Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Ellerlilalinne schreef:
27-05-2020 22:30
Dat is dan denk ik niet het goede antwoord, want dan bevestig je dat ze het verkeerd gedaan heeft.

Je kan beter zeggen, we hebben er nog eens goed over nagedacht, we hebben het gesprek onbedoeld waarschijnlijk helemaal verkeerd gedaan. We zouden het graag nog eens over doen. Kijken of we elkaar kunnen vinden.

Nou ik bevind me meer op het punt dat ik excuses van haar verwacht. dus zand erover is al een hele stap.
Ellerlilalinne schreef:
27-05-2020 22:33
Technische Natuurkunde MSc.
Uhuh
Ik vind jouw topictitel steeds leuker trouwens..

Ik zie zo’n stampvoetend prinsesje voor me dat dit met zó’n hoofd :@ verontwaardigd uitroept :rofl:
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
27-05-2020 22:34
Ze (vriendinnetje van zoon) heeft het toch ook gewoon verkeerd gedaan?

Waarom zou TO dat in hemels naam willen?
Lees even terug. Zij is ook een product van haar opvoeding. Je kan beter energie stoppen om te begrijpen hoe ze is opgevoed, wat haar waarden en normen zijn. TO hoeft dat niet te doen, maar dan verandert er weinig. Het is wel de vriendin van haar zoon. Ik zou die lijn open houden.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ellerlilalinne schreef:
27-05-2020 22:38
Lees even terug. Zij is ook een product van haar opvoeding. Je kan beter energie stoppen om te begrijpen hoe ze is opgevoed, wat haar waarden en normen zijn. TO hoeft dat niet te doen, maar dan verandert er weinig. Het is wel de vriendin van haar zoon. Ik zou die lijn open houden.
Voor nu, ja,
Andersom schreef:
27-05-2020 22:32
Nee, het het is niet aan tafel, het is vergelijkbaar qua 'regel/gewoonte'. Bidden is hier geen punt, maken we tijd voor, bieden we gelegenheid voor. kan allemaal.
Ok, dan snap ik het probleem niet.

Ik ben ooit eens het huis van een schoonmoeder ontvlucht. Haar regel (waarvan ik niet op de hoogte was) was dat na 1 uur 's nachts niemand het huis meer mocht verlaten. Het was zaterdagnacht, ik was 20 jaar en wilde toch echt naar de stad waar ik had afgesproken en daarna naar mijn eigen kamer. Dat mocht niet van haar. Ik vond het belachelijk en ben toch gegaan.

Je mag toch niet iemand gevangen houden in je huis?
Jeetje, met verbazing alles doorgelezen.
Absurd dat ze nu ook niks meer van zich laat horen.
Ik zou het lekker laten, bij zoon benadrukken dat ze welkom is en als er ooit nog over gesproken wordt, herhalen dat het jouw huis is met jouw regels en als ze later op zichzelf woont, ze alles precíes zo kan doen zoals ze wenst.
Je gaat gewoon niet, op welke leeftijd boven de 12 dan ook, met een lijstje in je hand de gastheer en gastvrouw vertellen wat ze verkeerd doen. Nooit. Je kunt een gunst vragen, zeker, je kunt mopperen als ze niet in de buurt zijn, je mag ze irritant vinden en je mag er voor kiezen minder te komen, maar je gaat gewoon niet mensen onder hun eigen dak vertellen wat ze in jouw ogen voor jou zouden moeten veranderen.

Vragen, prima. Dat mag altijd. Commentaar leveren niet. Dan ben in maar een bejaarde muts hoor.
eva-luna schreef:
27-05-2020 22:37

Ik zie zo’n stampvoetend prinsesje voor me dat dit met zó’n hoofd :@ verontwaardigd uitroept :rofl:

Inderdaad.
Ik ben zelf opgevoed met de instelling dat je zulke dingen niet zegt, tenzij je er echt door beledigd wordt oid. Dat heb ik mijn kinderen ook geleerd. Bij andere mensen gaan dingen anders en daar heb je mee te dealen, tenzij die andere mensen over jouw persoonlijke grenzen gaan.
Andersom schreef:
27-05-2020 22:36
Nou ik bevind me meer op het punt dat ik excuses van haar verwacht. dus zand erover is al een hele stap.
:lol: Begrijp ik. Maar je kan beter kijken naar wat je wilt bereiken toch?
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Andersom schreef:
27-05-2020 22:36
Nou, zeker.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ellerlilalinne schreef:
27-05-2020 22:30
Dat is dan denk ik niet het goede antwoord, want dan bevestig je dat ze het verkeerd gedaan heeft.

Je kan beter zeggen, we hebben er nog eens goed over nagedacht, we hebben het gesprek onbedoeld waarschijnlijk helemaal verkeerd gedaan. We zouden het graag nog eens over doen. Kijken of we elkaar kunnen vinden.
Waarom in vredesnaam? Of is dat ook weer een generatiedingetje? In dat geval kun je beter Siri om raad vragen.
Ik zou van dit kind "stomme schoonouders" mogen horen trouwens een ere-titel vinden :-D.

Kan je aan de andere kinderen niet een bordje vragen met Kerst / een verjaardag om aan je voordeur te bevestigen?

Dan weten alle volgende liefjes wat ze moeten verwachten :-).

(En kunnen nadien vaststellen dat het allemaal dik meevalt als ze zich maar een beetje gedragen en niet met eisenlijstjes komen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
xynix schreef:
27-05-2020 22:43
Waarom in vredesnaam? Of is dat ook weer een generatiedingetje? In dat geval kun je beter Siri om raad vragen.
:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ellerlilalinne schreef:

Maar hoe dan? Het gaat namelijk nergens over, wij hebben niemand beledigd of geschoffeerd. Het gaat over allemaal organisatorische gezinsdingetjes. Het ene nog stommer dan het andere.
eva-luna schreef:
27-05-2020 22:37

Ja inderdaad en nu denkt dat ze een heel statement maakt door niet meer langs te komen :rofl:
Ellerlilalinne schreef:
Eens. Het kind kan wel gewend zijn dat thuis alles aan haar aangepast wordt. Maar dan vind ik het nog het goed recht van TO om "haar huis, haar regels" aan te houden. En aan prinses uit te leggen dat wat zij deed en verlangt gewoon echt onbeschoft is. Dat prinses anders is opgevoed is tot daar aan toe, maar ze mag best leren dat dit gedrag niet acceptabel is.

Enne....ik ben begin 30. Just so you know.
TO, hebben jouw andere kinderen al aanhang die meekomt? Of is zoon de eerste?
Tortie schreef:
27-05-2020 22:46
Ja inderdaad en nu denkt dat ze een heel statement maakt door niet meer langs te komen :rofl:
Ik zou haar gewoon uitnodigen voor een Bbq oid. Laten zien dat ze alsnog welkom is. En verder gewoon houden aan hoe het normaal gaat in huis.
Ellerlilalinne schreef:
Ik heb het allemaal gelezen. TO hoeft niks te veranderen en al helemaal geen energie te stoppen in het begrijpen waar vriendinnetje van haar zoon vandaan komt. Vriendinnetje is 20, dat is oud genoeg om zelf na te kunnen denken.
TO houd de lijn ook open, vriendinnetje is gewoon welkom.
Aardbei_86 schreef:
27-05-2020 22:49
Ik zou haar gewoon uitnodigen voor een Bbq oid. Laten zien dat ze alsnog welkom is. En verder gewoon houden aan hoe het normaal gaat in huis.
Moet ze dat natuurlijk wel willen en betrouwen met Corona.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Tortie schreef:
27-05-2020 22:46

Ja, dat dus. En verder heb ik het nog met niemand besproken. Dus zoon weet soms niet wat hij moet zeggen. Oma was jarig en iedereen ging (ivm Corona) op een andere tijd even langs. Dus oma vroeg waar ze was, tja dan gaat hij dat niet uitleggen. Oma vond het best gelukkig maar ik vind dat nogal rot voor zoon.
Aardbei_86 schreef:
27-05-2020 22:49
Ja, zou ik ook doen.

En overal naambordjes neerzetten en een schema op de badkamerdeur plakken ;-D (nee geintje, niet echt doen)
Ellerlilalinne schreef:
27-05-2020 22:41
:lol: Begrijp ik. Maar je kan beter kijken naar wat je wilt bereiken toch?
Wat wil TO dan precies bereiken volgens jou?
Ik vraag me af hoe ze dat bij de ouders van vrienden en vriendinnen doet bij wie ze op bezoek komt. Of zou ze die niet hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven