Napraattopic deel 124

03-01-2020 21:30 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
RikM schreef:
19-01-2020 13:11
De term 'tokkie' wordt gebruikt als een pejoratief voor een persoon of groep mensen met overheersend negatieve kwaliteiten of asociaal gedrag.

De aso's die naast mij kwamen wonen waren een exacte kloon van de echte Tokkies (zowel in uiterlijk als gedrag), dus die zou ik wel als tokkies willen bestempelen ja.
Maar waarom zou je ze als Tokkie willen bestempelen als de term aso, die je nota bene ook al gebruikt om ze te omschrijven, ook volstaat? Of het woord tuig?
Am Yisrael Chai!
Niq schreef:
19-01-2020 13:07
Kan je me dat misschien uitleggen, waarom ze dat niet kunnen?
In de stad waar ik werk zijn complete straten waar per gezin zo 2-10 hulpverleners over de vloer komen. De problemen variëren van verslaving tot psychiatrische stoornissen, verstandelijke beperking of andere narigheid. Iemand die verslaafd is is domweg niet in staat rekening te houden met een ander, iemand met een IQ van 69 en een stoornis ook niet, mensen die in extreem veel stress verkeren zijn niet voldoende in staat rekening te houden met een ander, een schizofreen loopt ook al niet over van de empathie. Als je zo tot over je oren in de ellende zit, met armoede, stress, ziekte, dan blijft er geen ruimte over om veel rekening te houden met een ander.

Of men probeert het wel maar is domweg niet in staat om zich in een ander te verplaatsen. Dan moet je namelijk kunnen reflecteren op je eigen handelen, je kunnen verplaatsen in hoe je handelen voor een ander is en daar in kunnen sturen. Je moet je eigen behoefte dus soms even ondergeschikt maken aan die van een ander en dus de behoefte van die ander zien. Dat kan niet iedereen.

Echt niet iedereen is in staat om te leven ‘zoals het hoort’
Hoe kan een kind van drie trouwens een Tokkie zijn? En wat ben je zelf als je een kind van die leeftijd Tokkie noemt?
Am Yisrael Chai!
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2020 13:13
Dat is ook veel logischer dan bijv een voorkeur voorpanterprint ( totdat ineens werkelijk zo’n beetje elke winkel dierenprint in zijn assortiment heeft ) te koppelen aan asociaal gedrag.
Eens
Ik vind het wel grappig dat oorbelgaatjes dan weer niet kunnen blijkbaar. Ik vind niet zoveel van kinderarmbandjes bij (kleine) kinderen. Of zo'n schattig lieveheersbeestjesring zoals we 40 jaar geleden allemaal hadden. Ik vind gouden sieraden voor kinderen wel een beetje overdone.
Malinois schreef:
19-01-2020 13:14

Echt niet iedereen is in staat om te leven ‘zoals het hoort’
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Eigenlijk is dat iets wat ik zelf ook al wist, maar even was vergeten toen ik het jou zag schrijven.
Ik heb het namelijk met een vriend nogal eens over een gezin en hun gedrag, en dat zij gewoon niet beter weten. En dat heeft oa met het lage IQ te maken.

Voor mij is het soms ook zo gesteld dat ik denk iedereen weet wel hoe zich te gedragen, maar dat is gewoonweg niet zo. En dat wil ik dus duidelijk weleens even vergeten.
Marana schreef:
19-01-2020 13:16
Ik vind het wel grappig dat oorbelgaatjes dan weer niet kunnen blijkbaar. Ik vind niet zoveel van kinderarmbandjes bij (kleine) kinderen. Of zo'n schattig lieveheersbeestjesring zoals we 40 jaar geleden allemaal hadden. Ik vind gouden sieraden voor kinderen wel een beetje overdone.
Ik gok dat je dat gewoon mag vinden, zolang je het maar niet 'tokkie' noemt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hier in mijn flat wonen denk ik gemiddeld wat slimmere mensen, IQ-gewijs.
Toch is er best veel geluidsoverlast.
Het 'leven en laten leven' staat bij sommigen hoog in het vaandel.

David Dunning
Marana schreef:
Oorbelgaatjes kunnen ook al niet meer? Volgens wie?
Heeft dit trouwens met een topic te maken of gewoon een item dat we hier bespreken, anders kan ik dat topic wel even gaan lezen.
Niq schreef:
19-01-2020 13:20
Oorbelgaatjes kunnen ook al niet meer? Volgens wie?
Heeft dit trouwens met een topic te maken of gewoon een item dat we hier bespreken, anders kan ik dat topic wel even gaan lezen.
kinderen/kopen-jullie-sieraden-voor-jul ... #p30865304

David Dunning
fashionvictim schreef:
19-01-2020 13:13
Maar waarom zou je ze als Tokkie willen bestempelen als de term aso, die je nota bene ook al gebruikt om ze te omschrijven, ook volstaat? Of het woord tuig?

Omdat het aso in de overtreffende trap is. Daarom schreef ik ook: wacht maar tot je er zelf een keer één treft, dan snap je waarom ze zo genoemd worden. Asociale mensen heb je overal en in alle lagen van de bevolking, maar als je met een echte tokkie te maken krijgt dan is je leven niet meer hetzelfde. Ik heb echt weg moeten vluchten uit mijn eigen huis, dat is heftig hoor.

Bij de echte Tokkies liep de burenruzie zo uit de klauwen dat er huizen in de fik gingen, dat soort toestanden.
Bedankt!
Marana schreef:
Zoals ik echt al meermaals in dat topic heb geschreven: als mensen dat leuk en mooi vinden moeten ze dat lekker doen. Ik vind het voor MIJN kinderen niet leuk en mooi, dus ik doe het niet. Ik heb verder geen mening over andermans kinderen en de af- of aanwezigheid van oorbellen of gaatjes. Soms vind ik een kind met oorbellen schattig omdat het sowieso een schattig kind betreft, soms vind ik een kind met oorbellen niet zo leuk omdat het sowieso niet zo'n leuk kind betreft, kortom: de oorbellen hebben daar voor mij niet speciaal iets aan bijgedragen of afgebroken. Ik vind er eigenlijk niks van, van oorbellen.
Am Yisrael Chai!
Solomio schreef:
19-01-2020 13:18
Hoe zou je het vinden als wij bijvoorbeeld alles wat niet in ons straatje zou passen/ niet onze mening, smaak of norm is autistisch zouden noemen ? Of iets afgeleid van de naam Kees Momma ? Dat we te pas en te onpas zouden roepen wat ontzettend Kezerig dat je dat nou niet begrijpt, oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
O leuk, een topic van Fashionvictim :biggrin:
RikM schreef:
19-01-2020 13:22
Omdat het aso in de overtreffende trap is. Daarom schreef ik ook: wacht maar tot je er zelf een keer één treft, dan snap je waarom ze zo genoemd worden.
Nee ; het ging erom dat ik niet begrijp waarom je een kleuter met een sieraad zo noemt.
Solomio schreef:
19-01-2020 13:18

Ik druk mij graag genuanceerd uit :proud:

Verder heb ik gisteren alleen de eerste 2 pagina's van dat topic gelezen, dus ik moet er eigenlijk niets over zeggen. Ik wil altijd eerst alle posts lezen voor ik ergens op reageer, stom principe van mezelf.
RikM schreef:
19-01-2020 13:22
Omdat het aso in de overtreffende trap is. Daarom schreef ik ook: wacht maar tot je er zelf een keer één treft, dan snap je waarom ze zo genoemd worden. Asociale mensen heb je overal en in alle lagen van de bevolking, maar als je met een echte tokkie te maken krijgt dan is je leven niet meer hetzelfde. Ik heb echt weg moeten vluchten uit mijn eigen huis, dat is heftig hoor.

Bij de echte Tokkies liep de burenruzie zo uit de klauwen dat er huizen in de fik gingen, dat soort toestanden.
Ja, ik kan me voorstellen dat dat de hel is om naast te wonen.

Ik heb ooit hier op het forum van Betty Slocombe het verzoek gelezen om mensen geen Tokkie te noemen omdat de echte familie Tokkie daar erg onder lijdt, dus ik probeer dat zelf niet meer te doen. Ik las ook later dat er zelfs een meneer Tokkie een verzoek aan Mark Rutte had gedaan om daar alsjeblieft mee te stoppen.
Am Yisrael Chai!
Niq schreef:
19-01-2020 13:17
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Eigenlijk is dat iets wat ik zelf ook al wist, maar even was vergeten toen ik het jou zag schrijven.
Ik heb het namelijk met een vriend nogal eens over een gezin en hun gedrag, en dat zij gewoon niet beter weten. En dat heeft oa met het lage IQ te maken.

Voor mij is het soms ook zo gesteld dat ik denk iedereen weet wel hoe zich te gedragen, maar dat is gewoonweg niet zo. En dat wil ik dus duidelijk weleens even vergeten.
Ik ben niet zo voor de trend dat iedereen weer ‘in de wijk’ móet wonen. Want iedereen hoort erbij en we sluiten niemand buiten. Terwijl ik dus weleens mensen in een huis zet waarvan ik weet dat dat binnen een half jaar vette burenruzies oplevert. Die mensen zouden beter af zijn op een camping (mag niet meer) of een containerwoning of iets anders waar ze geen overlast verzorgen en ook zelf prettiger wonen.
Want nu krijg je situaties dat een hele straat last heeft van iemand maar niemand mag wettelijk gezien ingrijpen. Of hele straten vol met probleemgezinnen die elkaar voortdurend dwars zitten.

NRC heeft daar net een nuttige reeks artikelen over geschreven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/12/bi ... n-a3986559

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/14/ee ... s-a3986775
anoniem_391194 wijzigde dit bericht op 19-01-2020 13:32
7.89% gewijzigd
Marana schreef:
Ach ja, dat ringetje, verloren in de auto, nooit meer terug gevonden. En een zilveren bedelarmbandje, die heb ik nog.
Goud ben ik zelf al niet zo van, dus zou het ook niet snel aan een kind geven, maar dat is een kwestie van smaak.
There is always something happening, and it's usually right now
Niq schreef:
19-01-2020 13:24
Ja, he. Dan kan iedereen die een hekel aan haar heeft hier of daar weer eens lekker los.
blijfgewoonbianca schreef:
Hoe zou je het vinden als wij bijvoorbeeld alles wat niet in ons straatje zou passen/ niet onze mening, smaak of norm is autistisch zouden noemen ? Of iets afgeleid van de naam Kees Momma ? Dat we te pas en te onpas zouden roepen wat ontzettend Kezerig dat je dat nou niet begrijpt, oid.
De term tokkie wordt al jaren op deze manier gebruikt, overigens zelden door mij, dus geen idee waarom je dit zo nodig ter discussie moet stellen.

David Dunning
Interessant, zal dat van de NRC eens opzoeken.
Dank voor de link.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 19-01-2020 13:28
22.03% gewijzigd
Niq schreef:
Ja, zo werkt dat in dit topic zag ik net!

Anyway, niet zo spannend hoor, gewoon ditjes en datjes over sieraden.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
19-01-2020 13:26
Ja, ik kan me voorstellen dat dat de hel is om naast te wonen.

Ik heb ooit hier op het forum van Betty Slocombe het verzoek gelezen om mensen geen Tokkie te noemen omdat de echte familie Tokkie daar erg onder lijdt, dus ik probeer dat zelf niet meer te doen. Ik las ook later dat er zelfs een meneer Tokkie een verzoek aan Mark Rutte had gedaan om daar alsjeblieft mee te stoppen.
Hè? Volgens mij gebruikt zij die term zelf als ze over zichzelf praat?

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven