Derde kind dilemma
woensdag 29 april 2020 om 10:36
Twee gezonde zoons van 4 en bijna 2, maar ergens in m’n achterhoofd blijft toch knagen dat het nog niet ‘af’ is. Als er er eerder komt, wordt dat pas als de jongste (bijna) naar school gaat, maar nu is het moment om er serieus over na te denken. Wie had of heeft ook deze twijfels en welke keuze heb je gemaakt?
Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
vrijdag 1 mei 2020 om 14:27
En jij bent niet veroordelend, door te stellen dat mensen die drie kinderen willen per definitie nonchalant met de aarde omspringen en niet verder kijken dan hun eigen bekrompen leventje?! Ik schreef/schrijf niet voor niets mee met het consuminder topic hè? Waar vanuit eenzelfde uitgangspunt de een de ene keuze maakt en de ander de andere en elkaar niet opgelegd werd wat je wel en niet zou mogen doen. Het zou fijn zijn als dat respect ook in dit topic wat meer zou voorkomen.Trotter schreef: ↑01-05-2020 13:32Heel makkelijk inderdaad, als bewust kinderloze vegetariër (bijna-veganist) ben ik inderdaad heel begaan met het milieu. Dat milieu waar al jullie kinderen en kleinkinderen nog langer mee moeten doen dan ikzelf. Ik vind het echt ongelofelijk dat hier mensen zo nonchalant met onze aarde omspringen. Juist van degenen met kinderen zou je verwachten dat ze wat verder kijken dan hun eigen bekrompen leventje, omdat ze hun nageslacht ook nog een schone, veilige wereld gunnen...
vrijdag 1 mei 2020 om 14:33
Ach, als gezin kun je ook milieubewust leven en je kinderen dit meegeven. Alsof kinderen hebben gelijk staat aan geen reet om het milieu geven.Trotter schreef: ↑01-05-2020 13:32Heel makkelijk inderdaad, als bewust kinderloze vegetariër (bijna-veganist) ben ik inderdaad heel begaan met het milieu. Dat milieu waar al jullie kinderen en kleinkinderen nog langer mee moeten doen dan ikzelf. Ik vind het echt ongelofelijk dat hier mensen zo nonchalant met onze aarde omspringen. Juist van degenen met kinderen zou je verwachten dat ze wat verder kijken dan hun eigen bekrompen leventje, omdat ze hun nageslacht ook nog een schone, veilige wereld gunnen...
En ik bedoel dat het nogal makkelijk praten is om tegen iemand met een kinderwens te zeggen, dat diegene er niet aan moet beginnen en aan het milieu moet denken, als je zelf geen kinderwens hebt. Maar dat snapte je heus wel.
vrijdag 1 mei 2020 om 14:38
Waar heb je die gedaan? Ik heb hem net gedaan op de site van Milieu Centraal en kom uit op ‘redelijk klein’/ lichtgroen. Maar ik zie geen cijfer en het is berekend voor 5 personen, dus per persoon en niet per volwassene. Niet helemaal eerlijk in het licht van hoe milieuvervuilend kinderen zijn dus.
vrijdag 1 mei 2020 om 14:44
ik heb net die van de WNF gedaan en scoor op alles beter dan gemiddeldnicole123 schreef: ↑01-05-2020 14:38Waar heb je die gedaan? Ik heb hem net gedaan op de site van Milieu Centraal en kom uit op ‘redelijk klein’/ lichtgroen. Maar ik zie geen cijfer en het is berekend voor 5 personen, dus per persoon en niet per volwassene. Niet helemaal eerlijk in het licht van hoe milieuvervuilend kinderen zijn dus.
vrijdag 1 mei 2020 om 14:47
die heb ik ook even gedaan, ik sta overal in het groennicole123 schreef: ↑01-05-2020 14:38Waar heb je die gedaan? Ik heb hem net gedaan op de site van Milieu Centraal en kom uit op ‘redelijk klein’/ lichtgroen. Maar ik zie geen cijfer en het is berekend voor 5 personen, dus per persoon en niet per volwassene. Niet helemaal eerlijk in het licht van hoe milieuvervuilend kinderen zijn dus.
vrijdag 1 mei 2020 om 14:50
Ik heb nu ook die van WNF gedaan en scoor bij zowel deze als bij Milieucentraal een heel stuk onder de gemiddelde Nederlander. Wel meer dan 1 aardbol nodig, maar ik zie bij WNF staan dat het erg lastig is om als Nederlander daarop uit te komen omdat de gemeenschappelijke voorzieningen die je gebruikt al heel veel CO2 uitstoot veroorzaken en dat wordt ook meegenomen. Maar bij beide weet ik niet of de gezinsgrootte die je invult negatief uitpakt bij een groter gezin omdat je daarmee vervuilender bent of positief omdat het dan gedeeld wordt over meer personen.
vrijdag 1 mei 2020 om 14:53
ik heb de WNF test nog een keer gedaan, met een flinke gezinsvergroting dat effect zie je terugnicole123 schreef: ↑01-05-2020 14:50Ik heb nu ook die van WNF gedaan en scoor bij zowel deze als bij Milieucentraal een heel stuk onder de gemiddelde Nederlander. Wel meer dan 1 aardbol nodig, maar ik zie bij WNF staan dat het erg lastig is om als Nederlander daarop uit te komen omdat de gemeenschappelijke voorzieningen die je gebruikt al heel veel CO2 uitstoot veroorzaken en dat wordt ook meegenomen. Maar bij beide weet ik niet of de gezinsgrootte die je invult negatief uitpakt bij een groter gezin omdat je daarmee vervuilender bent of positief omdat het dan gedeeld wordt over meer personen.
vrijdag 1 mei 2020 om 14:59
vrijdag 1 mei 2020 om 15:04
blijkbaar
ik snap wel waarom ik goed scoor, zit in voeding (amper vlees/zuivel), zonnepanelen, groene stroom, geen vliegreizen etc
ook met kinderen kun je echt vrijwel ongemerkt prima scoren
vrijdag 1 mei 2020 om 15:14
vrijdag 1 mei 2020 om 17:22
Maar kinderen zijn wel eigen individuen die straks wellicht gewoon gaan autorijden en vliegreizen gaan maken natuurlijk. Ook zullen ze moeten wonen.
vrijdag 1 mei 2020 om 17:34
Natuurlijk is elk kind extra een belasting voor het milieu. Het heeft geen enkele zin dat te ontkennen. Vanuit milieu oogpunt zou het beter zijn als we minder kinderen krijgen en op de lange termijn uiteindelijk wereldwijd minder bevolking.
Dus ja, met 4 kinderen belast ik het milieu meer dan als ik er maar 2 zou hebben. Nu ze klein zijn valt dat wel mee maar als ze straks volwassen mensen zijn die hun eigen ruimte opeisen dan zijn mijn 4 kinderen een hogere belasting voor het milieu dan de enige zoon van mijn vriendin.
Dus ja, met 4 kinderen belast ik het milieu meer dan als ik er maar 2 zou hebben. Nu ze klein zijn valt dat wel mee maar als ze straks volwassen mensen zijn die hun eigen ruimte opeisen dan zijn mijn 4 kinderen een hogere belasting voor het milieu dan de enige zoon van mijn vriendin.
vrijdag 1 mei 2020 om 17:36
Dank je. Jij ook een sticker dat je er geen drie hebt. Ik begon niet over het milieu hè?sprokkelientje schreef: ↑01-05-2020 17:22Nou, dan is het bewijs geleverd en krijgen jullie allemaal een sticker![]()
vrijdag 1 mei 2020 om 17:42
Ik denk dat niemand dat hier ook ontkent. Wel verschillen de meningen over of je elkaar daarover de maat moet nemen. Of mensen met 2 of minder kinderen dat wél doen uit milieu motieven. En of je met 3 kinderen per definitie niets om het milieu geeft.Valia_1 schreef: ↑01-05-2020 17:34Natuurlijk is elk kind extra een belasting voor het milieu. Het heeft geen enkele zin dat te ontkennen. Vanuit milieu oogpunt zou het beter zijn als we minder kinderen krijgen en op de lange termijn uiteindelijk wereldwijd minder bevolking.
Maar dat minder kinderen minder milieuvervuiling betekent is waar ja. Minder vliegen, autorijden, elektriciteit verbruiken, vlees kaas en zuivel nuttigen, spullen en kleding kopen, etc etc ook. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen zou ik zeggen.
vrijdag 1 mei 2020 om 17:49
vrijdag 1 mei 2020 om 17:53
inderdaad, dat was eigenlijk waarom ik die voetstappen er eens bij namnicole123 schreef: ↑01-05-2020 17:42Ik denk dat niemand dat hier ook ontkent. Wel verschillen de meningen over of je elkaar daarover de maat moet nemen. Of mensen met 2 of minder kinderen dat wél doen uit milieu motieven. En of je met 3 kinderen per definitie niets om het milieu geeft.
Maar dat minder kinderen minder milieuvervuiling betekent is waar ja. Minder vliegen, autorijden, elektriciteit verbruiken, vlees kaas en zuivel nuttigen, spullen en kleding kopen, etc etc ook. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen zou ik zeggen.
ieder mens maakt keuzes, ik heb we kinderen, maar leef verder heel milieubewust, geen vliegreizen bijvoorbeeld.
zaterdag 2 mei 2020 om 21:50
Hee TO,
Lastig vraagstuk, ik ben nu zwanger van nr. 2 en vraag me al een tijdje af of dit de laatste zal zijn. Aan de ene kant zegt mijn hart hartgrondig ja en aan de andere kant denk ik: maar is dit dan écht de laatste x dat ik voor het eerst een hartje heb gehoord, schopjes heb gevoeld? En ik weet het geslacht nog niet eens dus daar ligt het niet aan.
Ik vind het gewoon heel moeilijk om me voor te stellen dat het hoofdstuk ‘baren’ in mijn leven afgesloten zal zijn vanaf mijn 30ste; in theorie kan ik nog wel 10-15 jaar kinderen krijgen. Dat wil ik niet natuurlijk, maar biologisch gezien kan het wel. En dus voelt de keuze om dat hoofdstuk dan met mijn hoofd af te sluiten, ipv dat mijn lichaam dat zegt, wat apart voor mij, als je begrijpt wat ik bedoel.
En dan word ik óók nog eens alleen met IVF zwanger dus als er een derde komt zou het echt weer een heel bewuste keuze moeten zijn en kan het ook niet iets zijn dat je ‘op z’n beloop laat’ ofzo (klinkt misschien gek met bovenstaande maar hier ligt het probleem bij mijn man). Tja. Goed. Ik heb er nog geen goed antwoord op. Hoeft ook niet, eerst deze maar eens baren.
Dan over het leeftijdsverschil: mijn zusje en ik schelen ruim 3 jaar en zijn altijd beste vriendinnen geweest, vonden min of meer dezelfde dingen leuk op een paar jaar in de puberteit na en konden uitstekend samen spelen. Mijn (half)broertje is 12 jaar jonger dan ik en hoewel de band heel anders is tussen ons dan tussen mij en mijn zusje heb ik het altijd heel leuk gevonden, een klein broertje. Ik had ook geen last van dat uitjes niet konden en volgens mij vond mijn moeder het juist fijn dat wij hem eindeloos door het zwembad loodsten en met hem in achtbanen wilden enzo en zij lekker kon toekijken.
Ik merk wel aan mijn moeder dat ze eigenlijk op een gegeven moment met mij mee groeide naar de fase van volwassen kinderen hebben en zelfs oma worden en toen zelf nog een kind in huis had (en heeft), dus dat zij moest schipperen tussen twee fases. En dat was/is niet altijd leuk voor haar en mijn broertje. Maar goed, daar zal jij geen last van hebben met de termijn waarop jij er eventueel voor zou gaan.
Hier zal er 3.5 jaar zitten tussen zoon en de baby in mijn buik. Ik vind het nu al leuk eigenlijk. Zoon is erg druk in de weer met mijn buik, kusjes en knuffels geven, speelgoed aanbieden aan de baby, liedjes zingen voor de baby. Hij vindt wel dat het maar lang duurt voordat baby’tjes geboren worden
Of ze samen zullen spelen maak ik me eigenlijk geen zorgen om, omdat ik zelf altijd met mijn zusje en broertje heb gespeeld en het als kind nooit als lastig of schipperen heb ervaren. Het is voor jou als kind gewoon normaal zoals het is en dat is prima zo in mijn ervaring.
Nouja. Hoop dat je wat aan mijn hersenspinsels hebt
Lastig vraagstuk, ik ben nu zwanger van nr. 2 en vraag me al een tijdje af of dit de laatste zal zijn. Aan de ene kant zegt mijn hart hartgrondig ja en aan de andere kant denk ik: maar is dit dan écht de laatste x dat ik voor het eerst een hartje heb gehoord, schopjes heb gevoeld? En ik weet het geslacht nog niet eens dus daar ligt het niet aan.
Ik vind het gewoon heel moeilijk om me voor te stellen dat het hoofdstuk ‘baren’ in mijn leven afgesloten zal zijn vanaf mijn 30ste; in theorie kan ik nog wel 10-15 jaar kinderen krijgen. Dat wil ik niet natuurlijk, maar biologisch gezien kan het wel. En dus voelt de keuze om dat hoofdstuk dan met mijn hoofd af te sluiten, ipv dat mijn lichaam dat zegt, wat apart voor mij, als je begrijpt wat ik bedoel.
En dan word ik óók nog eens alleen met IVF zwanger dus als er een derde komt zou het echt weer een heel bewuste keuze moeten zijn en kan het ook niet iets zijn dat je ‘op z’n beloop laat’ ofzo (klinkt misschien gek met bovenstaande maar hier ligt het probleem bij mijn man). Tja. Goed. Ik heb er nog geen goed antwoord op. Hoeft ook niet, eerst deze maar eens baren.
Dan over het leeftijdsverschil: mijn zusje en ik schelen ruim 3 jaar en zijn altijd beste vriendinnen geweest, vonden min of meer dezelfde dingen leuk op een paar jaar in de puberteit na en konden uitstekend samen spelen. Mijn (half)broertje is 12 jaar jonger dan ik en hoewel de band heel anders is tussen ons dan tussen mij en mijn zusje heb ik het altijd heel leuk gevonden, een klein broertje. Ik had ook geen last van dat uitjes niet konden en volgens mij vond mijn moeder het juist fijn dat wij hem eindeloos door het zwembad loodsten en met hem in achtbanen wilden enzo en zij lekker kon toekijken.
Ik merk wel aan mijn moeder dat ze eigenlijk op een gegeven moment met mij mee groeide naar de fase van volwassen kinderen hebben en zelfs oma worden en toen zelf nog een kind in huis had (en heeft), dus dat zij moest schipperen tussen twee fases. En dat was/is niet altijd leuk voor haar en mijn broertje. Maar goed, daar zal jij geen last van hebben met de termijn waarop jij er eventueel voor zou gaan.
Hier zal er 3.5 jaar zitten tussen zoon en de baby in mijn buik. Ik vind het nu al leuk eigenlijk. Zoon is erg druk in de weer met mijn buik, kusjes en knuffels geven, speelgoed aanbieden aan de baby, liedjes zingen voor de baby. Hij vindt wel dat het maar lang duurt voordat baby’tjes geboren worden
Of ze samen zullen spelen maak ik me eigenlijk geen zorgen om, omdat ik zelf altijd met mijn zusje en broertje heb gespeeld en het als kind nooit als lastig of schipperen heb ervaren. Het is voor jou als kind gewoon normaal zoals het is en dat is prima zo in mijn ervaring.
Nouja. Hoop dat je wat aan mijn hersenspinsels hebt
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 3 mei 2020 om 18:20
Die luiers. Daar begint het al meteen mee. Vroeger had je gewoon katoenen luiers, en ze hadden niet eens een wasmachine.redbulletje schreef: ↑01-05-2020 17:22Maar kinderen zijn wel eigen individuen die straks wellicht gewoon gaan autorijden en vliegreizen gaan maken natuurlijk. Ook zullen ze moeten wonen.
zaterdag 16 mei 2020 om 13:27
Gewoon omdat ik het interessant vond, footprint 2,1 met gezin van 4. Best trots
Auto, gasverbruik en groente en fruit kan ik nog aanpakken
zaterdag 16 mei 2020 om 13:31