Eet tips: zoon vergeet te eten

27-04-2020 06:06 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn bonus zoon (10 jaar) vergeet vaak te eten.
In de zin van : hij neemt een hap, kauwt maar vergeet vervolgens een nieuwe hap te nemen. Met het avond eten (aardappelen,vlees,groente) scheppen we kleine bordjes op en gaat het beter. Met brood eten hebben we al geprobeerd, hem helpen herinneren, een tijd geven per broodje, op ons tempo laten eten. Dit alles in de hoop dat hij het oppikt maar het lukt niet. Iemand tips zodat hij niet 45 minuten aan tafel zit voor 2 broodjes?
Jufjoke schreef:
27-04-2020 10:05
Niks mis mee inderdaad, als dat is wat je als gezin prettig vindt. Zelf zou ik daar, in het gewone leven van alledag, niet aan moeten denken.
Het gaat dus om jou. Jij hoeft er toch niet bij te blijven zitten? Laat je kind alleen.
Treurniet12 schreef:
27-04-2020 10:42
Het gaat dus om jou. Jij hoeft er toch niet bij te blijven zitten? Laat je kind alleen.
Dat doet ze toch ook schrijft ze.
Liebeskind² schreef:
27-04-2020 09:51
Iemand die sneller eet die propt? Of ervaar je dat zo als je zelf wat sneller zou eten?
Mijn vader is obese hangt met zijn hoofd boven zijn bord en heeft binnen 5 min alles naar binnen geschoven. Ik heb een hernia diafragma en moet dus sowieso alles rustig laten zakken. Niemand hoeft verplicht te blijven zitten maar een ander bepaalt ook niet hoe snel ik eet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Maartje2016 schreef:
27-04-2020 07:57
Krijgt hij op school zijn eten wel binnen een aangegeven tijd op? Of valt het je nu op omdat ze hele dagen thuis zijn?
Nee we zijn er al 2 jaar mee bezig. Hij heeft continu rooster waardoor het op school dus ook niet lukt om op tijd zijn broodjes en fruit op te krijgen. Waardoor hij dus te weinig eet en dus vaak misselijk is van de trek.
yette schreef:
27-04-2020 07:04
Laat hem iets anders maken. Sommige mensen eten liever een banaan, pap of yoghurt dan een boterham.
Of laat hem als hij op dat moment geen trek heeft, zijn brood in een bakje doen. Dat is dan het eerste dat hij moet eten als hij weer trek krijgt.
Dat hebben we al geprobeerd maar dat vind hij niks. Helaas
viva-amber schreef:
27-04-2020 12:00
Mijn vader is obese hangt met zijn hoofd boven zijn bord en heeft binnen 5 min alles naar binnen geschoven. Ik heb een hernia diafragma en moet dus sowieso alles rustig laten zakken. Niemand hoeft verplicht te blijven zitten maar een ander bepaalt ook niet hoe snel ik eet.
Ja oké. Maar omdat een ander sneller eet is het nog niet meteen schrokken. Ik ben niet obese en ik eet zeer snel. Ik kauw snel en terwijl ik kauw heb ik de volgende hap al klaar staan. Andere mensen pauzeren echt tussen happen. Ik haat koud of lauw eten. En ik eet gewoon netjes, maar ik ben altijd een snelle eter geweest.

Maar ik weet dat veel mensen gewoon niet sneller kunnen inderdaad.
HennieHen schreef:
27-04-2020 07:21
Niet ernaast blijven zitten.
Altijd eten aan tafel.

Misschien vindt hij het niet erg?
Dan doet ie er lekker lang over.
Misschien wil hij wel graag weer gaan spelen?
Dan gaat t vanzelf sneller.
Ja hij wil heel graag spelen. Als het vervolgens te laat is om te spelen is hij heel verdrietig. Hij wil heel duidelijk sneller eten maar het lukt hem niet. We willen er wel wat aan doen, maar we willen het ook geen groot ding van maken. Eten moet vooral leuk zijn.
lilalinda schreef:
27-04-2020 08:07
Welk probleem heb je precies?
Is hij mager?? Hongerig tussen de maaltijden door?
Eet hij te weinig?
Hongerig tussendoor. Met name op school dagen omdat hij zijn eten niet op krijgt in de pauze
lolllaaa schreef:
27-04-2020 12:39
Hongerig tussendoor. Met name op school dagen omdat hij zijn eten niet op krijgt in de pauze
Geef hem brood zodra hij thuiskomt

Voor hem is 3x per dag eten gewoon niet handig, hij heeft meer eetmomenten nodig
Wat zegt zoon zelf? Hij is oud genoeg om eens te bespreken wat een oplossing kan zijn.
Kleinere snacks tussendoor.

Op tafel standaard een bakje met komkommers, paprika of wortel oid. Hij heeft blijkbaar meerdere kleine snack momenten overdag nodig als hij misselijk is van de honger.
is dit nieuw of is hij altijd een slome eter geweest ?
lexi-may schreef:
27-04-2020 14:30
is dit nieuw of is hij altijd een slome eter geweest ?
Altijd al geweest. Als met het avondeten opscheppen is hij als we hem niet helpen 10 minuten bezig om überhaupt tot eten te komen
HennieHen schreef:
27-04-2020 12:48
Wat zegt zoon zelf? Hij is oud genoeg om eens te bespreken wat een oplossing kan zijn.
Het maakt hem verdrietig dat het hem niet lukt.
spelen er anderen dingen ? geen onderliggende intoleranties of angsten bijv
Als het kind er op school ook moeite mee heeft, dan zou ik het thuis toch alle ruimte geven om eigen tempo te eten.

Hoewel het voor hem op zich wel fijn is als hij een manier vindt waarin hij in gezelschap niet al te traag kan eten.
Jufjoke schreef:
27-04-2020 10:04
Mijn zoon heeft dat ook gehad, eigenlijk vanaf het moment dat hij kon eten, eet hij langzaam. En nee, hij hoeft niet te proppen, dat is ook helemaal niet gezond, maar soms was het gewoon irritant. Wat hielp, is er geen aandacht aan besteden. Na drie kwartier gewoon zelf vast van tafel gaan. De maaltijd gezellig houden. Hij mocht er gerust langer over doen, maar op een gegeven moment wilden we zelf andere dingen gaan doen. Dat werkte prima, geen irritatie meer en ieder zijn eigen tempo.
Nu is hij dertien en heeft het zichzelf opgelost. Hij eet niet snel, maar ook niet heel langzaam.
Dus de tip is eigenlijk: negeren, maaltijden gezellig houden en na een bepaalde tijd zelf vast van tafel gaan (zonder gezucht dat het allemaal zo lang duurt natuurlijk)
Mijn ouders hadden de regel dat iedereen moest wachten tot iedereen klaar was. Nou ben ik de grootste/langzaamste eter, dus ik had er geen last van, maar belachelijk vind ik het wel.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
lolllaaa schreef:
27-04-2020 14:51
Het maakt hem verdrietig dat het hem niet lukt.
En blijkbaar maakt het jullie ook al verdrietig.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Eurus schreef:
27-04-2020 09:18
Ik zie je elders iets schrijven over geef me de vijf en dat je stiefkids met een beperking hebt. Gaat dat ook over deze jongen?
Nee dit is zijn broertje
Na 20 minuten tot een half uur is het gewoon klaar voor jullie en blijft hij met zijn boterham maar alleen aan tafel zitten.
De rest van de tafel wordt gewoon - zonder klagen over hem - afgeruimd.

Het feit alleen dat de "gezelligheid" weg is en dat hij niemand meer heeft om tegen te praten zorgt er héél misschien voor dat hij iets sneller gaat.
(Verwacht nog geen mirakels. Je maakt nu éénmaal van een Lada geen Ferrari.)

Brood in stukjes snijden al geprobeerd?
Echt in hapklare brokken?

Is hij gevoelig aan beloningen en stickers?
Bijvoorbeeld als er 1 boterham binnen 't half uur ingaat?

En hopen dat hij straks op zijn 13de de oren van je hoofd eet als hij in de groei is :-D. Dan doet ie waarschijnlijk écht geen half uur meer over 1 boterham, maar is eerder heel het brood verdwenen.
Goedemorgen,
Ik lees heel veel reacties dat je hem gewoon moet laten zitten..
Hier ben ik het niet helemaal mee eens
Als je bonus zoon brood mager is zorg dan echt dat jullie vaak genoeg eten en dat er een vast ritme komt
Verder zou ik hem belonen met iets dat hij heel lekker vind voor na het eten...
Voer gewoon een gezellig gesprek met hem en laat het even wat los.
Ik had een dochter van 8 die hetzelfde overkwam. Opeens was het weer voorbij ;)
zoek hulp. Je geeft aan dat hij graag wil veranderen en jullie methode lukt niet. En dat jullie al 2 jaar bezig zijn.

Leg deze vraag eens voor bij de huisarts, schoolarts, diëtiste, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Marnamai schreef:
28-04-2020 04:01
Na 20 minuten tot een half uur is het gewoon klaar voor jullie en blijft hij met zijn boterham maar alleen aan tafel zitten.
De rest van de tafel wordt gewoon - zonder klagen over hem - afgeruimd.

Het feit alleen dat de "gezelligheid" weg is en dat hij niemand meer heeft om tegen te praten zorgt er héél misschien voor dat hij iets sneller gaat.
(Verwacht nog geen mirakels. Je maakt nu éénmaal van een Lada geen Ferrari.)

Brood in stukjes snijden al geprobeerd?
Echt in hapklare brokken?

Is hij gevoelig aan beloningen en stickers?
Bijvoorbeeld als er 1 boterham binnen 't half uur ingaat?

En hopen dat hij straks op zijn 13de de oren van je hoofd eet als hij in de groei is :-D. Dan doet ie waarschijnlijk écht geen half uur meer over 1 boterham, maar is eerder heel het brood verdwenen.
Het "lastige" is dat wij onze woonkamer, eetkamer en keuken in een hebben. Dus bij hem weglopen heeft eigenlijk geen zin.
Ja hier zijn we mee gestart. Alleen kregen we toen de discussie dat de hapjes te groot gesneden waren. Misschien door proberen en dan de hapjes echt heel klein maken?
Is het niet juist fijner dat hij gewoon aan tafel kan blijven eten terwijl de rest van het gezin van tafel gaat? Het hoeft toch geen strafsituatie te zijn?
lolllaaa schreef:
28-04-2020 08:37
Het "lastige" is dat wij onze woonkamer, eetkamer en keuken in een hebben. Dus bij hem weglopen heeft eigenlijk geen zin.
Ja hier zijn we mee gestart. Alleen kregen we toen de discussie dat de hapjes te groot gesneden waren. Misschien door proberen en dan de hapjes echt heel klein maken?
het zit niet in de hapjes, hij heeft vast een goed gebit :)

probeer nou eerst eens vaker kleine maaltijden aan te bieden.
een boterham zodra hij thuis komt, hoeft niet aan tafel, gewoon tijdens het spelen. Beetje rauwkost er naast
etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven