Thuismoeders
dinsdag 21 april 2020 om 07:56
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?

dinsdag 21 april 2020 om 09:18
Sorry, dat waren vast allemaal heeeeeele domme vrouwen! Jezus..Odense* schreef: ↑21-04-2020 09:04Vrouwen kunnen onderling zulke krengen zijn.
Ik heb geen kinderen. Enig idee wat vrouwen-met-kinderen over mij heengooien?
"Kinderloze vrouwen zijn egoïsten."
"Jij had je hoge IQ moeten doorgeven aan de volgende generatie."
"Om je ouders te eren had je hun minstens één kleinkind moeten geven."
"Heb je nu nog niet gebaard? Straks gaat je partner vreemd."
"Een vrouw zonder kinderen is geen echte vrouw."
"Jij hebt blijkbaar niet genoeg liefde om kinderen te hebben. Want moeders hebben een groot hart."
"Jij moet onbetaald overwerken, want jij hebt niet eens kinderen. Ik ga mijn kinderen uit de BSO halen."
"Als jij bejaard bent, komen mijn kinderen jouw billen wassen. Jij moet mij dankbaar zijn dat ik kinderen heb gekregen."
"Als jij later krakkemikkig bent, komt er lekker niemand bij jou op bezoek. Dat is jouw straf, omdat je niet je natuur hebt gevolgd."
"Jij hebt je vriend het vaderschap ontnomen." (Van iemand die helemaal niets van de situatie afwist. Maar rustig iets gaan verzinnen.)
Wat hebben alle initiatieven van feminisme voor zin,
zolang vrouwen elkaar nog de grond instampen?
Laten vrouwen gewoon naar de w.c. gaan
in plaats van hun poep bij een ander in het gezicht te smeren.
dinsdag 21 april 2020 om 09:19
Je mag wel even bij mij langskomen?Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 08:43Kijk: mantelzorg, cursussen en vrijwilligerswerk. Nu fulltime noodopvang. Petje af.
En ja, wat betreft dagtaak aan huishouden valt wel mee. Mijn hobby is klussen en dat is dus wat ik nu doe om mijn tijd door te brengen behalve huishouden en kinderen begeleiden met huiswerk en creatieve dingen met ze doen. De tuinsets zijn schoon, geschuurd en in de beits, de kozijnen opnieuw geverfd, de schuur uitgeruimd enz. Maar ja, de klussen raken ten einde.
Kind fulltime, amper opvang, vitaal beroep wat ik zoveel mogelijk thuis doe. Als ik even rust heb ga ik wandelen, fietsen of in de zon liggen.
Alhoewel ik wel laatst voor het eerst in eeuwen de vriezer heb ontdooit.
•
dinsdag 21 april 2020 om 09:21
ik heb enkel fulltime werkende vriendinnen en we hebben altijd gewoon meegedraaid als Klassemoeder/luizenmoeder/tuinmoeder en dan nog vrijwilligerswerk buiten school om. Veel commissies etc, cultureelwerk, werk voor vluchtelingen etc (juist ook omdat ej een (werk)netwerk hebt, dat waardevol isBetty_Slocombe schreef: ↑21-04-2020 09:16Mijn thuisblijfmoeder deed enorm veel nuttig vrijwilligerswerk. Mijn schoonmoeder ook, toen ze thuisblijfmoeder was. Ik denk dat dat vrijwilligerswerk een grote bijdrage aan de maatschappij vormt.
Ik moet wel zeggen dat ik in mijn omgeving weinig van dat soort thuisblijvers meer zie.
dinsdag 21 april 2020 om 09:22
Het is ook geen verplichting he.Betty_Slocombe schreef: ↑21-04-2020 09:16Mijn thuisblijfmoeder deed enorm veel nuttig vrijwilligerswerk. Mijn schoonmoeder ook, toen ze thuisblijfmoeder was. Ik denk dat dat vrijwilligerswerk een grote bijdrage aan de maatschappij vormt.
Ik moet wel zeggen dat ik in mijn omgeving weinig van dat soort thuisblijvers meer zie.

dinsdag 21 april 2020 om 09:24
Nee. Maar het is wel nuttig. Nu is het de vraag of mensen nuttig moeten zijn. Daar zeg ik niets over verder.
dinsdag 21 april 2020 om 09:24
Niet iedereen is hetzelfde hè. Sommige mensen houden van dingen waar jij niet van houdt.
Ik ben twee keer een tijd thuis geweest. De eerste keer was toen mijn oudste op school zat en de jongste een jaar of 2 à 3 was. Ik werd gillend gek. Het huishouden doen, zorgen dat ik met mijn dochter leuke, leerzame dingen deed en genoeg buiten kwam (vooral in de winter vreselijk) en toch de hele tijd rekening moeten houden met schooltijden. Echt niks aan.
De tweede keer zaten beide kinderen op school en had ik de hele schooldag om alles te doen wanneer ik dat wilde. Een hele dag huishouden of juist shoppen, een keer met een vriendin afspreken, ‘s ochtends Netflixen. Ik kon alles zelf bepalen, heerlijk!
Nu werk ik altijd thuis en ik zorg wel dat ik op mijn vrije dagen onder de mensen kom, maar verder vind ik ook dat heel fijn. Ik ben graag alleen, dus dat komt goed uit. De hele dag thuis zijn met kinderen vind ik nu ook wel te doen, maar alleen omdat ze al wat ouder zijn.
Ik ben twee keer een tijd thuis geweest. De eerste keer was toen mijn oudste op school zat en de jongste een jaar of 2 à 3 was. Ik werd gillend gek. Het huishouden doen, zorgen dat ik met mijn dochter leuke, leerzame dingen deed en genoeg buiten kwam (vooral in de winter vreselijk) en toch de hele tijd rekening moeten houden met schooltijden. Echt niks aan.
De tweede keer zaten beide kinderen op school en had ik de hele schooldag om alles te doen wanneer ik dat wilde. Een hele dag huishouden of juist shoppen, een keer met een vriendin afspreken, ‘s ochtends Netflixen. Ik kon alles zelf bepalen, heerlijk!
Nu werk ik altijd thuis en ik zorg wel dat ik op mijn vrije dagen onder de mensen kom, maar verder vind ik ook dat heel fijn. Ik ben graag alleen, dus dat komt goed uit. De hele dag thuis zijn met kinderen vind ik nu ook wel te doen, maar alleen omdat ze al wat ouder zijn.

dinsdag 21 april 2020 om 09:27
Afgelopen week nog: ‘jij werkt wel veel’ van een man, die 4 uur per week meer werkt dan ik. ‘Eh, jij werkt meer’ ‘ja dat is ánders’-jolijn- schreef: ↑21-04-2020 08:53En dan nu.... het aantal werkende vrouwen dat lelijke opmerkingen heeft gekregen omdat ze ondanks kinderen tóch ging werken....
al helemaal als het meer dan drie dagen per week is of, nóg erger, gewoon fulltime. En dan natuurlijk níet alleen van andere vrouwen maar ook van mannen en potentiële werkgevers....
*jolijn steekt vinger op*
dinsdag 21 april 2020 om 09:27
Ik heb wel veel geholpen op school toen de kinderen klein waren maar verder vind ik het niet zo belangrijk of ik nuttig ben. Een leuk leven vind ik wel belangrijk.Betty_Slocombe schreef: ↑21-04-2020 09:24Nee. Maar het is wel nuttig. Nu is het de vraag of mensen nuttig moeten zijn. Daar zeg ik niets over verder.

dinsdag 21 april 2020 om 09:32
En ooit tijdens een sollicitatieprocedure. Moest je met een groep tegelijk solliciteren. En jezelf voorstellen in die groep en kreeg je ook vragen in die groep.
Ik was net 4 maanden daarvoor bevallen en ik kreeg ‘hoe denk je dit te gaan combineren met een baby?’
Ik werd wóest. ‘Had u dit ook gevraagd als mijn man hier had gestaan’ was mijn antwoord. Was wel door naar de volgende ronde. Vind het zo’n onzinvraag.
Ik was net 4 maanden daarvoor bevallen en ik kreeg ‘hoe denk je dit te gaan combineren met een baby?’
Ik werd wóest. ‘Had u dit ook gevraagd als mijn man hier had gestaan’ was mijn antwoord. Was wel door naar de volgende ronde. Vind het zo’n onzinvraag.

dinsdag 21 april 2020 om 09:32
Een vader van 2 kinderen die vanuit een zeer uitvoerende functie met alleen mannen, ineens manager was.
En stomverbaasd was dat vrouwen 4 maanden zwangerschapsverlof kregen en zich afvroeg of ik dat ook echt ging opnemen.
En een beetje ging mokken, totdat zijn vrouw hem had uitgelegd dat vrouwen dat nou eenmaal kregen.
En daarna net deed of ik 4 maanden lekker vrij had en vroeg of ik nog een reis ging maken, of een opleiding ging volgen of wat ik nou eigenlijk ging doen.
En de volgende dag weer zijn excuses kwam aanbieden want zijn vrouw had hem duidelijk gemaakt dat dit echt een heel rare opmerking was.
dinsdag 21 april 2020 om 09:38
Ik kom vooroordelen over en weer eigenlijk alleen op dit forum tegen, nooit irl. Mijn vriendenkring, familie en overig netwerk bestaat hoofdzakelijk uit werkende vrouwen. Sommigen met gezin, sommigen zonder, sommigen alleenstaand. Ieder heeft haar eigen keuze gemaakt of moeten maken. Daar is in mijn omgeving gewoon begrip en respect voor. Vraag me af in welke context dat soort venijnige opmerkingen gemaakt wordt?
yette wijzigde dit bericht op 21-04-2020 09:40
0.36% gewijzigd
Oh dear... je formuleert het allemaal niet zo handig. Maar vooruit, een serieuze reactie: ik ben hoger opgeleid en heb er bewust voor gekozen thuis te blijven met mijn kinderen. Daardoor ben ik niet zo intellectueel bezig als toen ik nog studeerde/werkte. Blijft mijn ontwikkeling daardoor stilstaan? Nee, natuurlijk niet.
In feite leer je van het (thuisblijf)moederschap weer heel andere vaardigheden. Zoals liefde en geduld, trouw en doorzettingsvermogen. Je gaat bewuster nadenken over geld, gezondheid, mediagebruik, religie; wilt overal een goed voorbeeld in geven. Ik zou zeggen dat ik de afgelopen jaren heel veel geleerd heb, mezelf juist meer ontwikkelt heb dan toen ik nog werkte en studeerde.
In feite leer je van het (thuisblijf)moederschap weer heel andere vaardigheden. Zoals liefde en geduld, trouw en doorzettingsvermogen. Je gaat bewuster nadenken over geld, gezondheid, mediagebruik, religie; wilt overal een goed voorbeeld in geven. Ik zou zeggen dat ik de afgelopen jaren heel veel geleerd heb, mezelf juist meer ontwikkelt heb dan toen ik nog werkte en studeerde.
Ik heb ook een keer zoiets lulligs meegemaakt. Ik had gesolliciteerd op een functie waar ook een stuk opleiding bij zat. Het leek me echt geweldig en ik wilde er helemaal voor gaan, geen probleem met mijn man die meer thuis wilde zijn, ouders die op wilden passen etc. Werd ik gebeld door de leidinggevende daar dat ik niet op gesprek mocht komen, want het was 36 uur in de week en dat kon niet met twee kinderen. WTF!
dinsdag 21 april 2020 om 09:47
Dat vind ik een goede houding! Ik heb altijd een stem in mijn achterhoofd die vind dat ik niet nuttig genoeg ben.vrijenblij20220 schreef: ↑21-04-2020 09:27Ik heb wel veel geholpen op school toen de kinderen klein waren maar verder vind ik het niet zo belangrijk of ik nuttig ben. Een leuk leven vind ik wel belangrijk.

dinsdag 21 april 2020 om 09:48
Ik zal irl nooit opmerkingen maken over iemands persoonlijke keuze. Ik heb er maatschappelijk gezien een mening over, vrouwen die niet werken en de ongelijke verdeling van arbeid en geld. Maar op individueel niveau moet iedereen dat zelf weten.yette schreef: ↑21-04-2020 09:38Ik kom vooroordelen over en weer eigenlijk alleen op dit forum tegen, nooit irl. Mijn vriendenkring, familie en overig netwerk bestaat hoofdzakelijk uit werkende vrouwen. Sommigen met gezin, sommigen zonder, sommigen alleenstaand. Ieder heeft haar eigen keuze gemaakt of moeten maken. Daar is in mijn omgeving gewoon begrip en respect voor. Vraag me af in welke context dat soort venijnige opmerkingen gemaakt wordt?
Ik ben alleen niet anders gewend dan dat ik áltijd opmerkingen krijg van thuisblijfmoeders en moeders met een heel klein baantje zoals ‘oh dat is wel véél he?’ Terwijl ik gewoon 32 uur werk, niet eens fulltime.
En ‘hoe doe je dat met de kinderen?’ of, de mooiste: ‘ben je niet bang dat je heel veel mist?’
Mijn kinderen zijn nu in de middelbare schoolleeftijd en nog steeds krijg ik dit soort opmerkingen. Wat moet ik in godsnaam de hele dag met die arme koters doen als ik thuis ga zitten? Die zijn gewoon bezig, school, sport, vriendjes, die eten en slapen thuis en doen huiswerk. En dan ben ik er gewoon.

dinsdag 21 april 2020 om 09:50
Ja, daar heb je een punt. Werkende moeders zijn daar totaal niet mee bezig, geduldig zijn of trouw zijn, laat staan dat ze over zaken als opvoeding of zingeving nadenken. Daar heb je geen tijd voor als je druk bezig bent met je carriere....mary1986 schreef: ↑21-04-2020 09:38
dinsdag 21 april 2020 om 09:51
Excuses, ik heb het waarschijnlijk niet zo handig allemaal geformuleerd. Het zal ook wel mijn eigen ongenoegen zijn.mary1986 schreef: ↑21-04-2020 09:38Oh dear... je formuleert het allemaal niet zo handig. Maar vooruit, een serieuze reactie: ik ben hoger opgeleid en heb er bewust voor gekozen thuis te blijven met mijn kinderen. Daardoor ben ik niet zo intellectueel bezig als toen ik nog studeerde/werkte. Blijft mijn ontwikkeling daardoor stilstaan? Nee, natuurlijk niet.
Ik heb in mijn leven geleerd dat hbo niet genoeg is omdat ik universiteit moest doen en dat mijn mbo niveau van nu helemaal not done is. Dus is er thuis een stem in mijn hoofd dat het belachelijk is dat ook intellectueel afsterf. Maar natuurlijk kun je je als thuismoeder zijnde ontwikkelen. Dat zie ik nu ook wel in. Ik heb er denk ik meer anderen voor nodig in de vorm van interactie.
dinsdag 21 april 2020 om 09:54
Jezus wat erg. Dat is gewoon discriminatie op basis van geslacht. Ongelooflijk dat zo iemand dat uit zijn/haar strot krijgt en niet eens in de gaten heeft hoe fout dat ispamelacourson schreef: ↑21-04-2020 09:38Ik heb ook een keer zoiets lulligs meegemaakt. Ik had gesolliciteerd op een functie waar ook een stuk opleiding bij zat. Het leek me echt geweldig en ik wilde er helemaal voor gaan, geen probleem met mijn man die meer thuis wilde zijn, ouders die op wilden passen etc. Werd ik gebeld door de leidinggevende daar dat ik niet op gesprek mocht komen, want het was 36 uur in de week en dat kon niet met twee kinderen. WTF!
dinsdag 21 april 2020 om 09:56
Wat ik een beetje mis in de opmerkingen over dat het huishouden niet zo veel werk is, is dat de situatie per gezin nogal verschilt. Maakt je man lange dagen of kan hij thuis een handje helpen? Ik ken diverse huisvrouwen waarvan de man vaak in het buitenland is voor zijn werk. Denk aan schippers, vrachtwagenchauffeurs, reisleiders, zakenmannen. Dan kan je de taken niet 50-50 verdelen.
Heb je twee kinderen of een groot gezin? Hoe meer kinderen, hoe meer was/vaat/stofzuigen etc. Zeker als je nog jonge kids hebt. Zitten ze allemaal op school, dan wordt het huishouden ook een stuk makkelijker.
Maar de meeste huisvrouwen die ik ken zitten niet elke dag thuis koffietijd te kijken. Ze doen veel vrijwilligerswerk op school, in de kerk of buurt. Of ze zijn mantelzorger.
Heb je twee kinderen of een groot gezin? Hoe meer kinderen, hoe meer was/vaat/stofzuigen etc. Zeker als je nog jonge kids hebt. Zitten ze allemaal op school, dan wordt het huishouden ook een stuk makkelijker.
Maar de meeste huisvrouwen die ik ken zitten niet elke dag thuis koffietijd te kijken. Ze doen veel vrijwilligerswerk op school, in de kerk of buurt. Of ze zijn mantelzorger.

dinsdag 21 april 2020 om 09:57
mary1986 schreef: ↑21-04-2020 09:38Oh dear... je formuleert het allemaal niet zo handig. Maar vooruit, een serieuze reactie: ik ben hoger opgeleid en heb er bewust voor gekozen thuis te blijven met mijn kinderen. Daardoor ben ik niet zo intellectueel bezig als toen ik nog studeerde/werkte. Blijft mijn ontwikkeling daardoor stilstaan? Nee, natuurlijk niet.
Dit lees ik wel vaker van ouders. De vraag is of dit wordt veroorzaakt door kinderen of door het feit dat je ouder wordt en steeds meer levenservaring krijgt. Ik kan wel zeggen dat hoe ouder ik word, hoe geduldiger ik word. En door allerlei dingen die gebeurd zijn in mijn leven, heb ik ook wel wat geleerd over trouw en doorzettingsvermogen. En dat allemaal zonder kinderen

dinsdag 21 april 2020 om 09:59
Je zit nu thuis door het Coronavirus. Dat is absoluut niet te vergelijken met hoe het normaal is.Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 09:51Excuses, ik heb het waarschijnlijk niet zo handig allemaal geformuleerd. Het zal ook wel mijn eigen ongenoegen zijn.
Ik heb in mijn leven geleerd dat hbo niet genoeg is omdat ik universiteit moest doen en dat mijn mbo niveau van nu helemaal not done is. Dus is er thuis een stem in mijn hoofd dat het belachelijk is dat ook intellectueel afsterf. Maar natuurlijk kun je je als thuismoeder zijnde ontwikkelen. Dat zie ik nu ook wel in. Ik heb er denk ik meer anderen voor nodig in de vorm van interactie.

dinsdag 21 april 2020 om 09:59
nerdopviva schreef: ↑21-04-2020 09:57Dit lees ik wel vaker van ouders. De vraag is of dit wordt veroorzaakt door kinderen of door het feit dat je ouder wordt en steeds meer levenservaring krijgt. Ik kan wel zeggen dat hoe ouder ik word, hoe geduldiger ik word. En door allerlei dingen die gebeurd zijn in mijn leven, heb ik ook wel wat geleerd over trouw en doorzettingsvermogen. En dat allemaal zonder kinderen![]()

Dat kan níet! Je wordt pas een beter mens na het baren, en nog veel beter als je je daar volledig op stort. De enige weg naar verlichting.
Moederschap wordt zo overschat tegenwoordig in het westen. De koters zijn een groot project en een levensvervulling, ipv dat het domweg biologie is en je echt minder invloed hebt dan je denkt. Moederschap is soms haast een nieuwe religie, bij gebrek aan beter.
Ongezond wat mij betreft