Een jaar geen kleding kopen 2020

donderdag 9 januari 2020 om 12:48
Een nieuw jaar, een nieuwe start!
Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.
Veel succes!
Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.
Veel succes!
zaterdag 22 februari 2020 om 17:12
Wow Trotter, maar 65 items in totaal. Dat doe ik je niet na. Hier staan al minstens 40 paar schoenen op de kast...
Ik varieer vaak met kleur.
Paars, groen, blauw en magenta achtige tinten komen het meest voor in de kledingkast. Rood, geel, bruin en pastel staan me allemaal niet. Grijs en wit zo weinig mogelijk want dan ben ik al helemaal overleden. Zwart heb ik dan wel weer omdat het gewoon bij veel dingen te combineren valt, maar het zal nooit de boventoon voeren.
Ook niet altijd hetzelfde silhouet hier. Het kan getailleerd zijn of lekker oversized. Bootcut of skinny, maar wel vaak comfortabel en hetzelfde type kleding.
Ik vind prints ontzettend leuk, maar het doet echt helemaal niets voor me. Heel af en toe heb ik geluk, maar meestal val ik weg ofzo. Moeilijk uit te leggen.
Ik varieer vaak met kleur.
Paars, groen, blauw en magenta achtige tinten komen het meest voor in de kledingkast. Rood, geel, bruin en pastel staan me allemaal niet. Grijs en wit zo weinig mogelijk want dan ben ik al helemaal overleden. Zwart heb ik dan wel weer omdat het gewoon bij veel dingen te combineren valt, maar het zal nooit de boventoon voeren.
Ook niet altijd hetzelfde silhouet hier. Het kan getailleerd zijn of lekker oversized. Bootcut of skinny, maar wel vaak comfortabel en hetzelfde type kleding.
Ik vind prints ontzettend leuk, maar het doet echt helemaal niets voor me. Heel af en toe heb ik geluk, maar meestal val ik weg ofzo. Moeilijk uit te leggen.
zaterdag 22 februari 2020 om 18:04
Door jullie cijfertjes werd ik ook nieuwsgierig. Ik had het idee dat ik best 'veel' heb. Dat blijkt redelijk mee te vallen: 94 stuks inclusief colbertjes, sport-hangkleding en ondershirtjes. Exclusief sokken/panty's en ondergoed. Daar bovenop heb ik 4 jassen en 12 paar schoenen. Het aantal sjaals/omslagdoeken tel ik maar niet

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

zaterdag 22 februari 2020 om 18:05
Ik herken het Broodtrommel. Veel print is bij mij ook te heftig. Ik beperk me tot een enkel streepje of stippeltje of een print met weinig contrast in de kleur, dat werkt wel. Ik heb bijvoorbeeld een hele (maxi)jurk in panterprint, maar die is donkergrijs op zwart en dan staat het wel tof. Textuur (ribstof bijvoorbeeld) werkt ook

zaterdag 22 februari 2020 om 18:11
Oudblond schreef: ↑22-02-2020 18:04Door jullie cijfertjes werd ik ook nieuwsgierig. Ik had het idee dat ik best 'veel' heb. Dat blijkt redelijk mee te vallen: 94 stuks inclusief colbertjes, sport-hangkleding en ondershirtjes. Exclusief sokken/panty's en ondergoed. Daar bovenop heb ik 4 jassen en 12 paar schoenen. Het aantal sjaals/omslagdoeken tel ik maar niet![]()
Maar 12 paar schoenen! Dat zou ik anders ingeschat hebben. Keurige aantallen hoor.
Ik vind het van mezelf vooral opvallend omdat ik altijd zeg dat ik graag jurken draag. Dan zou je in principe met minder kledingstukken toekunnen...

zaterdag 22 februari 2020 om 20:03
Is het een idee om eens een lokale kledingruilbeurs aan te doen met de kleding die jullie niet meer dragen?
Je geeft niets uit, ververst eventueel je kledingkast en het overschot gaat vaak naar het goede doel. Tenzij het je teveel trigger natuurlijk, maar het lijkt me een leuke manier om te verduurzamen.
RegretteRien, zal me benieuwen wat je uiteindelijk hebt en of het je mee of tegen valt. Meesten hebben toch vaak meer dan ze denken.
Je geeft niets uit, ververst eventueel je kledingkast en het overschot gaat vaak naar het goede doel. Tenzij het je teveel trigger natuurlijk, maar het lijkt me een leuke manier om te verduurzamen.
RegretteRien, zal me benieuwen wat je uiteindelijk hebt en of het je mee of tegen valt. Meesten hebben toch vaak meer dan ze denken.

zaterdag 22 februari 2020 om 21:45
Geteld: Kleding voor nu in de kast inclusief hemdjes voor er onder. Niet geteld: ondergoed, pantys, sokken en echte zomerstukken. = 94 stuks
Schoenen inclusief slippers en sportschoenen:18 stuks
Met het tellen zag ik toch wel weer een hoop stukken die niet optimaal zijn; ofwel omdat ze net niet goed passen, versleten of net niet mijn kleur. Tegelijkertijd moeilijk om sommige dingen weg te doen.
Ik denk dat ik misschien maar eens rigoureus spullen op zolder ga zetten: Alles wat net niet top is/ afgelopen maanden de kast niet uit geweest er uit en dan kijken of ik daar blij van wordt of juist minder blij. (gevoel niets meer te kiezen) Met name dingen die ik leuk vind maar net niet meer passen of versleten zijn heb ik moeite mee.
Schoenen inclusief slippers en sportschoenen:18 stuks
Met het tellen zag ik toch wel weer een hoop stukken die niet optimaal zijn; ofwel omdat ze net niet goed passen, versleten of net niet mijn kleur. Tegelijkertijd moeilijk om sommige dingen weg te doen.
Ik denk dat ik misschien maar eens rigoureus spullen op zolder ga zetten: Alles wat net niet top is/ afgelopen maanden de kast niet uit geweest er uit en dan kijken of ik daar blij van wordt of juist minder blij. (gevoel niets meer te kiezen) Met name dingen die ik leuk vind maar net niet meer passen of versleten zijn heb ik moeite mee.

zaterdag 22 februari 2020 om 22:10
zaterdag 22 februari 2020 om 22:16
Minstens 1 keer per jaar heb ik met een aantal vriendinnen 'zakkenfeest'. Dan nemen we allemaal de kleding mee die nog goed is maar die we niet dragen. En dan maken we er een heuse modeshow van en gaan weer naar huis met leuke dingen van een ander. Vaak heb ik dan bloesjes, jurkjes en jasjes (rokken, broeken van vriendinnen passen me niet) die ik zelf niet zou kopen maar die ik verrassend vaak aantrek.broodtrommel schreef: ↑22-02-2020 20:03Is het een idee om eens een lokale kledingruilbeurs aan te doen met de kleding die jullie niet meer dragen?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

zaterdag 22 februari 2020 om 22:24
Ik zou een kledingruil best leuk vinden, maar mijn vriendinnen wonen veelal te ver weg om zoiets van de grond te krijgen. Nu kijk ik Trinny (van T&S: What not to Wear) probeer te bedenken hoe dat op mijn eigen kledingkast toe te passen en gooi regelmatig een kledingstuk uit mijn kast of probeer er een nieuwe look aan te geven.
zondag 23 februari 2020 om 15:17

zondag 23 februari 2020 om 22:58
De 200 stuks haal ik ook zeker wel ben ik bang. Ik mis vooral overzicht waardoor ik soms bij de dingen blijf die vooraan hangen, of nog in de mand liggen. Iets met die 20% van je kleding 80% van de tijd dragen. Maar dat ligt ook een beetje aan mijn woonsituatie momenteel.
Tijd voor lente dames! Kunnen we weer buiten van vrolijke jurkjes, bloemen en de zon genieten. En vooral geen winkels in gaan anders missen we de zon.
Tijd voor lente dames! Kunnen we weer buiten van vrolijke jurkjes, bloemen en de zon genieten. En vooral geen winkels in gaan anders missen we de zon.

maandag 24 februari 2020 om 09:13
Voordeel van dee lente is inderdaad dat er dan zoveel leukers te doen is dan shoppen. Maar ik hou zo van nieuwe fleurige jurkjes en rokjes. En totaal niet van grote winterjassen en truien.
Maar nog steeds niks gekocht!
Wel twee jurkjes bij de hema voor 5,00 in de sale bij de Hema. En die had ze eigenlijk niet echt nodig.
Maar nog steeds niks gekocht!
Wel twee jurkjes bij de hema voor 5,00 in de sale bij de Hema. En die had ze eigenlijk niet echt nodig.

maandag 24 februari 2020 om 19:17
Ohhhh, mijn werkster heeft mijn bloes verbrandt bij het strijken. Pas twee keer gedragen, was het laatste kledingstuk dat ik vorig jaar heb gekocht. Echt een basisstuk, een soepelvallende v-hals bloes zonder knopen, mooi in zijn eentje maar ook onder een blazer. Boehoe! Maar ik ga echt geen nieuwe kopen.
dinsdag 25 februari 2020 om 20:56
sneeuwwitje80 schreef: ↑24-02-2020 09:13Maar nog steeds niks gekocht!
Die jurkjes heb je gestolen?

woensdag 26 februari 2020 om 08:31
maylina schreef: ↑24-02-2020 19:17Ohhhh, mijn werkster heeft mijn bloes verbrandt bij het strijken. Pas twee keer gedragen, was het laatste kledingstuk dat ik vorig jaar heb gekocht. Echt een basisstuk, een soepelvallende v-hals bloes zonder knopen, mooi in zijn eentje maar ook onder een blazer. Boehoe! Maar ik ga echt geen nieuwe kopen.
Waarom koop je geen nieuwe? Is dat niet voor de WA-verzekering van je huishoudelijke hulp?

woensdag 26 februari 2020 om 09:58
Voor een H&m'etje van 25 euro ga ik de verzekering niet inschakelen hoor, te veel gedoe. Er zit een gat in de mouw, dus hij kan nog wel onder een blazer. En verder doe ik het wel met de bloesjes die ik heb. En volgend jaar, als ik weer mag winkelen, ga ik op zoek naar echt mooi kwaliteitsspul, geen H&M'etjes meer. Op mijn leeftijd is m'n smaak wel uitgeëvolueerd en m'n gewicht is na flink afvallen al vier jaar stabiel dus da's wel de moeite waard.herfstappeltaart schreef: ↑26-02-2020 08:31Waarom koop je geen nieuwe? Is dat niet voor de WA-verzekering van je huishoudelijke hulp?
Ik was van de week eens door mijn kast gegaan en heb een hele tas klaar staan voor de kringloop. Prima kledingstukken die ik desondanks toch nooit draag omdat het het net niet helemaal is. Dacht nog een donkerblauwe en een zwarte simpele v-halstrui aan zoon van 16 te kunnen slijten, vond het behoorlijk unisex, maar toen hij ze aantrok hebben we zo gelachen, die v-halzen bleken toch best diep, zag er echt niet uit bij mijn stoere vent.
woensdag 26 februari 2020 om 13:16
Ben nu een "closet declutter" aan het doen. Pft wat een werk. Maar ik trek nu alles aan waar ik twijfels over heb. Besloten om een paar van die kleding swaps te bezoeken binnenkort dus wat niet past, meh is etc leg ik daarvoor opzij.
Mijn doel is om niets meer in de berging te hoeven stoppen (op een winterjas na) en alle seizoenen in de kast te hebben.
Mijn doel is om niets meer in de berging te hoeven stoppen (op een winterjas na) en alle seizoenen in de kast te hebben.

woensdag 26 februari 2020 om 15:25
maylina schreef: ↑26-02-2020 09:58Voor een H&m'etje van 25 euro ga ik de verzekering niet inschakelen hoor, te veel gedoe. Er zit een gat in de mouw, dus hij kan nog wel onder een blazer. En verder doe ik het wel met de bloesjes die ik heb. En volgend jaar, als ik weer mag winkelen, ga ik op zoek naar echt mooi kwaliteitsspul, geen H&M'etjes meer. Op mijn leeftijd is m'n smaak wel uitgeëvolueerd en m'n gewicht is na flink afvallen al vier jaar stabiel dus da's wel de moeite waard.
Ik was van de week eens door mijn kast gegaan en heb een hele tas klaar staan voor de kringloop. Prima kledingstukken die ik desondanks toch nooit draag omdat het het net niet helemaal is. Dacht nog een donkerblauwe en een zwarte simpele v-halstrui aan zoon van 16 te kunnen slijten, vond het behoorlijk unisex, maar toen hij ze aantrok hebben we zo gelachen, die v-halzen bleken toch best diep, zag er echt niet uit bij mijn stoere vent.
Oh ik dacht in je post te lezen dat je het echt heel vervelend vond van die blouse. Jij hoeft daar verder overigens niets voor te doen. Je hulp kan dat claimen bij haar WA-verzekering.

woensdag 26 februari 2020 om 15:26
broodtrommel schreef: ↑26-02-2020 13:16Ben nu een "closet declutter" aan het doen. Pft wat een werk. Maar ik trek nu alles aan waar ik twijfels over heb. Besloten om een paar van die kleding swaps te bezoeken binnenkort dus wat niet past, meh is etc leg ik daarvoor opzij.
Ik ben op het moment een kilo of drie te zwaar. Ik moet dat er eerst af hebben voor ik mijn zomerkleding ga doorpassen

woensdag 26 februari 2020 om 15:41
Hier niet alleen closet declutter, maar huis declutter. Net 3 grote tassen spullen en kleding weggebracht. Ik ga alleen nog maar dingen die de moeite waard zijn qua bedrag op marktplaats zetten en de rest kan naar de kringloop.
En ik Ik neus nog steeds te veel op facebookgroepen en marktplaats. Dus kom ook regelmatig jurkjesof laarzen tegen die ik zou willen hebben. Ook de nieuwe zomercollectie jurkjes lokt. Maar tot nu toe niks meer gekocht na mijn missers van januari dus dat wil ik voorlopig zo volhouden
En ik Ik neus nog steeds te veel op facebookgroepen en marktplaats. Dus kom ook regelmatig jurkjesof laarzen tegen die ik zou willen hebben. Ook de nieuwe zomercollectie jurkjes lokt. Maar tot nu toe niks meer gekocht na mijn missers van januari dus dat wil ik voorlopig zo volhouden