Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Tortie schreef:
28-05-2020 23:19
Nou, inderdaad.. goede vraag.
Blijkbaar geen goede vraag lees ik net :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alecta schreef:
28-05-2020 23:20
Dat is natuurlijk een beetje het punt. Er wordt door veel mensen gedaan alsof je je maar aan te passen hebt aan alle regels en niets in te brengen hebt. Ik vind het stiekem wel verfrissend dat vriendin deze punten naar voren brengt en ik kan er wel om lachen. En soms kan iemand best een punt hebben. Soms ook niet en dan kun je ook prima uitleggen dat je de inbreng waardeert, maar dat jullie je redenen hebben om het niet zo te doen.

Ik weet niet hoe het gesprek verlopen is en waarom de vriendin niet meer komt, dus daar kan ik niet zinnigs over zeggen. Maar dat de vriendin door het merendeel hier als een verwende snowflake wordt neergezet kan ik, op basis van wat hier beschreven is, niet helemaal begrijpen (misschien is het helemaal terecht hoor, ik was er per slot van rekening niet bij).
In het huis van je schoonouders heb je je inderdaad gewoon aan te passen aan alle regels en heb je inderdaad niks in te brengen.

Wat is er in hemels naam verfrissend aan een troela van 20 die TO wel even denkt te kunnen vertellen wat er allemaal anders zou moeten gaan bij TO thuis?
Th∅rdis schreef:
28-05-2020 23:18
Wat totaal niet aan haar was om bespreekbaar te maken. De taakverdeling is totaal irrelevant. Want heeft helemaal niets te maken met de punten die schoondochter aandraagt.

Ik kook ook 9/10 keer. Ik ben het eerst thuis, heb geen reistijd. Moet ik dat aanpassen als er een schoondochter komt?
In zoverre dat een gewoonte van in dit geval moeder dicht bij de keuken leidt tot die ingeburgerde gezinssituatie van vaste plaatsen aan tafel.
Ieder gezin heeft dat inderdaad, eigen gewoontes, wij ook. Hier neemt kind van net elf een eter mee die gerust kan vragen: waarom doen jullie dat zus en niet zo?

Ingesleten gezinspatronen die wij volkomen normaal vinden itt tot de gast.
Wel bijzonder dat je daar als twintigjarige nog over begint en je niet kunt aanpassen.
janiva wijzigde dit bericht op 28-05-2020 23:31
1.02% gewijzigd
Ik ben trouwens, besef ik mij nu met terugwerkende kracht, ook weleens de vriendin van de zoon van TO geweest. Iets ging bij mijn toenmalige vriend en schoonouders zo totaal anders dan ik van huis en familie uit gewend was, dat ik daar ook een opmerking over gemaakt heb. Zal ook wel niet zo gewaardeerd zijn, bedenk ik mij nu als veertiger. Zover dacht ik nog niet door als 18- of 19-jarige.
YagaBaba schreef:
28-05-2020 23:18
Wat een raar vooroordeel.
Zoals ik ool schrijf er zijn genoeg die wel rekening met anderen kunnen houden.
Maar als enigstkind ben je van huis uit niet gewend dat er ook broers en zussen zijn die op een bepaalde tijd iets moeten. Dus dan maakt 10 minuten in jouw hoofd minder uit, want dat is toch redelijk optijd?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Andersom schreef:
28-05-2020 23:26
Nee en nee.
Haar opmerking op dat moment: 'jeetje zijn jullie nu al begonnen, het is pas tien over half zes.'
:facepalm: ongelooflijk.
Wat een drama om dat eten. Dan ben je te laat, zeg je ‘sorry ik ben te laat omdat...’ en vraag je aan je lover ‘Waar is de magnetron/oven?’

Ik was echt de Original Snowflake dankzij mijn hippie-pa en zijn non-autoritaire opvoeding icm goedgevulde beurs. Maar basisfatsoen is wel bijgebracht (oké, dat was voornamelijk mijn moeder en grootmoeders).
Naast basisfatsoen snapte ik de logica ook wel dat in een gezin met vijf personen, twee aangewaaide ‘schoondochters’ en één badkamer je nu eenmaal moet passen en meten itt de drie badkamers in ons vijfpersoonsgezin. En zelfs de empathie dat het voor schoonmoeder wel heel zuur zou zijn als ze achteraan in de rij kwam omdat zij nu eenmaal geen baan/studie had. Die vrouw kon wel iedere dag die badkamer poetsen en ontkalken, extra machines was draaien, enz. Dan haal je het toch niet in je hoofd om een heel gezin badkamertechnisch te gaan gijzelen met jouw idee van een ochtendritme?
Wissewis schreef:
28-05-2020 23:27
Ik zou trouwens als 18-jarige puberella eerder mijn vriendje dan mijn schoonmoeder vervloekt hebben over dat eten.

Die had op zijn minst toch 10 minuten kunnen wachten met eten zodat we gezellig samen konden eten en koud eten konden eten :-).
Vriendje probeert de kool en de geit te sparen. Hij wil zijn moeder niet afvallen maar Sneeuwvlok ook niet.
Jammer, want wat je in het begin van een relatie “ goed vindt “ verander je bijna niet meer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lollypopje schreef:
28-05-2020 23:29
Blijkbaar geen goede vraag lees ik net :P
Haha meningen verschillen.
Ik vond het in die zin wel een goede vraag, want met een groot gezin/huishouden móet je mijns inziens soms gewoon regels opstellen. Anders sta je ‘s ochtends vroeg met z’n achten in de rij voor de badkamerdeur ofzo. Of je moet nummertjes trekken haha. En dan is daar altijd die ene die er een dik half uur in zit terwijl jij over een kwartier de deur uit moet en alleen even moet tanden poetsen.

Maar als je geen broers/zussen hebt, scheelt dat echt al een heleboel.
Ik zou volgende keer overigens zeggen dat jullie "stipt om 5 uur" eten als kind 3 weer moet werken om 6 :-D.

Is ze dan een kwartier te laat is er nog niks aan de hand.

Is ze op tijd kan ze mooi nog helpen tafel dekken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
blijfgewoonbianca schreef:
Als het niet mocht vond ik het nog.
Groot gelijk :P

Wat zou jij in dit geval tegen die schoondochter in kwestie hebben gezegd?
Alecta schreef:
28-05-2020 23:31
Ik ben trouwens, besef ik mij nu met terugwerkende kracht, ook weleens de vriendin van de zoon van TO geweest. Iets ging bij mijn toenmalige vriend en schoonouders zo totaal anders dan ik van huis en familie uit gewend was, dat ik daar ook een opmerking over gemaakt heb. Zal ook wel niet zo gewaardeerd zijn, bedenk ik mij nu als veertiger. Zover dacht ik nog niet door als 18- of 19-jarige.
Heb je er alleen een opmerking over gemaakt? Of heb je gezegd dat ze het moesten veranderen omdat het bij jou thuis anders ging?
Tortie schreef:
28-05-2020 23:33
Haha meningen verschillen.
Ik vond het in die zin wel een goede vraag, want met een groot gezin/huishouden móet je mijns inziens soms gewoon regels opstellen. Anders sta je ‘s ochtends vroeg met z’n achten in de rij voor de badkamerdeur ofzo. Of je moet nummertjes trekken haha. En dan is daar altijd die ene die er een dik half uur in zit terwijl jij over een kwartier de deur uit moet en alleen even moet tanden poetsen.

Maar als je geen broers/zussen hebt, scheelt dat echt al een heleboel.
Dat was dus ook mijn logica :P
Alecta schreef:
Een opmerking is toch ook niet erg? Constateren dat het anders is dan thuis is ook niet erg. Ergens een uitzondering vragen is ook geen ramp. Een lijstje met verbeterpunten wel
Alecta schreef:
Dat is natuurlijk een beetje het punt. Er wordt door veel mensen gedaan alsof je je maar aan te passen hebt aan alle regels en niets in te brengen hebt. Ik vind het stiekem wel verfrissend dat vriendin deze punten naar voren brengt en ik kan er wel om lachen. En soms kan iemand best een punt hebben. Soms ook niet en dan kun je ook prima uitleggen dat je de inbreng waardeert, maar dat jullie je redenen hebben om het niet zo te doen.

Ik weet niet hoe het gesprek verlopen is en waarom de vriendin niet meer komt, dus daar kan ik niet zinnigs over zeggen. Maar dat de vriendin door het merendeel hier als een verwende snowflake wordt neergezet kan ik, op basis van wat hier beschreven is, niet helemaal begrijpen (misschien is het helemaal terecht hoor, ik was er per slot van rekening niet bij).
Inderdaad. Ik probeer me de kant van schoondochter voor te stellen.
Janiva schreef:
Groot gelijk :P

Wat zou jij in dit geval tegen die schoondochter in kwestie hebben gezegd?
“ je krijgt een voorsprong van 3 seconden “ .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lollypopje schreef:
Zoals ik ool schrijf er zijn genoeg die wel rekening met anderen kunnen houden.
Maar als enigstkind ben je van huis uit niet gewend dat er ook broers en zussen zijn die op een bepaalde tijd iets moeten. Dus dan maakt 10 minuten in jouw hoofd minder uit, want dat is toch redelijk optijd?
Ik neem aan dat zo’n kind nog met ouders in een huis woont.
m-april schreef:
28-05-2020 23:34
Heb je er alleen een opmerking over gemaakt? Of heb je gezegd dat ze het moesten veranderen omdat het bij jou thuis anders ging?
Wel zoiets gezegd van:"Waarom doen jullie het niet zo, dat is toch veel handiger/eerlijker/makkelijker".
Wissewis schreef:
Ik zou volgende keer overigens zeggen dat jullie "stipt om 5 uur" eten als kind 3 weer moet werken om 6 :-D.

Is ze dan een kwartier te laat is er nog niks aan de hand.

Is ze op tijd kan ze mooi nog helpen tafel dekken.
Daar zou ik dus mooi niet aan beginnen hè..
Janiva schreef:
28-05-2020 23:36
Ik ook. En ik kan me heeeeel goed voorstellen dat ik me als 20-jarige erger aan bepaalde gewoontes/regels bij mijn schoonouders thuis (sterker nog, dat doe ik nu nog steeds wel eens). Toch zou het nooit in me opkomen om een lijstje met verbeterpunten aan te dragen. Dat heeft met respect te maken. Dat heb je voor de mensen die jou in hun huis laten en jou van eten en andere gemakken voorzien.

Dus ja, ik vind schoondochter wel degelijk een verwend nest.
Hoe lang zat er trouwens tussen Het lijstje en dat eetmoment waarbij ze te laat kwam?
Ik heb trouwens best wel wat van dit soort situaties op het werk gehad, toen ik vanuit de Randstad naar elders in NL verhuisde. Kwestie van cultuurverschil. Het was helemaal geen onwil, maar ik kende alleen datgene waar ik in opgegroeid was. Dat er überhaupt dit soort verschillen bestaan leerde ik pas later.
Janiva schreef:
28-05-2020 23:36
Schoondochter is niet van maatschappelijk werk die gevraagd is het gezin op orde te brengen. De gang van zaken zijn 1) niet aan haar om aan te kaarten en 2) helemaal geen rare dingen. Doe gewoon lekker mee. Ik ben zelf ook totaal niet van de structuur, maar bij een ander volg ik hun voorbeeld. Het is niet zo dat ze verplicht mee moest doen aan het ritueel slachten van een geit.

De enige oplossing is dat ze daar niet teveel tijd doorbrengt en dat is verder prima. Hoewel ze zich wel echt onbeschoft heeft gedragen.
Er is niks mee om een bepaalde structuur soms eens om te gooien, wie weet heeft ze gelijk en wordt het ook wat dynamischer of zo. Het wordt beduidend minder als iemand van 20 jaar een lange lijst van verbeterpunten heeft zonderzelf ooit een huishouden te hebben gevoerd. Niettemin, doodknuffelen is het beste advies, doe maar net alsof ze zwakzinnig, je zoon wil haar nu meer pleasen dan jou dus pak het strategisch aan.
Is de term schoonouders trouwens niet lichtjes overroepen als het eigenlijk nog maar een relatie van 6 maanden is?

Laat ze eerst maar een keer 3 jaar samen zijn en trouwen voor ze zelf de term "schoonouders" gebruikt.

En laat ze de eretitel "schoondochter" ook maar eerst verdienen over een paar jaar.
Voorlopig is ze gewoon de tijdelijke bijslaap van je zoon.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven