Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
11-05-2020 20:21
Ja, we hebben het nu over alle Toms die we níet gaan kopen dit jaar ;)
Ja lekker dan, ik kreeg al de neiging om eens een kijkje te nemen bij Toms... :P
Nee hoor, ik blijf sterk. Ga vandaag wat groenteplantjes uitplanten, kreeg zaadjes cadeau en die zijn goed opgekomen. Word ik ook blij van.
Hoe gaat het met jullie? Is het nog steeds zo dat voor sommigen van jullie geldt dat in deze tijd minder behoefte is om te shoppen?

Bij mij wel en het heeft de uitdaging makkelijker gemaakt. Sinds half maart werk ik thuis en sindsdien trek ik iedere ochtend dezelfde slobbertrui en trainingsbroek aan (ik was deze wel tussendoor😀). Het is zo slonzig dat ik me schaam als ik de deur open moet doen voor een pakket-bezorger.

Panties, ondergoed en sportkleding mocht nog evenals andere noodzakelijke dingen zoals witte ‘ondershirtjes’ (als dat een woord is).

Ik heb 1x 2 bh’s gekocht in de uitverkoop (83 eur) en drie weken geleden een vest van by-bar (82 eur). Ik heb bij gehouden wat ik echt nog wil kopen en omdat ik geen werkkleding hoef te kopen omdat ik geen klanten zie kan ik helemaal naar Mn eigen smaak kopen (rare zin, maar denk dat jullie t snappen). Dat is dus iets losser en meer casual. Wil nu graag sandalen van Isabel marant, zwart en een cashmere trui van Vince (met lichtgrijze strepen). Ik vind dat ik t wel verdiend heb, want ik heb veeeeeel minder gekocht dan ooit. Ik was er wel nog best veel mee bezig. Kleding blijft gewoon favoriet.

Ook op andere vlakken ben ik zuiniger gaan leven omdat ik nu meer tijd heb ivm thuiswerken. Het bespaarde geld heb ik overgemaakt naar een goed doel (niet alles!) en gebruikt vr extra aflossen.

Al met al heel leuke ervaring en ik wil t miss volgend jaar weer gaan doen de eerste vijf maanden van t jaar. (Ik wacht nog tot 1 juni met de dingen die ik nog wil aankopen).

Ben benieuwd naar jullie verhalen.

Ps: make-up en huidverzorging kocht ik al nooit. Als crème gewoon nivea vr een paar euro. Ik ga wel altijd naar de kapper (kleuren en knippen) en laat Mn wenkbrauwen harsen en 1x in de drie maanden Botox. Verder erg gewoontjes; nagelstyliste en valse wimpers vind ik bij anderen soms mooi maar niet bij mezelf.
Totaal geen moeite mee. Nu ik een fiets heb loop ik minder en doe ik mijn andere schoenen vaker aan waar je wat moeilijker op loopt als je langere afstanden aflegt.

Natuurlijk ook intensief een paar kledingruilen bezocht voor corona en alles gedecluttert tijdens corona dus ik heb nog veel 'nieuwe' dingen in de kast.

Wel merk ik dat ik nu na 2 maanden restaurantjes begin te missen. Een goed bord Sushi, of even ergens een wijntje drinken in mijn favo restaurant
Ik ook Broodtrommel: geen enkele moeite met geen kleding kopen, maar ik merk dat de echte uitdaging voor mij niet uit eten/terrasje e.d. zou zijn als het wel zou mogen. Alhoewel dat laatste wel weer goed is om mijn verlengde dry January vol te houden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Bedankt voor jullie reacties. Leuk om te lezen 😀.
Oudblond schreef:
15-05-2020 10:09
Ik ook Broodtrommel: geen enkele moeite met geen kleding kopen, maar ik merk dat de echte uitdaging voor mij niet uit eten/terrasje e.d. zou zijn als het wel zou mogen. Alhoewel dat laatste wel weer goed is om mijn verlengde dry January vol te houden.

Wauw, je dry january nog steeds aan het volhouden? Ik heb het 6 weken gedaan, en sindsdien drink ik met mate, maximaal 3 glazen per week, en niet meer dan 2 per avond. Al heb ik dat afgelopen weekend overtreden, het wijntje gleed er toch wel erg lekker in, denk wel dat ik er 4 of 5 heb gehad in 2 avonden.

Met kleding op vrijwel nog geen moeite. Ben mijn kast kritisch aan het doorlopen, met regelmaat verdwijnt er wat omdat ik het nu niet meer mooi vind. Ik hoef de komende jaren geen jas te kopen (ik mag er wel 1 kopen van mezelf, een wollen mantel, alleen als ik echt de perfecte mantel tegenkom toevallig), geen broeken, geen truien en geen ondershirts. Dit najaar (vanaf augustus of september) misschien wel nog een paar jurken en tops. En nieuwe laarzen komende winter. Evt een goed paar pumps en platte schoenen. Maar dat is het dan ook wel. Mei en juni wordt er zeker nog niets gekocht, juli en augustus hopelijk ook niet. Ik vind het nu iets lastiger dan in de winter, omdat ik zomerjurken zo leuk vind.
Vijf maanden voorbij, en nog steeds no buy! In 7 maanden tijd alleen 1 paar enkellaarsjes (in november) gekocht. Het gaat goed!

Wel voelt het alsof ik gisteren een beetje heb gesmokkeld toen ik hardloopspullen kocht, maar het was echt noodzakelijk, en valt ook buiten de no buy, net als de hardloopschoenen en -thight die ik eerder dit jaar kocht. Dat smokkelgevoel kwam van het pashokje denk ik, en van de wens om verder rond te kijken in die winkel, voor koopjes en zo, maar dat heb ik weten te weerstaan.

Best trots op mezelf!

De komende maanden worden lastiger. Ik heb mezelf al eens afgevraagd waarom ik het eigenlijk doe en waarom het erg zou zijn als ik toch nog een jurkje... maar nee, ik ga gewoon niet de stad in, klaar.

Hoe gaat het met jullie?
Nog steeds goed. Wel gemerkt dat ik door die (opheffing) uitverkopen word getriggerd. Maar dan klik ik snel weg of fiets ik door.

Nu flink bezig om te sparen.
Mag ik nog bij jullie aanschuiven?

Ik heb het doel om binnen nu en een jaar een grote financiele aanschaf te doen, denk aan een bedrag rond de 35k, en wil graag consuminderen op het gebied van kleding en andere prul.
Ik heb zat kleding, een inbouwkast vol van 3meter breed, bij 2,5 meter hoog. 30 paar schoenen.

Dus geen kleding meer voor mij.
Voor dochter in de groei maak ik een uitzondering.

Ik ben benieuwd wat het consuminderen mij oplevert over een jaar.

En nu even vanaf pagina 1 bijlezen :-D
Leuk Porterenee, en welkom hier! Natuurlijk kun je nog meedoen.

Lekker Broodtrommel dat je het effect al ziet op de spaarrekening.
Het gaat goed hier. Het is niet dat ik helemaal niets gekocht heb maar volgens mij alleen een paar laarsjes in januari en een broek bij een boetiekje bij mij om de hoek aan het begin van de corona-toestanden. De laarsjes heb ik nog nooit aangehad en de broek ook niet (broek was ter vervanging van eentje die ik wel vaak gedragen heb - en nog steeds).

Ik had wel verwacht dat ik meer kleding had toen ik na mijn verhuizing alles ging uitpakken. Het valt me eigenlijk vies tegen wat er uit de dozen kwam. Maar goed, omdat ik toch nergens heen ga draag ik vaak yogaleggings en oude t-shirts/truien. En nu het warmer wordt mijn Toms weer uit de kast getrokken.

Wel een beetje raar, ik houd echt van mooie kleding en toch zie ik er best slobberig uit.
Hier gaat het goed. Nog steeds niet zonder moeite (fervent online shopper) maar het gaat. Wel vorige week een paar oorbellen gekocht. Desondanks heel blij mee.
Dag allemaal! Fijn om te lezen dat jullie ook nog doorzetten. Alhoewel ik me niet echt no buy had voorgenomen, had ik niets nodig en vond ik het door dit topic wel leuk om ook mee te doen. Ik heb afgelopen week 2 zwarte basic shirtjes gekocht---> slaapshirtjes ter vervanging van 2 die naar de poetslappenmand moesten. En nu gedaan omdat ik 5 euro 'verjaardagskorting' kreeg bovenop de korting voor een setje. Dus 21 euro die ik wel netjes op mijn 'gekocht in 2020-lijstje' zet.

@Marana: januari duurt denkt ik nog 2 weken. Dan heb ik voor het eerst weer een sociale afspraak op een terras en dat ga ik vieren met een glas wijn :D
Ik heb 2 leggings gekocht. Ik draag nu veel lekker zittende jurkjes thuis, maar ik ga thuis geen panty's dragen en mijn oude zwarte legging bleek tot op de draad versleten. Had ook 2 pyjama's in mijn mandje (ik heb een pyjama-verslaving), maar die heb ik keurig teruggelegd.

Wel zit ik erg veel online te neuzen, nog steeds.
Marana schreef:
31-05-2020 10:56
Leuk Porterenee, en welkom hier! Natuurlijk kun je nog meedoen.

Lekker Broodtrommel dat je het effect al ziet op de spaarrekening.
Ja zeker! Ik heb deze tijd ook beetgepakt om eea anders in te richten en leef nu op een salaris van een dag minder. Dat hele bedrag probeer ik maandelijks te sparen.

Het geld wat over blijft na de vaste lasten, gedeeld door 4 weken is dan mijn weekbedrag voor boodschappen en eventuele uitstapjes/ prul whatever. Dit wordt iedere week naar een andere rekening gestort om overzicht te houden. Voorheen ging het op een grote berg en dat werkte gewoon niet.

In plaats van uitgeven probeer ik via mijn side hustle extra geld te verdienen nu ik meer vrije tijd heb. (werk gaat gewoon door maar concerten, uit eten, shoppen e.d niet). En dat lukt zowaar erg goed. Het is heel motiverend om de spaarrekening snel te zien groeien ipv dat je het met pijn en moeite ziet stijgen en er dan weer een grote hap uit moet nemen omdat iets stuk gaat. Ook met een klein salaris kan je sparen.

Mijn moeder vroeg me wat ik dit jaar wilde hebben voor mijn verjaardag. Het is dat ik een post van Lady zag over haar snoerloze stofzuiger want ik wist werkelijk niets op te noemen. Het voelt heel bevrijdend eigenlijk om niet meer zo veel te willen.

Sorry misschien beetje offropic/ meer gerelateerd aan consumindertopic maar voor mij hangt het wel samen. Het is een sneeuwbaleffect :)
Ik heb nieuwe sneakers besteld. Mijn zwarte paar was doorgesleten (m'n kleine teen steekt nu naar buiten :-o ) en m'n witte paar was zo vies geworden dat ik ze in de wasmachine gegooid heb. Daar bleken ze echt niet tegen te kunnen :-| Nou ja, mijn eerste aankoop van 2020, valt nog best mee.
Ik ben net verhuisd dus het is niet dat ik niets gekocht heb, alleen bijna geen kleding :)

Ja, mijn snoerloze stofzuiger geeft mij meer voldoening dan welk paar schoenen dan ook. Haha!

Zomer is wel een ding trouwens. Ik heb 1 top met korte mouwen. Ook nog lekker zomers zwart. Ik heb verder alleen dingen met lange mouwen en dan ook nog eens bijna niks wat een beetje luchtig is. Vorige zomer had ik dan gewoon een hemdje aan (spaghetti straps) maar toen woonde ik in de rimboe en aangezien mijn vriend herstellende was van een beste zware operatie zijn we bijna de hele zomer thuis geweest. Ik woon nu in de binnenstad en zie mezelf niet bh-loos in zo'n hemdje naar buiten gaan.
Nog een maandje en dan zitten we op een half jaar :cheer:
Goed bezig allemaal!

Ik heb de afgelopen maand helaas toch het een en ander moeten kopen. Door mijn zwangerschap paste mijn eigen kleding echt niet meer. Eerst kon ik nog wel wat bij elkaar rapen wat ik thuis aan kon, maar nu ik ook naar kantoor ga moest er toch wat fatsoenlijks komen.

Eerst nog een tijdje op marktplaats gezocht naar zwangerschapskleding, maar merk dat het allemaal niet zo lang mee gaat. Aan veel kleding was helaas toch wel te zien dat het al een periode gedragen was en kon ik niet naar werk aan.
Dus toch wat nieuwe jurkjes moeten kopen. En toen ook nog een paar schoenen die ik onder die jurkjes kan dragen. Kwam erachter dat ik geen zomer schoenen heb zonder hakken.
Maar ik blijf tevreden, denk dat ik toch minder gekocht heb dan de gemiddelde zwangere dame.
Zwangerschap is wel een heel legitieme reden om kleding te kopen hoor, je gaat je niet in een gewoon jurkje proppen wat er dan niet uitziet, niet comfortabel zit en vervolgens ook nog eens uitgelubberd is zodat je het na de zwangerschap in de prullenbak kan mikken.
Goed bezig allemaal. Hier gaat het ook goed. Ik had voor de challenge voor mijzelf e50 per maand als budget voor kleding ingesteld en dat gaat prima.
Ik heb dit bedrag ook eigenlijk alleen maar gebruikt voor basale zaken zoals vervanging van kapotte sloffen, sportbroek, panty’s en een bh. Een crèmekleurige nepleren jasje heb ik via marktplaats gekocht en ik ben er blij mee. Oja, een jeansblouse uit de sale als vervanging van mijn jeansblouse waar een flinke chloorvlek op zat😩 . Terwijl ik nooit met chloor poets itt mijn man die dat spul rijkelijk gebruikt.
Ik was bang om door te slaan toen ik de blouse bestelde omdat ik enkele sites heb doorgescrold. Maar dat bleek niet zo te zijn.

Dus.... wel iets gekocht maar weloverwogen en netjes binnen het budget.
Leuk om te merken dat ik nu blijer met mijn aankopen ben dan toen ik alles wat ik wilde gewoon kocht.
Knap hoor dat iedereen het nog steeds lukt!
Bij mij is het echt fout gegaan. Tot 1 mei niets gekocht maar daarna een paar jurkjes en 2 broeken.
1 jaar geen kleding kopen is voor mij dus echt teveel gebleken. De periode van niet shoppen heeft mij wel kritisch gemaakt. Daar ben ik wel blij mee. Blijf ook mee lezen maar schrijf niet meer mee. Wie weet start ik later weer. Iedereen succes!
Reigie, ook al heb je nu wat gekocht, je hebt toch veel bewuster in minder gekocht dan normaal, dus je doelstelling van de challenge is grotendeels gelukt, lekker toch?

Ik ben inmiddels 6 kilo afgevallen en mijn broeken worden een beetje wijd. Als er nog twee, drie kilo vanaf gaan mag ik wel één hele fijne nieuwe spijkerbroek van mezelf.
Reigie Het feit dat je nu kritisch ben is toch een mooi resultaat? Je kan jezelf ook andere doelen stellen dan een heel jaar geen kleren kopen. Bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal shoppen. Of X aantal kledingstukken per jaar.
Voor iedereen heeft deze challange een andere reden, de ene doet het om minder geld uit te geven, voor het milieu, bewuster leven of om kritischer te kopen.
Als jouw doel behaald wordt, kan je tevreden zijn toch?

Maylina knap om 6 kilo af te vullen. Succes met de laatste loodjes! Een nieuwe spijkerbroek is een mooie beloning voor zo'n mooie prestatie :-)
maylina schreef:
07-06-2020 12:25
Reigie, ook al heb je nu wat gekocht, je hebt toch veel bewuster in minder gekocht dan normaal, dus je doelstelling van de challenge is grotendeels gelukt, lekker toch?

Ik ben inmiddels 6 kilo afgevallen en mijn broeken worden een beetje wijd. Als er nog twee, drie kilo vanaf gaan mag ik wel één hele fijne nieuwe spijkerbroek van mezelf.
Zullen we kledingruil doen? Wat ik zelfs niet meer hoopte is gebeurd: ik ben behoorlijk aangekomen. Mijn broeken gaan niet meer dicht :)
Ik heb vandaag even een rondje stad en online gedaan. Het zal wel aan mij liggen maar ik zie gewoon echt niets wat ik zou willen hebben. Een van mijn favoriete merken, Humanoid, is ook echt bagger geworden. Het is én duurder geworden én de kwaliteit van de spullen die ik vorig jaar heb gekocht is echt belabberd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven