Osdorrrrp

26-05-2020 22:36 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag een woning bezichtigen, wat op zich heel fijn is.
Woon sinds 2 jaar in Amsterdam en nu 1 jaar alleenstaande moeder van 2 jonge kinderen.
Woning is dus in Osdorp, een wijk die ik voornamelijk uit negatieve verhalen ken.
Mijn vraag: wie is er bekend met de buurt? Leuke basisscholen? Fijne plek om op te groeien?
Het aanbod in Amsterdam is zo beperkt en vanwege de huidige crisis ben ik gedwongen een goedkopere woning te vinden. Vader van de kinderen woont hier in de stad hoog en droog, maar ik helaas niet en voel dat ik weinig keus heb. Ik hoop dus eigenlijk heel hard op positieve verhalen!!
This is not kosher!
Ik raad je aan om je kinderen op een basisschool in nieuw sloten te sturen en niet in Osdorp.
k.middleton schreef:
27-05-2020 00:01
Ik raad je aan om je kinderen op een basisschool in nieuw sloten te sturen en niet in Osdorp.
Als je tips hebt dan hoor ik het graag van je!
This is not kosher!
Volgens mij is Osdorp enorm aan het veranderen en het verbeteren. Binnen de ring wordt alles te duur dus mensen zoeken het nu noodgedwongen ook buiten te ring. Oost, West en Noord hebben al een enorme transitie doorgemaakt en ik kan mij voorstellen dat Osdorp in trek is voor gezinnen. Meer ruimte en meer groen. Als je daar een betaalbare en ruime woning kan vinden waarom niet? Je bent zo in de stad en je zit vlakbij de Sloterplas. Het strandje daar is ideaal nu met dit weer.
Wellhello schreef:
27-05-2020 09:31
Als je tips hebt dan hoor ik het graag van je!
Heb je pb gestuurd :-)
Maloochem schreef:
26-05-2020 23:30
Ik begrijp het nooit wanneer hele stadsdelen in Amsterdam worden afgekraakt. Waar je ool woont, je buren hebben veel invloed op je woongenot. Dat heeft weinig met over welke stadsdeel we het hebben.

Persoonlijk kom ik regelmatig in Osdorp bij een vriendin. Ik zou er zelf niet willen wonen omdat je relatief ver af zit van het centrum, maar wat betreft de rest zou het mij niks uitmaken. Ik vind het winkelcentrum daar ook wel een pluspunt. Is recentelijk erg opgeknapt. En ik vind het in het Amsterdam overal eigenlijk vooruit gaan wat betreft leefbaarheid. Dus TO, geen concrete antwoorden op je vragen (ik heb geen kinderen), maar ik zou het lekker doen. Op z'n minst je onafhankelijkheid terug!

Ps: als ik moet kiezen tussen Ijburg en Osdorp, dan Osdorp.

Er zijn anders in elke grote stad voorbeelden van stadsdelen die het niet goed doen. Dat je buurvrouw leuk is, maakt de hele wijk helaas nog niet tot een succes. Als er veel werkloosheid is, is er vaak ook veel uitzichtloosheid, vandalisme, huiselijk geweld, drugshandel, hangjongeren, etc. Het is ook niet zo dat mensen met elkaar afspreken om bewust een wijk niet te laten slagen, het is een combinatie van factoren die zorgt dat een wijk onprettig wordt.

Wat Helena eerder schreef lijkt mij eerlijk gezegd te rooskleurig. Om te beginnen is het niet 20 minuten met de fiets naar het Leidseplein, of je moet als een gek door de stad scheuren. Multiculti is het er zeker, maar op een erg gescheiden manier. Al die culturen mengen niet met elkaar. Er lijkt ook weinig interesse in elkaar te zijn. Daarnaast komen de mensen vooral traditioneel over, veel vrouwen met hoofddoekjes en machomannen die veel te hard in hun auto rijden. Ik denk dat er weinig emancipatie te vinden is. Of dat het leuk wonen maakt voor een alleenstaande moeder met kind? Dat betwijfel ik. Maar ik ken TO niet, misschien vindt ze het er erg prettig. Dat zou dan mooi zijn.

https://www.trouw.nl/nieuws/de-hardnekk ... ~b80003ec/

https://www.trouw.nl/nieuws/we-leven-in ... ~bb92314a/
We leven in hokjes, hier in Osdorp. Een sociologe bestudeerde haar eigen Amsterdamse buitenwijk en vergeleek die met voorsteden in Parijs.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Miek_ schreef:
27-05-2020 13:08
Volgens mij is Osdorp enorm aan het veranderen en het verbeteren. Binnen de ring wordt alles te duur dus mensen zoeken het nu noodgedwongen ook buiten te ring. Oost, West en Noord hebben al een enorme transitie doorgemaakt en ik kan mij voorstellen dat Osdorp in trek is voor gezinnen. Meer ruimte en meer groen. Als je daar een betaalbare en ruime woning kan vinden waarom niet? Je bent zo in de stad en je zit vlakbij de Sloterplas. Het strandje daar is ideaal nu met dit weer.

Weet je hoeveel tijd daaraan vooraf is gegaan? Tussen de 17 en 20 jaar.
Ellerlilalinne schreef:
27-05-2020 14:55
Weet je hoeveel tijd daaraan vooraf is gegaan? Tussen de 17 en 20 jaar.
Nou nee, veel korter. Toen ik in West ging wonen verklaarde iedereen mij voor gek. Achterbuurt, gevaarlijk en wie wil daar nu wonen. Binnen 3 jaar was het ineens een heel gewilde buurt vol jonge gezinnen en starters (want laatste betaalbare stukje binnen de ring). Dat is echt ongelofelijk snel gedaan. Ik heb mijn appartementje ook voor het dubbele verkocht dan wat ik er voor betaald had. Het kan echt heel snel gaan, zeker in een krappe woningmarkt. Ook in Osdorp wordt steeds meer verkocht en dat zie je aan de samenstelling van de buurt.
k.middleton schreef:
27-05-2020 00:01
Zijn de basisscholen in Amsterdam niet postcodegebied -gebonden? Weet het niet zeker hoor..
Ik heb volgens mij in precies deze buurt gewoond tot een paar jaar terug (toen nog niet met kinderen). Als je wil mag je me een pm sturen!

Met zijn 2en vond ik het prima wonen, inderdaad lekker groen zoals hierboven ook al werd verteld, en het Osdorpplein heeft in principe alles wat je nodig heeft. Ik vond het wel een roteind fietsen naar de stad, altijd tegenwind langs de sloterplas. Ook fietste ik er 's avonds niet in mijn eentje (naar de stad of terug dus), dan nam ik liever de nachtbus. Al met al een oke wijk om te wonen, helemaal als opties beperkt zijn. Hoe het zit met kinderen weet ik niet. Scheelt misschien ook of het een eengezinswoning is of niet? Wij woonden in appartement (geen nieuwbouw) en ik had het idee dat daar behoorlijk wat hangjeugd was. De speeltuintjes lagen vol met afval etc, daar had ik m'n kind niet graag laten spelen. Maar in iets meer wijken met gezinnen is dat waarschijnlijk automatisch anders.
Peanuts25 schreef:
27-05-2020 18:20
Zijn de basisscholen in Amsterdam niet postcodegebied -gebonden? Weet het niet zeker hoor..
Nee, als 4 jarige heb je wel voorrang op scholen als je daar binnen een straal van zoveel meter woont.
Maar als de basisschool plek heeft (dus ook voor oudere kinderen die verhuisd zijn) dan is er geen probleem.

Mijn neefje uit Nieuw Sloten heeft iig kinderen uit Osdorp, Slotervaart en Slotermeer op school.
Potverdorie, supermooie woning!
Vanmiddag even rondje door de buurt daar fietsen.
Ex klaagde dat het te ver weg is.
Gevraagd of hij dan een alternatief voor me heeft, maar dat leidde tot een boze reactie 😂
Wil uiteraard ook liever iets in de buurt van waar we nu wonen. Ex beweert dat er de komende weken echt wat gaat veranderen in de huursector maar daf baseert hij vooral op zijn eigen voorgevoel...
This is not kosher!
Ik denk dat je met een budget tot 1000 euro weinig keuze hebt :) Dan wordt het of Nieuw-West of Amsterdam Noord. Er zijn ontzettend veel mensen die in deze prijsklasse wat zoeken en het is al helemaal moeilijk als je wat groters zoekt ivm kinderen. Er is dan gewoon niet echt keuze. Een rondje fietsen is denk ik heel verstandig om een beeld van de buurt te krijgen.
Ik zou ook vooral op verschillende tijdstippen gaan fietsen! Liefst ook een keer op een andere dag/in het weekend, en 's avonds. Ik vond zelf de sfeer in Osdorp overdag wel echt anders dan 's avonds, zal vast ook weer per precieze wijk verschillen.
Noord zou perfect zijn maar is moeilijk iets te krijgen.
Ik stap op de fiets!
This is not kosher!
Miek_ schreef:
27-05-2020 15:34
Nou nee, veel korter. Toen ik in West ging wonen verklaarde iedereen mij voor gek. Achterbuurt, gevaarlijk en wie wil daar nu wonen. Binnen 3 jaar was het ineens een heel gewilde buurt vol jonge gezinnen en starters (want laatste betaalbare stukje binnen de ring). Dat is echt ongelofelijk snel gedaan. Ik heb mijn appartementje ook voor het dubbele verkocht dan wat ik er voor betaald had. Het kan echt heel snel gaan, zeker in een krappe woningmarkt. Ook in Osdorp wordt steeds meer verkocht en dat zie je aan de samenstelling van de buurt.
Binnen 3 jaar is een hele wijk niet omgeturnd. Zoiets gaat heel geleidelijk. Huurders vertrekken (worden huis uit gezet vanwege achterstanden), huizen worden opgeknapt of opnieuw gebouwd, deel wordt verkocht aan mensen met hogere inkomens, verhouding sociale huur en vrije markt wordt omgegooid. Gaat echt jaren overheen. Neemt niet weg dat het wel kan zoals je ook schrijft. Is heel mooi als het lukt.

https://pure.tudelft.nl/portal/files/51 ... p10697.pdf

https://www.gebiedsontwikkeling.nu/arti ... verhuizen/
Ellerlilalinne schreef:
28-05-2020 21:18
Binnen 3 jaar is een hele wijk niet omgeturnd. Zoiets gaat heel geleidelijk. Huurders vertrekken (worden huis uit gezet vanwege achterstanden), huizen worden opgeknapt of opnieuw gebouwd, deel wordt verkocht aan mensen met hogere inkomens, verhouding sociale huur en vrije markt wordt omgegooid. Gaat echt jaren overheen. Neemt niet weg dat het wel kan zoals je ook schrijft. Is heel mooi als het lukt.

https://pure.tudelft.nl/portal/files/51 ... p10697.pdf

https://www.gebiedsontwikkeling.nu/arti ... verhuizen/
Uiteraard was er al veel in gang gezet (wat ook in Osdorp gebeurt) maar dat zie je niet direct en ineens gaat het heel snel. Toen ik er ging wonen kwam er niemand in het park (ook niet met warme zomerdagen), werd er weinig georganiseerd, waren er geen restaurants, leuke cafeetjes of koffietentjes (ondanks dat je met de fiets zo in het centrum bent). Binnen drie jaar zat het park vol met mensen, was er overal nieuwe horeca, werden er kleine festivals georganiseerd, was de kinderboerderij ineens opgeknapt, veranderde langzaam ook het winkelaanbod en waren de woningen ineens heel gewild. Terwijl drie jaar terug het als een achterstandswijk gezien werd.
Miek_ schreef:
28-05-2020 21:28
Uiteraard was er al veel in gang gezet (wat ook in Osdorp gebeurt) maar dat zie je niet direct en ineens gaat het heel snel. Toen ik er ging wonen kwam er niemand in het park (ook niet met warme zomerdagen), werd er weinig georganiseerd, waren er geen restaurants, leuke cafeetjes of koffietentjes (ondanks dat je met de fiets zo in het centrum bent). Binnen drie jaar zat het park vol met mensen, was er overal nieuwe horeca, werden er kleine festivals georganiseerd, was de kinderboerderij ineens opgeknapt, veranderde langzaam ook het winkelaanbod en waren de woningen ineens heel gewild. Terwijl drie jaar terug het als een achterstandswijk gezien werd.
.
Ik denk dat ik weet welke wijk je bedoelt en jaaa, daar is het nu leuk :) . Dat proces heeft alleen wel wat langer geduurd dan drie jaar (zeg ik als voorhoede).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven