online lessen te veel schermtijd

zondag 10 mei 2020 om 20:26
De school van mijn kind van 12 (VWO 1e klas) geeft iedere dag van de week per dag 6 of 7 volle uren online lessen. Daarnaast heeft zij nog steeds leerhuiswerk en maakhuiswerk te maken. Ze heeft veel hoofdpijn en ziet maar witjes (normaal nooit en was ook over in meivakantie). Natuurlijk willen we ervoor zorgen dat ze genoeg beweging/buitenlucht krijgt maar dat is zo wel moeilijk.
(Ze zit overigens op ons kantoortje in huis met de ramen open en in alle rust.)
Ik dacht eerst dat het online lesgeven inhield dat er ook weleens even geen contact tussen leerlingen en leraar is en dat ze dan even wat anders zouden doen dan naar het scherm kijken. Echter ben ik een dag mee gaan kijken en ze staat dus constant in contact met de leerkrachten. Ze heeft na 2 uur een pauze van 10 minuten en dan na 2 uur een pauze van een half uur en daarna dus weer 2 uur les. Zelfs met gym moeten ze oefeningen voor het beeldscherm doen.
Ik zou dit zelf ook niet kunnen trekken zo'n intensief beeldschermgebruik zoveel uren achter elkaar.
Aangezien dit nog zeker een maand zo doorgaat zit ik te twijfelen ofdat ik mijn ongenoegen hierover met school moet bespreken ofdat ik dan een zeurouder ben.
Ben heel benieuwd naar meningen van anderen!
(Ze zit overigens op ons kantoortje in huis met de ramen open en in alle rust.)
Ik dacht eerst dat het online lesgeven inhield dat er ook weleens even geen contact tussen leerlingen en leraar is en dat ze dan even wat anders zouden doen dan naar het scherm kijken. Echter ben ik een dag mee gaan kijken en ze staat dus constant in contact met de leerkrachten. Ze heeft na 2 uur een pauze van 10 minuten en dan na 2 uur een pauze van een half uur en daarna dus weer 2 uur les. Zelfs met gym moeten ze oefeningen voor het beeldscherm doen.
Ik zou dit zelf ook niet kunnen trekken zo'n intensief beeldschermgebruik zoveel uren achter elkaar.
Aangezien dit nog zeker een maand zo doorgaat zit ik te twijfelen ofdat ik mijn ongenoegen hierover met school moet bespreken ofdat ik dan een zeurouder ben.
Ben heel benieuwd naar meningen van anderen!

zondag 10 mei 2020 om 23:53
Ik snap je heel goed, TO (hoop dat je nog meeleest?)
Ik zou dit zelf als volwassene al niet volhouden en vind het zeer ongezond veel schermtijd. Zoals je leest lopen de meningen hierover nogal uiteen..
Maar goed, mijn kind (basisschool) zit op een school waar ze überhaupt niks met schermen doen en een middelbare die kinderen de hele dag achter een scherm zet kan ik ook niks mee. Zou ik ook nooit voor kiezen. Of is dit buiten corona om op school zelf totaal anders?
Ik zou dit zelf als volwassene al niet volhouden en vind het zeer ongezond veel schermtijd. Zoals je leest lopen de meningen hierover nogal uiteen..
Maar goed, mijn kind (basisschool) zit op een school waar ze überhaupt niks met schermen doen en een middelbare die kinderen de hele dag achter een scherm zet kan ik ook niks mee. Zou ik ook nooit voor kiezen. Of is dit buiten corona om op school zelf totaal anders?

maandag 11 mei 2020 om 07:06
Ja joh want voor alle beroepen zit je een hele dag achter de computer?RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑10-05-2020 20:52Zodra ze een job heeft, is dat gewoon standaard: 8 uur schermtijd in hooguit 9 uur doorlooptijd. Kortom, je zeurt.
Ik moet er ook niet aan denken hoor.

maandag 11 mei 2020 om 08:37
Nou, wat denk jij?DeKenau schreef: ↑10-05-2020 23:53Ik snap je heel goed, TO (hoop dat je nog meeleest?)
Ik vind het heel grappig dat er forummers zijn die boos zijn dat hun kind te veel onlineles krijgt en forummers die boos zijn dat hun kind te weinig onlineles krijgt.

maandag 11 mei 2020 om 08:43
Haha, ja dat valt wel steeds op he? En de groepen ouders die de druk vanuit school te hoog vinden en de groep die vindt dat school veel te weinig doet..heel opvallend inderdaad. Lastig als leerkracht om met van die enorme verschillen om te gaan.Betty_Slocombe schreef: ↑11-05-2020 08:37Nou, wat denk jij?
Ik vind het heel grappig dat er forummers zijn die boos zijn dat hun kind te veel onlineles krijgt en forummers die boos zijn dat hun kind te weinig onlineles krijgt.

maandag 11 mei 2020 om 09:04
En ook lastig als ouders om met die verschillen om te gaan.

maandag 11 mei 2020 om 09:10
In de klas zelf zie je bij ons ook al die enorme verschillen tussen ouders buiten de coronatijd om.Je hebt ouders die er heel erg bovenop zitten en erg hangen aan cito scores en rapporten en info over methodes etc, en je hebt ouders die zich daar weinig mee bezig houden (vaak zelfs anti toetsen) en zich meer focussen op de pedagogische zaken etc. Ik vermoed dat ook nu dat weer diezelfde tegenstelling is.

maandag 11 mei 2020 om 09:15
Manmanman, wat een reacties en wat een toon weer
. 'Dan kan ze vast wennen hoe het straks is als ze werk heeft'.... het is een kind!
Bij mijn 12-jarige is het gelukkig anders gereld. Rond het middaguur is ze meestal wel klaar. Fijn, want zo is er ook nog tijd voor andere dingen. In de ogen van de school is dit erg belangrijk omdat de impact van deze periode op (pre)pubers niet onderschat moet worden. Ik ben blij dat ook met dat aspect rekening wordt gehouden.
Bij mijn 12-jarige is het gelukkig anders gereld. Rond het middaguur is ze meestal wel klaar. Fijn, want zo is er ook nog tijd voor andere dingen. In de ogen van de school is dit erg belangrijk omdat de impact van deze periode op (pre)pubers niet onderschat moet worden. Ik ben blij dat ook met dat aspect rekening wordt gehouden.
maandag 11 mei 2020 om 09:22
to, is het ook mogelijk dat er nog wat anders speelt dan alleen schermtijd?
Er zijn genoeg volwassenen, die het emotioneel erg lastig vinden, de huidige situatie. Geen anderen zien, de zorgen om ziek zijn. Misschien is het een kind, die zich erg druk maakt om dingen? Kun je hier met haar over praten?
Is het verder mogelijk om, lekker ontspannen, elke dag een stuk te wandelen? Bij mij ontspant weinig anders zo goed, als lekker even een half uurtje een frisse neus halen. Als je met z'n tweeën wandelt, praat dat vaak ook makkelijker dan thuis aan tafel ofzo.
Verder lijkt deze manier van school me voor de leraren ook erg intensief. Het is jammer dat elke school z'n eigen 'beste' manier heeft uit moeten vinden op zo'n korte termijn. Als ik hier lees dat het ene kind 2x 40 minuten les heeft en de ander 7 uren, dan moet daar toch een tussenvorm van mogelijk zijn![Happy :-]](./../../../smilies/77_happy.gif)
Hebben klasgenootjes er ook zoveel last van? Of zit jouw kind inderdaad meer achter de pc dan eigenlijk nodig is, omdat ze ook opdrachten op papier kan doen?
Er zijn genoeg volwassenen, die het emotioneel erg lastig vinden, de huidige situatie. Geen anderen zien, de zorgen om ziek zijn. Misschien is het een kind, die zich erg druk maakt om dingen? Kun je hier met haar over praten?
Is het verder mogelijk om, lekker ontspannen, elke dag een stuk te wandelen? Bij mij ontspant weinig anders zo goed, als lekker even een half uurtje een frisse neus halen. Als je met z'n tweeën wandelt, praat dat vaak ook makkelijker dan thuis aan tafel ofzo.
Verder lijkt deze manier van school me voor de leraren ook erg intensief. Het is jammer dat elke school z'n eigen 'beste' manier heeft uit moeten vinden op zo'n korte termijn. Als ik hier lees dat het ene kind 2x 40 minuten les heeft en de ander 7 uren, dan moet daar toch een tussenvorm van mogelijk zijn
![Happy :-]](./../../../smilies/77_happy.gif)
Hebben klasgenootjes er ook zoveel last van? Of zit jouw kind inderdaad meer achter de pc dan eigenlijk nodig is, omdat ze ook opdrachten op papier kan doen?
Later is nu

maandag 11 mei 2020 om 09:25
In mijn baan sta je een ganse dag op je voeten om handarbeid te leveren, veronderstel dat je meent dat ze ook zou zeuren mocht haar twaalfjarige dit opgelegd krijgen.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑10-05-2020 20:52Zodra ze een job heeft, is dat gewoon standaard: 8 uur schermtijd in hooguit 9 uur doorlooptijd. Kortom, je zeurt.

maandag 11 mei 2020 om 09:26
Ik bedoelde het juist andersom. Alle scholen en leraren houden er ook een andere visie op na. Als ouder is die visie soms onnavolgbaar. Natuurlijk heeft iedereen het beste voor met de kinderen, maar laten we nu niet doen alsof leraren en schooldirecteuren ‘alwetend’ of ‘heilig’ zijn mbt lesgeven in Coronatijd. En het geeft dus ook niet als er fouten worden gemaakt, maar ga daar dan wel met elkaar over in gesprek ipv ouders weg te zetten als ‘zeikouder’. Tja, it takes two to tango denk ik dan maar..DeKenau schreef: ↑11-05-2020 09:10In de klas zelf zie je bij ons ook al die enorme verschillen tussen ouders buiten de coronatijd om.Je hebt ouders die er heel erg bovenop zitten en erg hangen aan cito scores en rapporten en info over methodes etc, en je hebt ouders die zich daar weinig mee bezig houden (vaak zelfs anti toetsen) en zich meer focussen op de pedagogische zaken etc. Ik vermoed dat ook nu dat weer diezelfde tegenstelling is.

maandag 11 mei 2020 om 09:31
Bizar hè? Maar goed, dat begint al op de basisschoolleeftijd, groep 3 achter de i-pad en thuis is er ook een arsenaal aan schermen aanwezig want 'dat is de toekomst' en als je dat als ouder niet wil is dat 'zielig voor je kind en loopt het een achterstand op in de maatschappij'.
Tja. Prima dat dit jouw visie is op schermgebruik, maar val andere ouders niet zo af die niet willen dat hun kind 24/7 achter een scherm moet zitten.
Mijn man heeft trouwens zo'n baan die voor 90 procent uit schermtijd bestaat en hoe leuk hij zijn werk ook vindt, ik zie aan alles dat dit gewoon echt geen gezonde levensstijl is voor mensen dus dat vind ik al helemaal een kulreden.
maandag 11 mei 2020 om 09:32
Dit is een beetje mijn ervaring op het moment. Als docent kan je het niet goed doen. Doen ik een vrijwillig vragenuurtje dan zegt de helft van de ouders dat ze willen dat het een verplichte les moet zijn. Doe je daarna een verplichte les dan heb je weer andere ouders op de mail dat ze niet ok vinden dat die les verplicht is want ze hebben ook andere dingen te doen thuis etc.Betty_Slocombe schreef: ↑11-05-2020 08:37Nou, wat denk jij?

maandag 11 mei 2020 om 09:36
Ja, helemaal mee eens! Ik vind die 'zeikouder' stempel voor iedere ouder die ergens een kritische noot bij plaatst ook zeer ergerlijk.Eames6 schreef: ↑11-05-2020 09:26Ik bedoelde het juist andersom. Alle scholen en leraren houden er ook een andere visie op na. Als ouder is die visie soms onnavolgbaar. Natuurlijk heeft iedereen het beste voor met de kinderen, maar laten we nu niet doen alsof leraren en schooldirecteuren ‘alwetend’ of ‘heilig’ zijn mbt lesgeven in Coronatijd. En het geeft dus ook niet als er fouten worden gemaakt, maar ga daar dan wel met elkaar over in gesprek ipv ouders weg te zetten als ‘zeikouder’. Tja, it takes two to tango denk ik dan maar..
Gelukkig hier een school waarover je gewoon over alles in gesprek kan gaan zonder ergenis, maar om van elkaar te leren. Maar hoe fel en afkeurend hier wordt gereageerd...ik begrijp daar weinig van.
maandag 11 mei 2020 om 09:49
Ik vind het ook erg veel hoor TO, en een vriendelijke mail naar de school om je zorgen hierover te uiten kan geen kwaad.
Misschien kan het je dochter in de tussentijd helpen om zoveel mogelijk buiten haar schoolwerk te doen. In de tuin of op het balkon. Frisse lucht, zon op haar snoet en wat meer reden om regelmatig even om zich heen te kijken ipv op het scherm.
Misschien kan het je dochter in de tussentijd helpen om zoveel mogelijk buiten haar schoolwerk te doen. In de tuin of op het balkon. Frisse lucht, zon op haar snoet en wat meer reden om regelmatig even om zich heen te kijken ipv op het scherm.

maandag 11 mei 2020 om 09:51
Ik vind niemand een zeikouder, ik vraag me alleen af of de ouders die willen dat er meer online lessen gegeven worden tips hebben wat ik kan zeggen tegen de ouders die willen dat er minder online lessen gegeven worden en vice versa.
Dat jij, vanuit jouw visie en ideeën lesaanpak A helemaal het einde vindt, dat is prima, ieder haar mening. Maar dat een andere ouder A belachelijk vindt en B fantastisch, dat is een beetje het punt. Ik kan het niet allebei tegelijk, dus is het schipperen. Niet omdat ik ook maar iemand een zeikouder vind, maar wel omdat ik maar een mevrouw ben, met maar een lijf die maar op een plek tegelijk kan zijn.
Dat jij, vanuit jouw visie en ideeën lesaanpak A helemaal het einde vindt, dat is prima, ieder haar mening. Maar dat een andere ouder A belachelijk vindt en B fantastisch, dat is een beetje het punt. Ik kan het niet allebei tegelijk, dus is het schipperen. Niet omdat ik ook maar iemand een zeikouder vind, maar wel omdat ik maar een mevrouw ben, met maar een lijf die maar op een plek tegelijk kan zijn.

maandag 11 mei 2020 om 09:59
Oh, ik heb daar als ouder alle begrip voor hoor. You can't please them all. Ik zie het als mijn eigen verantwoordelijkheid om een school uit te kiezen die qua visie grotendeels overeenkomt en dat scheelt al een stuk, merk ik. Verder hebben we een juf die altijd open staat voor een gesprek/feedback om te kijken waar je elkaar tegemoet kan komen en zo staan wij er dus ook in. Tot nu toe werkt dat prima. (Wij hebben bijvoorbeeld deze 7 weken helemaal niets aan thuiswerk gedaan, in overleg met juf)Betty_Slocombe schreef: ↑11-05-2020 09:51Ik vind niemand een zeikouder, ik vraag me alleen af of de ouders die willen dat er meer online lessen gegeven worden tips hebben wat ik kan zeggen tegen de ouders die willen dat er minder online lessen gegeven worden en vice versa.
maandag 11 mei 2020 om 10:17
Ik vind trouwens 7 uur bijna continue schermtijd voor iedereen, maar zeker voor een 12 jarige, best veel. Dit vergelijken met een baan is voor mijn gevoel een nogal scheve vergelijking. Een 12 jarige mag ook nog niet eens werken, tenslotte, iets met kinderarbeid.
Aan de andere kant zal menig 12 jarige de hele dag achter de pc of ander scherm willen zitten voor privé doeleinden. Als jouw 12 jarige dat in haar vrije tijd ook nog doet, is het helemaal veel allemaal. Aan de ander kant is dat nu de enige manier om met vrienden af te spreken.
In een normale situatie kun je met de mentor je zorgen over je kind bespreken. Dat zou op zich nu ook kunnen. Misschien zijn er meer signalen, vanuit andere ouders. Als niemand iet zegt, maar wel iedereen ontevreden is, heb je er ook niets aan, tenslotte.
Aan de andere kant zal menig 12 jarige de hele dag achter de pc of ander scherm willen zitten voor privé doeleinden. Als jouw 12 jarige dat in haar vrije tijd ook nog doet, is het helemaal veel allemaal. Aan de ander kant is dat nu de enige manier om met vrienden af te spreken.
In een normale situatie kun je met de mentor je zorgen over je kind bespreken. Dat zou op zich nu ook kunnen. Misschien zijn er meer signalen, vanuit andere ouders. Als niemand iet zegt, maar wel iedereen ontevreden is, heb je er ook niets aan, tenslotte.
Later is nu
maandag 11 mei 2020 om 10:20
Wat wel goed is om aan te houden is 'elke 20 minuten voor 20 seconden ver weg kijken'
Dit voorkomt dat je ogen teveel focussen op korte afstand.
Ik werk bijvoorbeeld nu aan de eettafel en probeer dan soms even 20seconden naar buiten te kijken. Op kantoor deed ik dat ook al maar was het minder nodig omdat je vanzelf wat vaker 'ver' kijkt (naar een collega die langs loopt, of als je richting een meeting loopt etc.)
Dit voorkomt dat je ogen teveel focussen op korte afstand.
Ik werk bijvoorbeeld nu aan de eettafel en probeer dan soms even 20seconden naar buiten te kijken. Op kantoor deed ik dat ook al maar was het minder nodig omdat je vanzelf wat vaker 'ver' kijkt (naar een collega die langs loopt, of als je richting een meeting loopt etc.)
maandag 11 mei 2020 om 10:34
Ik mis de wolk stof van een krijtbord niet maar wel de manier van tekenen. Op een krijtbord kon ik veel mooiere tekeningen maken dan op een whiteboard.
Hoewel ik laatst achter kwam dat er meer dan vier kleuren whiteboardstiften zijn

De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 11 mei 2020 om 14:09
DeKenau schreef: ↑11-05-2020 09:36Ja, helemaal mee eens! Ik vind die 'zeikouder' stempel voor iedere ouder die ergens een kritische noot bij plaatst ook zeer ergerlijk.
Gelukkig hier een school waarover je gewoon over alles in gesprek kan gaan zonder ergenis, maar om van elkaar te leren. Maar hoe fel en afkeurend hier wordt gereageerd...ik begrijp daar weinig van.
Voor mij is het ook c'est le ton qui fait la musique. Dat je ergens vragen over hebt of ergens mee zit snap ik en moet je zeker bespreken. Maar 'je ongenoegen kenbaar maken' op dit moment, nee, dat snap ik niet. Ten eerste omdat de maatregelen worden versoepeld en deze constructie dus misschien niet eens meer zo lang duurt, ten tweede omdat 'ongenoegen kenbaar maken' voor mij wel erg eenrichtingsverkeer is en voorbij gaat aan de werkdruk die docenten nu hebben (die vinden dit vast ook niet ideaal!) en ten derde omdat het weinig ruimte laat om samen met de school tot een oplossing te komen. Want het enige wat er staat is dat het veel te veel is (maar TO geeft niet aan wat zij wel acceptabel zou vinden - ook niet als haar dat gevraagd wordt). Als TO had gezegd 'joh, die docenten doen zo hun best, maar ik maak me zorgen om mijn dochter want voor ons werkt dit zo niet. Hoe kan ik dit aankaarten?' dan had ik er heel anders in gestaan.
maandag 11 mei 2020 om 15:33
DeKenau schreef: ↑11-05-2020 09:10In de klas zelf zie je bij ons ook al die enorme verschillen tussen ouders buiten de coronatijd om.Je hebt ouders die er heel erg bovenop zitten en erg hangen aan cito scores en rapporten en info over methodes etc, en je hebt ouders die zich daar weinig mee bezig houden (vaak zelfs anti toetsen) en zich meer focussen op de pedagogische zaken etc. Ik vermoed dat ook nu dat weer diezelfde tegenstelling is.
Maar je zou denken dat ouders die een sterke mening hebben over dat soort zaken, bewust kiezen voor een school die bij hun denkbeelden past. Ik ben zelf meer anti beeldschermen en erg voor emotionele ontwikkeling in het primair onderwijs, ik heb daarom ook voor de vrije school gekozen.
Het zou gek zijn om daar totaal niet op te letten bij de schoolkeuze en dan wel te gaan klagen. Blijkbaar komt het voor.
maandag 11 mei 2020 om 15:36
je kunt wel een beeldscherm vrije school pre corona hebben uitgekozen, maar op dit moment is het beeldscherm één van de weinige manieren die de school heeft om te communiceren met een leerling. Ook voor een vrije school.Dubbeljus schreef: ↑11-05-2020 15:33Maar je zou denken dat ouders die een sterke mening hebben over dat soort zaken, bewust kiezen voor een school die bij hun denkbeelden past. Ik ben zelf meer anti beeldschermen en erg voor emotionele ontwikkeling in het primair onderwijs, ik heb daarom ook voor de vrije school gekozen.
Het zou gek zijn om daar totaal niet op te letten bij de schoolkeuze en dan wel te gaan klagen. Blijkbaar komt het voor.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

maandag 11 mei 2020 om 15:42
Je kunt het nooit iedereen tegelijk naar de zin maken, maar er zijn betere en slechtere manieren om lessen op afstand te organiseren. Ik weet bijvoorbeeld ook van een school waar iedere leraar zijn/haar eigen manier heeft bedacht om op afstand les te geven, en die allemaal iets anders gebruiken (zoals Zoom, Google Hangouts en wat je maar kunt bedenken). Dat werkt dus niet prettig.Betty_Slocombe schreef: ↑11-05-2020 09:51Ik vind niemand een zeikouder, ik vraag me alleen af of de ouders die willen dat er meer online lessen gegeven worden tips hebben wat ik kan zeggen tegen de ouders die willen dat er minder online lessen gegeven worden en vice versa.

maandag 11 mei 2020 om 15:45
Eens.
En over degenen die zeggen dat je zoiets best met school mag bespreken: ja hoor, aankaarten kan altijd. Maar "je ongenoegen laten blijken" waar TO het in de OP over heeft klinkt niet echt als een vriendelijk overleg.