Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45
vrijdag 7 februari 2020 om 13:53
Als t eenmalig is niet nee.
Maar ze doet t vaker voor me nu (ben hoogzwanger en dan hoef ik niet voor elk wissewasje nog extra naar de supermarkt).
Het is niet dat “er niets kleins meer van af kan voor een ander”. Dan ken jij mijn moeder niet. Daarom bied ik t ook zelf aan.
En in andere gevallen, zoals dat verhaal van de pubquiz, kan het ook in de papieren gaan lopen als je elke week voor de hele tafel betaalt.
Of elke week voor al je collega’s de broodjes trakteert omdat “het maar een klein bedrag is”.
Doe jij dat wel dan?

vrijdag 7 februari 2020 om 13:56
Maar niet iedereen heeft de ruimte om die dingen die jij ‘klein’ vindt voor een ander te doen. En ik vind het één ding om twee komkommers voor je moeder mee te nemen op haar verzoek en als zij aanbiedt te betalen te zeggen ‘laat maar zitten’ maar andersom kan natuurlijk nooit. Dat iemand iets voor jou meeneemt en dat jij dan bepaalt dat die ander geen tikkie mag sturen want anders is hij een gierigaard die geen kleine dingen voor een ander doet.
Ik ben heel makkelijk met het weggeven van geld en spullen, maar ik zal nooit van een ander verwachten dat ze dat ook doen. Ik gaf laatst een concertkaartje weg. Had al betaald als kadootje voor iemand en de ander zei door overmacht af. Ik had dus een kaartje over en vroeg weer een ander en die wilde wel mee. Dan hoef ik dat geld niet, ookal bood diegene dat aan. Andersom zou ik wel gewoon aanbieden voor dat kaartje te betalen als iemand me meevraagt en niet denken ‘ik zou het weggeven dus die ander moet dat ook want dat is hoe het hoort’

vrijdag 7 februari 2020 om 14:28
Grappig dat dit net nu gepubliceerd wordt. Ik vind het niet zo raar trouwens. Toen ik 14, 15 was 'leende' ik ook 50 cent of een gulden bij vrienden, en gaf dat dan keurig netjes ook weer terug. Misschien was ik toen al gierig...

En als student deed ik dat ook nog voor 5 gulden, of 7,50. Dat was serieus geld voor mij. Aangezien ons behoorlijk wordt afgeleerd om nog cash geld in huis te hebben of te gebruiken, vind ik het logisch dat Tikkies daar voor gebruikt worden.
vrijdag 7 februari 2020 om 14:37
Dat is bij ons groepje ook zo. Iemand betaald alles en de rest rekent uit wat ze gedronken hebben en geven dat cash of er worden tikkies gestuurd.Daantje1970 schreef: ↑07-02-2020 13:10Ik ga vaak met een groepje naar een pubquiz. Aan het eind betaalt eentje alle drankjes en stuurt daarna een tikkie. Als ik 1 kopje thee op heb is dat dan inderdaad maar een laag bedrag. Maar ik vind het niet meer dan logisch dat wij onze drankjes gewoon zelf betalen. Het is ook niet altijd dezelfde groep, dus we kunnen ook niet zeggen de ene keer betaalt de ene, de andere keer de andere.
vrijdag 7 februari 2020 om 14:49
Inderdaad. Voor mij is dit 15 jaar geleden en wij betaalden elkaar ook netjes terug.Kastanjez schreef: ↑07-02-2020 14:28Grappig dat dit net nu gepubliceerd wordt. Ik vind het niet zo raar trouwens. Toen ik 14, 15 was 'leende' ik ook 50 cent of een gulden bij vrienden, en gaf dat dan keurig netjes ook weer terug. Misschien was ik toen al gierig...Maar zonder gekheid, iedereen bij mij in de klas vond dat doodnormaal.

vrijdag 7 februari 2020 om 15:08
‘Het kan gaan om een collega die even de automaatkoffie voorschiet en vervolgens een paar dubbeltjes terugvraagt, maar volgens de NOS zijn het vaak jongeren die kleine bedragen terugvragen.
„Als jij een 15-jarige bent en je past op voor €2,50 per uur, dan is €2 toch wel een bedrag”, zegt Niels van de Ven, die bij de universiteit Tilburg emoties rond financiën bestudeert, tegen de staatsomroep.’
Gaat dus vooral om jongeren, logisch.
Geinig onderzoek van die Ven de Ven, btw: ‘emoties rond financien’.
„Als jij een 15-jarige bent en je past op voor €2,50 per uur, dan is €2 toch wel een bedrag”, zegt Niels van de Ven, die bij de universiteit Tilburg emoties rond financiën bestudeert, tegen de staatsomroep.’
Gaat dus vooral om jongeren, logisch.
Geinig onderzoek van die Ven de Ven, btw: ‘emoties rond financien’.

vrijdag 7 februari 2020 om 15:36
Precies.Kastanjez schreef: ↑07-02-2020 14:28Grappig dat dit net nu gepubliceerd wordt. Ik vind het niet zo raar trouwens. Toen ik 14, 15 was 'leende' ik ook 50 cent of een gulden bij vrienden, en gaf dat dan keurig netjes ook weer terug. Misschien was ik toen al gierig...Maar zonder gekheid, iedereen bij mij in de klas vond dat doodnormaal.
En als student deed ik dat ook nog voor 5 gulden, of 7,50. Dat was serieus geld voor mij. Aangezien ons behoorlijk wordt afgeleerd om nog cash geld in huis te hebben of te gebruiken, vind ik het logisch dat Tikkies daar voor gebruikt worden.
Het is weer hoop poeha om eigenlijk iets heel logisch en voor het tikkie ook al gebeurde.

vrijdag 7 februari 2020 om 17:05
Je moeder??Naatje2000 schreef: ↑07-02-2020 13:30Als bijvoorbeeld mijn moeder bij me langskomt en ze zegt dat ze nu even bij de Albert Heijn is en ik vraag of ze dan gelijk even twee komkommers voor me mee wil nemen, vraag ik ook of ze me even een Tikkie wil sturen.
Is dan dus ook een Tikkie voor een klein bedrag maar ik ga er echt niet vanuit dat iemand anders mijn boodschappen voor me betaalt.
Wauw. Tegenover anderen ben ik nogal balanserig en dan liever te veel dan te weinig betalen. Maar mijn ouders.. echt niet

Ik heb ongeveer 10 jaar een stiefvader maar ook die gaat geen tikkie sturen hoor

Daar doe je toch geen tikkie om

Dat gaat gewoon over en weer lijkt me.
vrijdag 7 februari 2020 om 17:13
Als je mijn andere post leest zie je dat ze regelmatig nu wat voor me mee neemt met boodschappen nu ik hoogzwanger ben...strings-attached schreef: ↑07-02-2020 17:05Je moeder??
Wauw. Tegenover anderen ben ik nogal balanserig en dan liever te veel dan te weinig betalen. Maar mijn ouders.. echt niet![]()
Ik heb ongeveer 10 jaar een stiefvader maar ook die gaat geen tikkie sturen hoorZijn ze bij ikea belt hij ook op of hij iets mee moet nemen van de food afdeling. Ik word ook rustig gebeld of ik nog dit of dat in huis heb voor ze omdat naar de winkel gewoon langer duurt.
Daar doe je toch geen tikkie om
Dat gaat gewoon over en weer lijkt me.
Bovendien vind ik echt niet dat mijn moeder moet betalen voor mijn boodschappen.
Ze neemt vaak genoeg wat zomaar voor me mee (bosje tulpen voor de leuk, kleertjes voor mijn dochtertje) en komt met een pan kippensoep en sinaasappels aanzetten als ik ziek ben en andersom doe ik hetzelfde, maar als ik haar vraag wat boodschappen voor me mee te nemen dan betaal ik die gewoon zelf.
vrijdag 7 februari 2020 om 17:13
Net bij de super. Ik loop richting karretjes en een dame met leeg karretje gebaart dat ik het hare wel mag. Aardig en ik geef haar 50 ct. Er zat een AH muntje in het karretje bleek later. Dat weet je toch en dan neem je toch geen geld aan?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

vrijdag 7 februari 2020 om 17:43
ah joh je hebt een oudje met AOW gesponsord. Goede daad van de dag.

vrijdag 7 februari 2020 om 17:51
Als iemand dit doet denk ik dat het bewust is en dat diegene het blijkbaar erg nodig heeft.. :think:
vrijdag 7 februari 2020 om 17:53
Ik heb dat wel eens per ongeluk gedaan toen ik met mijn moeder in de super was. Zij had de kar gehaald met een een wagenmuntje en ik ging hem inleveren.

vrijdag 7 februari 2020 om 19:47
Hier in ons dorp is een zeer actieve groep pokemon go spelers. We zitten allemaal in een app en er worden wedstrijden verzonnen waarbij prijzen te winnen zijn.
Eens in de zoveel tijd gooit de organisatie een paar linkjes van tikkie neer variërend tussen de 50 cent en 3 euro. Het is een grote gemeenschap en als iedereen die van 50 cent kiest kunnen we weer even vooruit. Ideaal!
We hebben het een tijdje met een pot geprobeerd maar nog maar weinig mensen lopen met muntgeld op zak.
Eens in de zoveel tijd gooit de organisatie een paar linkjes van tikkie neer variërend tussen de 50 cent en 3 euro. Het is een grote gemeenschap en als iedereen die van 50 cent kiest kunnen we weer even vooruit. Ideaal!
We hebben het een tijdje met een pot geprobeerd maar nog maar weinig mensen lopen met muntgeld op zak.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
vrijdag 7 februari 2020 om 19:53
Daar gooi ik het ook maar op of op haast: ze had de pas er flink in.PoesinBoots schreef: ↑07-02-2020 17:48Of vergeetachtigheid?
Ik persoonlijk heb liever mijn winkelwagenmuntje (zit altijd aan een haakje aan mijn sleutelhanger) dan zo'n 50ct muntje.
En dus geen oudje, maar een mevrouw met basisschoolkinderen en nee, ze was duidelijk niet de oma

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 7 februari 2020 om 20:08
Ik heb lang geleden iets vergelijkbaars gedaan met een winkelwagentje, helemaal per ongeluk. Wat voelde ik me lullig toen het tot me doordrong, ik schaamde me kapot...
Net zo erg als bij de keren dat ik per ongeluk dingen gejat bleek te hebben. Dat je dan in de winkel iets in je handen hebt en er compleet gedachteloos mee naar buiten loopt. Zo ben ik laatst nog aan een belachelijke ruggenkrabber in de vorm van een hand op een stokje gekomen
Net zo erg als bij de keren dat ik per ongeluk dingen gejat bleek te hebben. Dat je dan in de winkel iets in je handen hebt en er compleet gedachteloos mee naar buiten loopt. Zo ben ik laatst nog aan een belachelijke ruggenkrabber in de vorm van een hand op een stokje gekomen

Ya no puede caminar
zaterdag 8 februari 2020 om 18:08
La_Cucaracha schreef: ↑07-02-2020 20:08Ik heb lang geleden iets vergelijkbaars gedaan met een winkelwagentje, helemaal per ongeluk. Wat voelde ik me lullig toen het tot me doordrong, ik schaamde me kapot...
Net zo erg als bij de keren dat ik per ongeluk dingen gejat bleek te hebben. Dat je dan in de winkel iets in je handen hebt en er compleet gedachteloos mee naar buiten loopt. Zo ben ik laatst nog aan een belachelijke ruggenkrabber in de vorm van een hand op een stokje gekomen![]()
Zo'n ding heb ik ook en is echt ideaal

Such fun!1

zondag 9 februari 2020 om 09:46
Vrienden van vrienden passen weleens op hun kat. Kat kan daar gewoon naar buiten, geen werk aan. Zijn overeen gekomen dat ze daar 10 euro p.d. voor krijgen. Duidelijk. Wat ik wel heel raar vind is dat wanneer ze ergens uit eten gaan met dat stel, er altijd vanuit wordt gegaan dat het stel met de kat wel betaalt.
Cum non tum age

maandag 10 februari 2020 om 11:20
Toen ik lang geleden op school zat had ik een vriendin die elke dag 25 cent "leende" voor koffie, maar het zelden terugbetaalde. Dat loopt na verloop van tijd wel op. Ik had graag een tikkie kunnen sturen in die tijd. maar dan was ik ook zo'n "gierige" jongere geweest.