Playmobil / lego / duplo opruimen

24-04-2020 22:04 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Even een topic voor ideetjes. Ik ben nogal ... bijzonder als het op opruimen aankomt en wil altijd het liefst alle speelgoed keurig gesorteerd opgeruimd hebben. Dat gaat over het algemeen goed, maar inmiddels begin ik door de opbergruimte heen te raken en wordt het steeds lastiger om speelgoed overzichtelijk op te bergen.

Ik ben dus op zoek naar tips voor met name speelgoed als Playmobil en Lego waar je veel kleine onderdeeltjes hebt. Het liefst zou ik zo'n kamer als in Lego Masters maken met voor elke kleur en elke soort een apart bakje, maar zo groot is mijn huis niet.

Hoe hebben jullie de Lego, Duplo, Playmobil, maar ook knutselspullen, Barbies met toebehoren etc opgeruimd en gesorteerd? En dan het liefst op een manier die er als er niet mee gespeeld wordt nog gezellig en stylish uitziet.
Am Yisrael Chai!
Eens met HolyGirl. Ik kan alles wel netjes willen hebben, maar mijn dochters hebben daar geen boodschap aan. Ze spelen met diverse soorten speelgoed door elkaar (bijv. lego spullen in het playmobil huis). En het opruimen moet vooral zo snel mogelijk, in de praktijk betekent dat dat alles in de dichtstbijzijnde bak wordt gegooid.
Ik heb een grote opbergbak van de ikea die precies in de kast beneden past.. dus daar zit alle duplo in. Tijdens het spelen kan ze de hele bak omkiepen als ze wil, of er stukjes uitpakken..en daarna kan alles in die bak, deksel erop en in de kast. De bak heet sockerbit.. hij is er ook in andere kleurtjes
Curverbakken!

Wij hadden drie voor sio-montage, één voor de houten treinset, twee voor de Duplo, één voor auto's en één voor knuffels.

Er in gooien, stapelen, klaar.

Voor lego kun je het beste een doorzichtige bak met klemdeksel gebruiken, zodat je aan alle kanten kunt kijken waar dat ene rotstukje zich bevindt.

Wil je toch sorteren, dan zou ik dat op soort doen en niet op kleur, want dat ene groene stukje vind je niet tussen de andere groene stukjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
De bakken werden op een dekentje leeg gegooid, zodat we een groot deel aan het eind van de dag met deken en al weer terug in de bak konden doen. Praktisch, maar niet om aan te zien.

Voor de kleine stukjes zou je glazen potten kunnen gebruiken ( van die ouderwetse weckpotten) bv?
Glazen potten lijken me niet handig met kinderen...
Hmm, misschien niet inderdaad ( hoewel ze redelijk stevig zijn, die potten).

Al dat plastic spul is zo lelijk... ( had ik ook hoor).
Nemain• schreef:
24-04-2020 22:40
Dat zal veel plek innemen!

De lol van Lego is toch ook het graaien in bakken en dan na dagen dat ene stukje vinden?
:hihi:
Mijn grootste ergernis. Als ik een stukje pas na een week vind.

Nee, de lol van Lego is denk ik heel persoonlijk ;-)
Misschien even bij de Makro langs (pasje is niet meer nodig) en dit soort stapelbakjes bij de afdeling "disposables" halen.

Dat lijkt me het goedkoopste.

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 24-04-2020 23:13
33.33% gewijzigd
Pas las ik hier iemand die Lego bewaart in een slaapzak. Vind ik een geweldige tip! Openritsen en lekker spelen. Ben je klaar? Rits weer dicht en alles zit in een grote zak!
lolly-pop schreef:
24-04-2020 22:43
Deze bakken met de inzet: https://www.ikea.com/nl/nl/p/kuggis-inz ... -00280208/

Echt ideaal!
Ah, eindelijk iemand die ook daadwerkelijk iets concreets noemt! Ziet er erg goed uit, is ook niet lelijk als je de kast open doet. En handig die inzet, dat lijkt me precies handig voor alle losse schoentjes en attributen van alle Elsa en Anna en Dora en Barbie poppen.
Am Yisrael Chai!
Snoesje666 schreef:
24-04-2020 23:12
Misschien even bij de Makro langs (pasje is niet meer nodig) en dit soort stapelbakjes bij de afdeling "disposables" halen.

Dat lijkt me het goedkoopste.

Afbeelding
Het hoeft niet goedkoop, ik wil vooral een mooie oplossing waarmee het speelgoed helemaal uit het zicht is.
Am Yisrael Chai!
Aan mij heb je niks. De LEGO zit in een enorme kunststof bak. Alles door elkaar. Nee ik lieg, het zit in een matrasovertrek in de bak. Overtrek eruit, op de vloer, spelen.

De duplo zit in zo'n play and go zak met trekkoord. Ook alles door elkaar heen. Klaar met spelen, in de zak, koord aantrekken, zak in onze super VT wonen verantwoorde houten kist, hup uit het zicht.

De rest van het speelgoed gaat in flexibele wasmanden met hengsel van de Action, ook in de kist (de kist is vrij groot).
fashionvictim schreef:
24-04-2020 23:45
Het hoeft niet goedkoop, ik wil vooral een mooie oplossing waarmee het speelgoed helemaal uit het zicht is.

Dan dus stapelkratten die achter het gordijn verdwijnen.
:P
fashionvictim schreef:
24-04-2020 23:37
Ah, eindelijk iemand die ook daadwerkelijk iets concreets noemt! Ziet er erg goed uit, is ook niet lelijk als je de kast open doet. En handig die inzet, dat lijkt me precies handig voor alle losse schoentjes en attributen van alle Elsa en Anna en Dora en Barbie poppen.
Mijn kinderen houden dat precies vijf minuten netjes...
Voor de kleine Playmobil gebruiken wij Glis van Ikea:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/glis-bak-m ... -00283103/
Ik heb mooie labels op de dozen geplakt en ze in de kast gestapeld. Ze passen precies in een Billy (met deur) van 40 cm breed.

Voor barbies kwam ik dit tegen: http://2.bp.blogspot.com/-qCzsGs83HNY/V ... torage.jpg
Maar moeten je kinderen dan steeds alles sorteren en netjes opbergen? Wat een gedoe zeg.

- - -

Oh, dit was al genoemd. Wij sorteerden thuis een beetje, maar inderdaad niet op kleur, eerder op type blokje.
In den beginne had ik een zielige houten kist en zo’n opbergbank. Na zijn tweede verjaardag kon hij daar nog niet de helft van zijn spul in kwijt. Toen kwam Ikea het huis binnen in de vorm van het Trofast systeem. Dat werkte bij ons niet (bak hard laten vallen en dan zat er een scheur in, de geleiders lieten vaak los en dan denderde er weer een bak uit met allemaal klein spul) en ik was om de twee weken bezig met het schoonmaken van die bakken. Toen systeem drie, alles wasbaar:

Duplo zat vroeger bij ons in zo’n ding:
Afbeelding
Duplo deed ik in kussenslopen en in dit ding en hoppa de wasmachine in.

Autootjes, garagedingen in dit soort:
Afbeelding

Klein spul in een klein ladekastje dat ik nog op zolder had staan en in een nieuw verfjasje heb gestoken.

Nu zit de Lego (heul veel) in deze:
Afbeelding

Ik ben wel zo erg dat ik bovenstaande bakken heb aangepast aan het kleurenschema. Overig speelgoed in de speelkamer en dan trek ik snel de deur dicht :-D
Odense* schreef:
24-04-2020 22:10
Google eens op Gereedschapskist.
Timmerlieden zijn vaak zeer georganiseerd.
Deze is doorzichtig. Mooi hè,
Afbeelding

Deze is te koop op gereedschapskist.nl
een walhalla van opbergsystemen
Hier hebben wij de Lego ook in. Acht van die kisten en dan nog twee bakken met de gewone stenen, rails en platen, die kan je makkelijk onder een bed of bank schuiven.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Over het weer sorteren.
Hier blijven bouwwerken even staan en wat aan los spul loskomt gaat in een bakje. Eens in de zoveel tijd sorteren we samen dat bakje weer uit. Dan hoef je ook niet steeds elke dag alles op te ruimen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Maar staat al deze Lego bij iedereen in de woonkamer dan? Een bak Duplo voor peuters snap ik nog, maar een hele opgezette treinbaan etc. staat toch niet in de woonkamer?
rumforviva schreef:
25-04-2020 10:24
Maar staat al deze Lego bij iedereen in de woonkamer dan? Een bak Duplo voor peuters snap ik nog, maar een hele opgezette treinbaan etc. staat toch niet in de woonkamer?
Jawel en soms laten we die staan en s avonds gaat ie de kist in.

LEGO staat op de kamer van kind 1.
Deel van het speelgoed staat op zolder.
captain_hindsight schreef:
25-04-2020 00:37
Mijn kinderen houden dat precies vijf minuten netjes...
Dat is verschillend per kind. Ze hebben bij mij beide een paar eigen bakken. De een heeft met inzet, de ander gooit alles in één bak. Degene met inzet heeft vooral Technisch Lego en sorteerd alle schroefjes, staafjes etc in de inzet en op die manier is het heel overzichtelijk spelen.
fashionvictim schreef:
24-04-2020 23:37
Het zijn inderdaad mooie, stevige bakken. Met inzet sluit de deksel ook nog goed af. Er zijn verschillende maten en die kun je weer goed en stevig stapelen.
fashionvictim schreef:
24-04-2020 22:23
Hahaha, ik snap je zoon helemaal.

Echt superirritant dat je de hele kist moet omkeren om dat ene piepkleine sandaaltje te vinden omdat poppetje x alleen de rode sandaaltjes aan mag en poppetje y alleen een pet op moet.
Volgens mij heet dat 'spelen' ;-)
Maar goed, praktische tip. Ik verdeelde al die kleine zutjes in verschillende categorieën en deed ze in van die ziplockzakjes. Daar heb je best stevige exemplaren van. En die bewaarde ik in een mooie kartonnen doos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven