Gedeelde brievenbus
zondag 19 januari 2020 om 19:05
Ik ben enige tijd geleden verhuisd naar een nieuwe woning. Dit betreft een eigen appartement. In het gebouw zitten nog ongeveer 5 andere appartementen. We hebben een gezamenlijke hal en trapopgang en 1 voordeur. Naast de voordeur zit de brievenbus. Er wordt een brievenbus met het gehele gebouw gedeeld, iedereen kan bij de post.
Ik vind dit om verschillende redenen niet prettig en zou graag een eigen brievenbus hebben.
Een rondje Google leverde niets op wat betreft de wettelijke rechten m.b.t. een eigen brievenbus. Weet iemand of ik in mijn recht sta om een eigen brievenbus aan te vragen?
Ik vind dit om verschillende redenen niet prettig en zou graag een eigen brievenbus hebben.
Een rondje Google leverde niets op wat betreft de wettelijke rechten m.b.t. een eigen brievenbus. Weet iemand of ik in mijn recht sta om een eigen brievenbus aan te vragen?
zondag 19 januari 2020 om 20:18
Dat valt het niet. Onder briefgeheim wordt verstaan dat geen onbevoegde het recht heeft jouw post open te maken en te lezen. Dus dat heeft niks te maken met het al dan niet hebben van een eigen brievenbus.Geitje28 schreef: ↑19-01-2020 20:16Ik wil toch zeker weten of ik wettelijk gezien recht heb op een eigen brievenbus waar ik alleen toegang tot heb. Het lijkt me dat het praktische belang van het realiseren van de brievenbus niet het wettelijk vastgelegde briefgeheim overrulet, indien onder dit briefgeheim het recht op een eigen bus valt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 19 januari 2020 om 20:19
pejeka schreef: ↑19-01-2020 19:51Nee hoor, dat is helemaal niet verplicht. Het feit dat jij je kamerdeur op slot kan doen, wil echt niet zeggen dat het kadastraal opeens een losstaande woning is. Ook het al dan niet delen van sanitaire voorzieningen maakt niet uit. De eigenaar zal dan zelf een aanvraag moeten doen voor kadastrale splitsing van het pand, en de gemeente zal dan onderzoeken of dat toegewezen kan worden. Dat hangt niet alleen af van een afsluitbare kamerdeur, maar ook van een aantal andere factoren. Bovendien zal dat invloed hebben op de OZB die de eigenaar moet aftikken, want die wordt over het algemeen hoger. Verder wordt gekeken naar de mate waarin de units zelfstandig zijn. Dus iedere unit moet dan een eigen energietoevoer hebben met een in de unit geplaatste meterkast. Als TO dus "inclusief" huurt en er is maar 1 meter voor het hele pand, is dat al een punt om geen kadastrale splitsing van toepassing te achten.
Je kletst weer uit je nek.
De kadastrale splitsing staat los van de huisnummertoewijzing. De gemeente is verplicht een huisnummer toe te wijzen aan verblijfsobjecten. Verblijfsobjecten worden kort gezegd gedefinieerd als functioneel zelfstandige verblijfsruimten met een eigen afsluitbare toegang.
Om te bepalen of een verblijfsruimte met een woonfunctie functioneel zelfstandig is wordt onder andere gekeken of deze zelfstandige woonvoorzieningen heeft zoals een eigen keuken, badkamer, etc.
Wat specifiek juist niet hoeft is het hebben van een eigen meterkast omdat je ook met een gezamenlijke meterkast toch zelfstandig kan functioneren. En ook als het eigendom niet (kadastraal) gesplitst is kan er vanzelfsprekend sprake zijn van aparte verblijfsobjecten = aparte huisnummers.
Verdiep je er nou gewoon eens in voor je iets roept waar je niks van weet.
zondag 19 januari 2020 om 20:20
Dat heeft er wel mee te maken; een eigen brievenbus waarborgt namelijk het briefgeheim en dat is wettelijk nog steeds een zwaarwegend argument.
zondag 19 januari 2020 om 20:23
-Shifty- schreef: ↑19-01-2020 20:19Je kletst weer uit je nek.
De kadastrale splitsing staat los van de huisnummertoewijzing. De gemeente is verplicht een huisnummer toe te wijzen aan verblijfsobjecten. Verblijfsobjecten worden kort gezegd gedefinieerd als functioneel zelfstandige verblijfsruimten met een eigen afsluitbare toegang.
Om te bepalen of een verblijfsruimte met een woonfunctie functioneel zelfstandig is wordt onder andere gekeken of deze zelfstandige woonvoorzieningen heeft zoals een eigen keuken, badkamer, etc.
Wat specifiek juist niet hoeft is het hebben van een eigen meterkast omdat je ook met een gezamenlijke meterkast toch zelfstandig kan functioneren. En ook als het eigendom niet (kadastraal) gesplitst is kan er vanzelfsprekend sprake zijn van aparte verblijfsobjecten = aparte huisnummers.
Verdiep je er nou gewoon eens in voor je iets roept waar je niks van weet.![]()
Als een bestaand adres, dat van oudsher bekend staat als 1 verblijfsobject, door meerdere personen bewoon gaat worden, is de gemeente niet verplicht daar automatisch kadastrale splitsing van toepassing te achten. De eigenaar van het pand moet daar een aanvraag voor doen en die dient door de gemeente(raad) goedgekeurd te worden. Daaruit kunnen aanvullende voorwaarden voortvloeien waaraan de eigenaar moet voldoen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 19 januari 2020 om 20:30
Dat zei ik dus al. De brievenbussen hangen op de buitenmuur. Ook gewoon in een oud pand in Amsterdam hier in de Pijp. Helemaal niet zo moeilijk om te plaatsen of in te regelen door de verhuurder/ eigenaar van het pand. Er van uitgaande dat er 1 eigenaar is van het gehele pand anders heb je volgens mij met de vve te maken want die buitenmuur is gezamenlijk bezit.
Ik zou de suggestie iig aankaarten
zondag 19 januari 2020 om 20:30
.pejeka schreef: ↑19-01-2020 20:08Hoeft niet. Dat geldt alleen als die huisnummers met toevoeging door de gemeente officieel zijn afgegeven als apart adres. Als de eigenaar zélf die toevoegingen erachter heeft gezet om de diverse units die hij in het gebouw heeft gecreëerd, te onderscheiden, dan hebben die toevoegingen niet de status van apart kadastraal huisnummer en is er geen sprake van kadastrale splitsing.
Er is geen enkele aanleiding om nav TO’s verhaal te denken dat het om een provisorisch gesplitste woning gaat en bovendien maakt het niet uit. Splitsing is pas relevant bij verkoop van (een deel van) de woning. Als het hele pand nog verhuurd wordt kan dat rustig ongesplitst blijven. Wat TO beschrijft is heel gebruikelijk in Amsterdam.
TO, laat gewoon zoveel mogelijk post per e-mail gaan en zeg de papieren versie op. Dan hoeft er weinig privacygevoeligs meer in je bus bezorgd te worden.
zondag 19 januari 2020 om 20:35
Ik kan nog niet een wettelijke verplichting terug vinden die 1 op 1 bepaald dat een verhuurder een aparte brievenbus moet verzorgen. Bij 'normale' woningverhuur (woningbouwverenigingen) is het denk ik ook altijd inbegrepen, maar uiteindelijk hangt het ook af van je huurovereenkomst.
In de wettelijke verdeling in de huurverdeling (wat moet de verhuurder doen en wat moet de huurder doen) is opgenomen dat de verhuurder zorg moet dragen voor de brievenbus : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
Ook ben je verplicht een brievenbus te hebben en neigt de manier hoe je daar mee om moet gaan naar de verplichting om een eigen brievenbus te hebben. Maar ik kan nog geen exacte koppeling maken tussen de verplichting om per huisnummer een individuele brievenbus te hebben.
zondag 19 januari 2020 om 20:37
Ga ik doen, het betreft echter een smalle portiekbroodtrommel schreef: ↑19-01-2020 20:30Dat zei ik dus al. De brievenbussen hangen op de buitenmuur. Ook gewoon in een oud pand in Amsterdam hier in de Pijp. Helemaal niet zo moeilijk om te plaatsen of in te regelen door de verhuurder/ eigenaar van het pand. Er van uitgaande dat er 1 eigenaar is van het gehele pand anders heb je volgens mij met de vve te maken want die buitenmuur is gezamenlijk bezit.
zondag 19 januari 2020 om 20:38
Hier is al grotendeels sprake van, het meeste krijg ik idd per email. Maar er zijn toch nog dingen die wel per brief gaanpuntillita schreef: ↑19-01-2020 20:30.
Er is geen enkele aanleiding om nav TO’s verhaal te denken dat het om een provisorisch gesplitste woning gaat en bovendien maakt het niet uit. Splitsing is pas relevant bij verkoop van (een deel van) de woning. Als het hele pand nog verhuurd wordt kan dat rustig ongesplitst blijven. Wat TO beschrijft is heel gebruikelijk in Amsterdam.
TO, laat gewoon zoveel mogelijk post per e-mail gaan en zeg de papieren versie op. Dan hoeft er weinig privacygevoeligs meer in je bus bezorgd te worden.
zondag 19 januari 2020 om 20:38
pejeka schreef: ↑19-01-2020 20:23Als een bestaand adres, dat van oudsher bekend staat als 1 verblijfsobject, door meerdere personen bewoon gaat worden, is de gemeente niet verplicht daar automatisch kadastrale splitsing van toepassing te achten. De eigenaar van het pand moet daar een aanvraag voor doen en die dient door de gemeente(raad) goedgekeurd te worden. Daaruit kunnen aanvullende voorwaarden voortvloeien waaraan de eigenaar moet voldoen.
Ik zeg toch ook niet dat er een kadastrale splitsing uit voort vloeit. Ik zeg juist dat de kadastrale splitsing niks te maken heeft met je huisnummertoewijzing.
Je klets weer uit je nek. Zeg dan niks als je gewoon echt totaal niet weet waar je over praat.
zondag 19 januari 2020 om 20:39
Dank voor het speurwerk-Shifty- schreef: ↑19-01-2020 20:35Ik kan nog niet een wettelijke verplichting terug vinden die 1 op 1 bepaald dat een verhuurder een aparte brievenbus moet verzorgen. Bij 'normale' woningverhuur (woningbouwverenigingen) is het denk ik ook altijd inbegrepen, maar uiteindelijk hangt het ook af van je huurovereenkomst.
In de wettelijke verdeling in de huurverdeling (wat moet de verhuurder doen en wat moet de huurder doen) is opgenomen dat de verhuurder zorg moet dragen voor de brievenbus : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
Ook ben je verplicht een brievenbus te hebben en neigt de manier hoe je daar mee om moet gaan naar de verplichting om een eigen brievenbus te hebben. Maar ik kan nog geen exacte koppeling maken tussen de verplichting om per huisnummer een individuele brievenbus te hebben.
zondag 19 januari 2020 om 20:44
zondag 19 januari 2020 om 21:08
Ik woonde ook lang in een appartement in ams met kleine hal voor 6 zelfstandige woningen. Er kon net een mat en een paraplu in en zeker geen zes brievenbussen. Met een deur van 80 cm was er dan meer bus dan hout geweest. Enfin zo zijn er hier veel, heeel veel appartementen.
Ik geloof zelf niet dat er een recht op een eigen bus bestaat. Zeker niet een recht tegenover een verhuurder; het grondwettelijk briefgeheim beschermt mi in de eerste plaats de inhoud vd envelop tegen inmenging door de staat. Dat is niet 1:1 uit te breiden naar een verplichting voor een priveverhuurder om alle panden van multi-bussen te voorzien. Ik zou het postkantoor overwegen.
Ik geloof zelf niet dat er een recht op een eigen bus bestaat. Zeker niet een recht tegenover een verhuurder; het grondwettelijk briefgeheim beschermt mi in de eerste plaats de inhoud vd envelop tegen inmenging door de staat. Dat is niet 1:1 uit te breiden naar een verplichting voor een priveverhuurder om alle panden van multi-bussen te voorzien. Ik zou het postkantoor overwegen.
zondag 19 januari 2020 om 21:14
ARTIKEL 13
In Nederland mag je andermans brieven niet openen behalve als de wet dat toestaat. Telefoons mag je niet afluisteren behalve als de wet dat toestaat of als de rechter er toestemming voor geeft.
'Briefgeheim'
De eerste vraag die lid 1 van art. 13 Gw oproept, is uiteraard: wat is een brief? De envelop eerst openmaken en dan vaststellen of het wel of geen brief is, mag natuurlijk niet. Dus moet je alles wat in een gesloten enveloppe wordt verstuurd als brief beschouwen. De afzender heeft door middel van de envelop te kennen gegeven dat het niet de bedoeling is dat anderen de inhoud gaan bekijken of lezen.
Bron https://www.nederlandsegrondrechten.nl/ ... artikel-13
Het briefgeheim gaat echt om de inhoud van de post, die mag je niet openen. Er staat nergens dat de envelop ook niet gezien mag worden. De envelop beschermt de inhoud. Het briefgeheim geeft je geen recht op een eigen brievenbus.
In Nederland mag je andermans brieven niet openen behalve als de wet dat toestaat. Telefoons mag je niet afluisteren behalve als de wet dat toestaat of als de rechter er toestemming voor geeft.
'Briefgeheim'
De eerste vraag die lid 1 van art. 13 Gw oproept, is uiteraard: wat is een brief? De envelop eerst openmaken en dan vaststellen of het wel of geen brief is, mag natuurlijk niet. Dus moet je alles wat in een gesloten enveloppe wordt verstuurd als brief beschouwen. De afzender heeft door middel van de envelop te kennen gegeven dat het niet de bedoeling is dat anderen de inhoud gaan bekijken of lezen.
Het briefgeheim gaat echt om de inhoud van de post, die mag je niet openen. Er staat nergens dat de envelop ook niet gezien mag worden. De envelop beschermt de inhoud. Het briefgeheim geeft je geen recht op een eigen brievenbus.
zondag 19 januari 2020 om 21:15
broodtrommel schreef: ↑19-01-2020 20:58Bij ons hangt dat ding dus niet in de portiek en belemmert dus niets. Letterlijk op de buitenmuur van een van onze woningen. Helaas kan ik geen plaatjes plakken
Dat leek mij ook al een prima oplossing.
Maar goed het is lastig inschatten wat de situatie daar precies is.
zondag 19 januari 2020 om 21:17
Dan moet je een postbus nemen. Dan laat je daar je post bezorgen. Kan het weken liggen zonder dat het weg is.Geitje28 schreef: ↑19-01-2020 19:36Er verdwijnt helaas hier regelmatig wat. Brieven en pakketjes. Het is mijzelf (nog) niet overkomen, maar als ik bijvoorbeeld twee weken op vakantie ben en mn post ligt onbeheerd, voelt dat niet prettig. Ook bezorgt het overlast voor anderen als het er zo lang ligt.
zondag 19 januari 2020 om 21:18
Niet iedere deur heeft een stuk muur ernaast waar dat kan. Bij mijn vorige woning had het niet gekund. Alleen maar deuren naast elkaarbroodtrommel schreef: ↑19-01-2020 19:39Hoezo hak en breekwerk?
Bij ons hangen de brievenbussen op de buitenmuur. Gewoon een langwerpig ding met kleine vakjes. Even boren, schroefjes er in en klaar. Heeft iedereen zijn eigen bus. Moet te regelen zijn.
zondag 19 januari 2020 om 21:20
Miek_ schreef: ↑19-01-2020 21:14ARTIKEL 13
'Briefgeheim'
Dat klopt, maar er wordt wel veel waarde aan gehecht. Briefgeheim in combinatie met privacy-wetgeving en de verplichting om een brievenbus te hebben maakt het best zwaarwegend om individueel een brievenbus te hebben om al die aspecten te kunnen waarborgen.
Dus het totaal van die aspecten hangt wel heel dicht tegen een verplichting aan om dit als verhuurder te faciliteren omdat verhuurders standaard voor de brievenbus moeten zorgen.
Maar een waterdichte koppeling heb ik niet kunnen vinden.
zondag 19 januari 2020 om 21:20
Hoe zie je dat voor je? In de grote steden bij verreweg de meeste woningen onmogelijk.
zondag 19 januari 2020 om 21:22
Postbus huren dus.
Maar seksblaadjes, lingerie en speeltjes worden toch altijd in zo'n bruine simpele envelop verstuurd?
zondag 19 januari 2020 om 21:24
Nee hoor. In de pijp zijn de gebouwen waar wel bussen hangen echt niet oud maar net nieuw gebouwd.broodtrommel schreef: ↑19-01-2020 20:30Dat zei ik dus al. De brievenbussen hangen op de buitenmuur. Ook gewoon in een oud pand in Amsterdam hier in de Pijp. Helemaal niet zo moeilijk om te plaatsen of in te regelen door de verhuurder/ eigenaar van het pand. Er van uitgaande dat er 1 eigenaar is van het gehele pand anders heb je volgens mij met de vve te maken want die buitenmuur is gezamenlijk bezit.
Ik heb er maar 30 jaar gewoond en ben net weg
zondag 19 januari 2020 om 21:27
Dan zou 70% van de woningen in Amsterdam (plus een groot deel van Utrecht, Rotterdam, etc.) niet voldoen. Het is in dat soort woningen meestal niet mogelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat dit een verplichting is en dat al deze woningen niet voldoen.-Shifty- schreef: ↑19-01-2020 21:20Dat klopt, maar er wordt wel veel waarde aan gehecht. Briefgeheim in combinatie met privacy-wetgeving en de verplichting om een brievenbus te hebben maakt het best zwaarwegend om individueel een brievenbus te hebben om al die aspecten te kunnen waarborgen.
Dus het totaal van die aspecten hangt wel heel dicht tegen een verplichting aan om dit als verhuurder te faciliteren omdat verhuurders standaard voor de brievenbus moeten zorgen.
Maar een waterdichte koppeling heb ik niet kunnen vinden.