Thuismoeders
dinsdag 21 april 2020 om 07:56
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
dinsdag 21 april 2020 om 14:56
Ons vakantiekind (ouders gescheiden, moeder werkt niet) vond het wel gek dat ik ging werken. (Eerste week was ik vrij). Dus ja, kinderen die in een omgeving opgroeien waar moeders niet werken, nemen aan dat dat normaal/ gebruikelijk/ de norm is.LaFleurNoire schreef: ↑21-04-2020 13:39Ik vraag me altijd af welk slecht voorbeeld je zou geven als thuisblijfmoeder. Denkt men nu echt dat alle kinderen dan van huis uit meekrijgen dat een "ongelijkwaardige" relatie de norm is, of dat "vrouwen achter het aanrecht horen en mannen moeten werken"?
Die kinderen leven toch niet in een bubbel en zien toch ook vele variëteiten?
Ik kom uit een gezin waarbij beide ouders werkten en heb dat dus als voorbeeld gekregen. En toch ben ik thuisblijfmoeder.

dinsdag 21 april 2020 om 15:17
Mijn moeder was thuismoeder. Fijn dat ze er altijd was. Maar nu zie ik een vrouw die moeite heeft met haar leven in te richten. Bij het minste geringste in de stress, moeite met keuzes maken en is afhankelijk van de hoeveelheid zorg die ze kan leveren bij anderen.
Ik vraag me gewoon wel eens af of ze niet meer eigenwaarde had gehad al had ze ons niet ons hele leven op onze wenken bediend.
Eigenlijk vanaf dat we het huis uit zijn voelt haar leven leeg. En ze heeft geen goed huwelijk met mijn vader maar houdt hem omdat ze anders niks meer heeft.
Ik zou soms best wel een huismoeder willen zijn. Dan ga ik dingen doen zoals krassen uit auto's halen, meubels schilderen of vrijwilliger in het ziekenhuis zijn.
Financieel gaat dat niet en ik voel een enorme drang onafhankelijk te zijn. Dat geeft me vrijheid.
Mijn moeder heb ik nooit echt zien genieten van het leven. Vandaar mede mijn vraag wat huismoeders doen en of ze er voldoening uit halen.
Maar zo te horen Kan dat dus prima. Gelukkig maar.
Ik vraag me gewoon wel eens af of ze niet meer eigenwaarde had gehad al had ze ons niet ons hele leven op onze wenken bediend.
Eigenlijk vanaf dat we het huis uit zijn voelt haar leven leeg. En ze heeft geen goed huwelijk met mijn vader maar houdt hem omdat ze anders niks meer heeft.
Ik zou soms best wel een huismoeder willen zijn. Dan ga ik dingen doen zoals krassen uit auto's halen, meubels schilderen of vrijwilliger in het ziekenhuis zijn.
Financieel gaat dat niet en ik voel een enorme drang onafhankelijk te zijn. Dat geeft me vrijheid.
Mijn moeder heb ik nooit echt zien genieten van het leven. Vandaar mede mijn vraag wat huismoeders doen en of ze er voldoening uit halen.
dinsdag 21 april 2020 om 15:18
Ik kan het niet helemaal bijhouden met de kids tussendoor. Maar ik zal eens kijken wat voor vragen ik overgeslagen heb.Pindakaasjes schreef: ↑21-04-2020 15:15TO, dat je nogal selectief reageerd was al duidelijk,, maar wil je
misschien eens reageren op alle vragen die jou gesteld zijn?

dinsdag 21 april 2020 om 15:23
En dit alles omdat ze huismoeder was? Of....?Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:17Mijn moeder was thuismoeder. Fijn dat ze er altijd was. Maar nu zie ik een vrouw die moeite heeft met haar leven in te richten. Bij het minste geringste in de stress, moeite met keuzes maken en is afhankelijk van de hoeveelheid zorg die ze kan leveren bij anderen.
Ik vraag me gewoon wel eens af of zeniet meer eigenwaarde
had gehad al had ze ons niet ons hele leven op onze wenken bediend.
dinsdag 21 april 2020 om 15:27
Dat is ook zo. Maar ik kan gewoon niet genoeg dingen bedenken waar ik voldoening uit haal denk ik. Ik heb genoeg te doen maar leer in communicatie met anderen. Maar iedereen is daar anders in natuurlijk.tanteslankie schreef: ↑21-04-2020 12:59Ok. Misschien een eyeopener voor je: huisvrouwen of thuisblijfmoeders, hoe je ze ook noemt: let op: hebben ook gewoon contact met anderen. Het is niet zo dat ze de hele dag binnen zitten Oprah kijken of met het huishouden bezig zijn. Het zijn net echt mensen hoor. En ik neem aan dat jij buiten je werk om ook jezelf moet vermaken en ontwikkelen. En je bent niet alleen afhankelijk van wat voor soort werk en hoeveelheid je wordt aangeboden door je werkgever toch? Toch? Vragen vragen vragen....
Als ik thuismoeder zou zijn heb ik overdag nog steeds geen aanspraak. Ik houd heel veel van mijn kinderen maar na 5 weken luisteren naar Disney liedjes en mijn dochter die alles zegt dat in haar opkomt mis ik echt volwassen contact.
De thuismoeders die reageren lijken me mensen die prima alleen kunnen zijn. Ik word gelukkig van mensen merk ik nu deze weken. Ik kan niet te lang alleen zijn (buiten mijn kinderen om).

dinsdag 21 april 2020 om 15:30
Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:17Mijn moeder was thuismoeder. Fijn dat ze er altijd was. Maar nu zie ik een vrouw die moeite heeft met haar leven in te richten. Bij het minste geringste in de stress, moeite met keuzes maken en is afhankelijk van de hoeveelheid zorg die ze kan leveren bij anderen.
Nog geen 3 uur geleden schrijf je dat je geen thuismoeder zou willen zijn (na het knippen van je heg).. en nu schrijf je weer iets heel anders.
Als je er voor jezelf nog niet uit bent, stop dan ook met stigmatiseren hier!
dinsdag 21 april 2020 om 15:33
Ik ben na 10 jaar weer gaan werken. Heb tussentijds een opleiding en cursussen gedaan en men zat te springen om werkbemers op het kvd waar ik werk.icequeen2000 schreef: ↑21-04-2020 14:34ik vraag me af waarom thuisblijfmoeders thuisblijfmoeders blijven, als ze toch voldoende tijd hebben om vrijwilligerswerk te doen.
wij waren met 4 met een handicap broer en vader was zelfstandig die van 9 uur smorgens tot 9 uur savonds werkte, dus vanuit mijn moeders standpunt verstond ik waarom ze thuisbleef.
en hebben thuisblijfmoeders achteraf geen spijt van hun keuze, wat doen ze dan als hun kinderen 18 zijn en ze daar dan staan met een leeg CV.
En spijt? Nee. Vond ik het dan altijd leuk? Nee ook niet. Maar dat vond ik mijn werk daarvoor ook niet altijd.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-

dinsdag 21 april 2020 om 15:34
Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:27Dat is ook zo. Maar ik kan gewoon niet genoeg dingen bedenken waar ik voldoening uit haal denk ik. Ik heb genoeg te doen maar leer in communicatie met anderen. Maar iedereen is daar anders in natuurlijk.
Als ik thuismoeder zou zijn heb ik overdag nog steeds geen aanspraak. Ik houd heel veel van mijn kinderen maar na 5 weken luisteren naar Disney liedjes en mijn dochter die alles zegt dat in haar opkomt mis ik echt volwassen contact.
De thuismoeders die reageren lijken me mensen die prima alleen kunnen zijn. Ik word gelukkig van mensen merk ik nu deze weken. Ik kan niet te lang alleen zijn (buiten mijn kinderen om).
Ik zie je zoveel conclusies trekken die niet kloppen. DE thuisblijfmoeder bestaat niet en bovendien is de huidige situatie dus NIET te vergelijken met het gewone dagelijkse leven van "de gemiddelde thuisblijfmoeder". Dat is ook al meerdere keren tegen je gezegd maar je lijkt het niet echt te willen begrijpen
dinsdag 21 april 2020 om 15:36
Het is niet kwaad bedoeld. Mijn onhandige manier van even mijn ongenoegen van deze tijd uiten en mijn gedachten op orde krijgen door antwoorden te krijgen van hoe anderen er tegenaan kijken.Pindakaasjes schreef: ↑21-04-2020 13:03Jij hebt bewondering voor hoe thuismoeders zichzelf moeten ontwikkelen en vermaken??
Serieus?
Waarom schrijf je niet eens eerlijk hoe je erover denkt?
Je verontschuldigd je over je zogenaamde knullige formulering aangaande huisvrouwen, maar volgens weet jij drommels goed waar je heen wil met dit topic.
En dan met name ter ere en glorie van jezelf.
dinsdag 21 april 2020 om 15:38
Dat is wel een boude, en eenzijdige bewering. Jouw vakantiekind vindt dat. Mijn kinderen vinden dat niet. Mijn schoondochter studeert geneeskunde en gaat echt geen thuisblijfmoeder worden. Het was bepaald niet zo dat mijn zoon dat iets schokkends vond ofzo, maar heel vanzelfsprekend. Zelfde geldt voor andere zoon en schoondochter.
Wat Betty Slocombe hierboven ook schrijft, niet het thuisblijfmoederen an sich is bij bepaalde gezinnen de oorzaak, maar er speelt dan meer mee.
dinsdag 21 april 2020 om 15:39
Joehoe !!!!!!!! Een thuisblijfmoeder is niet hetzelfde als een huissloof. Hou eens op met die vergelijking te maken!Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:17Mijn moeder was thuismoeder. Fijn dat ze er altijd was. Maar nu zie ik een vrouw die moeite heeft met haar leven in te richten. Bij het minste geringste in de stress, moeite met keuzes maken en is afhankelijk van de hoeveelheid zorg die ze kan leveren bij anderen.
En belachelijk dat je je moeder zo hebt misbruikt. Zelf te lui om iets te doen? Breng dr eens een grote bos bloemen met je dank dat ze altijd voor je heeft klaar gestaan.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
dinsdag 21 april 2020 om 15:42
Wàs ik maar eens alleen! Op sommige dagen lijkt het me heerlijk om net als mijn partner reistijd te hebben: even je eigen gedachten af kunnen maken!Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:27Dat is ook zo. Maar ik kan gewoon niet genoeg dingen bedenken waar ik voldoening uit haal denk ik. Ik heb genoeg te doen maar leer in communicatie met anderen. Maar iedereen is daar anders in natuurlijk.
Je baseert je ideeën op aannames en generalisaties.
In ons geval is het niet dat ik geïsoleerd, passief 'thuis zit' en mijn man sociaal en actief bezig is en 'werkt'. Ik zit thuis zelden. Werk me een slag in de rondte zodat hij voltijds een bureaustoel warm kan houden.

dinsdag 21 april 2020 om 15:44
Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:27Dat is ook zo. Maar ik kan gewoon niet genoeg dingen bedenken waar ik voldoening uit haal denk ik. Ik heb genoeg te doen maar leer in communicatie met anderen. Maar iedereen is daar anders in natuurlijk.
Okay, ik haak nu af voordat je naast alle Disney liedjes, ook nog begint over sokken en pannelappen breien.
Beste TO: praat eens met een psycholoog.
dinsdag 21 april 2020 om 15:44
Tja dat ligt dan toch echt aan jou. En nogmaals, wat snap je niet aan dat het leven er nu in deze crisis heel anders uitziet dan daarvoor? Ook voor tbm? En voor werkende mensen? Voor kinderen, ouderen, iedereen!Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:27Dat is ook zo. Maar ik kan gewoon niet genoeg dingen bedenken waar ik voldoening uit haal denk ik. Ik heb genoeg te doen maar leer in communicatie met anderen. Maar iedereen is daar anders in natuurlijk.
En ik was niet alleen, toen ik tbm was. Ik zag en sprak meer mensen dan daarvoor met mn 40 urige werkweek.
Maar goed, je blijft je plaatje maar draaien. Ik ben dr klaar mee...
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
dinsdag 21 april 2020 om 15:50
Ik misbruik mijn moeder? Pardon? Waaruit trek je die conclusie? Ze krijgt regelmatig bloemen en hulp. Dus ik begrijp je niet helemaal.tanteslankie schreef: ↑21-04-2020 15:39Joehoe !!!!!!!! Een thuisblijfmoeder is niet hetzelfde als een huissloof. Hou eens op met die vergelijking te maken!
En belachelijk dat je je moeder zo hebt misbruikt. Zelf te lui om iets te doen? Breng dr eens een grote bos bloemen met je dank dat ze altijd voor je heeft klaar gestaan.

dinsdag 21 april 2020 om 16:03
Omdat je zelf zegt dat ze jullie altijd op jullie wenken heeft bediend. Kon je zelf niets? En dat terwijl je zag dat ze nooit gelukkig is geweest!Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:50Ik misbruik mijn moeder? Pardon? Waaruit trek je die conclusie? Ze krijgt regelmatig bloemen en hulp. Dus ik begrijp je niet helemaal.
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
dinsdag 21 april 2020 om 16:04
Wel grappig dat je alleen op deze post van mij reageert trouwens.Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 15:50Ik misbruik mijn moeder? Pardon? Waaruit trek je die conclusie? Ze krijgt regelmatig bloemen en hulp. Dus ik begrijp je niet helemaal.
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
dinsdag 21 april 2020 om 16:07
O ja, lilalinda ten voeten uit.Ab_Normaal schreef: ↑21-04-2020 15:59En vast een luie, ambitieloze thuisblijfmoeder.
Beetje overdag forummen zeg
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 21 april 2020 om 16:10
Daarom heb ik al een paar keer mijn waardering voor thuismoeders uitgesproken.yette schreef: ↑21-04-2020 15:42Wàs ik maar eens alleen! Op sommige dagen lijkt het me heerlijk om net als mijn partner reistijd te hebben: even je eigen gedachten af kunnen maken!
Je baseert je ideeën op aannames en generalisaties.
In ons geval is het niet dat ik geïsoleerd, passief 'thuis zit' en mijn man sociaal en actief bezig is en 'werkt'. Ik zit thuis zelden. Werk me een slag in de rondte zodat hij voltijds een bureaustoel warm kan houden.
dinsdag 21 april 2020 om 16:11
Maar goed. Je baalt omdat je weinig werk hebt, thuis zit met je kinderen en niks kunt doen en niemand ziet/spreekt. Dit geldt voor driekwart van Nederland en is inderdaad kut maar heeft niks met tbuisblijfmoeders en wat die de hele dag wel of niet doen te maken. Je had beter kunnen zeuren in het Corona topic " irritaties tijdens corona in het gezin etc...".
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-