Verlaten door papa to be. Advies?

30-01-2020 17:29 475 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden,

Augustus vorig jaar heb ik een leuke man leren kennen. In december kwam ik erachter dat ik zwanger ben. Dwars door de pil heen.

Dat was natuurlijk even schrikken! Meer schrikken omdat er nog totaal geen sprake was van een relatie, eerder van wij hebben het gezellig en leren elkaar beter kennen. Hoewel ongepland en misschien niet het beste moment (maar ach wanneer is iets het beste moment. Het leven is niet altijd even planbaar ;) ) wist ik wel meteen dat dit kindje meer dan welkom is.

De daddy to be reageerde helaas heel erg naar. Ik heb hem meteen gebeld en gevraagd of we konden afspreken. Nadat ik hem vertelde zwanger te zijn is hij meteen naar huis gegaan. Op dat moment vond ik dit heel begrijpelijk. Ook hij had een moment nodig om dit te laten bezinken en na te denken.

Na een week belde hij mij dat hij nog niet wist hoe we dit gingen invullen maar hij er zeker voor zijn kindje en voor mij wilde zijn.

Het contact tussen ons werd daarna helaas steeds minder. En wanneer hij langs kwam gaf hij aan dit als een soort moeten te voelen. Ook ging het veelal over hoe hij zich voelde in de situatie. Dat hij gemengde gevoelens had en eigenlijk vond te moeten kiezen tussen twee kwaden. Enerzijds het verplicht vader moeten zijn, anderzijds moeten kiezen voor geen vader zijn met de wetenschap dat er wel een kindje van hem zou zijn.

Hierover kregen we een flinke discussie. Ik was er nogal klaar mee steeds te moeten horen hoe zwaar en moeilijk het wel niet voor hem was om geen keuze te hebben en maar vader te moeten zijn... Waarop hij zei; ik ben er ook klaar mee en heb hier geen zin in.

Dit is nu drie weken geleden. Heb ik dit totaal verkeerd aangepakt of heb ik het juiste gedaan?

Ik wil niets liever dan dat hij papa van zijn kindje is maar dan omdat hij het wil en niet omdat het dan maar moet. Al doet het me wel heel veel verdriet.

Heb wel aangegeven dat hij altijd terug mag komen als hij echt die rol wil.

Liefs, San
Ik ken ook vrouwen die niet voor alimentatie kozen omdat zij geen zin hadden in constante ruzie over geld dan wel om afhankelijk te zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
MissMaran schreef:
02-02-2020 08:25
Ik niet, nou Sanne tis gelukt, je hebt je kind, lullig voor hem, leuk voor jou.
Daar kies je het goede woord. Inderdaad 'lullig' voor hem. Maar zo is het leven; daarin gebeuren ook dingen die minder leuk zijn. Aan sommige dingen kun je helemaal niets doen, andere dingen zijn (grotendeels) te voorkomen. Hopelijk denkt hij volgende keer beter na over zijn eigen aandeel in de anticonceptie voordat hij met een vrouw naar bed gaat. En realiseert hij zich dat er van seks kindjes kunnen komen.
viva-amber schreef:
02-02-2020 08:54
Ik ken ook vrouwen die niet voor alimentatie kozen omdat zij geen zin hadden in constante ruzie over geld dan wel om afhankelijk te zijn.
Daar ken ik er inderdaad meerdere van. Ik denk zo maar dat dit voor Sanne ook geldt. Gelukkig kan ze hier gewoon nog op terugkomen.
Lachattenoir schreef:
02-02-2020 09:13
Daar ken ik er inderdaad meerdere van. Ik denk zo maar dat dit voor Sanne ook geldt. Gelukkig kan ze hier gewoon nog op terugkomen.
Tja als zij alles zo graag alleen wil doen moet ze het ook echt alleen doen.
Maar blijkbaar zit jij hier om je gelijk te halen.
praktisch iedereen is al afgekraakt bij dit topic.
Tsja. Ik snap hem volledig.
Man zijn in deze situatie lijkt mij een ware nachtmerrie; de vrouw kiest en hij heeft het er maar mee te doen.
Zeker aangezien je aan de pil was en dit dus duidelijk niet de bedoeling was. Hij wilde het niet. En nu wordt het hem opgedrongen.
Godzijdank ben ik een vrouw.

Toevoeging: wat een verschrikking voor dit arme kind trouwens. Ik zou er heel goed over na denken een kind op de wereld te zetten in deze situatie en die zo duidelijk door vader niet gewild is. Echt heel erg verdrietig.
-
strings-attached schreef:
31-01-2020 01:28
Als hij zich zo gedwongen voelde dan zal dat stiekem wel niet zo stiekem geweest zijn. Hoe zou je het vinden als iemand een baby bij je voor de deur zet en zegt, hier, neem je verantwoording en doe wat leuks af en toe en oja je krijgt er een vriendje bij.
Kijk ik ben erg voor baas in eigen buik maar als je zwanger raakt en de optie is er voor jou niet om het weg te halen betrek hem er dan niet in. Hoe zou jij het vinden als je wist dat er bij een ander gezin een kind van jou rond zou lopen terwijl je dat niet wilde en de vader eigenlijk niet eens kende. Dan voel je je letterlijk en figuurlijk genaaid.
2 neuken 2 schuld. Maar je stelt hem nu voor een voldongen feit, hij heeft lijkt het totaal geen inspraak.
Eens. En baby betaalt straks de prijs.
-
Phloxx schreef:
02-02-2020 09:18
Man zijn in deze situatie lijkt mij een ware nachtmerrie; de vrouw kiest en hij heeft het er maar mee te doen.
Zeker aangezien je aan de pil was en dit dus duidelijk niet de bedoeling was. Hij wilde het niet. En nu wordt het hem opgedrongen.

Toevoeging: wat een verschrikking voor dit arme kind trouwens. Ik zou er heel goed over na denken een kind op de wereld te zetten in deze situatie en die zo duidelijk door vader niet gewild is. Echt heel erg verdrietig.
Zo te lezen was het ook niet haar bedoeling. Hij had zelf ook voorzorgsmaatregelen kunnen treffen hè. Het voorkomen van zwanger zijn is anders dan een zwangerschap beëindigen. Ik ben absoluut niet tegen abortus maar wel wanneer je het zelf wilt. Bovendien verplicht zij hem tot niets dus tja.... Wat doen jullie alsof man een zwaar slachtoffer is hier. Hij was er neem ik aan bij toen ze seks hadden.
Phloxx schreef:
02-02-2020 09:18

@Sanne:

Mocht je dit nog lezen, dan raad ik je aan om dit soort vrouwenhatende posts lekker naast je neer te leggen. Er zijn er nogal veel van hier op Viva.

De vader van jouw kind is geen slachtoffer in deze. Hij wist van tevoren dat seks kinderen kan geven. Dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100% werkt. Bovendien heeft hij verzaakt zijn eigen aandeel te nemen in de anticonceptie. Vervelend voor hem dat hij het resultaat niet wil, maar voor jou is de hele situatie minstens zo vervelend. Gewoon bij je keuze blijven en je geen abortus laten aanpraten als je dat niet wil.
Lachattenoir schreef:
02-02-2020 09:42
@Sanne:

Mocht je dit nog lezen, dan raad ik je aan om dit soort vrouwenhatende posts lekker naast je neer te leggen. Er zijn er nogal veel van hier op Viva.

De vader van jouw kind is geen slachtoffer in deze. Hij wist van tevoren dat seks kinderen kan geven. Dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100% werkt. Bovendien heeft hij verzaakt zijn eigen aandeel te nemen in de anticonceptie. Vervelend voor hem dat hij het resultaat niet wil, maar voor jou is de hele situatie minstens zo vervelend. Gewoon bij je keuze blijven en je geen abortus laten aanpraten als je dat niet wil.
Het zijn geen vrouwhatende posten maar een mening van iemand anders.
Maar vrouwen, bedenk nou eens dat je zélf de regie voert, zélf alle touwtjes in handen hebt. Als die man zo'n droplul (no pun intended) is dat hij weigert een condoom te gebruiken, dan weiger jij toch gewoon met hem seks te hebben? Gewoon, niet alleen omdat je elke kans op zwangerschap wilt vermijden, maar ook omdat je geen zin hebt in eventuele SOA's. En natuurlijk is de man daar zelf ook verantwoordelijk voor, maar JIJ bepaalt toch wie en met name, op welke wijze (met of zonder condoom) iemand jouw lichaam penetreert? Als jij je spijkerbroek aanhoudt als hij het vertikt een condoom te gebruiken, valt er toch niks te penetreren? Dan gaat hij maar lekker thuis met zijn eigen snikkel spelen, als de nood zo hoog is.

Wat ik oprecht niet snap, is dat zodra die "ongewilde" zwangerschap een feit is, vrouwen om het hardst roepen: Het is mijn lijf, dus ik bepaal! Klopt, maar als iemand onbeschermd jouw lijf wil penetreren, is het toch óók jouw lijf en ben jij toch óók degene die bepaalt of die condoomloze penis jouw vagina bereikt of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wat ik mee zou willen geven is om echt goed bij jezelf te raden te gaan waarom je dit kindje wil houden. Een vriendin van mij zat een paar jaar terug in zelfde schuitje en had ook besloten het kind te houden. Later bleek dat ze vooral stiekem hoopte dat de vader zou veranderen van de gedachten, dat hij het toch uiteindelijk zou willen met haar. Toen bleek dat dat echt niet ging gebeuren is zij ook anders naar de situatie gaan kijken. Op die manier een kindje krijgen, alleen en van iemand die dat helemaal niet zag zitten, werd toen toch minder aantrekkelijk en heeft haar doen besluiten het weg te halen. Ik hoop voor jou TO dat je kunt stellen dat je het kindje ook zou hebben gehouden als het van een totaal vreemde vader was, en dat er dus geen stille hoop bij je aanwezig is over een toekomst met deze man. Hormonen helpen ook niet maar probeer kritisch naar jouw motivatie te kijken. Dit kindje betekent bijvoorbeeld ook iets voor het gezin dat je misschien had willen vormen samen met iemand. Het is een keuze met nog veel meer impact op jou dan op de vader, sta daar vooral bij stil.
Lachattenoir schreef:
02-02-2020 09:42
@Sanne:

Scharrel is een slachtoffer in deze. Dit is niet iets wat gebeurt 'wat even wat minder leuk is', zoals je het summier weet te omschrijven. Zijn leven is voor eeuwig veranderd. Hem wordt een grote verplichting opgelegd.
De scharrel heeft mijns inziens zijn verantwoordelijkheid genomen; TO en hij hebben duidelijk een gesprek erover gevoerd (want beiden SOA test gedaan) en TO was aan de pil en daarmee wordt dan de conclusie genomen dat je er beiden hetzelfde in staat (geen kind in de planning) en dat scharrel op TO kan vertrouwen. Daarnaast, een condoom is ook niet 100% veilig, dus wat dat betreft is de man altijd genaaid.

Maar boven alles is baby het allergrootste slachtoffer. Ik vind het zo ontzettend schrijnend. Dat zo'n kind moet opgroeien met de wetenschap dat vader het absoluut niet wilde (want daar komt kind vroeg of laat achter).

TO, je keuze lijkt vastbesloten. Ik lees dat je zelf je verantwoordelijkheid gaat nemen. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe!
-
pejeka schreef:
02-02-2020 09:52
Maar vrouwen, bedenk nou eens dat je zélf de regie voert, zélf alle touwtjes in handen hebt. Als die man zo'n droplul (no pun intended) is dat hij weigert een condoom te gebruiken, dan weiger jij toch gewoon met hem seks te hebben? Gewoon, niet alleen omdat je elke kans op zwangerschap wilt vermijden, maar ook omdat je geen zin hebt in eventuele SOA's. En natuurlijk is de man daar zelf ook verantwoordelijk voor, maar JIJ bepaalt toch wie en met name, op welke wijze (met of zonder condoom) iemand jouw lichaam penetreert? Als jij je spijkerbroek aanhoudt als hij het vertikt een condoom te gebruiken, valt er toch niks te penetreren? Dan gaat hij maar lekker thuis met zijn eigen snikkel spelen, als de nood zo hoog is.

Wat ik oprecht niet snap, is dat zodra die "ongewilde" zwangerschap een feit is, vrouwen om het hardst roepen: Het is mijn lijf, dus ik bepaal! Klopt, maar als iemand onbeschermd jouw lijf wil penetreren, is het toch óók jouw lijf en ben jij toch óók degene die bepaalt of die condoomloze penis jouw vagina bereikt of niet?
Pejeka, het kan natuurlijk dat de vrouw in kwestie ofwel dacht: ik slik de pil perfect dus ik word niet zwanger, dus er is geen risico (aardig wat vrouwen in dit topic denken dat, vaak gebaseerd op het feit dat ze zelf tijdens pilgebruik nooit zwanger zijn geworden, maar die kans is dus inderdaad veel groter dan de kans dat het wel gebeurt, maar betekent niet dat het niet kan gebeuren), ofwel dacht: als ik zwanger word dan laat ik het weghalen, en dat dat dan toch in werkelijkheid heel anders blijkt te voelen, bijvoorbeeld onder invloed van de zwangerschapshormonen, ofwel dat de vrouw dacht: niet het eind van de wereld als ik zwanger raak. Kan allemaal.
En daarnaast: natuurlijk kun je weigeren, maar als vrouw kun je ook een hekel hebben aan condooms, vanwege minder gevoel, de geur, het direct moeten terugtrekken van de man na het klaarkomen, het gezeur van sommige mannen erover, de onderbreking terwijl je direct gepenetreerd wil worden. Natuurlijk zou je het kunnen weigeren, maar vooral als je geil bent werkt dat logisch nadenken vaak toch minder goed. En dat de vrouw het inderdaad kan bepalen maakt haar op geen enkele manier de enige verantwoordelijke.
aikidoka schreef:
02-02-2020 10:11
Pejeka, het kan natuurlijk dat de vrouw in kwestie ofwel dacht: ik slik de pil perfect dus ik word niet zwanger, dus er is geen risico (aardig wat vrouwen in dit topic denken dat, vaak gebaseerd op het feit dat ze zelf tijdens pilgebruik nooit zwanger zijn geworden, maar die kans is dus inderdaad veel groter dan de kans dat het wel gebeurt, maar betekent niet dat het niet kan gebeuren), ofwel dacht: als ik zwanger word dan laat ik het weghalen, en dat dat dan toch in werkelijkheid heel anders blijkt te voelen, bijvoorbeeld onder invloed van de zwangerschapshormonen, ofwel dat de vrouw dacht: niet het eind van de wereld als ik zwanger raak. Kan allemaal.
En daarnaast: natuurlijk kun je weigeren, maar als vrouw kun je ook een hekel hebben aan condooms, vanwege minder gevoel, de geur, het direct moeten terugtrekken van de man na het klaarkomen, het gezeur van sommige mannen erover, de onderbreking terwijl je direct gepenetreerd wil worden. Natuurlijk zou je het kunnen weigeren, maar vooral als je geil bent werkt dat logisch nadenken vaak toch minder goed. En dat de vrouw het inderdaad kan bepalen maakt haar op geen enkele manier de enige verantwoordelijke.
Kan allemaal. Maar dan heeft naar mijn mening de man achteraf net zo veel inspraak in het wel of niet voortzetten van de zwangerschap als de vrouw.
Pejeka er waren SOA testen gedaan en ze was aan de pil. Hordes mensen die het zo doen en niet zwanger raken.
Gelukkig is jouw mening niet relevant
Lievejetje schreef:
02-02-2020 10:15
Je bedoelt Pejeka?
jeumig wat een gezever hier weer.

Misschien kunnen mensen die daar behoefte aan hebben zelf topics openen om te discussiëren? Hier vast wat kanshebbende topic titels, hoe je alleen maar te knippen en te plakken:

- Zwanger worden door de pil heen is altijd gelogen
- Hoeveel soorten bescherming als je (nog) geen kinderen wil
- Mannen zijn slachtoffers van vrouwelijke grillen kletstopic

Dan kan iedereen daar haar ei kwijt, en blijft hier ruimte voor de daadwerkelijk advies vraag. En misschien dat ook de glazen bollen in de kast kunnen blijven? "Dat arme kind wat moet opgroeien met de wetensachp dat zijn vader hem absoluut niet wilde" en dat soort voorspellingen. Dit topic ging er juist over dat nog niet duidelijk is òf de vader een rol wilde en welke.
Phloxx schreef:
02-02-2020 09:57
Scharrel is een gigantisch slachtoffer in deze. Dit is niet iets wat gebeurt 'wat even wat minder leuk is', zoals je het summier weet te omschrijven. Zijn leven is voor eeuwig veranderd. Hem wordt een verschrikkelijke verplichting opgelegd.
De scharrel heeft mijn inziens zijn verantwoordelijkheid genomen; TO en hij hebben duidelijk een gesprek erover gevoerd (want beiden SOA test gedaan) en TO was aan de pil en daarmee wordt dan de conclusie genomen dat je er beiden hetzelfde in staat (geen kind in de planning) en dat scharrel op TO kan vertrouwen. Daarnaast, een condoom is ook niet 100% veilig, dus wat dat betreft is de man altijd genaaid.

Maar boven alles is baby het allergrootste slachtoffer. Ik vind het zo ontzettend schrijnend. Dat zo'n kind moet opgroeien met de wetenschap dat vader het absoluut niet wilde (want daar komt kind vroeg of laat achter).

TO, je keuze lijkt vastbesloten. Ik lees dat je zelf je verantwoordelijkheid gaat nemen. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe!
Tuurlijk joh. Van mij mag je dit soort mannen extreem zielig blijven vinden, het doet niets af aan het feit dat hij er zelf bij was. En dat hij zich bewust had moeten zijn van de mogelijke consequenties van seks. Zijn leven zal inderdaad veranderen. Hoe drastisch precies, dat is nog maar de vraag. Hij kan zijn handen er namelijk volledig van aftrekken als hij wil. Veel mannen doen dat ook. En dan is TO ook nog zo lief om hem voorlopig te onzien van zijn financiële verplichting. Het leven van TO gaat nog veel drastischer veranderen dan dat van hem. Zij draagt een vrucht in haar buik.

Verder praat je onzin met je 'er is een afspraak gemaakt dat'. Kan je me dat even zwart op wit laten zien? Je hebt helemaal geen idee van de afspraken die er zijn gemaakt. We weten alleen maar dat manlief van tevoren wist dat Sanne aan de pil is. Dat ze op die manier zwangerschap zouden voorkomen. Er is -tot zover op te maken uit de OP- helemaal niet besproken wat het plan zou zijn als TO desondanks toch zwanger zou worden. Die zogenaamde afspraak zit dus vooral in je hoofd.

Verder weten we nog helemaal niet hoe vader er over een paar maanden over denkt. Het kan natuurlijk dat zijn gedachten hetzelfde blijven, het kan ook dat hij zich bedenkt. Dat moet allemaal nog blijken.
pejeka schreef:
02-02-2020 10:13
Kan allemaal. Maar dan heeft naar mijn mening de man achteraf net zo veel inspraak in het wel of niet voortzetten van de zwangerschap als de vrouw.
Nee, want het is haar lijf. Oneerlijk, maar zo zit het. En dat recht op zelfbeschikking is gelukkig heel goed beschermd in Nederland. En als een man van het idee dat een zwangerschap wordt uitgedragen zo gruwelt dat hij dat echt onverdraaglijk vindt, dan gebruikt hij ten alle tijde een condoom, lijkt mij. Ikzelf heb dat als vrouw tenminste gedaan toen ik de pil slikte. En ben overgegaan naar een Mirena spiraal daarna, vanwege de betere bescherming. En nog veel later gewenst zwanger geworden. Maar in alle gevallen was dat mijn keuze, want mijn lijf. En het is mooi als je op 1 lijn zit, maar ik zou daarop niet vertrouwen, zeker niet nadat ik zelf heb meegemaakt wat zwangerschapshormonen met je doen.
Lievejetje schreef:
02-02-2020 10:15
Mijn mening is in dezen ook irrelevant. Wat ik problematischer vind, is dat zo velen de mening van de vader irrelevant vinden.
justagirly schreef:
02-02-2020 10:18
Je bedoelt Pejeka?
Uiteraard ;)
pejeka schreef:
02-02-2020 10:24
Mijn mening is in dezen ook irrelevant. Wat ik problematischer vind, is dat zo velen de mening van de vader irrelevant vinden.
Tsja, echt eerlijk vind ik dat ook niet voor de man, maar het is hoe het is.
pejeka schreef:
Leuk bedacht allemaal, maar uiteindelijk zal er maar 2 opties: het kind houden of niet houden. Je kan een baby niet door tweeën splitten. Als de ene het niet wil en de ander wel, dan zal er toch een knoop doorgehakt moeten worden.

De mening van de vader is niet irrelevant, het zelfbeschikkingsrecht van de moeder weegt simpelweg zwaarder.
pejeka schreef:
Lijkt me lastig in de praktijk te brengen. Ontvoeren, platspuiten en als ze bijkomt is het kind eruit? Lijkt me ethisch discutabel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven