Zoontje (3jr) wil meisje zijn

12-04-2020 19:52 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi! Ik weet het de titel klinkt een beetje heftig en voor ik begin wil ik even zeggen dat ik er zeker nog niet te zwaar aan til en het ook lekker rustig aankijk maar het zit me toch niet helemaal lekker en wil vooral weten hoe ik er het beste mee om kan gaan.

Zoontje is al zeker een jaar veel bezig met meisjes dingen. Hij is geen typische jongen die houd van ruige dingen. Hij heeft echt een afkeur van zn piemel, wil het liefst een jurk dragen (en dan niet alleen verkleden maar liever een jurk als een broek), zn lievelingskleur is roze en hij wil het liefst ook alles in het roze , hij wil lang haar, praat met een hoog stemmetje (want dat doen meisjes) en zegt nu sinds een paar maanden dat hij later een meisje wil zijn. Als het echt zo zou zijn, dan is het zo. En hoewel ik het zeker even een schok zou vinden zou ik hem nooit afkeuren en altijd laten zijn wie hij wil zijn. Maar goed hij is 3 jaar ! Wellicht is dit een fase ? Herkent iemand dit ? Ik zou zo graag eens praten met iemand die dit herkent. Maar ik weet ook niet goed hoe erop t reageren. Moet ik er niks op zeggen, moet ik er wel wat op zeggen en zo ja wat dan. Moet ik bijvoorbeeld een jurkje aan willen of lang haar gewoon laten begaan of niet in mee gaan. Ik vind dit echt heel lastig. Graag jullie hulp:)
anoniem_387360 wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:07
8.21% gewijzigd
Ik trek er geen conclusies uit en ik bedoel het ook heel basaal. Ik zou hem ook zijn eigen kleren laten kiezen. Thuis een rok of een jurk maar bij opvang liever een broek en een shirt evt in lichte kleuren. Ook meisjes dragen weleens een broek of een jeans. Hij kan ook een broek aan met een lang vallend shirt of een tuniek.

9.
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:19
4.01% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
12-04-2020 20:06
Denk vooral niet dat dit komt doordat jij iets niet goed doet. Je zoontje is ook aan het ontdekken wie hij is in de wereld dat gaat wellicht niet op een manier die logisch is voor een volwassene.
Bedankt voor je reactie. Ik denk niet perse dat ik iets niet goed doe maar ben zelf wel heel zwart wit opgevoed. En hoewel ik er alles aan doe om dit bij mn eigen kinderen anders te doen is het wel iets wat soms terug komt. Daarom wil ik het graag goed doen voor hem en hem vooral laten zijn wie hij is maar ook weer niet overstimuleren zeg maar ;) maar ik weet soms niet zo goed of ik dan wat erover moet zeggen of ik hem idd in die jurk over straat moet laten gaan enzo
Het-groepje schreef:
12-04-2020 20:07
Ik stoor me ook nogal aan sommige van je omschrijvingen hoor. Mijn bonk van een zoontje, die dol is op zijn piemel en op ruw spel, is tig keer vaker ziek en huilt in een week vaker dan mijn dochter in haar hele leven heeft gedaan.
Laat hem/haar gewoon zijn wie hij/zij is.
Daarom vraag ik ook advies hoe ik hier het beste mee om kan gaan omdat ik hem graag wil laten zijn wie hij is :)
Ik ken veel peuters die iers anders wilden zijn, van prinses tot dinosaurus.

Ondertussen ook 2 meiden (beiden 20) die een jongen willen worden. 1 is vanaf 16e in transitie. De ander blijft lichamelijk vrouw maar gaat als jongens door het leven.
Beiden worden als man beschouwd door ons allen, maar dat kwam op vanaf de eerste puberteitsverschijnselen
Mamavan2schatjesss schreef:
12-04-2020 20:16
Bedankt voor je reactie ! Vind het toch wel fijn te horen dat anderen er ook ervaring mee hebben of hebben gehad. Ik wil het vooral graag goed doen voor hem :)
Ik denk dat je, als je het beste wilt voor hem, je gewoon mee moet gaan met zijn wensen. Wenst hij een jurk: best. Wenst hij later toch een spijkerbroek: ook goed. Niet groter maken dan het is.

Ik werd overigens wel 'gepest' op de middelbare school. Hoewel ik geen jongen meer wilde zijn, droeg ik geen make up of echte meiden kleding, deed niet mee aan meisjes dingen etc. Ik was "die pot van de klas".
Ik zet gepest tussen aanhalingstekens want ik heb lesbisch zijn nooit als iets ergs gezien of als een belediging. Lang leve mijn hippie vader :biggrin:

Maar dat is voor één ieder anders natuurlijk. Dus hou dat wel in de gaten.
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:24
0.34% gewijzigd
JenBarber schreef:
12-04-2020 20:10
Wat ik heb begrepen is dat van alle kinderen die dit roepen, de meeste zodra ze in de puberteit komen zich toch het beste voelen bij hun eigen geslacht.

Maar goed behandel hem gewoon neutraal. Niet alleen meisjes huilen snel, en roze en lang haar voor meisjes is inderdaad gewoon aangeleerd gedrag. Mijn zoontje is redelijk stereotype wat betreft "jongens" dingen maar wilde toen hij drie was ook heel graag een roze rok en die heb ik toen voor hem gekocht. Ik zou hem in ieder geval niet beperken in de dingen die hij leuk vind. En als dit nog een tijdje blijft aanhouden en hij echt een afkeur voor zijn piemel blijft houden zou ik toch wel advies bij een professional gaan vrage, hoe je daar het beste mee om kunt gaan.
Dankjewel voor je reactie !! Hier kan ik zeker iets mee :)
Houd het neutraal, dus beide kanten zijn prima. Je wilt hem kunnen laten zien en voelen dat hij kan zijn wie hij wil en tegelijk weet je niet of het een fase is of niet.
Ik snap dat het lastig is om daar mee om te gaan maar zolang hij zich maar veilig en vertrouwd voelt om er altijd over te kunnen praten, het zal zich vanzelf uitwijzen.
viva-amber schreef:
12-04-2020 20:19
Ik trek er geen conclusies uit en ik bedoel het ook heel basaal. Ik zou hem ook zijn eigen kleren laten kiezen. Thuis een rok of een jurk maar bij opvang liever een broek en een shirt evt in lichte kleuren. Ook meisjes dragen weleens een broek of een jeans. Hij kan ook een broek aan met een lang vallend shirt of een tuniek.

9.
Waarom op de opvang liever een broek?

Nu is het voor meisjes misschien makkelijker om stoere jongenskleren dan meisjeskleren te dragen, maar mijn ervaring is dat het op de opvang redelijk makkelijk is wat dat betreft. Op school komt pas dat enorme jongens-meisjesdenken.

Mijn dochter durfde zelfs geen jurk of rok naar school, ‘want dan denken ze dat ik een meisje ben’, terwijl ze het thuis wel had bedacht om dat te experimenteren.
Waarom is in een jurk over straat erg?
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:25
64.29% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
12-04-2020 20:19
Bedankt voor je reactie. Ik denk niet perse dat ik iets niet goed doe maar ben zelf wel heel zwart wit opgevoed. En hoewel ik er alles aan doe om dit bij mn eigen kinderen anders te doen is het wel iets wat soms terug komt. Daarom wil ik het graag goed doen voor hem en hem vooral laten zijn wie hij is maar ook weer niet overstimuleren zeg maar ;) maar ik weet soms niet zo goed of ik dan wat erover moet zeggen of ik hem idd in die jurk over straat moet laten gaan enzo
Hoe is je man naar jullie zoon?
Jufjoke schreef:
12-04-2020 20:13
Dit. Het lijkt me nog erg vroeg om hier conclusies uit te trekken. Mijn zoon heeft zo toen hij 2,5 a 3 jaar was ook een tijdje regelmatig geroepen dat hij een meisje was. Daar hebben we niet specifiek op een bepaalde manier op gereageerd. Opeens was dat ook weer over.
Blijf gewoon voor je kind zorgen zoals je al deed. Je kunt dit niet echt beïnvloeden. Als je kind transgender blijkt, kun je niets meer doen dan steunen. Is dat niet zo, dan zijn je overpeinzingen voor niets geweest. Laat het voor nu gewoon een tijdje los.
Wil hij persé een jurk aan? Ik zou hem dat laten doen.
Bedankt voor je reactie ! Dus lekker go with the flow en hem steunen in wat hij nu wil, bijvoorbeeld een jurk aan en lang haar ? Ik maak me ook wel beetje druk over de buitenwereld en dan niet voor mezelf maar voor hem zeg maar. Ik ben zelf ook erg zwart wit opgevoed dus weet hoe mensen kunnen zijn.
lilalinda schreef:
12-04-2020 20:24
Hoe is je man naar jullie zoon?
Loepen
Mevrouw75 schreef:
12-04-2020 20:16
Exact onze dochter.

Was ook precies zoals zoals in de op, maar dan andersom. Ze wilde niet een jongen zijn trouwens, maar ze was er een. Klaar.

Ik heb haar wel uitgelegd wat een jongen is en een meisje, maar dat kwam niet zo aan. Ze ging ook staand plassen enzo.

En nu is het opeens rokjes en nagellak en make up en mamma’s hakken aan en ‘ik wil op ballet’. Ik herken mijn eigen kind niet meer terug.
Wat fijn om dit te lezen ! Niet dat hij een jongen moet zijn (want als hij echt meisje wil zijn steun ik hem onvoorwaardelijk) maar wel dat andere kinderen dit dus ook hebben op die leeftijd wat dus ook gewoon een fase kan zijn. Lekker go with the flow dus :)
12-04-2020 20:25
Bedankt voor je reactie ! Dus lekker go with the flow en hem steunen in wat hij nu wil, bijvoorbeeld een jurk aan en lang haar ? Ik maak me ook wel beetje druk over de buitenwereld en dan niet voor mezelf maar voor hem zeg maar. Ik ben zelf ook erg zwart wit opgevoed dus weet hoe mensen kunnen zijn.
Wat doet die buitenwereld dan?

Nu was mijn dochter niet echt op haar mond gevallen, dus ze riep gewoon: IK BEN EEN JONGEN, als iemand het niet geloofde op basis van haar naam.

Ik ken wel een iets ouder jongetje die altijd voluit in de make up en zo naar feestjes gaat en daar doet de buitenwereld redelijk spastisch ‘goed’ over.
12-04-2020 20:25
Misschien wil hij zelf wel geen jurk meer aan als andere kinderen er gek op reageren. Of misschien juist wel. En natuurlijk hoeft je niet in álles precies mee te gaan in wat hij wil. Maar op zich vind ik het een fantastische les die jij je kind wil leren: het gaat niet altijd om wat de buitenwereld zal denken. Het gaat erom dat je blij bent met wie je bent.
Geweldige kans om hem daar wat mooie voorbeelden van mee te geven.
Violet-Nebula schreef:
12-04-2020 20:18
Ik snap wel dat je het lastig vindt om er goed op te reageren. Je wil hem serieus nemen, maar je wil hem ook niet per ongeluk iets 'aanpraten' en er volledig in meegaan terwijl het maar een fase is. Ik denk dat de tijd leert of dit bij jouw zoon een fase is of niet.

Bij mijn werk heb ik wel eens te maken met kinderen die een jongen/meisje willen zijn terwijl ze dat qua sekse niet zijn, maar die kinderen zijn 12+ dus die weten het vaak al redelijk zeker en zitten dan vaak al in een bepaald traject. Helaas geen ervaring met jongere kinderen.

Zelf zou ik het CB om advies vragen (maar wij hebben een top CB, niet iedereen is tevreden over hun 'consternatie bureau' haha), of misschien een kinder coach met ervaring die tips heeft wat je kunt zeggen of doen om je zoon niet tekort te doen maar het ook niet zwaarder te maken dan het is.
Wauw jij slaat de spijker op z'n kop. Zo voel ik het dus inderdaad. Ik wil hem ontzettend graag laten zijn wie hij is, steunen en serieus nemen maar het inderdaar niet te zwaar maken en hem over stimuleren zeg maar. Maar goed voor mij is dit alles ook nieuw dus geen idee waar je dan wel of niet goed aan doet. Bedankt voor je tips over het cb of kindercoach. Ga ik zeker eens even over nadenken :)
lilalinda schreef:
12-04-2020 20:21
Ik ken veel peuters die iers anders wilden zijn, van prinses tot dinosaurus.

Ondertussen ook 2 meiden (beiden 20) die een jongen willen worden. 1 is vanaf 16e in transitie. De ander blijft lichamelijk vrouw maar gaat als jongens door het leven.
Beiden worden als man beschouwd door ons allen, maar dat kwam op vanaf de eerste puberteitsverschijnselen
Bedankt voor je reactie ! Hadden ze hier op jongere leeftijd nog geen interesse in ? Fijn om te horen dat jullie ze steunen in hun proces :)
12-04-2020 20:21
Daarom vraag ik ook advies hoe ik hier het beste mee om kan gaan omdat ik hem graag wil laten zijn wie hij is :)
Dan laat je hem dragen wat hij wil. Als dat een jurk is, dan is het een jurk.
viva-amber schreef:
12-04-2020 20:24
Waarom is in een jurk over straat erg?
Nou dit dus.

Ik snap die hele scheiding tussen jongens- en meidendingen niet. Laat dat kind gewoon kleding en speelgoed kiezen* en maak er verder geen woorden aan vuil. Zie je vanzelf of het achteraf een fase blijkt te zijn.

*Dat vind ik overigens altijd, ongeacht of er genderissues zouden kunnen zijn.
Hier ook een driejarige zoon die een meisje wil zijn. Hij wil ook graag lang haar, dus laten we nu zijn haar groeien. Ik heb zelf niet echt het idee dat hij echt een meisje wil zijn, maar zijn beste vriendje is een meisje, het is ook een moederskindje, dus volgens mij wil hij graag daarom een meisje zijn. Hij heeft trouwens niet dat hij jurken wil dragen, laatst zei hij wel dat hij geen piemel meer wil.

Mij maakt het helemaal niks uit, ik reageer overal neutraal op. Wil hij zijn haren laten groeien, prima. Zou hij een jurk of rok aan willen, prima. Geen piemel willen is lastiger, maar ik maak er geen ding van. Ik zie over 10 jaar wel weer verder...
Is je oudste schatje misschien een dochter?
Mijn dochter roept vanaf dat ze 3 is dat ze later een jongetje wil zijn. In winkels kiest ze nog steeds de jongensafdeling (bijna 10). Dat deed ze ook al toen ze 4 was. Ik kocht in tweedehandswinkels of op marktjes wel jurkjes en rokjes. Ik kocht ze in het blauw of groen (haar lievelingskleuren), dat als ze wel een jurkje aan zou willen, dat dat dan kon.
Zo lag er altijd een stapel jongenskleding en 2 of 3 setjes meisjeskleding. Aan haar de keuze. En zo kiest ze nu nog steeds zelf haar kleren. Ze heeft wat meisjesachtige kleding, maar het meeste is 'jongensachtig'.
apestaartje30 schreef:
12-04-2020 20:22
Ik denk dat je, als je het beste wilt voor hem, je gewoon mee moet gaan met zijn wensen. Wenst hij een jurk: best. Wenst hij later toch een spijkerbroek: ook goed. Niet groter maken dan het is.

Ik werd overigens wel 'gepest' op de middelbare school. Hoewel ik geen jongen meer wilde zijn, droeg ik geen make up of echte meiden kleding, deed niet mee aan meisjes dingen etc. Ik was "die pot van de klas".
Ik zet gepest tussen aanhalingstekens want ik heb lesbisch zijn nooit als iets ergs gezien of als een belediging. Lang leve mijn hippie vader :biggrin:

Maar dat is voor één ieder anders natuurlijk. Dus hou dat wel in de gaten.
Wat naar voor je ! Maar ook goed om te horen dat je zelf erg fijne opvoeding hebt gehad. Mijn opvoeding was erg zwart wit en wil het zelf graag anders doen. Maar merk wel door mijn eigen opvoeding dat ik toch wel beren op de weg zie, met name voor hem. En dan in de zin van oordelen en pesten inderdaad. Maar goed moet het ook meer per dag bekijken en hem gewoon veilig en vertrouwt laten voelen.
Tiana_76 schreef:
12-04-2020 19:57
Maar nu ik het nog eens lees: is dit een reltopic? Want alleen meisjes spelen rustig en huilen snel?

Zo nee: stop eens met allerlei eigenschappen toedichten aan een van beide genders. Bah!
Wat hysterisch. TO bedoeld het helemaal niet zo.
anoniem_187745 wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:54
5.56% gewijzigd
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Mijn dochter heeft haar vanaf haar 5e kort gehad. Sinds een jaar laat ze het weer groeien. Ik moest echt wel even slikken, toen ze de eerste keren haar haren kort liet knippen. Maar ze was er zo blij mee. Ze werd toen wel vaak aangesproken als jongen, maar dat vond ze geen enkel probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven