Auto betalen

07-05-2020 16:27 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn vier jaar samen. Een aantal jaar geleden heb ik hem wat geld geleend om een auto te kopen. Na een hele periode heeft hij dit netjes afgelost. Nu we net samen een huis hebben gekocht vindt hij dat het tijd is voor een nieuwe auto maar daar heeft hij op dit moment niet voldoende geld voor. Hij heeft mij gevraagd of ik de helft van het bedrag wil bijleggen zodat hij gelijk zijn "droomauto" kan kopen en er jaren mee vooruit kan. Zijn huidige auto komt nog net door de APK maar hij heeft er geen veilig gevoel meer in. Zelf vind ik de aanschaf van een duurdere auto op dit moment niet nodig. Mijn spaargeld wil ik achter de hand houden en eerst gaan sparen voor dingen die in het huis moeten gebeuren (niet noodzakelijk maar nieuwe meubels, tuin enz.) Is het gek dat ik weiger om hem het geld te lenen of ben ik nu te hard voor hem. Ik ben immers ook van mening dat je in een relatie elkaar de mogelijkheden moet geeven dromen achterna te jagen. Ik heb het gevoel dat ik hem belemmer door heen niet financieel te steunen.
Wil hij dat je bijlegt of wil hij het geld lenen? Je schrijft het allebei.

En dit:

Zijn huidige auto komt nog net door de APK maar hij heeft er geen veilig gevoel meer in. Zelf vind ik de aanschaf van een duurdere auto op dit moment niet nodig

Mijn vriend in een barrel laten rijden omdat ik iets niet nodig vind, vind ik dan weer niet zo aardig.
anoniem_6925a2a793fac wijzigde dit bericht op 07-05-2020 16:35
65.58% gewijzigd
Ik ben het met je eens dat je in een relatie elkaar moet helpen om dromen te verwezenlijken, maar als die droom een nieuwe BMW uit de 7-serie is ben ik daar wat minder van. Ik ben het dus met je eens: het is jouw geld en als jij het daar niet aan uit wilt geven, is dat jouw goed recht.

Hebben jullie trouwens een gezamenlijke spaarpot voor het nieuwe huis? Want als je vriend liever geld uitgeeft aan zijn droomauto dan aan jullie gezamenlijke droomhuis...
Wat eten we vanavond?
Die droomauto is hij na een jaar of drie ook wel weer zat, en dan krijg je deze discussie weer opnieuw. Zo blijf je achter de feiten aanlopen.
En naast zijn spaarpot voor een auto (die dus niet groot genoeg is) heeft hij ook nog een spaarpot voor het huis en onverwachte uitgaven? Als dat niet zo is zou ik er sowieso iets van vinden dat hij al zijn spaargeld in een auto wil steken.

Je ontneemt hem niks, het is namelijk niet zijn geld. Hij kan het altijd vragen en jij mag gewoon nee zeggen.

Ik denk dat jullie wel samen om de tafel moeten om prioriteiten te bespreken.
Er zijn een heleboel gradaties in elkaar steunen.
Hem weer geld lenen omdat hij een mooie auto wil kopen in plaats van een die hij zich kan veroorloven is te veel steun.
Jij wil andere dingen met je geld doen (sparen is ook iets wat je mag willen) en hij kan een leuke tweedehands kopen van eigen geld.
Het zou gek zijn dat hij een droomleven leidt van jouw geld.
Hangt er vanaf. Als zijn auto af is zou ik de beroerdste niet zijn om te helpen maar als zijn 'droomauto' er eentje is die duurder is dan noodzakelijk zou ik daar geen zin in hebben. Mijn vriend betaalt mijn 'droomschoenen' ook niet.
Nee een auto is een gebruiksvoorwerp dat goed moet functioneren maar geen droomauto hoeft te zijn. Dus nee ik zou je geld er niet aan uitgeven, gaat hij maar wat harder sparen ervoor.
Is private lease geen optie voor m. Als je niet heel veel kilometers rijdt, is het verschil niet zo heel groot in totale kosten.

Hoe is de rest van jullie financiën geregeld en welke afspraken hebben jullie daar over? Als je samen een huis hebt en dus samenwoont, heb je och wel heldere ideeën over wat gezamenlijke uitgaven zijn, en wat privé- uitgaven zijn?
En waarom leent ie van jou en niet van de bank?

Persoonlijk vind ik geld lenen van/ aan je geliefde raar. Het brengt een ongelijkheid die ik niet zou willen.
Is het alleen zijn auto of stap je er ook bij in? Ga jij hem ook gebruiken?
Ik vind auto's zonde geld (tenzij ik miljonair ben, dan denk ik dat ik er misschien wat makkelijker over denk geld te spenderen aan een auto). Het feit dat hij over zijn droomauto praat, doet mij niet denken aan een Ford Focus, maar aan een auto die (veel) meer geld kost. Ik heb altijd geleerd: Als je iets wilt hebben en het geld er niet voor hebt, moet je sparen. Je vriend gaat nu al voor de tweede keer voor een auto waar hij het geld niet voor heeft. Ik zou dit echt niet oké vinden. Is hij zo ook met andere uitgaven?
De auto is alleen voor hem.
Tulp599 schreef:
07-05-2020 16:45
Over welk bedrag praten we dat hij van jou vraagt? Hij is van hem alleen, maar ik neem aan dat je er ook wel eens naast zit?
Bijleggen of lenen?
Misschien kun je voor jezelf bedenken wat voor jou acceptabel is om bij te leggen. Wilt hij meer, dan is dat voor eigen rekening. Kan hij dat niet betalen? Dan is dat zijn probleem en niet het jouwe. Uit je verhaal maak ik op dat je hem wel wilt steunen, maar misschien niet voor een hele dure auto?
Jullie hebben samen een huis gekocht maar de auto is van hem?
Tulp599 schreef:
07-05-2020 16:45

En verdere info? Antwoorden op de andere vragen bijvoorbeeld?
*2020* schreef:
07-05-2020 16:49
Jullie hebben samen een huis gekocht maar de auto is van hem?
Misschien heeft ze geen rijbewijs.
Hij vraagt of ik 9500 wil lenen. Ik zit er inderdaad wel eens naast maar ik heb zelf een een redelijk nieuwe volvo die hij mag lenen, we kunnen als het moet beiden op de fiets naar het werk. (Ik neem vaak de auto omdat ik in het donker een uur door de polder moet)
anoniem_397823 wijzigde dit bericht op 07-05-2020 16:58
20.55% gewijzigd
Is het gek dat ik weiger om hem het geld te lenen of ben ik nu te hard voor hem.
Als hij van zijn huidige spaargeld een fatsoenlijke tweedehands auto kan kopen, dan kan ik me voorstellen dat je niet bijlegt en je geld liever bewaart voor noodzakelijkere aanschaffen.

Hoe oud is zijn huidige auto?
Hoeveel geld heeft hij nu?
Welke auto wil hij kopen?
Hoeveel wil hij van je lenen?
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 07-05-2020 16:54
0.99% gewijzigd
9500 is een groot bedrag maar wel mooi dat je er naast mag zitten en dat hij je volvo mag lenen.
Tulp599 schreef:
07-05-2020 16:51
Hij vraagt of ik 9500 wil lenen. Ik zit er inderdaad wel eens naast maar ik heb zelf een een volvo die hij mag lenen, we kunnen als het moet beiden op de fiets naar het werk.
Als hij zelfs op de fiets naar het werk kan en er 'nog' een auto is die jullie allebei kunnen gebruiken voor langere afstanden/grote boodschappen e.d. zou ik geen cent over hebben voor een tweede auto. Niet voor de mijne en niet voor de zijne. 2 auto's waar 1 auto eigenlijk al niet noodzakelijk is is onzin. En ik geef geen geld uit aan onzin, zeker niet aan hele dure onzin die geld blijft kosten.

Ik mag toch aannemen dat hij zelf ook minstens dat bedrag staan heeft. Als hij echt een 'eigen auto' wil koopt hij maar een mooi tweedehands wagentje wat zuinig in gebruik, onderhoud en belasting is.
oudblond wijzigde dit bericht op 07-05-2020 16:56
13.43% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Tulp599 schreef:
Hij vraagt of ik 9500 wil lenen. Ik zit er inderdaad wel eens naast maar ik heb zelf een een redelijk nieuwe volvo die hij mag lenen, we kunnen als het moet beiden op de fiets naar het werk.
Je kan ook makkelijk je auto weg doen kunnen jullie beide op de fiets.
Wat voor barrel had hij de eerste keer gekocht dan dat die na 3 jaar al weer zowat uit elkaar valt?

ik weet niet hoe jullie financiën verdeeld zijn, maar ik zou zeggen als hij een nieuwe auto wil, mag hij er zelf voor sparen.
Tulp599 schreef:
Hij vraagt of ik 9500 wil lenen. Ik zit er inderdaad wel eens naast maar ik heb zelf een een redelijk nieuwe volvo die hij mag lenen, we kunnen als het moet beiden op de fiets naar het werk.
Tweedehands droomauto dan zeker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven