Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7
zaterdag 2 mei 2020 om 21:43
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.
Tegels eruit, plantjes erin dus!
We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.
Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.
Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!
Handige links:
Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

En zo wel:

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
Tegels eruit, plantjes erin dus!
We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.
Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.
Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!
Handige links:
Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

En zo wel:

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
dinsdag 5 mei 2020 om 09:14
Ik snap t Nursy, dan is gras wel handig. Weet je zeker dat je op zandgrond zit? Kan ik niet zo goed rijmen met harde grond waar het water op blijft staan.. ik zou de harde plekken los maken, vermengen met compost, egaliseren en inzaaien denk ik.
GT, fijn
en Friez dank. Ik geef het nog een week. Het zaad zou ook best wel ns 2 jaar oud geweest kunnen zijn, bedacht ik me..
GT, fijn
dinsdag 5 mei 2020 om 10:14
Update Trui:
Toen ik gistermiddag thuiskwam van de dierenarts heb ik Trui in de kamer in een kooi gezet met water en voer maar ze was ongedurig omdat ze buiten de andere kippen hoorde. Het hielp ook niet mee dat Bertje op een stoel voor het raam als een gefrustreerde Romeo heel dramatisch naar haar ging roepen. Trui jammerde heel zielig terug en al die stress leek me ook niet goed voor haar. Dus Trui naar buiten waar ze binnen een tijdsbestek van 5 minuten tot drie keer toe onvrijwillig Bertje een orgasme heeft bezorgd. De hork! Niet dat ik verwachtte dat hij met een roos in zijn snavel zou komen aanlopen, maar give the girl a break zeg! Maar Truitje heeft daarna wel iets gegeten en op haar tempo een wandelingetje gemaakt.
's Avonds heb ik gewacht tot het hele spul sliep en Trui ontvoerd. Ze zat niet in het legnest waar ze gisteren de hele dag verbleef, maar ze zat gewoon op stok heel innig naast Bertje. Dat zag er hoopvol uit.
Vanmorgen heb ik haar medicijnen toegediend waar ze zich met hand en tand tegen verzette omdat ze nu eenmaal een kip is. Er moest een spuitje vloeistof in haar snavel en een pil. (En vanavond weer). Vooral dat spuitje luistert nauw, want als je verkeerd richt spuit je zo in de luchtpijp en kippen kunnen niet hoesten dus dan is het gebeurd. Nou, probeer maar eens te richten als het beestje haar nek in 98 bochten draait. Uiteindelijk won ik en nu zit ze boos naar me te kijken in haar kooi. Ik kan zien dat ze het moeilijk heeft; ze ademt moeizaam en eet en drinkt nog steeds niet. Ik geef het een uurtje in de hoop dat haar pijnstiller gaat werken en als ze dan nog niet gedronken heeft ga ik weer water in haar snavel druppelen. Ik maak me wel zorgen
Toen ik gistermiddag thuiskwam van de dierenarts heb ik Trui in de kamer in een kooi gezet met water en voer maar ze was ongedurig omdat ze buiten de andere kippen hoorde. Het hielp ook niet mee dat Bertje op een stoel voor het raam als een gefrustreerde Romeo heel dramatisch naar haar ging roepen. Trui jammerde heel zielig terug en al die stress leek me ook niet goed voor haar. Dus Trui naar buiten waar ze binnen een tijdsbestek van 5 minuten tot drie keer toe onvrijwillig Bertje een orgasme heeft bezorgd. De hork! Niet dat ik verwachtte dat hij met een roos in zijn snavel zou komen aanlopen, maar give the girl a break zeg! Maar Truitje heeft daarna wel iets gegeten en op haar tempo een wandelingetje gemaakt.
's Avonds heb ik gewacht tot het hele spul sliep en Trui ontvoerd. Ze zat niet in het legnest waar ze gisteren de hele dag verbleef, maar ze zat gewoon op stok heel innig naast Bertje. Dat zag er hoopvol uit.
Vanmorgen heb ik haar medicijnen toegediend waar ze zich met hand en tand tegen verzette omdat ze nu eenmaal een kip is. Er moest een spuitje vloeistof in haar snavel en een pil. (En vanavond weer). Vooral dat spuitje luistert nauw, want als je verkeerd richt spuit je zo in de luchtpijp en kippen kunnen niet hoesten dus dan is het gebeurd. Nou, probeer maar eens te richten als het beestje haar nek in 98 bochten draait. Uiteindelijk won ik en nu zit ze boos naar me te kijken in haar kooi. Ik kan zien dat ze het moeilijk heeft; ze ademt moeizaam en eet en drinkt nog steeds niet. Ik geef het een uurtje in de hoop dat haar pijnstiller gaat werken en als ze dan nog niet gedronken heeft ga ik weer water in haar snavel druppelen. Ik maak me wel zorgen
Ik vind hier dingen van.
dinsdag 5 mei 2020 om 11:10
Caaf
Heeft de dierenarts gezegd hoe lang het duurt alvorens de antibiotica aanslaat?
Katten kunnen een eetlustopwekkende injectie krijgen (heeft hier menig kat gered), geen idee of zoiets ook voor kipjes bestaat?
Katten kunnen een eetlustopwekkende injectie krijgen (heeft hier menig kat gered), geen idee of zoiets ook voor kipjes bestaat?
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
dinsdag 5 mei 2020 om 11:28
Met een dag of vijf zou ik verbetering moeten kunnen merken. Inmiddels heeft ze wat sla gegeten en haar veertjes gepoetst. Vanmorgen lag er een erg mooie keutel in het hok dus ze moet iets gegeten en gedronken hebben. Ik heb net een warmtezakje gemaakt van een oude sok gevuld met rijst en die even opgewarmd in de magnetron. Ze lijkt ietsje minder sloom nu.
Ik vind hier dingen van.
dinsdag 5 mei 2020 om 11:54
Beterschap voor Trui! Zieke huisdieren zijn altijd zo zielig, helemaal als ze een behandeling nodig hebben die niet leuk is.
Zo meteen duik ik de tuin weer in, onkruid wieden, de uitgebloeide bloemetjes uit mijn margriet op stam knippen en kijken wat er te redden valt van de hanggeraniums van vorig jaar. Het is toch wel veelzeggend dat bijna al het kuipspul buiten heeft overwinterd en dat veel ervan nu al in bloei staan.
Ik heb een Solanumstek in de volle grond gezet vorig jaar, en ik dacht dat die toch dood was gegaan, maar nee hoor! Ook die loopt uit
Ik heb solanums in blauw en wit, volgens mij is er ook een roze-lila variant. Die wil ik ook nog graag hebben. Ik vind het zo´n leuke, dankbare plant! Mijn bloemist vind ze in mijn handen niet zo leuk ´want jij houdt alles over en geeft steeds stekjes aan mijn klandizie´
Hij zegt het overigens met een lachje. Het klopt wel, iedereen die een stekje wil, kan m krijgen. En dat gebeurt best vaak, hahaha.
Aan de andere kant heeft ie een goeie klant aan me, want ik koop er regelmatig van alles. Hij neemt ook geregeld aparte dingen mee van de veiling, en dan roept ie me naar binnen als ik langsloop. ´Kijk es wat ik nou heb, dat leek me net wat voor jou! ´ Slimmerik.
Zo meteen duik ik de tuin weer in, onkruid wieden, de uitgebloeide bloemetjes uit mijn margriet op stam knippen en kijken wat er te redden valt van de hanggeraniums van vorig jaar. Het is toch wel veelzeggend dat bijna al het kuipspul buiten heeft overwinterd en dat veel ervan nu al in bloei staan.
Ik heb een Solanumstek in de volle grond gezet vorig jaar, en ik dacht dat die toch dood was gegaan, maar nee hoor! Ook die loopt uit
Ik heb solanums in blauw en wit, volgens mij is er ook een roze-lila variant. Die wil ik ook nog graag hebben. Ik vind het zo´n leuke, dankbare plant! Mijn bloemist vind ze in mijn handen niet zo leuk ´want jij houdt alles over en geeft steeds stekjes aan mijn klandizie´
Aan de andere kant heeft ie een goeie klant aan me, want ik koop er regelmatig van alles. Hij neemt ook geregeld aparte dingen mee van de veiling, en dan roept ie me naar binnen als ik langsloop. ´Kijk es wat ik nou heb, dat leek me net wat voor jou! ´ Slimmerik.
dinsdag 5 mei 2020 om 19:03
ja zelf gemaakt, is echt simpelSabeltandcavia schreef: ↑05-05-2020 19:02Leuk die plantenhangers Friez! Heb je die zelf gemacrameed?
dinsdag 5 mei 2020 om 19:03
Ik woon in Brabant in duingebied, iets anders kan het echt niet zijn. De grond is zo aangelopen dat het echt brokken zijn, wel goed nat, ook donker zand, genoeg pieren, wellicht te weinig mest? Ik dacht de boel om te scheppen en berg compost toe te voegen. Eerst dacht ik aan bentoniet,maar net paar proefscheppen en het is best vochtig nog allemaal.Moosey schreef: ↑05-05-2020 09:14Ik snap t Nursy, dan is gras wel handig. Weet je zeker dat je op zandgrond zit? Kan ik niet zo goed rijmen met harde grond waar het water op blijft staan.. ik zou de harde plekken los maken, vermengen met compost, egaliseren en inzaaien denk ik.
GT, fijnen Friez dank. Ik geef het nog een week. Het zaad zou ook best wel ns 2 jaar oud geweest kunnen zijn, bedacht ik me..
dinsdag 5 mei 2020 om 19:07
Sabeltandcavia schreef: ↑05-05-2020 09:53@Nursy: Zijn laagblijvende kruipplantjes een idee voor tussen je flagstones? Er bestaan planten die net gras lijken en omdat je toch op de flagstones loopt worden ze niet belast.
![]()
Ik heb in mijn paadje slaapkamergeluk kruipen,maar deze doet het slecht in de zon (al vaak geprobeerd) de rest vind ik toch minder lekker lopen (ik loop vaak op blote voeten) ookal liggen er wat flagstones. Deel is schaduw,ander deel halfschaduw en deel zon. Heb ook kruiptijm gedaan maar gras heeft toch de voorkeur. Man wil het nog een keer proberen,zo niet dan trek ik alles er uit en krijg ik extra ruimte in de borders,alleen voor kind jammer, die heeft steeds minder ruimte
dinsdag 5 mei 2020 om 19:27
Heb ooit gelezen dat Heermoes niet van bemeste grond houdt. Het groeit vooral op bodem arme grond. Dus je grond goed bemesten zou een tip kunnen zijnfriezinnetje2014 schreef: ↑05-05-2020 11:59ik weet niet of hier meer mensen last hebben van Heermoes, maar ik kreeg van een collega de tip om dan Lavameel te strooien in je tuin.
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 5 mei 2020 om 19:32
ik zit op de klei, is op zich vruchtbaar genoeg. Maar ik zal goed bemesten en dan nog wat lavameel erop, dan moet het helemaal goedkomen!GroenTuintje schreef: ↑05-05-2020 19:27Heb ooit gelezen dat Heermoes niet van bemeste grond houdt. Het groeit vooral op bodem arme grond. Dus je grond goed bemesten zou een tip kunnen zijn.
dinsdag 5 mei 2020 om 21:01
Caaf, heel veel beterschap voor Truitje!
Friez, wat een leuke plantenhangers heb jij gemaakt, erg creatief.
Ik ben nog steeds in de nadenkfase over mijn stenen barbecue. Manlief heeft wel al door de kringloop gestruind en is thuis gekomen met een gedeukte zinken gieter, die wonder boven wonder niet lek was, een emaillen schaal en een koperen koffiepot.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het praktisch ga aanpakken en verder aankleden.
Vandaag is er eindelijk, na 10 jaar, een gladiool in mijn tuin tot bloei gekomen. Dit is een erfenis van de vorige eigenaar. Ieder jaar zag ik een sprieterige plant opkomen die verder niks deed en ieder jaar dacht ik: ik trek hem eruit. En nu ineens besloot hij te gaan bloeien, 1 gladiool, midden in mijn rommelborder.
Friez, wat een leuke plantenhangers heb jij gemaakt, erg creatief.
Ik ben nog steeds in de nadenkfase over mijn stenen barbecue. Manlief heeft wel al door de kringloop gestruind en is thuis gekomen met een gedeukte zinken gieter, die wonder boven wonder niet lek was, een emaillen schaal en een koperen koffiepot.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het praktisch ga aanpakken en verder aankleden.
Vandaag is er eindelijk, na 10 jaar, een gladiool in mijn tuin tot bloei gekomen. Dit is een erfenis van de vorige eigenaar. Ieder jaar zag ik een sprieterige plant opkomen die verder niks deed en ieder jaar dacht ik: ik trek hem eruit. En nu ineens besloot hij te gaan bloeien, 1 gladiool, midden in mijn rommelborder.
dinsdag 5 mei 2020 om 21:17
Ik loop gewoon 8 pagina’s achter met bijlezen. Nu weer terug naar m’n kweekgras. Wat een k-spul.
Alle buren hebben een bak grint in hun voortuin en ik weiger om me daartoe te verlagen. Ik wil groen, struiken en bomen. Zouden houtsnippers een tijdelijke oplossing kunnen zijn om mijn kweekgras uit te roeien?
Alle buren hebben een bak grint in hun voortuin en ik weiger om me daartoe te verlagen. Ik wil groen, struiken en bomen. Zouden houtsnippers een tijdelijke oplossing kunnen zijn om mijn kweekgras uit te roeien?