Verhuizen na scheiding?
vrijdag 6 maart 2020 om 11:22
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
maandag 9 maart 2020 om 14:52
-Shifty- schreef: ↑09-03-2020 14:45Dat is precies wat ik zeg; ze heeft geen keuze, maar wil daar niet aan omdat dit een weekendregeling betekent. Dus moeten vader en de kinderen maar met haar mee verhuizen zodat zij niet beperkt wordt tot een weekend regeling. Dat vader en de kinderen uit hun vertrouwde omgeving gehaald worden is voor haar ondergeschikt daar aan. Zij maakt de belangen van de vader en de kinderen ondergeschikt aan haar wensen en mogelijkheden.
Zij heeft wel een dak boven haar hoofd als ze wil. Maar ze wil dat dak niet als hij en de kinderen niet mee verhuizen. Maar andere opties heeft ze eigenlijk ook niet. Ergo; hij en de kinderen moeten maar mee verhuizen.
En laten we eerlijk zijn: dat is in deze situatie ook het beste voor de kinderen.
maandag 9 maart 2020 om 14:52
Of je leest gewoon wat ze zelf daarover zegt? Dat kan ook een optie zijn? Of is dat heel theoretisch gedacht van mij?
Ze kan best woonruimte krijgen maar niet eentje die aan haar wensen voldoet. Het is geen kwestie van geen woonruimte hebben, het is een kwestie van wensen hebben die buiten haar financiële bereik liggen. En dan is haar volgende stap dat ze vindt dat haar ex en de kinderen dat dan maar moeten faciliteren ten koste van hun vertrouwde omgeving, school, werk, huis, vriendjes, etc.
maandag 9 maart 2020 om 14:57
julius schreef: ↑09-03-2020 14:50Jouw keuze zou dus zijn om de kinderen nu alvast uit hun vertrouwde omgeving te halen en in een andere regio te gaan wonen, en dagelijks 35km heen en terug te rijden, zodat, mocht ex het huis over kunnen nemen, je straks je kinderen alleen om het weekend ziet?
Prima hoor, alles voor de kinderen. Het is vrij algemeen bekend dat kinderen het totaal geen probleem vinden om hun moeder maar 1 keer per twee weken te zien.
Lees jij nou bewust zo slecht? Dat is het tegenovergestelde van wat ik schrijf. Mijn keuze is om de kinderen in hun vertrouwde omgeving te laten. Dat zeg ik al zeker 10 keer. Dat jij dat vervolgens op een absurde manier invult moet je zelf weten, dat hoeft niet natuurlijk.
maandag 9 maart 2020 om 15:00
-Shifty- schreef: ↑09-03-2020 14:57Lees jij nou bewust zo slecht? Dat is het tegenovergestelde van wat ik schrijf. Mijn keuze is om de kinderen in hun vertrouwde omgeving te laten. Dat zeg ik al zeker 10 keer. Dat jij dat vervolgens op een absurde manier invult moet je zelf weten, dat hoeft niet natuurlijk.
Als moeder uit de vertrouwde omgeving van de kinderen weg verhuist, dan betekent dat toch dat als de kinderen bij hun moeder zijn, ze niet in hun vertrouwde omgeving verkeren?
Of moet to wel verhuizen, maar mag ze haar kinderen dan maar alvast niet meer thuis hebben, om te wennen aan de nieuwe situatie?
maandag 9 maart 2020 om 15:06
julius schreef: ↑09-03-2020 15:00Als moeder uit de vertrouwde omgeving van de kinderen weg verhuist, dan betekent dat toch dat als de kinderen bij hun moeder zijn, ze niet in hun vertrouwde omgeving verkeren?
Of moet to wel verhuizen, maar mag ze haar kinderen dan maar alvast niet meer thuis hebben, om te wennen aan de nieuwe situatie?
Slimkees. De kinderen gaan in alle gevallen op en neer tussen beide ouders; daar ontkom je niet aan. Maar de kinderen verblijven dan dus doordeweeks in hun vertrouwde huis in hun vertrouwde omgeving en zitten op hun vertrouwde school met hun vertrouwde vriendjes.
Het alternatief is dat ze op en neer gaan tussen beide ouders die beide in een vreemde woning in een vreemde omgeving zonder hun school en zonder hun vriendjes wonen.
maandag 9 maart 2020 om 15:08
Ja, Shifty wil de kids immers grotendeels alleen bij de vader laten verblijven.julius schreef: ↑09-03-2020 15:00Als moeder uit de vertrouwde omgeving van de kinderen weg verhuist, dan betekent dat toch dat als de kinderen bij hun moeder zijn, ze niet in hun vertrouwde omgeving verkeren?
Dat die eventueel later óók moet verhuizen omdat hij het huis toch niet in zijn eentje kan betalen, dat is niet belangrijk.
TO moet verhuizen want ex ZEGT dat hij het wel kan betalen en dat is blijkbaar genoeg bewijs.(?!)
En dat moeder dan misschien wel helemaal geen co ouderschap meer voor elkaar krijgt, ach, boeien.
justagirly wijzigde dit bericht op 09-03-2020 15:13
9.94% gewijzigd
maandag 9 maart 2020 om 15:12
maandag 9 maart 2020 om 15:17
TO moet ook verhuizen als ex het huis niet kan overnemen.
Maar prima. Ga lekker de strijd aan. Leef je uit. Laat het initiatief lekker bij hem liggen. En rol straks lekker vechtend de tent uit. Kinderen zijn toch al aan iets nieuws toe dus wat let je. Lijkt me echt een fantastische start voor je co-ouderschap.
Maar prima. Ga lekker de strijd aan. Leef je uit. Laat het initiatief lekker bij hem liggen. En rol straks lekker vechtend de tent uit. Kinderen zijn toch al aan iets nieuws toe dus wat let je. Lijkt me echt een fantastische start voor je co-ouderschap.
maandag 9 maart 2020 om 15:20
Precies zoals nu dus, alleen hoeft to nu niet dagelijks 35 km op en neer te rijden om haar kinderen naar hun vertrouwde omgeving te rijden?
Het alternatief is dat ze op en neer gaan tussen beide ouders die beide in een vreemde woning in een vreemde omgeving zonder hun school en zonder hun vriendjes wonen.
Jouw alternatief is dat ze hun vader hun ouderlijk huis overneemt en ze hun moeder maar 1 keer per twee weken zien. Ik weet niet wat slechter is voor kinderen, maar mn gevoel zegt dat jouw alternatief niet mijn wens zou zijn. En ik zou de vader zijn in dit scenario.
maandag 9 maart 2020 om 15:24
Zeker. Naar dezelfde omgeving als de vader. Niet naar een regio die zij uitzoekt en dan maar hoopt dat haar ex ook die kant op wil komen.
Maar prima. Ga lekker de strijd aan. Leef je uit. Laat het initiatief lekker bij hem liggen. En rol straks lekker vechtend de tent uit. Kinderen zijn toch al aan iets nieuws toe dus wat let je. Lijkt me echt een fantastische start voor je co-ouderschap.![]()
Er is helemaal geen strijd. Als ex ook co-ouderschap wil, zijn er niet zo heel veel opties, en over de opties die er wel zijn, moet onderhandeld worden.
maandag 9 maart 2020 om 15:25
Ja, maar HIJ dan óók, en als je goede co ouders wilt zijn ga je dan dus dichtbij elkaar wonen. Dat kan dan.-Shifty- schreef: ↑09-03-2020 15:17TO moet ook verhuizen als ex het huis niet kan overnemen.
Maar prima. Ga lekker de strijd aan. Leef je uit. Laat het initiatief lekker bij hem liggen. En rol straks lekker vechtend de tent uit. Kinderen zijn toch al aan iets nieuws toe dus wat let je. Lijkt me echt een fantastische start voor je co-ouderschap.![]()
Jammer dat het dan op een nieuwe plek moet zijn misschien, maar dat is nou eenmaal een gevolg van de scheiding dan.
Heeft niks met strijd te maken, zijn gewoon de gevolgen van.
maandag 9 maart 2020 om 15:26
julius schreef: ↑09-03-2020 15:24Zeker. Naar dezelfde omgeving als de vader. Niet naar een regio die zij uitzoekt en dan maar hoopt dat haar ex ook die kant op wil komen.
Er is helemaal geen strijd. Als ex ook co-ouderschap wil, zijn er niet zo heel veel opties, en over de opties die er wel zijn, moet onderhandeld worden.
Dit dus!
maandag 9 maart 2020 om 15:27
Wat een rare extreme regeling; 1 keer in de twee weken je moeder of je vader zien. Dat hoeft toch helemaal niet en dat zeg ik ook helemaal niet.
Je kan de kinderen bijvoorbeeld vrijdag uit school halen en maandagochtend naar school brengen. En aangezien TO ook niet voltijds werkt misschien nog wel een dag. En daarnaast maak je afspraken over vakanties e.d.
Je kan de kinderen bijvoorbeeld vrijdag uit school halen en maandagochtend naar school brengen. En aangezien TO ook niet voltijds werkt misschien nog wel een dag. En daarnaast maak je afspraken over vakanties e.d.
maandag 9 maart 2020 om 15:33
-Shifty- schreef: ↑09-03-2020 15:27Wat een rare extreme regeling; 1 keer in de twee weken je moeder of je vader zien. Dat hoeft toch helemaal niet en dat zeg ik ook helemaal niet.
En alle tijd dat de kinderen bij moeder zijn, zijn ze niet in hun vertrouwde omgeving, Plus het feit dat 1 van de ouders altijd alle drukte heeft en de ander alle vrije qualitytime.
Iets zegt me dat een nieuwe vertrouwde omgeving met beide ouders in de buurt wenselijker is.
maandag 9 maart 2020 om 15:39
Ik heb al haar reacties nog eens doorgelezen en ik zie werkelijk geen een opmerking van haar kant waaruit blijkt dat ze wat voor een woning dan ook (zelfs geen garagebox twee hoog achter) zou kunnen krijgen in de buurt van waar ze nu woont. Alles is financieel niet haalbaar, behalve als ze verder weg mag gaan kijken. En heel misschien, als ik het goed begrijp, zou ze in Hilversum iets kunnen krijgen, wat hemelsbreed mogelijk dichterbij is, maar in de praktijk, door slechte verbindingen, uiteindelijk net zo veel reistijd oplevert. Dus dat lijkt me geen optie.-Shifty- schreef: ↑09-03-2020 14:52Of je leest gewoon wat ze zelf daarover zegt? Dat kan ook een optie zijn? Of is dat heel theoretisch gedacht van mij?
Ze kan best woonruimte krijgen maar niet eentje die aan haar wensen voldoet. Het is geen kwestie van geen woonruimte hebben, het is een kwestie van wensen hebben die buiten haar financiële bereik liggen. En dan is haar volgende stap dat ze vindt dat haar ex en de kinderen dat dan maar moeten faciliteren ten koste van hun vertrouwde omgeving, school, werk, huis, vriendjes, etc.
maandag 9 maart 2020 om 15:59
volgens mij zegt TO ook ergens dat de vader niet in de gelegenheid is alle dagelijkse zorg voor zijn rekening te nemen, dus jij kunt nu wel vinden dat TO maar genoegen moet nemen met een weekend regeling maar misshcien staat die vader daar ook wel niet om te springen, hij alle schooldagen, en TO ieder weekend. Het is ook een totaal ongebruikelijke regeling trouwens, 1 van beide ouders alle zorgdagen, de andere ouder alle vrije dagen.-Shifty- schreef: ↑09-03-2020 15:27Wat een rare extreme regeling; 1 keer in de twee weken je moeder of je vader zien. Dat hoeft toch helemaal niet en dat zeg ik ook helemaal niet.
daarnaast blijf je het maar hebben over woonwensen, alsof een dak boven je hoofd en je kinderen de helft van de tijd bij je willen hebben te maken heeft met een woonwens. Dat als TO niet zo kieskeurig zou zijn over een kamertje meer of minder ze wel opties zou hebben in de plaats waar ze nu woont.
maandag 9 maart 2020 om 16:35
Nee, ik wil scheiden zonder reden, ik hou het huis ondanks dat ik het eigenlijk niet kan betalen heb ik een geheimzinnig plan, dat jij niet mag weten ookal gaat het om gemeenschappelijk bezit, je mag de kinderen ook niet meenemen en als jij het huis wilt huren dan kan dat maar dan vraag ik daar veel meer voor dan het feitelijke hypotheekbedrag per maand. En oh ja, zoek het maar uit verder.-Shifty- schreef: ↑09-03-2020 15:17TO moet ook verhuizen als ex het huis niet kan overnemen.
Lekker flexibel die man, denkt ook echt aan het belang van zijn kinderen.
maandag 9 maart 2020 om 16:45
Lillybit schreef: ↑09-03-2020 16:35Nee, ik wil scheiden zonder reden, ik hou het huis ondanks dat ik het eigenlijk niet kan betalen heb ik een geheimzinnig plan, dat jij niet mag weten ookal gaat het om gemeenschappelijk bezit, je mag de kinderen ook niet meenemen en als jij het huis wilt huren dan kan dat maar dan vraag ik daar veel meer voor dan het feitelijke hypotheekbedrag per maand. En oh ja, zoek het maar uit verder.
Lekker flexibel die man, denkt ook echt aan het belang van zijn kinderen.
Ik hoop toch ook dat mensen niet weg kunnen komen met zulke constructies. Zelf je huwelijk opblazen, het huis overnemen en omdat ex niet in de buurt kan blijven wonen, krijg je als bonus ook nog je kinderen mee.
Ik mag toch hopen dat er geen rechter is die hier intrapt?
maandag 9 maart 2020 om 17:03
Het zou wel heel wrang zijn als dit de nieuwe inhoud van “in het belang van de kinderen “ is.julius schreef: ↑09-03-2020 16:45Ik hoop toch ook dat mensen niet weg kunnen komen met zulke constructies. Zelf je huwelijk opblazen, het huis overnemen en omdat ex niet in de buurt kan blijven wonen, krijg je als bonus ook nog je kinderen mee.
Ik mag toch hopen dat er geen rechter is die hier intrapt?
maandag 9 maart 2020 om 17:27
Voor de kinderen is het helemaal niet van belang wie het huwelijk heeft opgeblazen.
Als het huis door een van de ouders behouden kan worden en daarmee de kinderen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven, lijkt me dat zeker in hun belang. En als de andere ouder dan ver weg gaat wonen, is co ouderschap weer niet uitvoerbaar.
Op dit moment is echter compleet onduidelijk of ex wel of niet het huis kan overnemen.
Of het belang van co ouderschap zwaarder weegt dan het belang van blijven in vertrouwde omgeving is een afweging. Maar als er dan toch een weekendregeling komt, geef ik de ouder die in de vertrouwde omgeving blijft meer kans. Dus dan moet TO misschien toch een huis accepteren dichterbij, ookal voldoet dat niet aan al haar wensen.
Op het moment dat ex het huis niet kan overnemen, is het fijn als ze samen een nieuwe woonplaats vinden waar ze wel dichtbij elkaar kunnen wonen. Maar dan ligt alles idd open en kan TO niet in haar eentje bepalen dat dat haar oude omgeving moet zijn. Door nu al te verhuizen zet ze de boel dusdanig op scherp dat de uitkomst kan zijn dat de kinderen een van de ouders maar eens in de twee weken een weekend ziet.
Als het huis door een van de ouders behouden kan worden en daarmee de kinderen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven, lijkt me dat zeker in hun belang. En als de andere ouder dan ver weg gaat wonen, is co ouderschap weer niet uitvoerbaar.
Op dit moment is echter compleet onduidelijk of ex wel of niet het huis kan overnemen.
Of het belang van co ouderschap zwaarder weegt dan het belang van blijven in vertrouwde omgeving is een afweging. Maar als er dan toch een weekendregeling komt, geef ik de ouder die in de vertrouwde omgeving blijft meer kans. Dus dan moet TO misschien toch een huis accepteren dichterbij, ookal voldoet dat niet aan al haar wensen.
Op het moment dat ex het huis niet kan overnemen, is het fijn als ze samen een nieuwe woonplaats vinden waar ze wel dichtbij elkaar kunnen wonen. Maar dan ligt alles idd open en kan TO niet in haar eentje bepalen dat dat haar oude omgeving moet zijn. Door nu al te verhuizen zet ze de boel dusdanig op scherp dat de uitkomst kan zijn dat de kinderen een van de ouders maar eens in de twee weken een weekend ziet.
maandag 9 maart 2020 om 17:53
forumfossiel schreef: ↑09-03-2020 17:27Voor de kinderen is het helemaal niet van belang wie het huwelijk heeft opgeblazen.
Nee, natuurlijk niet, maar het zou toch vrij bizar zijn dat je als (veel) meer verdienende partner je ex zo vreselijk een oor aan kan naaien, puur en alleen omdat jij het ouderlijk huis kan overnemen en expartner geen geld heeft om in de buurt te blijven wonen?
maandag 9 maart 2020 om 17:54
Hoeveel hypotheek denk je te kunnen krijgen? En hoeveel overwaarde/aflossing zul je krijgen van je oude huis?
Ik denk dat het kiezen of delen wordt.
Je noemde Hilversum als ‘aan de verkeerde kant’, maar omdat ik niet weet wat de goede kant is daar eens gekeken naar huizenprijzen. Er zitten best wat betaalbare huizen tussen. Vast niet op Pronklocaties, maar het zijn best prima huizen (waarvan ik verwacht dat de maandprijs lager zal zijn dan de kosten die je kwijt bent aan huur).
Probeer echt naar oplossingen te kijken, dit draait anders uit op een vechtscheiding....
Wat is het ‘minst slechte’ huis dat haalbaar is voor je? Maak eens een afspraak en ga kijken.
En kijk of je meer uren kunt werken (op de dagen dat de kinderen bij hem zijn) zodat je meer hypotheek kunt krijgen.
Ik denk dat het kiezen of delen wordt.
Je noemde Hilversum als ‘aan de verkeerde kant’, maar omdat ik niet weet wat de goede kant is daar eens gekeken naar huizenprijzen. Er zitten best wat betaalbare huizen tussen. Vast niet op Pronklocaties, maar het zijn best prima huizen (waarvan ik verwacht dat de maandprijs lager zal zijn dan de kosten die je kwijt bent aan huur).
Probeer echt naar oplossingen te kijken, dit draait anders uit op een vechtscheiding....
Wat is het ‘minst slechte’ huis dat haalbaar is voor je? Maak eens een afspraak en ga kijken.
En kijk of je meer uren kunt werken (op de dagen dat de kinderen bij hem zijn) zodat je meer hypotheek kunt krijgen.
maandag 9 maart 2020 om 17:58
Precies hierom moeten zij en ex samen eerst in overleg over het gezamenlijke huis.
TO, zetten jullie hier al stappen in?
Anders kan deze patstelling lang duren.
En de discussie hier ook
maandag 9 maart 2020 om 18:37
Ik heb niet het idee dat praten over 'je ex een oor aan naaien' een constructieve manier is om een enigszins soepele scheiding te regelen in het belang van de kinderen.
maandag 9 maart 2020 om 18:45
Je hebt wel het idee dat de meeste scheidingen soepel verlopen? Het is nou eenmaal een gegeven dat een hoop mensen een scheiding niet heel goed opvatten, en als die hun ex een oor kunnen aannaaien zullen ze dat zeker niet laten. Het wordt deze mensen wel erg makkelijk gemaakt op deze manier. En dat is kennelijk nog in het belang van de kinderen ook, want die blijven zo fijn in hun vertrouwde omgeving.