narcisme/gaslighting

06-03-2020 15:58 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie weleens een relatie gehad met een narcist of met ''Gaslighting'' in een relatie te maken gehad?
Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele kenmerken van dit soort personen..
samarinde schreef:
09-03-2020 12:31
Toch is dit mijn realiteit.
Ik geloof ook dat het jouw realiteit is, maar als je dit echt gelooft waarom mag je man het dan niet weten? Ben je bang dat hij ook zegt dat je het je inbeeldt?
Hoe komt die man dan aan al die auto's???
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
09-03-2020 12:34
Mijn motief om te volgen was denk ik toch ook een soort hardnekkige wens om mijn gelijk te halen. Het klopte gewoon niet. Maar echt, who cares...einde quote

Je spreekt jezelf nu toch wel heel erg tegen. Een narcist is zelf ook ziek en heeft een hele grote mond en veel leugens nodig om een heel klein en bang karakter staande te houden. Jouw wil om je gelijk te halen is mijn ogen wel degelijk een gaslight tango geweest. Het contact in stand houden met het doel om hem aan te klagen en te ontmaskeren. Je gelijk halen, wraak nemen.
En of het een gaslight tango was. Achteraf maakt het niet meer uit dat ik gelijk had, maar stiekem toch een beetje wel. Sindsdien is hij boos.

Echt, je wil niet weten hoe ik hieraan meegedaan heb. Het was niet bedoeld als een ontkenning, meer als een ontdekking van wat ik deed en hoe kansloos dat was.

Waarschijnlijk hoopte ik dat mijn ontmaskering tot inzicht zou leiden. Ook kansloos. Hij werd waanzinnig boos, wie dacht ik wel niet dat ik was om hem ergens op aan te spreken. Het ging mij geen flikker aan. Hetzelfde zei hij tegen vrienden toen ze er iets over zeiden.

Niet meer mee dansen valt niet altijd mee. Het gaat me wel steeds beter af, en daarom mijd ik hem ook, om niet meer mee te dansen.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 12:35
Ik geloof ook dat het jouw realiteit is, maar als je dit echt gelooft waarom mag je man het dan niet weten? Ben je bang dat hij ook zegt dat je het je inbeeldt?
Nee, helemaal niet, mijn man gelooft mij zeker. Hij kent mij als geen ander en weet dat ik niet gek of psychotisch ben (of overspannen, labiel of wat je nog meer kunt bedenken bij iemand die dit verhaal vertelt), maar hij zal ook woedend zijn en meteen de confrontatie aangaan. Daar ben ik bang voor. Want dan escaleert het. De creep zal sowieso ontkennen, maar mijn man en ik zijn geen types om zo maar met dit soort beschuldigingen te strooien, dus mensen zullen ons echt wel geloven. Los daarvan ben ik ervan overtuigd dat er vele, vele slachtoffers zijn onder zijn klanten/collega's/familieleden, en vele, vele anderen die heel goed weten wie hij is, maar uit angst voor represailles houdt iedereen zijn mond. Zo werkt dat, hè? De verdeel-en-heers-tactiek. Dus als wij hem ontmaskeren of beschuldigen, zal dat waarschijnlijk grote gevolgen voor hem hebben. Ontslag, misschien. Reputatieschade, roddels, en heel misschien (al lijkt dat me ingewikkeld) zelfs een gevangenisstraf. Maar voor hoe lang zit hij dan vast, drie dagen? En daarna?

Iemand die zóveel investeert in een obsessie, heeft verder een leeg leven. Hoe gaat hij die leegte opvullen als hij is ontmaskerd? Ik geloof dat ik dat liever niet wil weten. Daarom zeg ik niks.
Gelukkig is het nog zo afgelopen want die man ook had gevaarlijke dingen kunnen doen of het kunnen afreageren op jullie kind(eren). Wat dat betreft levert de ontmaskering niet altijd het gewenste effect op. Ook mazzel dat je het zelf bent gaan zien, dat zelfs de confrontatie met de waarheid bij de ander tot geen enkel inzicht leidt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom denk je dat als jullie aangeven dat hij al jaren in de buurt rondhangt en expres zijn auto's en kleding aanpast, ontslagen wordt en zelfs in de gevangenis kan komen? Eerst zeg je dat niemand joh gelooft en nu zeg je dat je niks zegt omdat hij misschien opgesloten wordt.
viva-amber schreef:
09-03-2020 12:38
Hoe komt die man dan aan al die auto's???
Bij het bedrijf waar hij werkt zit een bedrijfsparkeerplaats. Veel collega's en klanten parkeren er hun auto langdurig/hebben er een parkeervergunning. Misschien leent hij die auto's? Of van iemand uit zijn (zeer grote) familie?
Murrmurr schreef:
09-03-2020 13:34
Waarom denk je dat als jullie aangeven dat hij al jaren in de buurt rondhangt en expres zijn auto's en kleding aanpast, ontslagen wordt en zelfs in de gevangenis kan komen? Eerst zeg je dat niemand joh gelooft en nu zeg je dat je niks zegt omdat hij misschien opgesloten wordt.
Ik zeg maar wat, ik heb geen idee wat er zou kunnen gebeuren, maar dit zou de optimale uitkomst zijn, toch? Onwaarschijnlijk, want gevangenisstraf zie ik inderdaad niet voor me, ontslag evenmin, maar stel dat alles op rolletjes loopt en hij wordt 'gestopt', dan is dus de grote vraag wat daar de winst van is. Ik zie geen winst.
Dus collega's geven hem 3x per dag een sleutel van een andere auto en wanneer hij eigenlijk aan het werk moet zijn heeft hij de tijd om in 3 verschillende auto's en op de fiets langs je huis te rijden en dat elke dag opnieuw???

De ideale uitkomst hoeft toch geen straf te zijn? Hij heeft objectief gezien nog niets gedaan behalve door de straat gaan. Hij belt niet aan, gooit geen briefjes in de deur, belt niet en stuurt geen berichten. Dit blijft echt niet leuk voor hem wanneer je het blijft negeren.

Het kan ook zijn dat je hem niet meer ziet of hoort, dat is toch ook een oplossing.
viva-amber wijzigde dit bericht op 09-03-2020 13:41
44.43% gewijzigd
samarinde schreef:
09-03-2020 13:37
Ik zeg maar wat, ik heb geen idee wat er zou kunnen gebeuren, maar dit zou de optimale uitkomst zijn, toch? Onwaarschijnlijk, want gevangenisstraf zie ik inderdaad niet voor me, ontslag evenmin, maar stel dat alles op rolletjes loopt en hij wordt 'gestopt', dan is dus de grote vraag wat daar de winst van is. Ik zie geen winst.
Als hij wordt gestopt houdt het op, dan stalkt hij jou niet meer. Het is alleen de vraag of je dat gaat bereiken.
samarinde schreef:
09-03-2020 13:37
stel dat alles op rolletjes loopt en hij wordt 'gestopt', dan is dus de grote vraag wat daar de winst van is. Ik zie geen winst.
Je vindt het dus eigenlijk wel prima zo en het is een soort geheim van jullie tweeën?
Bij nader inzien kan ik me wel voorstellen dat het tot zijn ontslag zou leiden. Omdat ik ervan overtuigd ben dat er dan een beerput open gaat. Zo'n man maakt meerdere slachtoffers, ik ben echt niet de enige. Maar het griezelige van 'gaslighting' is de subtiliteit ervan, het ongrijpbare: mij overkomen dingen die ik nauwelijks hard kan maken, maar de terreur zit hem in de herhaling, het patroon, het onderhuidse. Er zijn maar twee mensen die weten wat er speelt: ik, en hij. En dat is precies wat hij nastreeft - hij creëert een heel klein speelveldje met maar twee spelers, en dan begint het verstikken, beklemmen, achtervolgen, bespioneren, verwarren, misleiden en manipuleren. Dát is gaslighting: een grote mind-fuck.
Maar ik vind het al knap dat hij dit op dagelijkse basis met 1 persoon doet, hoe kan hij nou meerdere mensen tegelijk opwachten? En als jij het geheim houdt voor je eigen man dan creëer jij toch net zo goed een spelletje tussen twee mensen?
Zolang hij alleen door de straat gaat en geen contact legt met jou gebeurt er helemaal niets. Hij doet niets concreets behalve de weg gebruiken en blijkbaar heeft hij daarbij de voorkeur voor veel verschillende voertuigen. Beste apart dat je hem toch herkent. Ik zie zelden wie er in een auto zit en zelfs een bekende moet toeteren.
samarinde schreef:
09-03-2020 13:46
Er zijn maar twee mensen die weten wat er speelt: ik, en hij. En dat is precies wat hij nastreeft - hij creëert een heel klein speelveldje met maar twee spelers, en dan begint het verstikken, beklemmen, achtervolgen, bespioneren, verwarren, misleiden en manipuleren. Dát is gaslighting: een grote mind-fuck.

Dus eigenlijk vertel je niets aan je man, omdat dat het speelveld van jou en je stalker te groot maakt en het dan misschien stopt?

Vreemd wat aantrekkingskracht doet met een mens.
viva-amber schreef:
09-03-2020 13:48
Zolang hij alleen door de straat gaat en geen contact legt met jou gebeurt er helemaal niets. Hij doet niets concreets behalve de weg gebruiken en blijkbaar heeft hij daarbij de voorkeur voor veel verschillende voertuigen. Beste apart dat je hem toch herkent. Ik zie zelden wie er in een auto zit en zelfs een bekende moet toeteren.

Maar mocht je hem toch steeds tegenkomen, probeer dan steeds een foto van hem te nemen. Baat het niet dan schaadt het niet. En meteen even zwaaien natuurlijk, breed lachend.
Hij straks kan hij dan zeggen dat zij zonder toestemming zomaar foto's van hem maakt dan is zij straks de stalker.
julius schreef:
09-03-2020 14:41
Maar mocht je hem toch steeds tegenkomen, probeer dan steeds een foto van hem te nemen. Baat het niet dan schaadt het niet. En meteen even zwaaien natuurlijk, breed lachend.
Dat kan niet want hij is een verdwijnkunstenaar en weet waarschijnlijk hoe hij onzichtbaar op foto's moet staan. En narcisten zijn vampieren.
viva-amber schreef:
09-03-2020 14:44
Hij straks kan hij dan zeggen dat zij zonder toestemming zomaar foto's van hem maakt dan is zij straks de stalker.

Gelukkig heb je geen toestemming nodig om mensen te fotograferen. Alleen als je die foto's ook wil gaan publiceren.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 14:46
Dat kan niet want hij is een verdwijnkunstenaar en weet waarschijnlijk hoe hij onzichtbaar op foto's moet staan. En narcisten zijn vampieren.

Ik heb het idee dat jij denkt dat ze het zich allemaal inbeeldt?
julius schreef:
09-03-2020 14:54
Ik heb het idee dat jij denkt dat ze het zich allemaal inbeeldt?
Ik geloof best dat er een man is maar ik denk niet dat hij bovennatuurlijke verdwijningskrachten heeft en zo, en ik vraag me af of hij expres steeds van kleding en auto's wisselt. Bovenal denk ik dat TO iemand over deze observaties in vertrouwen moet nemen.
Bijna iedereen wisselt elke dan van kleding.
samarinde schreef:
09-03-2020 13:46
Bij nader inzien kan ik me wel voorstellen dat het tot zijn ontslag zou leiden. Omdat ik ervan overtuigd ben dat er dan een beerput open gaat. Zo'n man maakt meerdere slachtoffers, ik ben echt niet de enige. Maar het griezelige van 'gaslighting' is de subtiliteit ervan, het ongrijpbare: mij overkomen dingen die ik nauwelijks hard kan maken, maar de terreur zit hem in de herhaling, het patroon, het onderhuidse. Er zijn maar twee mensen die weten wat er speelt: ik, en hij. En dat is precies wat hij nastreeft - hij creëert een heel klein speelveldje met maar twee spelers, en dan begint het verstikken, beklemmen, achtervolgen, bespioneren, verwarren, misleiden en manipuleren. Dát is gaslighting: een grote mind-fuck.
Als er een beerput open zal gaan en er meerdere slachtoffers zijn, dan is er geen sprake van "er zijn maar twee spelers". Licht allereerst je man in. Zoek uit wie er nog meer slachtoffer zijn van hem. Blijkbaar heeft meneer een reputatie: mooi! Dan sta je niet alleen! Er zal alleen wel iemand de eerste stap moeten zetten. Dat kun jij doen, met jouw man als steun.
@samarinde,
Het klinkt behoorlijk erg en intimiderend.
Het lijkt wel of hij een camera en/of microfoons bij jullie binnen heeft hangen in de brandmelder, lampjes oid.
Hoe kan hij anders weten wanneer jij de deur uitgaat of jij samen met je man.

Klinkt misschien vergezocht, helaas is dat niet altijd zo.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 15:07
Ik geloof best dat er een man is maar ik denk niet dat hij bovennatuurlijke verdwijningskrachten heeft en zo, en ik vraag me af of hij expres steeds van kleding en auto's wisselt. Bovenal denk ik dat TO iemand over deze observaties in vertrouwen moet nemen.

Nee, natuurlijk heeft die man geen bovennatuurlijke krachten. Het feit dat to hem steeds overal ziet kan wel een mindfuck zijn: haar hersenen registreren namelijk wel bijzonder goed als ze hem ziet, maar niet als ze hem niet ziet.

Het is een beetje hetzelfde als de overtuiging hebben dat telkens als je op de klok kijkt, de klok een 'mooie' tijd aangeeft. 3:33, 5:55, 16:16.
Dat is natuurlijk niet zo, maar je hersenen registreren het wel als de tijd 'mooi'is, maar niet als het geen 'mooie' tijd is, waardoor je kan gaan denken dat telkens als jij kijkt de tijd net 'mooi' is.

Mindfucks indeed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven