Brabanders, gaat je kind morgen naar school?

08-03-2020 11:45 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat ik nu de volle lading krijg met nog een Corona topic, maar ik heb echt oprecht een vraag.

Ik weet niet zo goed of ik mijn kinderen nu morgen wel of niet naar school moet brengen. Twee zijn aan het snotteren, eentje niet. Dat snotteren doen ze al de hele winter, zo als zoveel kinderen.

Zelf heb ik nergens last van.

Als ik ze thuis laat moet ik zelf (of man) ook thuisblijven want ergens anders droppen is natuurlijk een beetje raar. Maar als ik thuis blijf moet mijn hele klas (ook leerkracht) thuisblijven want klassen worden niet opgevangen.

Gaat je kind morgen naar school? (Alleen brabanders invullen svp)

Totaal aantal stemmen: 116

Ja (60%)
Nee (23%)
Twijfel (16%)
Sjiraf schreef:
08-03-2020 12:27
Mijn jongste snottert sinds gisteren. Ik breng ‘m morgen gewoon naar school maar meld het wel even bij de juf.

Zelf werd ik gisterenmiddag niet echt lekker. Het lijkt of ik over heel mijn lichaam kippenvel heb dus ik zal ook wel verkouden worden oid. Maar ik ga morgen ook gewoon werken.

Wij zijn overigens niet in bekende besmette gebieden geweest. Wel werk ik zelf in een winkel waar ik op een dag veel mensen aanspreek. Ook mensen die snotverkouden waren afgelopen tijd.
Woon je in Brabant?
Sjiraf schreef:
Mijn jongste snottert sinds gisteren. Ik breng ‘m morgen gewoon naar school maar meld het wel even bij de juf.

Je hebt kans dat je kind gewoon naar huis wordt gestuurd.

Algemeen: ik snap dit topic niet. Het advies van het rivm is heel duidelijk, maar het merendeel lapt het aan de laars.
Andersom zie ik veel gejammer op social media van mensen die vinden dat er te weinig wordt gedaan om het in te dammen. Dan wordt er opgeroepen tot het afsluiten van regio's.
Wat willen we nou eigenlijk?
-jolijn- schreef:
08-03-2020 11:54
Tja, uiteindelijk kun je je kinderen toch ook niet echt alleen laten.
Altijd zo makkelijk gezegd: geen reden om niet te komen werken.
Natuurlijk zou het van je eigen verlofuren af moeten gaan, dat natuurlijk wel.
Beetje lastig, als je in het onderwijs werkt...

En wat ook lastig is, met betrekking tot Corona: we hebben ook nog een 'gewone' griepgolf in Nederland. Er zijn vele malen meer mensen ziek met griep op dit moment, dan met Corona. Superlastig dus, om te beoordelen wat je wel of niet moet doen denk ik. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet in Brabant woon...
Kastanjez schreef:
08-03-2020 12:37
Beetje lastig, als je in het onderwijs werkt...

En wat ook lastig is, met betrekking tot Corona: we hebben ook nog een 'gewone' griepgolf in Nederland. Er zijn vele malen meer mensen ziek met griep op dit moment, dan met Corona. Superlastig dus, om te beoordelen wat je wel of niet moet doen denk ik. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet in Brabant woon...
Volgens mij is het advies van het RIVM vrij duidelijk hoor. Alleen een groot deel van de mensen denk het beter te weten en vindt het allemaal wel meevallen. Tsjah....
https://www.ad.nl/binnenland/oproep-aan ... ~a1609b58/

Heb je hier wat aan to?
Colorado1975 schreef:
08-03-2020 12:39
Volgens mij is het advies van het RIVM vrij duidelijk hoor. Alleen een groot deel van de mensen denk het beter te weten en vindt het allemaal wel meevallen. Tsjah....
Zolang we er zelf geen last van hebben willen we wel maatregelen.
Maar zelf thuisblijven is lastig.

@ts Brabant + verkouden = thuisblijven.

Simpel toch?
Sjiraf schreef:

Zelf werd ik gisterenmiddag niet echt lekker. Het lijkt of ik over heel mijn lichaam kippenvel heb dus ik zal ook wel verkouden worden oid. Maar ik ga morgen ook gewoon werken.

Wij zijn overigens niet in bekende besmette gebieden geweest. Wel werk ik zelf in een winkel waar ik op een dag veel mensen aanspreek. Ook mensen die snotverkouden waren afgelopen tijd.
En je woont in Brabant? In dat geval snap ik je keuzes niet.
-Darkside- schreef:
08-03-2020 12:37
Je hebt kans dat je kind gewoon naar huis wordt gestuurd.

Algemeen: ik snap dit topic niet. Het advies van het rivm is heel duidelijk, maar het merendeel lapt het aan de laars.
Andersom zie ik veel gejammer op social media van mensen die vinden dat er te weinig wordt gedaan om het in te dammen. Dan wordt er opgeroepen tot het afsluiten van regio's.
Wat willen we nou eigenlijk?
Ik snap dit topic wel. Ja RIVM is heel duidelijk, alleen werkgevers die hebben er lak aan. Fijn zo'n mailtje van je werkgever die al bij voorbaat wordt gestuurd dat zomaar thuisblijven vanwege een ziek kind op basis van verdenking corona niet de bedoeling is.
Een snotterig kind hou je niet standaard thuis, snotterige kinderen zijn niet altijd ziek en kunnen vaak gewoon naar school. Maar nu niet.
Maar alle kinderen samenscholen bij monkeytown is ook niet de bedoeling en schiet zijn doel voorbij. Opa's en oma's hebben een grotere kans om in de risicogroep te zitten, dus kan ook niet. Thuisblijven mag bij lange na niet van alle werkgevers, zelfs als je verlof opneemt zullen ze er niet allemaal mee akkoord gaan,als bijvoorbeeld 3 van de 5 werknemers dat doen op 1 dag.
En je kind, van laten we zeggen, onder de 10 kan je ook niet de hele dag alleen laten.
Wortelsap91 schreef:
08-03-2020 12:31
Maar die dag dat in thuis blijf blijft mijn klas ook thuis en de 28 ouders van die kinderen moeten dan wat regelen.

Ik ben echt benieuwd hoe het er morgen aan toe gaan op school (van kinderen en m’n werk).
Hier ben ik benieuwd naar voor heel Brabant. Vooral met betrekking tot onderwijs. Bij een kantoorbaan kan je vast regelen dat je een paar dagen thuis werkt of dat je op het laatste moment verlof opneemt maar onderwijs is een ander verhaal. Ik denk dat hier in de loop van de week een kettingreactie gaat ontstaan zoals TO aangeeft: als de leraar thuis blijft, is de kans groot dat de kinderen van die klas ook thuis moeten blijven vanwege tekort aan vervanging.
Heel gek dat mensen tegen het advies van het RIVM naar buiten gaan, kinderen gewoon droppen op school en dus volkomen schijt er aan hebben.

Doordat iedereen zo denkt dammen we dit dus niet snel in en loopt weer de zwakkere een heel groot risico.

Dat je werkgever het er niet mee eens is en een mail stuurt dat je toch moet komen gaat ook nergens over. Je kan je kinderen in alle andere gevallen bij een ander onderbrengen. Maar in dit geval dus niet.

Als we met z’n allen zo door gaan dan wordt Brabant straks gewoon afgesloten, krijg je net als in Italië een boete als je op straat loopt. Moeten we niet willen toch?

Als je in Brabant woont dus gewoon de regels van het RIVM volgen.
Die kettingreactie is precies de reden waarom er zo terughoudend is geweest om grote maatregelen te nemen. Want dit geldt ook voor de medewerkers in de zorg die moeten thuis blijven, de buschauffeurs en machinisten, medewerkers van de alarmcentrale, leveranciers van supermarkten en noem allemaal naar op.

De angst bij de regering/rivm/experts etc ligt niet bij het ziek zijn door het virus en de eventuele doden, maar bij de kettingreactie die komt waardoor de dagelijkse gang van zaken ontspoort.
Als iedereen zich er netjes aan gaat houden moeten ze nu alvast gaan inventariseren, want ik ben natuurlijk niet de enige leerkracht met kinderen. En mijn kinderen niet de enige die verkouden zijn.

Ik vraag me af of we vanavond mail krijgen welke klassen wel en niet gedraaid gaan worden.

Ik vraag me eigenlijk af hoe het rivm dat voor zich ziet. “Alleen thuisblijven bij milde klachten, maar alle scholen blijven wel open”. Dat is toch helemaal niet haalbaar? Als iedereen zich er aan gaat houden tenminste.
Soumis schreef:
08-03-2020 12:50
Die kettingreactie is precies de reden waarom er zo terughoudend is geweest om grote maatregelen te nemen. Want dit geldt ook voor de medewerkers in de zorg die moeten thuis blijven, de buschauffeurs en machinisten, medewerkers van de alarmcentrale, leveranciers van supermarkten en noem allemaal naar op.

De angst bij de regering/rivm/experts etc ligt niet bij het ziek zijn door het virus en de eventuele doden, maar bij de kettingreactie die komt waardoor de dagelijkse gang van zaken ontspoort.
Dat denk ik ook. Maar ik denk ook dat het onvermijdelijk is.
Sjiraf schreef:

O_O mag toch hopen dat je niet in Brabant woont... Anders ben je bijzonder asociaal bezig.
Wortelsap91 schreef:
08-03-2020 12:54

Ik vraag me eigenlijk af hoe het rivm dat voor zich ziet. “Alleen thuisblijven bij milde klachten, maar alle scholen blijven wel open”. Dat is toch helemaal niet haalbaar? Als iedereen zich er aan gaat houden tenminste.
En dat geldt niet alleen voor de scholen, maar ook voor winkels, ambulances het openbaar vervoer en noem maar op.
Ik heb geen kinderen maar was wel benieuwd. Ik hoop dat mensen het advies opvolgen want ik ben zelf net van die rot hoest af die ik weken heb gehad. Dadelijk kom ik morgen buiten, wordt ik onder gehoest of wat dan ook en hoppa de riedel begint weer opnieuw als ik een beetje pech heb.

Het RIVM geeft niet voor niks dit advies toch? Waarom nou niet even gewoon meewerken ook al is het lastig? We willen neem ik aan allemaal zo snel mogelijk het virus onder controle hebben en er vanaf of zie ik dat verkeerd?
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 08-03-2020 13:01
1.49% gewijzigd
Whomi schreef:
08-03-2020 12:01
Zijn ze vorige week ook naar school geweest met hetzelfde gesnotter? Zo ja, zou ik ze nu ook gewoon naar school doen.
Thuishouden is het advies en wij krijgen vanuit school dringend de oproep hier gehoor aan re geven. Indien geconstateerd wordt dat kind ondanks de adviezen toch komt wordt deze per direct apart gezet en naar huis gestuurd.

Dus ja....snap dag het lastig is maar dringend advies is niet voor niks dringend.

Overigens meld de school ook dat het niet voorkomen kan worden dat de klassen opgeheven worden, gecombineerd of zelfs de school gesloten wordt indien ook leerkrachten zich afmelden vanwege de symptomen.
-jolijn- schreef:
08-03-2020 11:54
Natuurlijk zou het van je eigen verlofuren af moeten gaan, dat natuurlijk wel.
Natuurlijk niet.
1 het is een officieel overheidsadvies, je werkgever mag je niet "straffen" als je je aan dat advies houdt
2 als je kind ziek is en jij moet voor je kind zorgen, dan heb je recht op calamiteitenverlof (de eerste acute opvang) en daarna eventueel zorgverlof.
Eze schreef:
08-03-2020 12:35
Woon je in Brabant?
Ja. En er is ook vastgesteld dat er iemand in woonplaats Corona heeft.

Mijn kind is nu licht verkouden maar heeft geen benauwdheid of koorts en hoest niet. En zelf heb ik dan ook niet. En zolang wij dat niet hebben is er toch ook geen reden om thuis te blijven?
sjiraf wijzigde dit bericht op 08-03-2020 13:10
37.50% gewijzigd
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/316 ... IVM-advies

Zit je in deze omgeving to?
Ik vraag me ook af hoe het op mijn werk moet als straks de helft van het personeel thuis zou moeten blijven.
Ik werk in de gehandicaptenzorg. Dat moet doorgaan.
Maar je kunt ook niet iedereen gaan aansteken, dat is onverantwoord.
Je kunt echter ook niet de gezonde mensen 24/7 laten werken.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
cowandchicken schreef:
08-03-2020 13:09
Ik vraag me ook af hoe het op mijn werk moet als straks de helft van het personeel thuis zou moeten blijven.
Ik werk in de gehandicaptenzorg. Dat moet doorgaan.
Maar je kunt ook niet iedereen gaan aansteken, dat is onverantwoord.
Je kunt echter ook niet de gezonde mensen 24/7 laten werken.
https://www.rivm.nl/nieuws/covid-19-nie ... rd-brabant

Onderin een linkje met het advies voor zorgpersoneel.
doornroosje9 schreef:
08-03-2020 12:33
Dat is het probleem net, dat denkt iedereen.
Er wonen 7 miljard mensen op aard; de meeste mensen hébben het ook niet hoor.
Ik zou even overleggen met de werkgever. Keesje is snot verkouden en mag nu niet naar school. Aangezien Keesje 4 is kan hij niet alleen thuis. En ik kan geen verlof krijgen. Dus ik heb een oplossing, ik neem Keesje mee naar het werk. Kan hij lekker op de ipad in de koffiekamer de rest van het personeel aansteken.
Jufjoke schreef:
08-03-2020 12:22
Ik woon in Brabant. Mijn 13-jarige zoon heeft langdurige longinfecties (en andere, nog onbekende longafwijkingen) en een nog niet specifiek gediagnosticeerde afweerstoornis. Hij voelt zich op zich goed en gaat al weer enkele weken naar school en sport. Maar hij is zeker niet genezen.
Ik weet niet of we hem morgen naar school moeten sturen. Ik vind het een heel lastige beslissing. Enerzijds wil ik hem (en ons) geen extra angst aanjagen, en ik wil dat zijn leven voor zover mogelijk gewoon doorgaat. Anderzijds, we zijn nog niet jarig als hij het virus krijgt.
Ik ga morgen weer bellen met de kinderimmunoloog waar we onder behandeling zijn, maar ik weet het echt even niet.
Hij heeft zelf nu geen hoest, geen koorts of iets dergelijks.
Ik quote mezelf maar even voor de overzichtelijkheid.
Net toch maar even gebeld met het Radboud. Daar is mijn vraag doorgespeeld naar het team infectieziekten. Ze zeggen dat zoon gewoon naar school mag. Opletten met extra handhygiene, en opletten dat er niet in zijn gezicht wordt gehoest.
Natuurlijk gaan we dat advies opvolgen. Anders hadden we het niet hoeven vragen natuurlijk.
Maar wel met een bezorgd gevoel.
Nogmaals, zoon heeft zelf geen symptomen.
Ik maak me zorgen over andere ouders, die, uit gemak of onwetendheid of laksheid of weet ik veel, hun kind mét symptomen toch naar school sturen omdat ze denken dat het wel mee zal vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven