen kind dat níet zindelijk is of niet de billen af kan vegen als het naar school gaat (nou ken ik er niet heel veel persoonlijk, dat geef ik toe, maar wel een stuk of 6 random 4-jarigen van vrienden en ja, we hebben het hierover)

dinsdag 7 januari 2020 om 18:03
Heel leuk om jullie verhalen te lezen! Wat een gedoe om die thee zeg, het is toch prima als ze water wil? Ik zou ook een zeurmoeder worden van dat soort dingen. Zoon is ook heel stellig als hij iets niet lekker vindt (en hij lust vrijwel alles!) en zou het dus ook niet drinken.
Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet of ze op onze school veel met ICT doen. Was voor ons in ieder geval geen punt van aandacht; wij hebben gekozen voor de dichtstbijzijnde school waar we ons (en zoon!) qua sfeer het meeste thuisvoelden. Ik ga het wel zien.
Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet of ze op onze school veel met ICT doen. Was voor ons in ieder geval geen punt van aandacht; wij hebben gekozen voor de dichtstbijzijnde school waar we ons (en zoon!) qua sfeer het meeste thuisvoelden. Ik ga het wel zien.
dinsdag 7 januari 2020 om 18:17
Haha hier precies zo.
Kind heeft tablet. Wij niet eens haha.
Ik heb dan weer wel een chromebook.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
dinsdag 7 januari 2020 om 20:03
wat leuk dit topic, hier start dochter over 3 weken met wennen en over een maandje voor het echt.
Vandaag het laatste wat ze nodig had binnengekregen; een leuke rugzak. Nu heel haar gymtas en schooltas compleet. Leuk om dat zo samen met haar te doen, beetje voorpret.
Hoe vaak gaan jullie kinderen wennen? hier is het nogal een gepuzzel dus ze gaat nu 1 maandagochtend en dan de vrijdagochtend wennen en that's it..
Vandaag het laatste wat ze nodig had binnengekregen; een leuke rugzak. Nu heel haar gymtas en schooltas compleet. Leuk om dat zo samen met haar te doen, beetje voorpret.
Hoe vaak gaan jullie kinderen wennen? hier is het nogal een gepuzzel dus ze gaat nu 1 maandagochtend en dan de vrijdagochtend wennen en that's it..

dinsdag 7 januari 2020 om 20:18
Mijn dochter weet wel hoe het moet, maar kan er niet goed bij. Korte armen, lange romp. Ze doet haar best maar komt er niet goed tussenDubbeljus schreef: ↑07-01-2020 16:48Het verbaast me dat je dit schrijft![]()
Ik ken geen kind dat níet zindelijk is of niet de billen af kan vegen als het naar school gaat (nou ken ik er niet heel veel persoonlijk, dat geef ik toe, maar wel een stuk of 6 random 4-jarigen van vrienden en ja, we hebben het hierover). De juf gaat bij ons echt geen 25 kinderen leren afvegen als ze starten. Heb je het wel uitgelegd of droog voor gedaan? Of die met die ballonnen aan een stoel?

Ik sta ook erg verbaasd over de thee-discussie, zeg. Wat maakt het uit als ze het niet lekker vindt. Water is toch ook een prima alternatief?
dinsdag 7 januari 2020 om 20:38
Niet, hier meteen 4 dagen school van 8.20 tot 12.50. Was vandaag ook te merken. Ze had dus al ruzie gemaakt met juf en vanavond ook met ons. Ze is echt stront eigenwijs ( goh van wie heeft ze dat tochlalala1992 schreef: ↑07-01-2020 20:03wat leuk dit topic, hier start dochter over 3 weken met wennen en over een maandje voor het echt.

Morgen gelukkig dagje thuis, ze is morgen ook jarig. We vieren het zondag dus morgen lekker rustig aan doen.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
dinsdag 7 januari 2020 om 20:41
@wennen, ik heb volgende week een intake met de juf en dan maken we afspraken over wennen. Eigenlijk kan zoon volgens mij ook maar 2 of 3 keer gaan wennen (op andere dagen moeten wij werken en gaat hij dus naar het KDV of naar mijn ouders), maar dat vind ik prima. Hij is overal zo gewend, dus op school vast ook! Man en ik hebben beiden wel de eerste schoolweken wat meer flexibiliteit in de agenda’s gepland, zodat hij evt. kortere dagen kan gaan en/of nog niet elke keer naar de BSO hoeft. (Hij gaat twee middagen naar de BSO, vanaf de tweede week dat hij naar school gaat).
dinsdag 7 januari 2020 om 20:53
Hier ook geen wennen. Gelijk vol erin. Is blijkbaar normaal op de Vrije School, daar ben ik dan weer minder van gecharmeerd
Ik zat gelukkig nog in mijn zwangerschapsverlof van de jongste waardoor ik zelf een wenperiode kon toepassen. Halve dagen, paar x dagje thuis gehouden. Met Bso zijn we pas begonnen na 3 weken school.
Moet maar kunnen natuurlijk. Als ik niet in mijn verlof had gezeten dan had hij sneller hele dagen gemoeten. Dat was uiteindelijk ook wel goedgekomen hoor. Er moet toch gewerkt worden.

Ik zat gelukkig nog in mijn zwangerschapsverlof van de jongste waardoor ik zelf een wenperiode kon toepassen. Halve dagen, paar x dagje thuis gehouden. Met Bso zijn we pas begonnen na 3 weken school.
Moet maar kunnen natuurlijk. Als ik niet in mijn verlof had gezeten dan had hij sneller hele dagen gemoeten. Dat was uiteindelijk ook wel goedgekomen hoor. Er moet toch gewerkt worden.

dinsdag 7 januari 2020 om 20:57
Fijn, alle kindjes die al goed gestart zijn! Theediscussie vind ik ook raar. Geef dan de optie water. Misschien dat ze na verloop van tijd gewoon met de rest mee wil doen.
Eindgesprek op de peuterspeelzaal was heel prettig. Heb daar ook een fijne tijd gehad maar ik ben er inmiddels ook wel klaar mee. Hij heeft een peutercito gemaakt en deze volledig foutloos gemaakt. Nu snap ik dat sommigen er het hunne van denken maar voor mijzelf wel een signaal dat mijn kind niet onderschat moet worden. Hij articuleert niet altijd goed en kan op die manier niet altijd goed tot zijn recht komen (is klein en wordt door matige spraak jonger geschat) en ook voor ons kwam het best als verrassing.
Wennen is hier als het goed is vier ochtenden. Na de wenperiode vier ochtenden en drie middagen school. Pas na de zomervakantie wil ik starten met overblijven.
Eindgesprek op de peuterspeelzaal was heel prettig. Heb daar ook een fijne tijd gehad maar ik ben er inmiddels ook wel klaar mee. Hij heeft een peutercito gemaakt en deze volledig foutloos gemaakt. Nu snap ik dat sommigen er het hunne van denken maar voor mijzelf wel een signaal dat mijn kind niet onderschat moet worden. Hij articuleert niet altijd goed en kan op die manier niet altijd goed tot zijn recht komen (is klein en wordt door matige spraak jonger geschat) en ook voor ons kwam het best als verrassing.
Wennen is hier als het goed is vier ochtenden. Na de wenperiode vier ochtenden en drie middagen school. Pas na de zomervakantie wil ik starten met overblijven.