Vriend is boos

maandag 18 mei 2020 om 19:27
Ik wil even jullie mening.
Ik ben 5 jaar gescheiden en mijn ex en ik zijn gewoon goed bevriend, samen hebben wij 3 kinderen. Mijn ex heeft een nieuwe partner en ik ook een nieuwe partner.
Vorige week met moederdag was mijn vriend er en de kinderen uiteraard ook. Mijn kinderen hadden buiten mij om mijn met vriend geappt om samen een ontbijtje voor mij te regelen s morgens. Zij hebben dit met elkaar klaar gemaakt. Super lief. Ook kreeg ik een rode roos namens mijn vriend en de belofte voor een etentje zodra dat weer kan na de corona.
Mijn kinderen hadden een soort PowerPoint gemaakt met fotos van mij en zichzelf met een liedje op de achtergrond. Dat raakte mij enorm omdat ik dat heel persoonlijk vond.
Mijn kinderen deden de weken voor moederdag heel geheimzinnig omdat ze ook nog een cadeau (geregeld door hun vader) voor mij hadden die ik vast heel mooi zou vinden
Dat bleek dus een smartwatch te zijn van 300, euro. Ik was er echt enorm blij mee maar vind het ook een flink cadeau.
Echter zag ik meteen het gezicht van mijn vriend vertrekken en nu hebben we dus al een week ruzie. Hij vind het dus niet normaal dat ik zulke dure cadeaus voor moederdag krijg van mijn ex. Zo ziet hij dat. Ik zie het als een cadeau van mijn kinderen.
Ik weet dat mijn ex goed in de slappe was zit en zich dit kan veroorloven. Ik weet ook dat hij mij enorm waardeert als moeder van zijn kinderen. Mijn vriend is nu dus boos. Hij voelt zich in zijn mannelijkheid aangetast omdat hij mij zo'n cadeau niet kan geven. Hij heeft het zelf niet zo breedt. Hij vind dat ik het horloge terug moet geven en hij denkt dat er meer speelt tussen mij en mijn ex, wat totaal niet zo is. Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik het enorm waardeer dat hij er met moederdag voor mij was en dat hij samen met mijn kinderen een ontbijtje geregeld had en een roos heeft gegeven. En dat dat mij heel veel waard is. Helaas helpt dit niet. Hij vind het ook een verkeerd beeld naar mijn kinderen om zulke cadeau's te geven.
Ik kan toch niet dat horloge terug geven dat wat ik van mijn kinderen voor moederdag gekregen heb. Dat is ook helemaal niet wat ik wil.
Ik moest dit verhaal even kwijt. Misschien kom ik tot nieuwe inzichten want ik ben een beetje vast gelopen.
Ik ben 5 jaar gescheiden en mijn ex en ik zijn gewoon goed bevriend, samen hebben wij 3 kinderen. Mijn ex heeft een nieuwe partner en ik ook een nieuwe partner.
Vorige week met moederdag was mijn vriend er en de kinderen uiteraard ook. Mijn kinderen hadden buiten mij om mijn met vriend geappt om samen een ontbijtje voor mij te regelen s morgens. Zij hebben dit met elkaar klaar gemaakt. Super lief. Ook kreeg ik een rode roos namens mijn vriend en de belofte voor een etentje zodra dat weer kan na de corona.
Mijn kinderen hadden een soort PowerPoint gemaakt met fotos van mij en zichzelf met een liedje op de achtergrond. Dat raakte mij enorm omdat ik dat heel persoonlijk vond.
Mijn kinderen deden de weken voor moederdag heel geheimzinnig omdat ze ook nog een cadeau (geregeld door hun vader) voor mij hadden die ik vast heel mooi zou vinden
Dat bleek dus een smartwatch te zijn van 300, euro. Ik was er echt enorm blij mee maar vind het ook een flink cadeau.
Echter zag ik meteen het gezicht van mijn vriend vertrekken en nu hebben we dus al een week ruzie. Hij vind het dus niet normaal dat ik zulke dure cadeaus voor moederdag krijg van mijn ex. Zo ziet hij dat. Ik zie het als een cadeau van mijn kinderen.
Ik weet dat mijn ex goed in de slappe was zit en zich dit kan veroorloven. Ik weet ook dat hij mij enorm waardeert als moeder van zijn kinderen. Mijn vriend is nu dus boos. Hij voelt zich in zijn mannelijkheid aangetast omdat hij mij zo'n cadeau niet kan geven. Hij heeft het zelf niet zo breedt. Hij vind dat ik het horloge terug moet geven en hij denkt dat er meer speelt tussen mij en mijn ex, wat totaal niet zo is. Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik het enorm waardeer dat hij er met moederdag voor mij was en dat hij samen met mijn kinderen een ontbijtje geregeld had en een roos heeft gegeven. En dat dat mij heel veel waard is. Helaas helpt dit niet. Hij vind het ook een verkeerd beeld naar mijn kinderen om zulke cadeau's te geven.
Ik kan toch niet dat horloge terug geven dat wat ik van mijn kinderen voor moederdag gekregen heb. Dat is ook helemaal niet wat ik wil.
Ik moest dit verhaal even kwijt. Misschien kom ik tot nieuwe inzichten want ik ben een beetje vast gelopen.
dinsdag 19 mei 2020 om 08:46
maar de ruzie duurt ook te lang, omdat TO niet heel duidelijk is en zegt dat ze er (gvd) niks meer over horen wil. Dat het nu klaar is. Dat ze het horloge houdt en dat hij zich kan gaan gedragen. Maar dat ze dit niet langer tolereert.menta schreef: ↑19-05-2020 08:42
Sowieso, deze ruzie duurt toch veel en veel te lang. Gek dat er zo in blijft hangen of denkt hij je zo te kunnen bewegen om te doen wat hij wil? Kun je hem tot een gesprek bewegen of staat hij daar nog steeds niet voor open? Je kan niet eeuwig blijven trekken, er moet ook wat goede wil van zijn kant komen.
dinsdag 19 mei 2020 om 08:47
Nou idd.Ladida1981 schreef: ↑19-05-2020 08:26Dit vind ik een enorme red flag. Gaat hij je nou ook nog bespioneren? Mag jij even zelf bepalen wie jij op welk tijdstip appt?
Hij laat nu zijn ware aard zien en ik zou hier helemaal klaar mee zijn. En vooral niet gaan samenwonen. Wat een engerd.
Hij heeft je voor een keuze gesteld, ik zou voor het horloge kiezen.
Hij accepteert geen nee, denkt dat hij voor TO kan bepalen, dreigen, afdwingen, nu ook nog treiteren. Is niet best.
Type stalker!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
dinsdag 19 mei 2020 om 08:49
Betty_Slocombe schreef: ↑18-05-2020 21:28Ik heb ook nooit een week ruzie, maar ik praat ook nooit alsof ik in een ketel met psychobabbel ben gevallen.
Ik zeg in zo'n geval "doe eens normaal" en dan gaat mijn man zelf nadenken waarom hij zo doet en of dat wel normaal is. Andersom net zo. En dan komen we later bij elkaar met een 'sorry dat ik zo kinderachtig of raar reageerde'. Wij hebben nog niet eens een dag ruzie.
Als ik mijn man ga vragen 'wat dat dat met je' is zijn reactie waarschijnlijk 'wat doe je zelf'.
Maar To, wat vervelend zeg, dat je vriend zo reageert! En hij begon zo leuk, met de kinderen ontbijtje maken enzo. Je bent echt wel verwend, ook nog een powerpoint van de kinderen. Jammer dat je vriend er dan toch nog een domper op legde
Later is nu

dinsdag 19 mei 2020 om 08:51
Jeeeemig wat escaleert dit. En helemaal eens hoor dat vriend buitenproportioneel, en met dit soort appjes, bijzonder ineffectief reageert. Hij is overduidelijk ontzettend geraakt en kan dat niet goed managen. Het zou hem sieren als hij ergens deze week had gebeld met: “Joh, ik wil niet boos zijn, maar ik merk dat e.e.a. aan dit voorval me nog dwars zit. Kunnen we het daarover hebben.” En dat hij dan zelf al had nagedacht over waarom hij dan zo boos is.
Maar goed, dat is om wat voor reden dan ook, niet gebeurd. De vraag is: wat wil jij met deze relatie? Is dit een uitzondering? Is het verder in de basis goed? Wil je het en hem een kans geven? Dan moet je je hakken uit het zand halen en even ‘the bigger person’ zijn en het gesprek hierover aangaan/afdwingen. Aangeven: “Joh, dit gaat helemaal mis, ik wil met je om de tafel.” Dan ga je in oplossingshouding. Let op, dat is dan ook echt oplossingshouding en niet ‘ik wil mijn gelijk halen’-houding. Dus niet in dat gesprek vriend overtuigen dat jij gelijk hebt en dat hij stom reageert, maar echt even kijken waar het nou echt misgaat. En dan daarna ook zéker het gesprek aan gaan over zijn reactie.
Wil je dat niet, en is dit voor jou reden om het uit te maken, dan idd gewoon uitmaken. Dat mag echt. Daar heb je de toestemming of goedkeuring van talloze ‘dump die eikel’-vivadames niet voor nodig.
Maar doorgaan zoals je nu doet wakkert bij hem alleen maar de onzekerheid meer aan. Jouw stilte/muur werkt kennelijk als een rode vlag. Op zich logisch bij onzekere mannen. Wederom, het is je goed recht om dat niet te willen en het uit te maken.
Kijk, wij weten niet hoe je relatie verder is. Naast dit emotionele gedrag, lezen we ook een vriend die zijn best doet met jou kinderen om jou een leuke dag te bezorgen. Dus het is niet (alleen maar) een eikel.
Toen hij aangaf dat hij zo’n cadeau niet vond kunnen, ben jij toen hem gaan overtuigen waarom ex er echt niks mee bedoelt en waarom hij er niks achter moet zoeken? Lees: ben jij argumenten gaan geven waarom zijn gevoel niet klopt? Of heb je het over zijn gevoel gehad? Want kennelijk zijn jullie in een discussie belandt of het wel of niet kan, zo’n cadeau (hij daarvoor zelfs extra ‘bewijs’ ingezameld bij zijn vrienden). Maar daar gaat het niet om. Vriend voelt zich aangetast in zijn mannelijkheid. Kunnen we van alles van vinden, en als jij niet zo’n vriend wil je goed recht, maar je kan ook doorvragen: ok, hoe komt dat dan? Waar ben je onzeker over? Wat kan ik doen om die onzekerheid weg te nemen?
Ik snap dat je boos bent, en ik vind ook dat vriend zich echt stom gedraagt nu. Maar het lijkt wel alsof dat nog maar het enige is wat hij is. Ik vind jou in dit gebeuren ook niet heel mild overkomen. Daarom denk ik dat vriend echt niet zo boos is over een horloge, maar wel over het gevoel dat dat hem gaf, waar hij geen ruimte voor kreeg. Ja, een knuffel en daarna moest ie niet meer piepen. Jij gaat gewoon lekker blij zijn met je cadeau. Hoe zou dat voor hem voelen? Jullie zijn toch een team samen?
Mijn beste tip is misschien wel: laat dit forum even links liggen. Mijn mening, andermans meningen: ze doen er eigenlijk allemaal niet toe. En ik kan me ook voorstellen dat ze enerzijds jouw strijdbare vuurtje opstoken en anderzijds verwarren. Ga lekker een eind wandelen ofzo. Praat met mensen die jouw vriend ook kennen (itt ons). En kijk en voel goed wat jij wil en of en hoe jij met deze man verder wil.
Veel wijsheid!
Maar goed, dat is om wat voor reden dan ook, niet gebeurd. De vraag is: wat wil jij met deze relatie? Is dit een uitzondering? Is het verder in de basis goed? Wil je het en hem een kans geven? Dan moet je je hakken uit het zand halen en even ‘the bigger person’ zijn en het gesprek hierover aangaan/afdwingen. Aangeven: “Joh, dit gaat helemaal mis, ik wil met je om de tafel.” Dan ga je in oplossingshouding. Let op, dat is dan ook echt oplossingshouding en niet ‘ik wil mijn gelijk halen’-houding. Dus niet in dat gesprek vriend overtuigen dat jij gelijk hebt en dat hij stom reageert, maar echt even kijken waar het nou echt misgaat. En dan daarna ook zéker het gesprek aan gaan over zijn reactie.
Wil je dat niet, en is dit voor jou reden om het uit te maken, dan idd gewoon uitmaken. Dat mag echt. Daar heb je de toestemming of goedkeuring van talloze ‘dump die eikel’-vivadames niet voor nodig.
Maar doorgaan zoals je nu doet wakkert bij hem alleen maar de onzekerheid meer aan. Jouw stilte/muur werkt kennelijk als een rode vlag. Op zich logisch bij onzekere mannen. Wederom, het is je goed recht om dat niet te willen en het uit te maken.
Kijk, wij weten niet hoe je relatie verder is. Naast dit emotionele gedrag, lezen we ook een vriend die zijn best doet met jou kinderen om jou een leuke dag te bezorgen. Dus het is niet (alleen maar) een eikel.
Toen hij aangaf dat hij zo’n cadeau niet vond kunnen, ben jij toen hem gaan overtuigen waarom ex er echt niks mee bedoelt en waarom hij er niks achter moet zoeken? Lees: ben jij argumenten gaan geven waarom zijn gevoel niet klopt? Of heb je het over zijn gevoel gehad? Want kennelijk zijn jullie in een discussie belandt of het wel of niet kan, zo’n cadeau (hij daarvoor zelfs extra ‘bewijs’ ingezameld bij zijn vrienden). Maar daar gaat het niet om. Vriend voelt zich aangetast in zijn mannelijkheid. Kunnen we van alles van vinden, en als jij niet zo’n vriend wil je goed recht, maar je kan ook doorvragen: ok, hoe komt dat dan? Waar ben je onzeker over? Wat kan ik doen om die onzekerheid weg te nemen?
Ik snap dat je boos bent, en ik vind ook dat vriend zich echt stom gedraagt nu. Maar het lijkt wel alsof dat nog maar het enige is wat hij is. Ik vind jou in dit gebeuren ook niet heel mild overkomen. Daarom denk ik dat vriend echt niet zo boos is over een horloge, maar wel over het gevoel dat dat hem gaf, waar hij geen ruimte voor kreeg. Ja, een knuffel en daarna moest ie niet meer piepen. Jij gaat gewoon lekker blij zijn met je cadeau. Hoe zou dat voor hem voelen? Jullie zijn toch een team samen?
Mijn beste tip is misschien wel: laat dit forum even links liggen. Mijn mening, andermans meningen: ze doen er eigenlijk allemaal niet toe. En ik kan me ook voorstellen dat ze enerzijds jouw strijdbare vuurtje opstoken en anderzijds verwarren. Ga lekker een eind wandelen ofzo. Praat met mensen die jouw vriend ook kennen (itt ons). En kijk en voel goed wat jij wil en of en hoe jij met deze man verder wil.
Veel wijsheid!
dinsdag 19 mei 2020 om 08:52
dinsdag 19 mei 2020 om 08:53
mijn man en ik hebben beide voldoende (werk)cursussen gedaan om te kunnen ruziemaken volgens het boekjeDreamer schreef: ↑19-05-2020 08:49Ik zeg in zo'n geval "doe eens normaal" en dan gaat mijn man zelf nadenken waarom hij zo doet en of dat wel normaal is. Andersom net zo. En dan komen we later bij elkaar met een 'sorry dat ik zo kinderachtig of raar reageerde'. Wij hebben nog niet eens een dag ruzie.
Als ik mijn man ga vragen 'wat dat dat met je' is zijn reactie waarschijnlijk 'wat doe je zelf'.
Maar soms werkt het echt heel goed, als hij tegen me zegt: Het is goed met je tuttebol
of: Krijg een staart
(dat leer je nou nooit op een cursus)
En ik zeg ook wel tegen hem: Nu is het klaar.
Of: we hebben het er morgen over, laten we allebei even een dagje nadenken.
en na een dag zijn we allebei eigenlijk vooral bezig geweest met ons eigen aandeel, en komen we elkaar tegemoet.
dinsdag 19 mei 2020 om 08:53
TO is toch hartstikke duidelijk, hij accepteert het alleen niet. Gaat nu treiteren. Hij heeft issues. Het komt na zoveel dagen ook niet meer bij zijn volle verstand. Belooft niet veel goeds.
Hoe lang zijn jullie samen?
dinsdag 19 mei 2020 om 08:54
Misschien wordt het ook wel tijd dat vriend wat empathischer naar To is, die een fijne dag had, mooi cadeau kreeg en vervolgens als nasleep een week ruzie, die begon op móederdag. Empathie hoeft toch niet maar van 1 kant te komen, dacht ik.katkaatje schreef: ↑18-05-2020 22:06Goed punt, dat heeft ze misschien inderdaad niet zo gezegd. Maar gezien haar reacties nu, vermoed ik dat dat wel de strekking was. Ook omdat ik me niet kan voorstellen dat iemand een week boos blijft als TO echt empathisch had gereageerd. Ik denk dus dat er meer aan de hand is dan alleen dat voorval. Dat TO's reactie op zijn reactie de boel heeft helpen escaleren. En dan lijkt mij het logischst dat ze heeft uitgedragen dat hij zich niet moet aanstellen, maar inderdaad, dat heeft ze niet gezegd. Komt misschien door alle reacties van anderen dat ik dat denk.
Ze heeft overigens ook niet gezegd op welke manier ze wel empatisch heeft gereageerd. En het blijft een mysterie waarom vriend nou zo boos is. En daar lijkt ze ook niet achter te willen komen. Ik geloof dat niemand een week boos als er nietL
a) of iets diepers ligt dan alleen dat horloge of
b) diegene zich niet gehoord of gezien voelt wanneer hij het aangeeft.
Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat hij gekwetst is door het voorval. En als TO er dan ook nog eens heel blij mee gaat zijn en niet snapt waarom hij zo gekwetst is, kan ik me ook goed voorstellen dat hij daardoor nóg gekwetster is. Het zou me dan ook niet verbazen als hij op dit moment ook wat op haar aan het afknappen is.
Maar het blijft allemaal een beetje speculeren. TO's vriend is hier niet en die kunnen we niet suggesties geven van wat effectieve communicatie zou zijn. TO wel.
Later is nu
dinsdag 19 mei 2020 om 08:55
ze is dus niet duidelijkEllerlilalinne schreef: ↑19-05-2020 08:53TO is toch hartstikke duidelijk, hij accepteert het alleen niet. Gaat nu treiteren. Hij heeft issues. Het komt na zoveel dagen ook niet meer bij zijn volle verstand. Belooft niet veel goeds.
ze geeft hem nog steeds ruimte om te etteren

dinsdag 19 mei 2020 om 08:55
Ik leg 1x uit en ik ga 1x in gesprek. Daarna is het dus gewoon klaar. Je mag best daarna nog boos zijn, maar steken onder water zijn gewoon niet okay.Dreamer schreef: ↑19-05-2020 08:49Ik zeg in zo'n geval "doe eens normaal" en dan gaat mijn man zelf nadenken waarom hij zo doet en of dat wel normaal is. Andersom net zo. En dan komen we later bij elkaar met een 'sorry dat ik zo kinderachtig of raar reageerde'. Wij hebben nog niet eens een dag ruzie.
Maar To, wat vervelend zeg, dat je vriend zo reageert! En hij begon zo leuk, met de kinderen ontbijtje maken enzo. Je bent echt wel verwend, ook nog een powerpoint van de kinderen. Jammer dat je vriend er dan toch nog een domper op legde
Zoon heb ik opgevoed met een "je praat erover of doet normaal". Als hem iets dwarszit, kan ie dat vertellen. Gaan zitten mokken mag ook, hoor. Alleen op zijn kamer.
Btw. Ik krijg altijd met dit soort topictitels een beeld van een mokkende peuter op mijn netvlies. In dit geval is dat dus ook zo.
dinsdag 19 mei 2020 om 08:56
Ja eens hoor, het is helder dat ze een grens moet trekken. Die steken, denigrerende en passief agressieve berichten moet ze ook niet meer over haar heen laten komen. Al is het idioot dat hij dat blijft doen, zelfs na een week..
En daarna moeten ze praten of het gaat uit, dat kan ook, want hij maakt een hoop kapot zo.
Als ze bij elkaar blijven, dan moeten ze het hebben over hoe ze ruziemaken, want deze manier is niet acceptabel en niet constructief.
menta wijzigde dit bericht op 19-05-2020 09:00
1.10% gewijzigd

dinsdag 19 mei 2020 om 08:58
Nou inderdaad. Wat een rare aannames en hypotheses allemaal over die ex.YagaBaba schreef: ↑19-05-2020 07:33Hoe weet jij nu dat die ex geen grens aangeeft? Dat zijn grens ergens anders ligt dan de jouwe wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn. Ex vond het een prima en gepast cadeau. De kinderen hebben het met heel veel liefde gegeven aan hun moeder. De enige grens die overschreden wordt is de grens van die vriend. Maar die is hier geen partij in.
dinsdag 19 mei 2020 om 08:59
Tjee het wordt steeds erger en ontzettend passief agressief met zijn; "zeker je ex nog aan het appen". Volgens mij zegt hij hier precies alles mee en denk dat hier zijn hele probleem/onzekerheid/angst zit en niet in het horloge of dat hij niet de middelen heeft zo'n cadeau voor je kopen.
Hij gaat er alleen niet normaal over in gesprek maar als een 13-jarige mee om en blijft maar in de verwijtende sfeer zitten. Oh ja, en of jij maar even alles wil doen dit goed te maken, terwijl hij zo overreageert.
Hij moet verder wel heel leuk zijn, want ik was om minder al uitgecheckt denk ik.
Maar dat doet er natuurlijk totaal niet toe, want dat is ook maar een mening en het gaat erom wat jij wil.
Hij gaat er alleen niet normaal over in gesprek maar als een 13-jarige mee om en blijft maar in de verwijtende sfeer zitten. Oh ja, en of jij maar even alles wil doen dit goed te maken, terwijl hij zo overreageert.
Hij moet verder wel heel leuk zijn, want ik was om minder al uitgecheckt denk ik.
Maar dat doet er natuurlijk totaal niet toe, want dat is ook maar een mening en het gaat erom wat jij wil.
dinsdag 19 mei 2020 om 09:02
‘ Vriend voelt zich aangetast in zijn mannelijkheid. Kunnen we van alles van vinden, en als jij niet zo’n vriend wil je goed recht, maar je kan ook doorvragen: ok, hoe komt dat dan? Waar ben je onzeker over? Wat kan ik doen om die onzekerheid weg te nemen? ’
Alsof vriend in staat zou zijn tot zo’n inzicht.. uit zijn reacties blijkt dit absoluut niet. Ik vermoed dat vriend hier vol tegenin zal gaan. Dat dit een principekwestie is en dat het niets met mannelijkheid of geld te maken heeft.
Alsof vriend in staat zou zijn tot zo’n inzicht.. uit zijn reacties blijkt dit absoluut niet. Ik vermoed dat vriend hier vol tegenin zal gaan. Dat dit een principekwestie is en dat het niets met mannelijkheid of geld te maken heeft.
dinsdag 19 mei 2020 om 09:13
katkaatje schreef: ↑19-05-2020 08:51Jeeeemig wat escaleert dit. En helemaal eens hoor dat vriend buitenproportioneel, en met dit soort appjes, bijzonder ineffectief reageert. Hij is overduidelijk ontzettend geraakt en kan dat niet goed managen. Het zou hem sieren als hij ergens deze week had gebeld met: “Joh, ik wil niet boos zijn, maar ik merk dat e.e.a. aan dit voorval me nog dwars zit. Kunnen we het daarover hebben.” En dat hij dan zelf al had nagedacht over waarom hij dan zo boos is.
Het gaat om haar vriend, niet haar kind.
Mensen zijn bijna nooit alleen slecht, maar wat kan je daar nou mee? Hij laat bij dit ene onschuldige voorval een aantal onprettige gedragingen zien, erge jaloezie, afgunst, lang boos blijven, drammen, treiteren, voor het blok zetten, geen zelfreflectie, erge onzekerheid, heel laag zelfbeeld, emoties niet onder controle hebben.
Zal in zijn vorige relaties hier vast ook last van gehad hebben, heeft dan niks geleerd. Nog een red flag.

dinsdag 19 mei 2020 om 09:18
Inderdaad. En als jij je elke dag moet afvragen of de voordelen opwegen tegen de nadelen, zou ik er ook heel snel klaar mee zijn. Je zou jezelf niet moeten hoeven overtuigen waarom je bij iemand blijft.Ellerlilalinne schreef: ↑19-05-2020 09:13Het gaat om haar vriend, niet haar kind.
Mensen zijn bijna nooit alleen slecht, maar wat kan je daar nou mee? Hij laat bij dit ene onschuldige voorval een aantal onprettige gedragingen zien, erge jaloezie, afgunst, lang boos blijven, drammen, treiteren, voor het blok zetten, geen zelfreflectie, erge onzekerheid, heel laag zelfbeeld, emoties niet onder controle hebben.
Zal in zijn vorige relaties hier vast ook last van gehad hebben, heeft dan niks geleerd. Nog een red flag.
Niemand is perfect, maar vanaf een bepaalde leeftijd heb je toch geen zin meer in dit soort geneuzel?
dinsdag 19 mei 2020 om 09:18
TO moet en zal de schuldige in dit verhaal blijven......katkaatje schreef: ↑19-05-2020 08:51Jeeeemig wat escaleert dit. En helemaal eens hoor dat vriend buitenproportioneel, en met dit soort appjes, bijzonder ineffectief reageert. Hij is overduidelijk ontzettend geraakt en kan dat niet goed managen. Het zou hem sieren als hij ergens deze week had gebeld met: “Joh, ik wil niet boos zijn, maar ik merk dat e.e.a. aan dit voorval me nog dwars zit. Kunnen we het daarover hebben.” En dat hij dan zelf al had nagedacht over waarom hij dan zo boos is.
Veel wijsheid!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

dinsdag 19 mei 2020 om 09:26
Dit inderdaad. Ik ben ook altijd pro praten en goed communiceren en mekaars gevoelens de ruimte geven indien nodig. Maar soms is een goeie 'doe es ff normaal zeg' precies wat er nodig is, en hoeft er meer dan dat ook niet gezegd te worden. TO's situatie is mijn inziens zo'n geval. Je kunt praten wat je wil, en altijd evenveel ieders aandeel willen zien, maar soms is het echt zo simpel als dat één of beide zich als kleine kinderen gedragen en lekker de pot op kunnen even.lilalinda schreef: ↑19-05-2020 08:53mijn man en ik hebben beide voldoende (werk)cursussen gedaan om te kunnen ruziemaken volgens het boekje
Maar soms werkt het echt heel goed, als hij tegen me zegt: Het is goed met je tuttebol
en na een dag zijn we allebei eigenlijk vooral bezig geweest met ons eigen aandeel, en komen we elkaar tegemoet.
Sowieso ben ik van mening dat je onzekerheid bij een ander alleen kan proberen weg te nemen als het ook daadwerkelijk door jou of je gedrag komt. Anders is het onbegonnen werk. En er zit een duidelijke grens aan de ander van A, B of C proberen te overtuigen, vooral als diegene niet aanneemt wat je zegt en je gewoonweg niet gelooft. Dan kun je iemand dus niet overtuigen, dan kun je dus alleen maar schikken. En dat is niet okay.
Toevoeging: onredelijkheid valt niet mee te redeneren. Het zit in de definitie van het woord.
suusje666 wijzigde dit bericht op 19-05-2020 09:38
20.01% gewijzigd

dinsdag 19 mei 2020 om 09:30
Je hebt wel gelijk ze zal het idd een halt moeten toeroepen want hij stopt niet vanzelf. Hij komt steeds met nieuwe acties.
ellerlilalinne wijzigde dit bericht op 19-05-2020 09:35
0.92% gewijzigd

dinsdag 19 mei 2020 om 09:32
katkaatje schreef: ↑19-05-2020 08:51Jeeeemig wat escaleert dit. En helemaal eens hoor dat vriend buitenproportioneel, en met dit soort appjes, bijzonder ineffectief reageert. Hij is overduidelijk ontzettend geraakt en kan dat niet goed managen. Het zou hem sieren als hij ergens deze week had gebeld met: “Joh, ik wil niet boos zijn, maar ik merk dat e.e.a. aan dit voorval me nog dwars zit. Kunnen we het daarover hebben.” En dat hij dan zelf al had nagedacht over waarom hij dan zo boos is.
Maar goed, dat is om wat voor reden dan ook, niet gebeurd.
Vriend is dus niet in staat om op die manier naar zichzelf te gaan kijken. Daar helpt communicatie zoals jij die voorstelt dan ook niet bij. Sommige mensen hebben geen zelfreflecterend vermogen. Dat hij nu al 8 dagen blijft hangen in de boosheid ipv naar zichzelf te kijken zegt mij wat dat betreft genoeg.
De vraag is: wat wil jij met deze relatie? Is dit een uitzondering? Is het verder in de basis goed? Wil je het en hem een kans geven? Dan moet je je hakken uit het zand halen en even ‘the bigger person’ zijn en het gesprek hierover aangaan/afdwingen. Aangeven: “Joh, dit gaat helemaal mis, ik wil met je om de tafel.” Dan ga je in oplossingshouding. Let op, dat is dan ook echt oplossingshouding en niet ‘ik wil mijn gelijk halen’-houding. Dus niet in dat gesprek vriend overtuigen dat jij gelijk hebt en dat hij stom reageert, maar echt even kijken waar het nou echt misgaat. En dan daarna ook zéker het gesprek aan gaan over zijn reactie.
Je hebt gemist dat TO die betreffende zondag, nog voor de koffie, met hem over zijn reactie heeft gesproken? Dat ze heeft benoemd dat ze zag dat hij het niet leuk vond? Ze heeft duidelijk verteld dat ze dat gedaan heeft. En ze vertelt duidelijk niet dat ze hem heeft willen overtuigen. Waar jij dat vandaan haalt begrijp ik niet. De basis van de communicatie is luisteren naar wat de ander zegt. Jij leest hier helemaal niet wat TO schrijft, jij vult continu in wat ze wel gedaan zal hebben (anders had vriend niet zo gereageerd). Tijd om eerst eens te lezen wat TO wel gedaan heeft ipv in te vullen wat jij denkt dat ze gedaan heeft. Les 1 van communicatie.
Of die van jou. Fijn zeg, dat ze het gewoon mag uitmaken.
Huh? Dat vriend zich zo onredelijk gedraagt ligt alleen maar aan het gedrag van TO? Nogmaals, lees eens wat TO heeft gedaan de afgelopen week en op welke manier hij heeft gecommuniceerd. Hij gaat door, niet zij.
Dat benadrukt TO toch in iedere post, dat vriend lief en fijn is en op een veel fijnere manier zijn liefde uit dan hoe haar ex dat deed? Ik lees nergens dat TO haar vriend een eikel vindt. Ze zegt juist alleen dat zijn gedrag op dit moment eikelig is. Dat ze hem een eikel vindt is jouw invulling. Terug naar les 1 van communicatie: eerst luisteren (lezen in dit geval) voor je gaat invullen Kaatje!
Veel wijsheid!
Ik zou dit allemaal ook nog zin voor zin kunnen aanhalen maar het komt allemaal op hetzelfde neer: stop met invullen Kaatje en ga eens lezen wat TO heeft gedaan. Zij heeft beter dan jij haar communicatieskills ingezet.

dinsdag 19 mei 2020 om 09:35
TO, persoonlijk heb ik echt een hekel aan het passief-agressieve gedrag dat je vriend nu toont. Ik zou daar, na 8 dagen, korte metten mee maken. Het is geen keuze hij of horloge, als hij zich minder voelt dan een horloge kun jij daar niks aan doen. Als hij meent jou te moeten controleren en daar zo mee te moeten confronteren, dan zou hij aan mij een verkeerde hebben. Je bent hem geen verantwoording schuldig.

dinsdag 19 mei 2020 om 09:40
Je haalt ze er ook zo uit, van die mensen die zo'n cursus hebben gedaan en bij elke strubbelingen heel geforceerd van die voorgeprogrammeerde zinnen gebruiken.. totaal niet organisch.lilalinda schreef: ↑19-05-2020 08:53mijn man en ik hebben beide voldoende (werk)cursussen gedaan om te kunnen ruziemaken volgens het boekje