Verhuizen na scheiding?

06-03-2020 11:22 485 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.

Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.

Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.

Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.

Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?

Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
TO en haar ex moeten eens in oplossingen gaan denken ipv de loopgravenoorlog te gaan voeren die ze nu gaan starten.
Marana schreef:
07-03-2020 17:32
En aangezien er al 1 huis voor 1 van de ouders beschikbaar is, is het dus handiger dat de andere ouder daar in de buurt gaat zoeken ipv 35km verderop.
Een huis waarvan TO al meermaals heeft aangegeven dat beide partners dat op basis van hun salaris niet kunnen betalen. En aangezien ik ook in die regio woon en de woningmarkt hier dus goed ken lijkt me dat zeer reeel.
Am Yisrael Chai!
Marana schreef:
En aangezien er al 1 huis voor 1 van de ouders beschikbaar is, is het dus handiger dat de andere ouder daar in de buurt gaat zoeken ipv 35km verderop.
Dat heeft ze gedaan zegt ze maar er zijn geen huizen. Zo gek is dat niet hoor, in mijn dorp is de gemiddelde huizenprijs inmiddels boven de 5 ton en zijn er sowieso wekelijks maar een stuk of 30 huizen te koop en wat er op de markt komt wordt in enkele dagen voor ver boven de vraagprijs gekocht. Daar is niet tegenop te zoeken als alleenstaande.
Am Yisrael Chai!
Al aan birdnesting gedacht? Vooral omdat de kinderen nog erg klein zijn. Koop je gezamenlijk naast de huidige woning een appartementje. De kinderen blijven in het ouderlijk huis en de ouders wisselen om de week af. De ouder die niet de zorg heeft verblijft op dat moment in het appartement, en dit wisselt dus per week (of hoe je het co-ouderschap vorm wilt geven..).
2020suzuki wijzigde dit bericht op 07-03-2020 17:42
7.90% gewijzigd
Marana schreef:
TO en haar ex moeten eens in oplossingen gaan denken ipv de loopgravenoorlog te gaan voeren die ze nu gaan starten.
Jij wil kennelijk gewoon op TO inhakken want vrouwen hebben het in jouw ogen altijd gedaan. Waarom neem je niet gewoon van haar aan dat er geen huis IS, dat ze wel wil maar dat ze geen andere keuze heeft dan ergens anders te zoeken?

Als ik nu mijn huis uit zou moeten dan moet ik ook noodgedwongen naar een heel andere regio gaan verhuizen. Niet omdat ik dat wil, maar omdat er hier gewoon geen huizen zijn die je met 1 salaris en geen tonnen eigen geld kunt betalen.
Am Yisrael Chai!
Ik heb hetzelfde topic gelezen van TO.
Begrijp dat het rete lastig is, en moeilijk, en slikken. Maar ik lees dat ze een kleiner huis/appartement in de huidige regio wél kan betalen. Dan zou ik dat dus doen. Dan maar iets kleiner wonen met de kinderen. De winst is: je kan een prettige co-ouderschap regelen, Emmalien kan blijven in de regio waar ze zelf ook het liefst blijft, en hoeft niet van baan te veranderen.
Dus eigenlijk is mijn idee - nu ik het andere topic heb gelezen: kopen in huidige woonplaats, maar dan kleiner.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Zie deze aflevering van het Zapp programma ´van vader naar moeder´. Deze ouders hebben dus gekozen voor birdnesting. Geheel in het belang van de kinderen.
https://www.zapp.nl/programmas/vanvader ... ON_1307084
Coerage schreef:
07-03-2020 17:44
Begrijp dat het rete lastig is, en moeilijk, en slikken. Maar ik lees dat ze een kleiner huis/appartement in de huidige regio wél kan betalen. Dan zou ik dat dus doen. Dan maar iets kleiner wonen met de kinderen. De winst is: je kan een prettige co-ouderschap regelen, Emmalien kan blijven in de regio waar ze zelf ook het liefst blijft, en hoeft niet van baan te veranderen.
Dus eigenlijk is mijn idee - nu ik het andere topic heb gelezen: kopen in huidige woonplaats, maar dan kleiner.
Als kleiner wonen een optie is (niet qua willen, maar qua beschikbare woningen) dan zou ik dat zeker doen!
2020Suzuki schreef:
07-03-2020 17:40
Al aan birdnesting gedacht? Vooral omdat de kinderen nog erg klein zijn. Koop je gezamenlijk naast het ouderlijk huis een appartementje. De kinderen blijven in de huidige woning en de ouders wisselen om de week af. De ouder die niet de zorg heeft verblijft op dat moment op het appartement, en dit wisselt dus per week (of hoe je het co-ouderschap vorm wilt geven..).
Ze doen nu aan birdnesting maar kunnen beide niet het bestaande huis en nog een extra huis of 2 extra huizen betalen.

En sowieso: ook dat "appartementje" moet er wel zijn.

Om jullie een voorbeeld te geven; in de plaats Laren staan op dit moment 0 huizen te koop met een vraagprijs tot 3 ton en 2 appartementen van 60-65m2 met 2 kamers met beide een vraagprijs rond de 3 ton. Ik heb net voor de gein even gerekend of je een van die appartementen kunt betalen met een salaris van 4000 euro bruto in de maand en volgens de Hypotheker is het antwoord nee. En 4000 euro is een behoorlijk hoog salaris, modaal is per maand 2700 euro.
Am Yisrael Chai!
Ik begreep dat TO heeft aangegeven een kleiner appartement in hun regio wel te kunnen betalen. En in dit geval zouden ze dit zelfs samen kunnen doen.
2020Suzuki schreef:
07-03-2020 17:52
Ik begreep dat TO heeft aangegeven een kleiner appartement in hun regio wel te kunnen betalen. En in dit geval zouden ze dit zelfs samen kunnen doen.
Ik heb nu ook dat andere topic gezocht en ze zegt daar dat ze een budget van max 155k heeft. Daar kan je in de meeste woonplaatsen in deze regio precies een garagebox voor kopen.

Ik heb even voor haar op Funda gekeken maar er zijn in de hele regio precies 10 opties. 9 flats van 60m2 en 1 uitgewoond ex-woningbouwhuis in Hilversum.

Die ik overigens direct zou gaan bekijken als ik jou was, TO. Al is de vraag natuurlijk wat je ermee opschiet om zelf in het volledig dichtgeslibde Hilversum te gaan wonen als je kinderen en ex in een andere plaats wonen.
Am Yisrael Chai!
Oh, dat huis is Hilversum kost eigenlijk ook 3 ton maar dat heeft een speciale constructie waarvoor je moet loten.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
07-03-2020 17:40
Jij wil kennelijk gewoon op TO inhakken want vrouwen hebben het in jouw ogen altijd gedaan. Waarom neem je niet gewoon van haar aan dat er geen huis IS, dat ze wel wil maar dat ze geen andere keuze heeft dan ergens anders te zoeken?

Als ik nu mijn huis uit zou moeten dan moet ik ook noodgedwongen naar een heel andere regio gaan verhuizen. Niet omdat ik dat wil, maar omdat er hier gewoon geen huizen zijn die je met 1 salaris en geen tonnen eigen geld kunt betalen.

Nee.
Waar er 2 vechten hebben er 2 schuld.

Jij neemt het per definitie op voor de vrouw/moeder. Ik zeg iedere keer dat hij net zo stug doet als zij.
Op funda staat niet alles FV.
@TO, je kunt het beste zoekopdrachten bij plaatselijke makelaars neerleggen. Ook voor particuliere huur.
fashionvictim schreef:
07-03-2020 18:03
Ik heb nu ook dat andere topic gezocht en ze zegt daar dat ze een budget van max 155k heeft. Daar kan je in de meeste woonplaatsen in deze regio precies een garagebox voor kopen.

Een 2-kamer appartement zei ze zelf.
(en ze hield Funda dagelijks in de gaten, dus dan zal dat wel kloppen)
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
07-03-2020 17:44
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb ook even het andere topic gelezen en ik begrijp niet waarom to nou in dit topic opeens aangeeft dat er in haar omgeving voor haar écht géén huizen zijn. In het andere topic staat dat die er wel zijn, maar best klein zijn. Maar dat zij ze wel kan betalen.
Tja. Daar zit natuurlijk niemand om te springen, kleiner gaan wonen, maar je zal toch iets moeten op een gegeven moment. Ik begrijp niet zo goed waarom het wel een optie is om in de buurt van haar familie te gaan wonen, kinderen uit de vertrouwde buurt te halen, ex dwingen om mee te verhuizen die kant op en allebei nieuwe banen vinden (of veel meer reistijd naar de bestaande baan) maar dat het absoluut geen optie is om een klein huisje te kopen in de buurt van het huidige huis.
fashionvictim schreef:
07-03-2020 18:03

Ik heb even voor haar op Funda gekeken maar er zijn in de hele regio precies 10 opties. 9 flats van 60m2 en 1 uitgewoond ex-woningbouwhuis in Hilversum.

Die ik overigens direct zou gaan bekijken als ik jou was, TO. Al is de vraag natuurlijk wat je ermee opschiet om zelf in het volledig dichtgeslibde Hilversum te gaan wonen als je kinderen en ex in een andere plaats wonen.

Ik had net al wat linkjes geplaatst. Inclusief huurappartementen in Hilversum voor minder dan 1000 euro per maand.

Birdnesting is een mooie oplossing maar als exen beide woningen delen zou ik ook niet willen. En ieder een eigen appartementje maakt het geheel nog duurder.
Coerage schreef:
07-03-2020 18:07
Een 2-kamer appartement zei ze zelf.
(en ze hield Funda dagelijks in de gaten, dus dan zal dat wel kloppen)
Ja, dat zijn die appartementen in Naarden neem ik aan. 60 m2, rond de 150.000 euro.

En een leeftijdsgrens van 45 jaar of ouder, zie ik nu.
Am Yisrael Chai!
Marana schreef:
07-03-2020 18:09
Ik had net al wat linkjes geplaatst. Inclusief huurappartementen in Hilversum voor minder dan 1000 euro per maand.

Birdnesting is een mooie oplossing maar als exen beide woningen delen zou ik ook niet willen. En ieder een eigen appartementje maakt het geheel nog duurder.
Ze woont waarschijnlijk nu niet in Hilversum en Hilversum is zo volledig dichtgeslibd dat je er in de spits met gemak een uur over doet om van de ene kant naar de andere kant van de stad te rijden. Met 2 kinderen kan je ook niet op de scooter, dus dan schiet je er qua reistijd niks mee op. Kan je beter bij je moeder om de hoek gaan wonen, dat is dan waarschijnlijk nog sneller qua reistijd.
Am Yisrael Chai!
Ik woon in de buurt van het Gooi, niet daadwerkelijk in het Gooi. Huizen in Hilversum bekijk ik ook, maar zijn ‘aan de verkeerde kant’ een drama om te berijden richting mijn huidige woonplaats in de spits. Ik bekijk ze zeker, ga ook naar open huis etc, maar de kans dat ik het kan kopen met mijn draagkracht is heel klein. Zoals al eerder gezegd, een vraagprijs zegt helaas niks in de huidige markt. Ik vind het prima om te wachten tot dat wel zou lukken, maar mijn ex heeft al aangegeven dat geduld niet te hebben.
emmalien schreef:
07-03-2020 18:17
Ik woon in de buurt van het Gooi, niet daadwerkelijk in het Gooi. Huizen in Hilversum bekijk ik ook, maar zijn ‘aan de verkeerde kant’ een drama om te berijden richting mijn huidige woonplaats in de spits. Ik bekijk ze zeker, ga ook naar open huis etc, maar de kans dat ik het kan kopen met mijn draagkracht is heel klein. Zoals al eerder gezegd, een vraagprijs zegt helaas niks in de huidige markt. Ik vind het prima om te wachten tot dat wel zou lukken, maar mijn ex heeft al aangegeven dat geduld niet te hebben.

Waar denkt je ex zelf te gaan wonen op het moment dat jullie huis verkocht is?

Als jullie huis verkocht is, heb je wel een mooi bedrag om mee over te kunnen bieden. Maar ja, dan moet dat eerst verkocht zijn en zolang jullie beiden geen nieuwe woning hebben, is dat niet heel erg praktisch natuurlijk.
Marana schreef:
07-03-2020 18:06

Jij neemt het per definitie op voor de vrouw/moeder. Ik zeg iedere keer dat hij net zo stug doet als zij.
Nou, ik denk vooral aan het welzijn van de kinderen. Die zijn er bij gebaat dat hun ouders bij elkaar in de buurt wonen, dat ze zelfstandig tussen beide ouders kunnen pendelen als ze groter zijn, dat ze niet van hot naar her gesleept hoeven worden en dat hun ouders niet aan de bedelstaf raken maar gewoon fijn 4 dagen kunnen werken en dan een zelfstandig leven kunnen opbouwen.

Helaas is dat in de huidige woningmarkt in de regio van TO alleen weggelegd voor mensen die of een hele grote zak geld meebrengen of een aantal maal keer modaal verdienen.
Am Yisrael Chai!
emmalien schreef:
Meid, ik voel met je mee. Ik heb geluk dat ik net verhuisd was naar een (extreem duur) huurhuis en dat ik dat nog steeds kan betalen (vraag alleen niet hoe), maar ook ik kan met een groter budget dan jij in de wijde omtrek geen huis vinden, hoor. Ik ben veroordeeld tot het maandelijks een belachelijk groot deel van mijn inkomen in die bodemloze plee te blijven doortrekken, want ook ik wil dat mijn kinderen in de buurt van hun vader blijven wonen. Ondanks dat diezelfde vader niet eens naar ze omkijkt.
Am Yisrael Chai!
emmalien schreef:
Hij heeft niks te willen. Het huis moet verkocht worden. Hij doet alsof het van zijn gratie afhangt wat er gaat gebeuren. Dat is niet zo, jij hebt 50% inspraak over alles.
Lillybit schreef:
07-03-2020 18:29
Hij heeft niks te willen. Het huis moet verkocht worden. Hij doet alsof het van zijn gratie afhangt wat er gaat gebeuren. Dat is niet zo, jij hebt 50% inspraak over alles.
:high5: volledig mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven