Stomme schoonouders.
woensdag 27 mei 2020 om 21:02
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:05
Ik begrijp vooral niet dat het kennelijk zò belangrijk is voor schoondochter en dat ze idd bijna als maatschappelijk werkster to een lijstje voorhoudt met verbeterpunten.rumforviva schreef: ↑28-05-2020 23:47Schoondochter is niet van maatschappelijk werk die gevraagd is het gezin op orde te brengen. De gang van zaken zijn 1) niet aan haar om aan te kaarten en 2) helemaal geen rare dingen. Doe gewoon lekker mee. Ik ben zelf ook totaal niet van de structuur, maar bij een ander volg ik hun voorbeeld. Het is niet zo dat ze verplicht mee moest doen aan het ritueel slachten van een geit.
De enige oplossing is dat ze daar niet teveel tijd doorbrengt en dat is verder prima. Hoewel ze zich wel echt onbeschoft heeft gedragen.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:09
Ja inderdaad, waarom zou ze zoiets doen? Heeft ze dat hele half jaar al dit soort dingen opgekropt er met vriendinnen over gesproken en hebben die tegen haar gezegd: "Joh, bespreek het eens met je schoonmoeder."Lachattenoir schreef: ↑28-05-2020 23:41Ik ook. En ik kan me heeeeel goed voorstellen dat ik me als 20-jarige erger aan bepaalde gewoontes/regels bij mijn schoonouders thuis (sterker nog, dat doe ik nu nog steeds wel eens). Toch zou het nooit in me opkomen om een lijstje met verbeterpunten aan te dragen. Dat heeft met respect te maken. Dat heb je voor de mensen die jou in hun huis laten en jou van eten en andere gemakken voorzien.
Dus ja, ik vind schoondochter wel degelijk een verwend nest.
Ik kan me er weinig bij voorstellen.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:12
Ze zal een topic op Viva erover geopend hebben, denk ik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:13
blijfgewoonbianca schreef: ↑29-05-2020 00:12Ze zal een topic op Viva erover geopend hebben, denk ik.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:17
blijfgewoonbianca schreef: ↑29-05-2020 00:12Ze zal een topic op Viva erover geopend hebben, denk ik.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:18
Het is een beetje, licht uitgedrukt, overdreven dat ze er zo'n heisa van maakt en even komt wijsneuzen.
Maar ze bedoelt het volgens mij niet slecht en dat is het belangrijkste . Ook belangrijk: zoon lijkt nu in ieder geval happy met haar. Als je zegt dat het tussen jullie in komt te staan vind ik dat je wel wat verkeerd doet. Laat dat kind toch lekker, geef haar een knuffel en volgende keer dat ze wil blijven eten kun je toch de kids met haast alvast laten eten. Als jij, partner en zoon maar een keertje op haar wachten.
Het is compleet overtrokken en nogal onnodig... Maar hoeveel moeite is het nou als zij zich daardoor weer wat prettiger voelt (en zoon dus ook weer happy is)?
Ze is amper volwassen, dus laten jullie je nou maar binnen redelijke orde van beste kant zien. Voor je het weet trouwt zoon ermee en zie je hem dadelijk nooit meer. Lijkt me het niet waard.
Maar ze bedoelt het volgens mij niet slecht en dat is het belangrijkste . Ook belangrijk: zoon lijkt nu in ieder geval happy met haar. Als je zegt dat het tussen jullie in komt te staan vind ik dat je wel wat verkeerd doet. Laat dat kind toch lekker, geef haar een knuffel en volgende keer dat ze wil blijven eten kun je toch de kids met haast alvast laten eten. Als jij, partner en zoon maar een keertje op haar wachten.
Het is compleet overtrokken en nogal onnodig... Maar hoeveel moeite is het nou als zij zich daardoor weer wat prettiger voelt (en zoon dus ook weer happy is)?
Ze is amper volwassen, dus laten jullie je nou maar binnen redelijke orde van beste kant zien. Voor je het weet trouwt zoon ermee en zie je hem dadelijk nooit meer. Lijkt me het niet waard.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:23
Nee, stel je voor. Gelukkig hoeven ouders van enig kinderen nooit ergens op tijd te zijn, en enig kinderen zelf ook niet. Dus dan weten ze niet wat dat is.lollypopje schreef: ↑28-05-2020 23:31Zoals ik ool schrijf er zijn genoeg die wel rekening met anderen kunnen houden.
Maar als enigstkind ben je van huis uit niet gewend dat er ook broers en zussen zijn die op een bepaalde tijd iets moeten. Dus dan maakt 10 minuten in jouw hoofd minder uit, want dat is toch redelijk optijd?
vrijdag 29 mei 2020 om 00:23
Waarom zou TO in hemels naam op haar gaan wachten met eten als zij te laat is? Schoondochter moet, als ze wat later komt even een berichtje sturen en vervolgens als ze binnenkomt even haar excuses aanbieden voor het feit dat ze te laat is.blablamana schreef: ↑29-05-2020 00:18Het is een beetje, licht uitgedrukt, overdreven dat ze er zo'n heisa van maakt en even komt wijsneuzen.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:24
Wat ontzéttend onfatsoenlijk. Ik zou hier niet om kunnen lachen hoor, maar haar vragen of ze wel opgevoed is.makreel schreef: ↑28-05-2020 18:14Mijn schoondochter-from-hell bestelde gewoon eten bij Thuisbezorgd als ik iets kookte wat ze niet lekker vond. Had ik me uit staan sloven in de keuken, at zij er een paar muizenhapjes van en dan ging een uurtje later ding-dong de bel, stond er zo'n bezorger met eten voor madame. Je kon me oprapen, kon het echt niet geloven en ik moest er zo ontzettend hard om lachen!
vrijdag 29 mei 2020 om 00:26
Waarom? Moet ze lekker zelf weten, zo lang jij het maar niet hoeft te betalen.Metallover schreef: ↑29-05-2020 00:24Wat ontzéttend onfatsoenlijk. Ik zou hier niet om kunnen lachen hoor, maar haar vragen of ze wel opgevoed is.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:35
Eens dat zou zijn wat ik zou doen. Maar waarom moeilijk doen. Laat haar toch. Is het toch niet waard om moeilijk over te doen. Andersom is toch de wijze (oudere) volwassene. Laat toch. Ze moet niet wachten, ik stel voor dat het een idee is een keertje te wachten zodat vriendinnetje zich ook gehoord voelt. Kan al een hoop schelen.
Al is het nog zo belachelijk, hoeveel moeite is het nou? Als het een ander nou rete gelukkig maakt.
Zal wel aan mij liggen.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:43
En de andere kinderen moeten dan ook maar hun schema aanpassen of met een boterham-to-go naar hun bijbaan?blablamana schreef: ↑29-05-2020 00:35Eens dat zou zijn wat ik zou doen. Maar waarom moeilijk doen. Laat haar toch. Is het toch niet waard om moeilijk over te doen. Andersom is toch de wijze (oudere) volwassene. Laat toch. Ze moet niet wachten, ik stel voor dat het een idee is een keertje te wachten zodat vriendinnetje zich ook gehoord voelt. Kan al een hoop schelen.
Al is het nog zo belachelijk, hoeveel moeite is het nou? Als het een ander nou rete gelukkig maakt.
Zal wel aan mij liggen.
Het is nogal een verschil of het schoonouders zijn die al de kinderen de deur uit hebben of schoonouders die nog middenin het runnen van een pubergezin zitten. Met meerdere kinderen en eventuele aanhang.
vrijdag 29 mei 2020 om 00:50
vrijdag 29 mei 2020 om 00:54
Moet je eerst ff goed lezen sorry. Ik gaf aan dat die kids die weg moeten alvast kunnen eten. Gewoon de avondmaaltijd. Voor de latere eters is het toch zo even heropgewarmd?lemoos2 schreef: ↑29-05-2020 00:43En de andere kinderen moeten dan ook maar hun schema aanpassen of met een boterham-to-go naar hun bijbaan?
Het is nogal een verschil of het schoonouders zijn die al de kinderen de deur uit hebben of schoonouders die nog middenin het runnen van een pubergezin zitten. Met meerdere kinderen en eventuele aanhang.
En jeetje, het is maar een voorbeeld. Ik zou graag die kleine moeite doen. Maar inderdaad niet iedereen in de problemen gooien omdat zij dat graag wil.
Natuurljjk doet schoondochter hartstikke moeilijk. Ik zou gewoon aanschuiven, sorry dat ik te laat ben. Maar zij niet. Ja daar kun je terug een probleem van maken. Of je kijkt naar een tegemoetkoming.
anoniem_182272 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 00:56
Reden: Typefout
Reden: Typefout
0.11% gewijzigd
vrijdag 29 mei 2020 om 01:11
Hoezo kijken naar een tegemoetkoming?.blablamana schreef: ↑29-05-2020 00:54Moet je eerst ff goed lezen sorry. Ik gaf aan dat die kids die weg moeten alvast kunnen eten. Gewoon de avondmaaltijd. Voor de latere eters is het toch zo even heropgewarmd?
En jeetje, het is maar een voorbeeld. Ik zou graag die kleine moeite doen. Maar inderdaad niet iedereen in de problemen gooien omdat zij dat graag wil.
Natuurljjk doet schoondochter hartstikke moeilijk. Ik zou gewoon aanschuiven, sorry dat ik te laat ben. Maar zij niet. Ja daar kun je terug een probleem van maken. Of je kijkt naar een tegemoetkoming.
Prinses sneeuwvlok heeft nu al meerdere malen en op verschillende wijzen laten blijken dat ze geen respect heeft voor TO en haar gezin. En dat ze zichzelf belangrijker vindt dan hen. En dan verlangt ze ook nog dat er aan haar wensen wordt aangepast.
Koekoek. Die kon n end gaan fietsen van mij. Het liefst de sloot in.
En TO maakt er geen probleem van, prinses krijgt dan gewoon kouwe prak, of ze warmt het op. Klaar.
Het was prinses die er een probleem mee had dat ze zonder haar waren begonnen.
litalily wijzigde dit bericht op 29-05-2020 01:18
9.69% gewijzigd
vrijdag 29 mei 2020 om 01:17
Ja ik kan lezen, dank je voor je bezorgdheid.blablamana schreef: ↑29-05-2020 00:54Moet je eerst ff goed lezen sorry. Ik gaf aan dat die kids die weg moeten alvast kunnen eten. Gewoon de avondmaaltijd. Voor de latere eters is het toch zo even heropgewarmd?
En als iedereen nu lekker op tijd wil zijn voor sport/bijbaan/hobby/sociaal leven? Als de overige kinderen een gezamenlijke maaltijd als een vast gegeven hebben en dat appreciëren?
Jij ziet het als een geste van de oudere wijze uil die ‘niet moeilijk wil doen’ en ‘graag die kleine moeite neemt’. Ik zie dat anders. Er is er maar eentje te laat en die weet vast ook wel hoe een magnetron werkt.
vrijdag 29 mei 2020 om 01:31
Naja, dat is je goed recht. Iedereen zijn eigen manier toch? Ik zou me er niet druk om maken. Ik snap niet dat je je zo hierover opwindt.lemoos2 schreef: ↑29-05-2020 01:17Ja ik kan lezen, dank je voor je bezorgdheid.
En als iedereen nu lekker op tijd wil zijn voor sport/bijbaan/hobby/sociaal leven? Als de overige kinderen een gezamenlijke maaltijd als een vast gegeven hebben en dat appreciëren?
Jij ziet het als een geste van de oudere wijze uil die ‘niet moeilijk wil doen’ en ‘graag die kleine moeite neemt’. Ik zie dat anders. Er is er maar eentje te laat en die weet vast ook wel hoe een magnetron werkt.
Overigens zei ik alleen dat je mijn bericht wat beter moest lezen, niet dat je niet kon lezen. Je neemt het allemaal erg persoonlijk op.
vrijdag 29 mei 2020 om 02:11
Lastig hoor, deze situatie. Als je het best een leuke meid vindt, en dit een eenmalig vervelend gesprek was, dan zou ik hen toch even actief uitnodigen voor het eten of een borrel ofzo. Luchtig houden. Want ik heb medelijden met je zoon, voor hem is dit verschrikkelijk.
Probeer er nog eens op terug te komen, zonder op al haar ' punten" in te gaan, voelt ze zich niet fijn bij jullie ? Misschien zit er wat anders achter.
Verder moet ze zich natuurlijk gewoon aanpassen aan jullie gezin en kan jij nog eens kijken na alle reacties hier of alles wel voor haar moet gelden of dat je haar soms buiten beschouwing kan laten ( zonder er zelf last van te hebben uiteraard)
Pfff ben blij dat het hier nog niet zo ver is, vindt sommige vrienden en vriendinnen van de kinderen al zo irritant, en dan blijven ze maar een middagje of nachtje.
Probeer er nog eens op terug te komen, zonder op al haar ' punten" in te gaan, voelt ze zich niet fijn bij jullie ? Misschien zit er wat anders achter.
Verder moet ze zich natuurlijk gewoon aanpassen aan jullie gezin en kan jij nog eens kijken na alle reacties hier of alles wel voor haar moet gelden of dat je haar soms buiten beschouwing kan laten ( zonder er zelf last van te hebben uiteraard)
Pfff ben blij dat het hier nog niet zo ver is, vindt sommige vrienden en vriendinnen van de kinderen al zo irritant, en dan blijven ze maar een middagje of nachtje.
vrijdag 29 mei 2020 om 06:17
En dat zorgt voor slecht opgevoede volwassenen die verwachten dat anderen zich altijd aan hun aanpassen. Totdat ze elkaar tegenkomen natuurlijk, dan hebben ze een probleem.blablamana schreef: ↑29-05-2020 00:35Eens dat zou zijn wat ik zou doen. Maar waarom moeilijk doen. Laat haar toch. Is het toch niet waard om moeilijk over te doen. Andersom is toch de wijze (oudere) volwassene. Laat toch. Ze moet niet wachten, ik stel voor dat het een idee is een keertje te wachten zodat vriendinnetje zich ook gehoord voelt. Kan al een hoop schelen.
Zal wel aan mij liggen.
vrijdag 29 mei 2020 om 07:23
Omdat jij dat ontzettend onfatsoenlijk vindt moet ik dat ook vinden?Metallover schreef: ↑29-05-2020 00:50Snap je nou echt niet dat het ontzettend onfatsoenlijk is om eten te bestellen als je bij een ander bent die voor jou heeft gekookt??
Ik zou er niet van wakker liggen als de vriendin van mijn zoon dat deed, nee. Ze hoeft mijn eten niet lekker te vinden. Als ze het niet lust mag ze het laten staan en als ze dan honger heeft mag ze zelf iets anders regelen..
Ik kook ook wel eens iets wat mijn eigen kinderen niet lekker blijken te vinden (ik probeer nog wel eens iets uit). Ze proeven het wel maar ze hoeven het van mij niet op te eten. En ze mogen ook nog best een boterham als ze dan nog honger hebben. Maar dat doen ze eigenlijk zelden.
Ongetwijfeld zou ik me er meer aan storen als ik zo'n al een rotkind zou vinden. Maar dan maakt het sowieso niet meer zoveel uit wat ze doet, want zo werkt dat nu eenmaal.
vrijdag 29 mei 2020 om 07:28
Wat een lading hang je er aan. Het kan ook zomaar zijn dat ze zich gewoon niet prettig voelt bij TO thuis en dat ze op een nogal onhandige manier heeft geprobeerd daar over het gesprek aan te gaan. Het kind is pas 20 hè. En 20 jarigen zijn niet altijd even handig.LitaLily schreef: ↑29-05-2020 01:11Hoezo kijken naar een tegemoetkoming?.
Prinses sneeuwvlok heeft nu al meerdere malen en op verschillende wijzen laten blijken dat ze geen respect heeft voor TO en haar gezin. En dat ze zichzelf belangrijker vindt dan hen. En dan verlangt ze ook nog dat er aan haar wensen wordt aangepast.
Koekoek. Die kon n end gaan fietsen van mij. Het liefst de sloot in.
En TO maakt er geen probleem van, prinses krijgt dan gewoon kouwe prak, of ze warmt het op. Klaar.
Het was prinses die er een probleem mee had dat ze zonder haar waren begonnen.
vrijdag 29 mei 2020 om 09:16
strings-attached schreef: ↑28-05-2020 22:36Punt? Er is echt geen ruimte hé bij jou. En na een half jaar is ze dus nog steeds die vreemde.
Ik begin haar meer en meer te begrijpen.
Die starre houding jaagt wel je zoon weg.
Wat een onzin. Niet meer dan logisch dat je je aanpast in het huis van een ander. Je bent daar te logeren. Niet ineens onderdeel van het huishouden.
TO wil overigens best een plekje aan tafel vrijmaken en een ochtendslot in de badkamer creëren, dus hoe zo is er geen ruimte? Madame moet zich alleen gewoon voegen naar de rest. Is ze duidelijk niet gewend.
vrijdag 29 mei 2020 om 09:22
Als mijn eigen 16/17/18/19 jarige een pizza zou bestellen nadat ie mijn eten laat staan zou ik ook woest zijn eigenlijk. Sowieso asociaal om in een gezin alleen voor jezelf eten te bestellen zonder te checken of er nog iemand wil. En asociaal om eten weg te gooien waar een ander voor betaald heeft en het heeft staan klaarmaken. Nu hoef je hier thuis echt je bord niet leeg te eten en ik hou rekening met ieders voorkeuren en zorg voor alternatieven als iemand iets echt niet lust, dus het is geen strafkamp. Maar je bord wegschuiven met lussiknie en daarna een pizza laten aanrukken alleen voor jezelf, ronduit asociaal. Of het nu mijn man, kind, schoonkind of een kennis is.YagaBaba schreef: ↑29-05-2020 07:23Omdat jij dat ontzettend onfatsoenlijk vindt moet ik dat ook vinden?
Ik zou er niet van wakker liggen als de vriendin van mijn zoon dat deed, nee. Ze hoeft mijn eten niet lekker te vinden. Als ze het niet lust mag ze het laten staan en als ze dan honger heeft mag ze zelf iets anders regelen..
Ik kook ook wel eens iets wat mijn eigen kinderen niet lekker blijken te vinden (ik probeer nog wel eens iets uit). Ze proeven het wel maar ze hoeven het van mij niet op te eten. En ze mogen ook nog best een boterham als ze dan nog honger hebben. Maar dat doen ze eigenlijk zelden.
Ongetwijfeld zou ik me er meer aan storen als ik zo'n al een rotkind zou vinden. Maar dan maakt het sowieso niet meer zoveel uit wat ze doet, want zo werkt dat nu eenmaal.
vrijdag 29 mei 2020 om 09:23
Heb je al eens contact gehad met de familie van schoondochter?
Dat hangt er natuurlijk van af of ze in de buurt wonen of niet; ik zou voor een prille relatie niet dingen heel “ officieel” richting haar ouders doen.
Maar mocht je ze kunnen tegenkomen, dan zou ik eens kijken hoe zij in elkaar steken, en kijken of je een aanknopingspunt ziet om de cultuurverschillen van beide families eens luchtig te vergelijken, bijvoorbeeld vanuit de vraag waarom schoondochter er zo’n moeite mee heeft en of ze dit nooit eerder heeft meegemaakt. Grote kans (als ze overkomen als redelijke mensen), dat ze zelf meer relativeringsvermogen hebben dan hun dochter, en dat ze er een aanleiding in zien om haar wat meer toe te lichten dat hun omgangsvormen niet de norm voor de hele wereld zijn.
Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat zij echt gewend is dat haar ouders zo met haar omgaan (compleet met lijstjes etc.), en dat zij daarom denkt dat dit gewoon de manier is.
Ik kom zelf uit een gezin waarbij mijn ouders ook overdreven krampachtig eisen stelde, en heb bijvoorbeeld in mijn studietijd echt wel problemen gehad omdat ik dacht dat dat hun manier de norm was, en ik (ivm hun repercussies) ook echt bang was om zulke eisen los te laten. Dat anderen mij bij wijze van spreken ook een klap zouden geven als ik de normen overtrad (niet letterlijk, maar die dreiging zit er op een gegeven moment bij je ingebakken dus je wordt vanzelf onrustig als er een opgelegde grens in zicht komt).
Waarbij ik dus niet begreep waarom andere mensen zich er niet aan hielden als ik “ mijn deel” van de (onuitgesproken) “afspraken” nakwam. Het kwam niet in me op dat anderen met andere ideeën en normen waren opgegroeid en ik vroeg er dus ook niet naar. Mijn ouders kunnen het zich nu nog steeds niet voorstellen en leggen iedereen langs hun eigen meetlat. Ik heb echt pas veel later dit soort dingen geleerd, en dus ook pas later begrepen wat een misverstanden er vroeger allemaal waren.
Als de ouders buiten je bereik liggen of niet zo gezellig overkomen, kan je interesse tonen in schoondochter zelf; waar haar ideeën en wensen vandaan komen, en bijvoorbeeld vragen hoe het bij haar thuis gaat.
Als ze je haar thuiscultuur uitlegt, kan je ook vragen hoe zij het dan doen als er bv iemand eerder weg moet dan de rest. Zo neem je haar mee in jouw dilemma’s.
Dan wordt ze wel gehoord, in plaats van dat je botweg zegt: “Hier doen we het zo.”
Dat zal haar bereidheid tot aanpassen kunnen vergroten als bijvoorbeeld haar thuisnormen geen oplossing blijken te bieden voor situaties uit jouw gezin. Andersom kan jij ook meebuigen als er ergens een goede reden achter blijkt te zitten, al kan de uitwerking in jouw situatie anders lopen dan bij haar thuis.
Dat hangt er natuurlijk van af of ze in de buurt wonen of niet; ik zou voor een prille relatie niet dingen heel “ officieel” richting haar ouders doen.
Maar mocht je ze kunnen tegenkomen, dan zou ik eens kijken hoe zij in elkaar steken, en kijken of je een aanknopingspunt ziet om de cultuurverschillen van beide families eens luchtig te vergelijken, bijvoorbeeld vanuit de vraag waarom schoondochter er zo’n moeite mee heeft en of ze dit nooit eerder heeft meegemaakt. Grote kans (als ze overkomen als redelijke mensen), dat ze zelf meer relativeringsvermogen hebben dan hun dochter, en dat ze er een aanleiding in zien om haar wat meer toe te lichten dat hun omgangsvormen niet de norm voor de hele wereld zijn.
Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat zij echt gewend is dat haar ouders zo met haar omgaan (compleet met lijstjes etc.), en dat zij daarom denkt dat dit gewoon de manier is.
Ik kom zelf uit een gezin waarbij mijn ouders ook overdreven krampachtig eisen stelde, en heb bijvoorbeeld in mijn studietijd echt wel problemen gehad omdat ik dacht dat dat hun manier de norm was, en ik (ivm hun repercussies) ook echt bang was om zulke eisen los te laten. Dat anderen mij bij wijze van spreken ook een klap zouden geven als ik de normen overtrad (niet letterlijk, maar die dreiging zit er op een gegeven moment bij je ingebakken dus je wordt vanzelf onrustig als er een opgelegde grens in zicht komt).
Waarbij ik dus niet begreep waarom andere mensen zich er niet aan hielden als ik “ mijn deel” van de (onuitgesproken) “afspraken” nakwam. Het kwam niet in me op dat anderen met andere ideeën en normen waren opgegroeid en ik vroeg er dus ook niet naar. Mijn ouders kunnen het zich nu nog steeds niet voorstellen en leggen iedereen langs hun eigen meetlat. Ik heb echt pas veel later dit soort dingen geleerd, en dus ook pas later begrepen wat een misverstanden er vroeger allemaal waren.
Als de ouders buiten je bereik liggen of niet zo gezellig overkomen, kan je interesse tonen in schoondochter zelf; waar haar ideeën en wensen vandaan komen, en bijvoorbeeld vragen hoe het bij haar thuis gaat.
Als ze je haar thuiscultuur uitlegt, kan je ook vragen hoe zij het dan doen als er bv iemand eerder weg moet dan de rest. Zo neem je haar mee in jouw dilemma’s.
Dan wordt ze wel gehoord, in plaats van dat je botweg zegt: “Hier doen we het zo.”
Dat zal haar bereidheid tot aanpassen kunnen vergroten als bijvoorbeeld haar thuisnormen geen oplossing blijken te bieden voor situaties uit jouw gezin. Andersom kan jij ook meebuigen als er ergens een goede reden achter blijkt te zitten, al kan de uitwerking in jouw situatie anders lopen dan bij haar thuis.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 09:38
5.00% gewijzigd