narcisme/gaslighting

06-03-2020 15:58 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie weleens een relatie gehad met een narcist of met ''Gaslighting'' in een relatie te maken gehad?
Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele kenmerken van dit soort personen..
samarinde schreef:
08-03-2020 18:27
als een narcist/kwade genius zijn pijlen op jou richt, heb je een hele grote kans dat jij een gelukkig, vervuld, tevreden, lief en aardig iemand bent. ,.....
En daar zit geen enkele les in, als je slachtoffer bent van zo iemand. De enige les is dat geluk kostbaar is, en zeldzaam, en dat je moet oppassen dat anderen jou niet om díe reden misleiden.
Ik ben echt blij dat ik over zelfreflectie beschik en een analytisch vermogen en dat ik wel met mezelf aan de slag ben gegaan als ik dit zo lees
Murrmurr schreef:
08-03-2020 18:28
Eensch met Amber dus. Ik snap wel hoe het werkt, ik kan het me wel voorstellen dat je niet meteen weggaat en zo. Maar na de relatie ga je als het goed is met afstand en reflectie ook zien waar je zelf aan kunt werken om nooit meer zover over je grenzen te gaan.
Als ik kijk hoe dit gelopen is in mijn geval (dus dat is niet dé manier voor iedereen) dan denk ik oprecht dat de enige manier waarop ik me kan wapenen, gewoon geen relaties meer aangaan is.
Wat eigenlijk super zonde is. Maar ja. Die totale omslag in hem had ik never ever aan zien komen. We hadden de grootste lol samen in het begin. Mensen waren super blij dat ik eindelijk een leuke lieve trouwe man had ontmoet. Het was alsof iemand snachts ineens mijn man weg had getoverd en er een evil twinbrother voor in de plek had neergelegd. Qua persoonlijkheid was het in geen enkel opzicht meer de persoon waar ik voor viel. Hele rare gewaarwording.
Dat is mooi kudt dan, klinkt heel erg creepy. Ik geloof nog steeds in het goede in de mens. Ook omdat ik in mijn geval wel zie dat het niet iedereen had kunnen overkomen. En ik vertrouwde hem meteen vanaf het begin al niet, maar vond het toch heel interessant wat hij probeerde en dacht dat ik er wel boven stond en hoppa, 2 jaar en veel tranen verder.
Er wordt ook wel gesproken van het fenomeen gaslight-tango. De persoon laat je onterecht over jezelf twijfelen maar door je bewijsdrang om je gelijk te halen stap je in de val om de relatie in stand te houden. Doordat je de leugen wil ontmaskeren en je gelijk wil houdt je de gaslighting in stand. Je bent bereid om de dans met de persoon te blijven aangaan omdat je wil aantonen dat hij liegt maar dat je toch zijn liefde waard bent.

Het is wel degelijk emotionele mishandeling en iemand kiest ook altijd een zwakker slachtoffer. De enige manier om eruit te stappen is door bij de betreffende persoon niet meer je gelijk te willen en door je onafhankelijk op te stellen van zijn goedkeuring en liefde.

Kortom schrijf je eigen waarheid en feliciteer hem met zijn waarheid en wens hem er oprecht veel geluk mee (alleen niet samen met jou).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eggo schreef:
08-03-2020 18:04
Door de verhuizing naar waar hij woonde was al een groot deel doodgebloed want heel praktisch was het niet dat ik 1,5 uur verderop ging wonen. De rest heeft te kennen gegeven dat ze het super lullig voor me vinden maar zich door mij in de steek gelaten voelden en dat ik destijds nou eenmaal voor hem heb gekozen ten koste van de vriendschap. Dit hebben ze destijds geaccepteerd maar nu het over is hoef ik niet te verwachten dat dingen weer zo kunnen worden als eerst. Het is heel dubbel want aan de ene kant denk ik dan waren het dus geen goede vrienden. Aan de andere kant was ik onder invloed van die vent ook niet echt een top vriendin. En nu zit ik dus gebonden aan mijn baan en ons kind in een plaats waar ik buiten hem dus niemand ken. Ben of aan het werk of zorg voor mijn kind dus veel tijd om te socializen is er niet. Mijn familie woont 2 uur verderop. Dus ik hoop als kind straks op de basisschool zit dat ik via school wat contacten opdoe en dat ik weer kan gaan sporten als ze op school is. Je netwerk weer opbouwen is best een ding. Maar het gaat me lukken.
Neem eens contact op met Humanitas. Die hebben twee programma's (misschien zijn ze nu samengevoegd) voor moeders met jonge kinderen met weinig of geen netwerk in de omgeving. Meestal is er op een consultatiebureau ook wel een koffie ochtend. Of ga iets samen doen. Baby/peuterzwemmen, massage, muziek, whatever. Je bent echt niet de enige die wel wat contacten kan gebruiken in de buurt.
Eggo op de dagen dat hij jullie kind heeft dan kan je toch iets voor jezelf doen. Indien hij jullie kind niet ziet waarom zou je dan in de buurt blijven wonen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
08-03-2020 18:39
Er wordt ook wel gesproken van het fenomeen gaslight-tango. De persoon laat je onterecht over jezelf twijfelen maar door je bewijsdrang om je gelijk te halen stap je in de val om de relatie in stand te houden. Doordat je de leugen wil ontmaskeren en je gelijk wil houdt je de gaslighting in stand. Je bent bereid om de dans met de persoon te blijven aangaan omdat je wil aantonen dat hij liegt maar dat je toch zijn liefde waard bent.

Het is wel degelijk emotionele mishandeling en iemand kiest ook altijd een zwakker slachtoffer. De enige manier om eruit te stappen is door bij de betreffende persoon niet meer je gelijk te willen en door je onafhankelijk op te stellen van zijn goedkeuring en liefde.

Kortom schrijf je eigen waarheid en feliciteer hem met zijn waarheid en wens hem er oprecht veel geluk mee (alleen niet samen met jou).
Mooi gezegd. En herkenbaar. Ik dans inmiddels niet meer mee maar het heeft echt even geduurd voordat ik dit ook zag.

En nee, ik ben niet eens heel onzeker.
Oh God ik heb die tango gedaan
Murrmurr schreef:
08-03-2020 18:31
Ik ben echt blij dat ik over zelfreflectie beschik en een analytisch vermogen en dat ik wel met mezelf aan de slag ben gegaan als ik dit zo lees
Leg uit?

Ik ben oprecht benieuwd naar wat je precies bedoelt. Vind je me zweverig? (Ik ben totáál niet zweverig; in dat geval heb ik het verkeerd verwoord). Of vind je dat ik mijn kop in het zand steek? Dat kan.
Murrmurr schreef:
08-03-2020 18:45
Oh God ik heb die tango gedaan
Wie niet, denk ik dan. Er leidt 1 iemand maar je danst wel degelijk met zijn 2-en. Er bestaat bij de ander bereidheid om te volgen en dat is wel degelijk een een keuze al is het voor veel personen een onbewuste keuze.
samarinde schreef:
08-03-2020 18:46
Leg uit?
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen copingmechanismes maar door mensen als kwade genius (=bovenmenselijk) en aasgieren te presenteren die op 'goedheid' afkomen denk ik wel dat je jezelf de kans ontzegt om scherp naar de situatie en jezelf te kijken. Het klinkt een beetje sprookjesachtig.
viva-amber schreef:
08-03-2020 18:47
Wie niet, denk ik dan. Er leidt 1 iemand maar je danst wel degelijk met zijn 2-en. Er bestaat bij de ander bereidheid om te volgen en dat is wel degelijk een een keuze al is het voor veel personen een onbewuste keuze.
ZO WAAR vrouw
viva-amber schreef:
08-03-2020 18:44
Eggo op de dagen dat hij jullie kind heeft dan kan je toch iets voor jezelf doen. Indien hij jullie kind niet ziet waarom zou je dan in de buurt blijven wonen?
Ik werk als ze bij hem is. En mijn werk heeft overplaatsing afgewezen. Ik kan geen koophuis betalen. En voor huurwoning in andere plaats dichter bij familie sta ik jarenlang op de wachtlijst. Ik heb nu een sociale huurwoning omdat ik Thank god me meteen had ingeschreven toen ik m leerde kennen. Plus mijn familie zit 2 uur verderop dus stel ik trek bij mijn moeder in dan zit ik om het weekend 4 uur in de auto met kind. Ga ik halverwege wonen dan zit ik nog steeds in een isolement en constant in de auto. Nog los van het krijgen van een woning en het wisselen van baan.
@yaga goeie tips ga ik mee aan de slag
Ik hoop dat je leuke mensen ontmoet.
viva-amber schreef:
08-03-2020 18:47
Mijn motief om te volgen was denk ik toch ook een soort hardnekkige wens om mijn gelijk te halen. Het klopte gewoon niet. Maar echt, who cares.
Eggo schreef:
08-03-2020 18:52
@yaga goeie tips ga ik mee aan de slag
Goed zo. Mensen leren kennen is niet heel moeilijk. Het kost alleen tijd, maar het is zo leuk.
Drang naar liefde/goedkeuring is ook een motief en staat er net zo goed bij. Niet iedereen is op hetzelfde vlak te manipuleren. Voor de ene persoon is waarheid en de waarheid aantonen een sterke drijfveer, voor de ander de liefde en bevestiging willen van je partner. Maar er is altijd een reden waarom je blijft zelfs wanneer iemand je tracht te isoleren van al je vrienden. Je bent gebleven en daar zit een drijfveer achter. In gezonde relatie zijn de drijfveren ook helemaal niet negatief. Het is normaal om liefde te willen van je partner. Het is niet normaal dat een ander daar misbruik van maakt. Een manipulator pakt je op iets dat je graag wil of wat belangrijk voor je is.
viva-amber wijzigde dit bericht op 08-03-2020 19:17
82.82% gewijzigd
Eggo schreef:
08-03-2020 18:33
Als ik kijk hoe dit gelopen is in mijn geval (dus dat is niet dé manier voor iedereen) dan denk ik oprecht dat de enige manier waarop ik me kan wapenen, gewoon geen relaties meer aangaan is.
Wat eigenlijk super zonde is. Maar ja. Die totale omslag in hem had ik never ever aan zien komen. We hadden de grootste lol samen in het begin. Mensen waren super blij dat ik eindelijk een leuke lieve trouwe man had ontmoet. Het was alsof iemand snachts ineens mijn man weg had getoverd en er een evil twinbrother voor in de plek had neergelegd. Qua persoonlijkheid was het in geen enkel opzicht meer de persoon waar ik voor viel. Hele rare gewaarwording.
Ik heb het zelfde eggo , ik heb alle vertrouwen in de man verloren. Ik zou ook geen man meer kunnen vertrouwen en altijd op mijn hoede zijn en analyseren wat hij eventueel kan gaan doen.
Om mij en mijn dochtertje te beschermen hoef ik geen relatie meer te hebben.
Ik red mezelf prima en ben blij met mijn leven zoals die is.
Ik heb mij zo ontzettend vergist in mijn ex en eigenlijk ook best teleurgesteld in mezelf dat ik het toe heb gelaten dat ik er geen vertrouwen meer in heb.
Ik geloof gewoon weg niet meer in de liefde.
Als dit liefde was nee dankjewel dan passeer ik.
Blijf in jezelf geloven !
viva-amber schreef:
08-03-2020 19:12
Drang naar liefde/goedkeuring is ook een motief en staat er net zo goed bij. Niet iedereen is op hetzelfde vlak te manipuleren. Voor de ene persoon is waarheid en de waarheid aantonen een sterke drijfveer, voor de ander de liefde en bevestiging willen van je partner. Maar er is altijd een reden waarom je blijft zelfs wanneer iemand je tracht te isoleren van al je vrienden. Je bent gebleven en daar zit een drijfveer achter. In gezonde relatie zijn de drijfveren ook helemaal niet negatief. Het is normaal om liefde te willen van je partner. Het is niet normaal dat een ander daar misbruik van maakt. Een manipulator pakt je op iets dat je graag wil of wat belangrijk voor je is.
Zo herkenbaar, ik heb denk ik ook die tango gedanst. Ik wilde het gewoon zo graag goed doen en ik wilde het zo graag bewijzen dat ik maar bleef.
Ik hield mezelf ook voor de gek dat het wel beter zou worden ik moest het alleen nog even volhouden.
viva-amber schreef:
08-03-2020 19:12
Allemaal redenen denk ik. En een beetje dat ratten effect, je weet wel, met die snoepjes. De zoolmeet kreeg trouwens een zelfde soort behandeling. Dat heeft mijn ogen wel geopend.

Inmiddels (lang verhaal) ontdekt ook een gezamenlijke vrienden dat hij regelmatig liegt.

Zo had hij haar gezegd dat zij nog niet de helft wist van mij. Jammer genoeg weet zij echt al mijn duistere geheimen, ook als ik iets had gedaan wat niet heel netjes was. Ze weet het allemaal en dat weet zij ook.

Tegen mij zegt hij dat hij haar bijstaat in een moeilijke periode. Ook dat is niet waar, weet ik.
En ik begrijp eigenlijk ook wel wat Samarinde zegt. Ik denk ook dat er een kern van waarheid in zit.
samarinde schreef:
08-03-2020 18:07
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ga proberen om dit goed uit te leggen, omdat het gevoelig ligt, maar ik denk dat deze 'laag zelfbeeld'-gedachte juist slachtofferschap in de hand werkt of zelfs versterkt: "Ik moet het bij mezélf zoeken, het is míjn fout." Nee!! Dit is nou precies de reden waarom narcisten voet aan de grond krijgen bij mensen: omdat die mensen van harte bereid zijn om de hand in eigen boezem te steken, óók - of juist - als ze er helemaal NIETS aan kunnen doen.

Het ís niet jouw schuld. Het ís niet jouw lage zelfbeeld dat ervoor heeft gezorgd dat een foute man/vrouw misbruik van je heeft gemaakt. Het probleem is gewoon de foute man. Of de foute vrouw. Echt, zo simpel is het. In mijn perceptie, tenminste.

Door de schuld bij jezelf te leggen, maak je het allemaal zoveel erger dan het is. En het ís erg, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het is écht niet je eigen schuld. Het komt écht niet doordat jij te zwak, of te onzeker, of te weet-ik-veel-wat bent. Immers: als jij een aardige persoon was tegengekomen, een oprechte persoon, een lieve, eerlijke, 'normale' persoon, dan was er niets aan de hand geweest. Toch? En gelukkig zíjn de meeste mensen aardig, normaal en oprecht. Ja, echt waar. Het zijn de uitzonderingen die slecht, manipulatief, narcistisch, psychopathisch of leugenachtig zijn. Ik herhaal: dat zijn de uitzonderingen. Die kom je in principe niet tegen. Hopelijk. Tot je helaas de pech hebt om er wél een tegen te komen - dan heb je een groot probleem.

Maar is dat je eigen schuld? Had je zelfverzekerder moeten zijn? Meer eigenwaarde moeten hebben? Moet je dan jaren in therapie om aan jezelf te werken?

Kom op, zeg! Natuurlijk niet. Je hebt gewoon de pech gehad om tegen een rotte peer op te lopen. Balen. Maar dat kan de beste overkomen. Want de aardige, leuke, open mensen hebben nu eenmaal de neiging om zich ontvankelijk op te stellen en nieuwsgierig te zijn naar anderen, zonder oordelen, gewoon op een menselijk niveau. En dáár kan een narcist heel goed misbruik van maken. Maar dat zegt alleen iets over de narcist, en níet over het slachtoffer.

Mooie post.
Ze willen het leven van die ander óók hebben. Maar voor de buitenwereld moet het lijken alsof zíj dat zelf zo hebben opgebouwd.
Hun eigen slechte leven/jeugd wordt ingezet als verwijt naar de ander, die het allemaal aangewaaid zou hebben gekregen: die moet in hun beleving bijna een schuldgevoel krijgen dat die zijn/haar leventje op orde heeft, etc.
Of zij storten zich in de slachtofferrol over een futiele opmerking van járen geleden die 'nu nog voelt (zou voelen) als een dolksteek in de rug'. En dat rotgevoel moet die ander dan 'goed maken'.
Een grote handicap is ook het mooi weer spelen naar de buitenwereld (dat de eenzaamheid en moedeloosheid van het slachtoffer versterkt).

Er zijn zat mensen die helemaal niet 'aan zichzelf' hoeven te werken: die hoefden dat voordien niet en ook nadien niet.
Gewoon, omdat zij in contacten met anderen die zich gedragen/denken/handelen zoals zij zelf, helemaal nergens last van hebben en voor wie het vooral een les is om bepaalde gedragingen te herkennen als signaal om vér weg te blijven (of in elk geval niet emotioneel betrokken te raken).
Ik merk dat ik het lastig vind om te omschrijven zonder het te doen lijken alsof ik zelf 0 aandeel had. Tegelijkertijd vind ik het niet mijn schuld dat ik de act heb geloofd en niet doorhad hoe ziek het was. Want ik ben geen type om de redder in nood uit te hangen of om maar een zielige geknakte man te kiezen als projectje om er nog maar wat leuks van te maken. Ik ben op ex gevallen omdat hij op dat moment oprecht leuk en mijn type leek. Iets wat mensen om me heen bevestigden. Hij werd echt gezien als lot uit de loterij. Als hij meteen had laten doorschemeren hoe hij werkelijk was, dan had ik acuut voor hem bedankt.

Waarom ik ben gebleven? Te lang? Angst. Dit gedrag manifesteerde zich pas in alle hevigheid tijdens de zwangerschap en vlak erna. Daarvoor (vlak na ons trouwen) ging het ook al soms even raar (alsof hij uit zijn rol viel) maar dat werd gewijt aan dat hij het kut had op zijn werk en tegen een burnout aan zat. Dan was het 'sorry ik was mezelf niet' en nu zie ik pas dat ie zichzelf dan juist wél was. Want het kost zoveel energie om die facade op te houden, dat houden ze niet eeuwen vol. In een lat relatie wellicht, maar niet als je elke dag bij elkaar bent.

Ik heb me suf gepiekerd over de waarschuwings signalen. Omdat ik er graag een les uit wil leren. Maar ik denk dat ik maar gewoon moet accepteren dat sommige mensen gewoon een tik van de molen hebben gehad/anderzins gestoord zijn en als je zelf empatisch bent en niet gestoord (dat hoop ik dan maar haha straks ben ik zelf een narcist onee een narcist zou nooit overwegen dat ie wellicht eentje is dus dat bewijst al dat ik er geen ben), het amper voor te stellen is dat er mensen zijn die dusdanig kwaadaardig kunnen zijn.

En ja dat mensen kwaadaardig kunnen zijn hoef ik vast niet uit te leggen. De geschiedenis en het heden staan bol van de zieko's. En ja ik ben overtuigd dat er iets niet klopt aan mijn ex. Mentaal. En ons kind is nog heel klein. Dus ik probeer maar te hopen dat zij niet hierin als wapen gaat worden ingezet. Dat zou pas echt mijn hart breken. Ondertussen laat ik het maar gaan. Laat ik me maar negeren. Ga ik geen olie op het vuur gooien. Hij weet dat de deur openstaat voor een gesprek over de toekomst de verzorging en het welzijn van onze dochter al is het 3 uur s nachts. Maar als ie dat niet wil dikke prima. Ik heb alles aan mijn kant nu super goed voor elkaar. Een warm en liefdevol nest waar ze straks zonder gedoe vriendinnetjes mee naartoe kan nemen. Het voelt als een dikke overwinning dat ik hem niet nodig heb. Jammer dan van de alimentatie maar als ik beetje rustig aan doe kan ik mijn kind alsnog geven wat ze nodig heeft. Ik sta niet toe dat hij zijn kind benadeelt.
Mijn ex wilde gewoon zijn zin hebben. Controle over wat ik, en eigenlijk iedereen, deed. En bewondering en respect van anderen. Bij de mediator begon hij ineens te raaskallen over onze sociale en maatschappelijke status. Alsof dat relevant was.

Wat ik verkeerd deed? Ik was niet gehoorzaam genoeg, en naarmate de kinderen ouder werden had hij minder mogelijkheden om de controle te houden. Maar tot die tijd danste ik genoeg mee om het voor hem leuk te houden denk ik.

Ik wil niet meer weten wat ik verkeerd deed. Wat ik wel weet is dat ik in mijn huidige relatie geen last heb van een verongelijkte verwijtende sfeer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven