Dreumes topic IV
dinsdag 29 januari 2019 om 20:05

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij

aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
dinsdag 9 juni 2020 om 23:11
Honing, je hoeft je zeker niet onzeker te voelen! Iedereen zijn eigen manier toch? Jij doet ongetwijfeld weer dingen waarvan ik denk oh hadden we dat al kunnen/moeten doen? En zo'n stomme doodoener maar toch, als ze 18 zijn gaat echt niemand vragen wanneer ze met bestek leerde eten.
Met ouderschap vergelijken we ook meer en trekken we dingen meer aan denken ik. Terwijl we waarschijnlijk ook hele andere keuzes maken in ons werk, bij keuze baan, het organiseren van je rekeningen en post, hoe je de badkamer poetst, etc. Maar ik heb toch het idee alsof je dan minder bezig bent met dat iemand dat dan zo anders doet dan jezelf en dat dan hoort ofzo.
Met ouderschap vergelijken we ook meer en trekken we dingen meer aan denken ik. Terwijl we waarschijnlijk ook hele andere keuzes maken in ons werk, bij keuze baan, het organiseren van je rekeningen en post, hoe je de badkamer poetst, etc. Maar ik heb toch het idee alsof je dan minder bezig bent met dat iemand dat dan zo anders doet dan jezelf en dat dan hoort ofzo.
woensdag 10 juni 2020 om 09:25
Honing, niet zo onzeker zijn! Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn peuterdochter van ruim 3,5 eet nog het liefst met haar handen. Een mes gebruikt ze nog helemaal niet. Stamppot e.d. moet ze van mij wel met een vork of lepel eten, maar verder gaat het veel met de handen. Ik vind het niet zo belangrijk, het komt vanzelf wel. Volgens mij at ze haar pap ook pas zelf met een lepel toen ze twee was.
Teckeltje, supergoed! Echt een mijlpaal altijd.. Hier trekt baby-bijna-dreumes zich nog steeds niet op. Ze zit wel hoog op haar knietjes, maar daar blijft het bij. De oudste liep op deze leeftijd al achter een loopkar aan.
Maud, wij zijn sinds 2/3 weken over op 1 slaapje. We zorgen wel dat we uiterlijk 17.30 eten zodat ze op tijd naar bed kan als het nodig is, maar meestal redt ze het wel tot 18.30. Ze slaapt vaak vanaf 10.45 en is dan dus in de middag heel lang wakker. Als ze echt huilerig wordt gaan we 's middags met haar wandelen.
Positivevibes, ik herken het heel erg. Mijn oudste heeft drie jaar lang heel slecht geslapen. Ze huilde echt elke 45 minuten, elke nacht. Ik merk dat ik er echt een trauma aan over heb gehouden. Als ik nu een huiltje hoor, zit mijn hartslag meteen in mijn keel en ben ik klaarwakker. Ik las laatst ergens dat het een natuurlijke reactie van je lichaam is, volgens mij door de adrenaline. Daar stond dat het 15 minuten duurt voordat je lichaam weer rustig is. Dat helpt mij wel, op zo'n moment bedenk ik me dat het normaal is dat het 15 minuten duurt voordat de spanning weer uit je lichaam is.
Ik kan overigens ook niet wachten tot ze stopt met haar middagslaap. Met een drukke peuter die toch al niet meer slaapt zit je zo aan huis gebonden door dat middagdutje. Met de oudste vond ik het vreselijk toen die middagslaap eraf ging, maar nu kan ik niet wachten.
Teckeltje, supergoed! Echt een mijlpaal altijd.. Hier trekt baby-bijna-dreumes zich nog steeds niet op. Ze zit wel hoog op haar knietjes, maar daar blijft het bij. De oudste liep op deze leeftijd al achter een loopkar aan.
Maud, wij zijn sinds 2/3 weken over op 1 slaapje. We zorgen wel dat we uiterlijk 17.30 eten zodat ze op tijd naar bed kan als het nodig is, maar meestal redt ze het wel tot 18.30. Ze slaapt vaak vanaf 10.45 en is dan dus in de middag heel lang wakker. Als ze echt huilerig wordt gaan we 's middags met haar wandelen.
Positivevibes, ik herken het heel erg. Mijn oudste heeft drie jaar lang heel slecht geslapen. Ze huilde echt elke 45 minuten, elke nacht. Ik merk dat ik er echt een trauma aan over heb gehouden. Als ik nu een huiltje hoor, zit mijn hartslag meteen in mijn keel en ben ik klaarwakker. Ik las laatst ergens dat het een natuurlijke reactie van je lichaam is, volgens mij door de adrenaline. Daar stond dat het 15 minuten duurt voordat je lichaam weer rustig is. Dat helpt mij wel, op zo'n moment bedenk ik me dat het normaal is dat het 15 minuten duurt voordat de spanning weer uit je lichaam is.
Ik kan overigens ook niet wachten tot ze stopt met haar middagslaap. Met een drukke peuter die toch al niet meer slaapt zit je zo aan huis gebonden door dat middagdutje. Met de oudste vond ik het vreselijk toen die middagslaap eraf ging, maar nu kan ik niet wachten.
woensdag 10 juni 2020 om 09:26
Dit vind ik een hele mooie insteek, zo kijken wij er ook naar.tara82 schreef: ↑09-06-2020 22:57Dat gevoel heeft vast iedereen wel eens Honing. Ik denk dat iedereen dingen op zijn eigen manier doet. Ik hou mij er maar aan vast dat we het zo goed mogelijk doen en dat het echt wel goed komt. En dan is ons kind ergens maar iets later mee. Wij zijn als ouders echt niet perfect en ik verwacht dat ook niet van mijn kind.

woensdag 10 juni 2020 om 10:21
Jaaaaa dit dus!fiona2018 schreef: ↑10-06-2020 09:25
Oh en mijn peuter (2j10m) eet ook nog het liefste met z'n handjes hoor. Hij kan het prima met bestek maar handjes gaat sneller als hij honger heeft. Ach ze zijn nog zo primair in hun behoeften dat is toch helemaal prima zo. Komt vanzelf.
Ik merk dat ik toch wat meer van laissez-faire word naarmate de kinderen ouder worden.
woensdag 10 juni 2020 om 10:30
Ik denk dat je echt niet iets fout doet Honing. Pas als je je kind geen eten geeft of alleen maar zoet/snack doe je iets fout. Maar dat gaat om gezondheid.
Het feit dat dreumes hier zo fanatiek met bestek probeert te eten, zit m vooral in het nadoen. Want hij doet alles na op dit moment.
Is het geen strijd als je m voert, prima toch. Hier barst ongeveer de 3e wereldoorlog los als ik dat doe. Dus zoekt hij het maar lekker uit hoe hij z'n eten in z'n mond krijgt.
De methode, volg je kind en bied aan wat ie nodig heeft werkt prima. Het gevolg is dat je kind zich lekker op z'n eigen tempo kan ontwikkelen en dat lijkt mij het belangrijkste.
Het feit dat dreumes hier zo fanatiek met bestek probeert te eten, zit m vooral in het nadoen. Want hij doet alles na op dit moment.
Is het geen strijd als je m voert, prima toch. Hier barst ongeveer de 3e wereldoorlog los als ik dat doe. Dus zoekt hij het maar lekker uit hoe hij z'n eten in z'n mond krijgt.
De methode, volg je kind en bied aan wat ie nodig heeft werkt prima. Het gevolg is dat je kind zich lekker op z'n eigen tempo kan ontwikkelen en dat lijkt mij het belangrijkste.
woensdag 10 juni 2020 om 10:42
fiona2018 schreef: ↑10-06-2020 09:25Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn peuterdochter van ruim 3,5 eet nog het liefst met haar handen. Een mes gebruikt ze nog helemaal niet. Stamppot e.d. moet ze van mij wel met een vork of lepel eten, maar verder gaat het veel met de handen. Ik vind het niet zo belangrijk, het komt vanzelf wel. Volgens mij at ze haar pap ook pas zelf met een lepel toen ze twee was.
Ik heb ooit iemand horen zeggen in de trend van dat omdat we met grote stukken zijn begonnen met eten ipv gepureerde hapjes of ze dan straks wel netjes met bestek kon eten. En toen dacht ik en wat dan nog? Dan eet ze toch lekker met haar handen. En zo denk ik nog steeds.
Ik vind het ook mooi gezegd van Daanstje, je kind volgen en wat Tara zegt we doen ons best daarin

Teckel, wat goed die losse stapjes! Toen dochter eerste losse stapjes zette keek ze er heel trots bij, zo lief! Inmiddels loopt ze overigens nog niet echt los, maar dat komt wel. Zien jullie je kinderen ook altijd zo glunderen als ze iets nieuws kunnen

woensdag 10 juni 2020 om 10:53
Dank voor jullie reacties !
Ik volg ook gewoon mijn gevoel
Maar dan lees ik hier andere dingen of krijg ik een mail van ouders van nu oid en dan staat er , jouw kind is nu ... maanden en doet of kan dit ....
Ik heb soms het gevoel dat ik me er te weinig in verdiep , zoals met die bekers Ik geef haar gewoon nog steeds een fles of tuitbeker terwijl ik nu lees dat je vanaf 6-8 maanden kan oefenen met gewone beker .... Nooit geweten Overigens pakte ze vanmorgen zo de gewone beker op en nam een slok Ze kan het dus wel. Nu maar gewoon vaker geven.
Ik volg ook gewoon mijn gevoel
Maar dan lees ik hier andere dingen of krijg ik een mail van ouders van nu oid en dan staat er , jouw kind is nu ... maanden en doet of kan dit ....
Ik heb soms het gevoel dat ik me er te weinig in verdiep , zoals met die bekers Ik geef haar gewoon nog steeds een fles of tuitbeker terwijl ik nu lees dat je vanaf 6-8 maanden kan oefenen met gewone beker .... Nooit geweten Overigens pakte ze vanmorgen zo de gewone beker op en nam een slok Ze kan het dus wel. Nu maar gewoon vaker geven.
woensdag 10 juni 2020 om 11:00
woensdag 10 juni 2020 om 11:08
Oh die open beker! Mijn oudste kon dat echt niet, hoewel we het wel veel geoefend hebben. Ze kon pas met 2,5 jaar uit een open beker drinken, tot die tijd dronk ze alleen uit een rietjesbeker. Daar heb ik me toen wel druk over gemaakt, ook omdat ze extreem weinig dronk/drinkt, maar het is toch goedgekomen. Niet teveel kijken naar die lijstjes joh, geen enkel kind is gemiddeld.
Ik maakte de grap al dat de baby eerder uit een open beker zou drinken dan peuter, en het scheelde maar weinig!
Oh Teckeltje, wat top trouwens dat dreumes met de pot mee eet!
Ik maakte de grap al dat de baby eerder uit een open beker zou drinken dan peuter, en het scheelde maar weinig!

Oh Teckeltje, wat top trouwens dat dreumes met de pot mee eet!

woensdag 10 juni 2020 om 11:21
Herkenbaar Honing. Hier een paar weken geleden een 360 beker gekocht van de Kruidvat en toen vroeg ik mijzelf echt af waarom ik dat niet eerder had gedaan. Melk krijgt ze trouwens nog uit een flesje. Of een slokje uit mijn beker met een rietje. Alleen wil ze ook koffie, omdat we dat in dezelfde mokken drinken. Een beetje verwarrend voor haar.
woensdag 10 juni 2020 om 13:12
Mijn dreumes heeft sinds een paar weken steeds meer zijn eigen mening ontdekt. Leuk maar ook lastig. Hij wil bijvoorbeeld eigenlijk niet meer in de kinderwagen, maar als hij zelf loopt gaat hij vaak de verkeerde kant op, soms zelfs bijna de straat op. En met regelmaat wil hij het liefst samen wandelen terwijl wij hem tillen, maar dat kan mijn rug maar beperkt aan.
Herkent iemand dit en hoe gaan jullie ermee om? Ik wil hem graag zelf laten lopen en zijn onderzoekende aard niet te veel beperken, maar (de straat op) wegrennen kan natuurlijk gewoon niet. Hetzelfde met tillen, heel schattig dat hij zo'n knuffelkont is maar ondertussen is dat echt te zwaar.
Ik zie vaak andere kindjes vreselijk zoet naast de kinderwagen meelopen en vraag me dan echt af hoe die ouders dat doen
Herkent iemand dit en hoe gaan jullie ermee om? Ik wil hem graag zelf laten lopen en zijn onderzoekende aard niet te veel beperken, maar (de straat op) wegrennen kan natuurlijk gewoon niet. Hetzelfde met tillen, heel schattig dat hij zo'n knuffelkont is maar ondertussen is dat echt te zwaar.
Ik zie vaak andere kindjes vreselijk zoet naast de kinderwagen meelopen en vraag me dan echt af hoe die ouders dat doen

woensdag 10 juni 2020 om 13:17
Ach ja zo doen we allemaal maar wat. Oefenen met open beker zouden wij ook vaker moeten doen, maar ze verslikt zich zo vaak dat ik meestal er geen zin in heb. Ze krijgt twee keer per dag melk uit een fles.
Wat betreft ontwikkeling kan ik me soms ook een klein beetje onzeker voelen. Ik krijg nu bijvoorbeeld vaak de vraag of ze al zelf loopt (16 maanden is ze), en dan denk ik weleens dat ze achter loopt omdat ze dat nog niet doet. Maar verder ontwikkelt ze zich heel gemiddeld dus eigenlijk onzin om me er onzeker over te voelen.
Zijn jullie dreumesen ook zo gek op dieren? Dochter is er echt gek op en totaal niet bang. We gaan dan ook vaak naar de kinderboerderij nu die weer open is. Ze wil ook alle honden aaien die ze ziet, zo schattig.
Wat betreft ontwikkeling kan ik me soms ook een klein beetje onzeker voelen. Ik krijg nu bijvoorbeeld vaak de vraag of ze al zelf loopt (16 maanden is ze), en dan denk ik weleens dat ze achter loopt omdat ze dat nog niet doet. Maar verder ontwikkelt ze zich heel gemiddeld dus eigenlijk onzin om me er onzeker over te voelen.
Zijn jullie dreumesen ook zo gek op dieren? Dochter is er echt gek op en totaal niet bang. We gaan dan ook vaak naar de kinderboerderij nu die weer open is. Ze wil ook alle honden aaien die ze ziet, zo schattig.

woensdag 10 juni 2020 om 13:26
Mee lopen lukt hier ook nog niet. Ze rent gewoon de andere kant op en handje vasthouden wil ze niet. Gelukkig vind ze de kinderwagen nog wel fijn. Dus alleen met haar de hond uitlaten gaat op die manier nog. Naar de speeltuin kan ik haar nog wel tillen, want dat is maar 1 straat verder. We hebben een draagzak die ook op de rug kan en dat zouden we toch eens moeten proberen. Op mijn buik vind ik haar nu echt te zwaar worden. Ik red het nog wel, maar aan het einde van de wandeling ben ik echt op. Nadeel is dat ze er niet tussen door makkelijk even uit kan. Ik zou bijna een tweede willen zodat ik die draagzak weer kan gebruiken.

woensdag 10 juni 2020 om 13:33
Onze eigen hond vind ze wel leuk en de katten van opa en oma ook. Helaas is hier de kinderboerderij nog steeds dicht. Ieder geval toen we er vorige week waren. Op de site staat er niks over, dus ik was eigenlijk wel een beetje boos. Hoe veel moeite is het om even op de site te zetten dat je nog dicht bent. De kinderboerderij is hier ook niet dichtbij genoeg om eventjes langs te gaan om het briefje op het hek te checken. 20 minuten lopen vind ik niet erg, maar wel als ik niet zeker weet of ze open zijn.
woensdag 10 juni 2020 om 14:01
Onze dochter vindt dieren ook heel leuk! Eendjes, de hond van opa en oma, ze zou er het liefst bovenop duiken.
Open beker oefenen we hier met water en thee. Kleine slokjes lukt, maar om echt daadwerkelijk wat vocht binnen te krijgen, geven we ook nog regelmatig uit een flesje hoor.
Interesse in bestek begint te komen, maar ze kan er nog niks mee. Ach peuter at een half jaar geleden alles met vork en lepel en nu weer met de hand.
Navy-blue; kan het zijn dat ik jou nog ken van een topic tijdens jouw zwangerschap over een groeiachterstand? Ik meen me dat te herinneren.
Open beker oefenen we hier met water en thee. Kleine slokjes lukt, maar om echt daadwerkelijk wat vocht binnen te krijgen, geven we ook nog regelmatig uit een flesje hoor.
Interesse in bestek begint te komen, maar ze kan er nog niks mee. Ach peuter at een half jaar geleden alles met vork en lepel en nu weer met de hand.
Navy-blue; kan het zijn dat ik jou nog ken van een topic tijdens jouw zwangerschap over een groeiachterstand? Ik meen me dat te herinneren.
woensdag 10 juni 2020 om 14:37
woensdag 10 juni 2020 om 14:59
Navy blue, je moet maar denken dat ze het vaak uit interesse vragen en niet zo zeer dat ze het al moeten kunnen. Ik merk dat ik mezelf wel eens tegen houd om dergelijke vragen te stellen terwijl ik eigenlijk gewoon interesse heb in de ontwikkeling en niet zo zeer denk dat kind al iets moet kunnen. Maar omdat ik dan bang ben dat iemand druk voelt ik het niet vraag. Volg je me nog?
Eigen wil is heel herkenbaar! Ze loopt nog niet los dus wat dat betreft geen ervaring maar mij is opgevallen dat ze in het begin op de loopfiets bij wijze van elke oprit op ging, van de stoep af, ed. en we haar toen hebben bijgestuurd (letterlijk
) en nu doet ze dat een stuk minder. En anders sturen we bij dat ze op de stoep gaat en dan mag ze weer zelf verder (soms door te zeggen, soms door haar fysiek bij te sturen.)
Eigenlijk mag ze veel, laten we haar vrij, maar binnen onze kaders en dat snapt ze ook. Dus ze mag best kiezen dat we links gaan richting speeltuin maar we blijven wel op de stoep.
Ik kan me voorstellen dat het met zelf lopen lastiger wordt... Dus wie weet is het binnenkort ook drama daarmee hier... Ze is verder gek op de kinderwagen en rondgereden worden. Ze wijst vaak naar de kinderwagen omdat ze daarmee op pad wil.
Dochter is ook gek op dieren! Hondjes, eendjes, geitjes, paarden, etc. Ze kan ook al redelijk wat dieren nadoen
Kinderboerderij is hier op loopafstand maar helaas gesloten. Vanaf de buitenkant gaan we nog wel bijna dagelijks bij aantal dieren kijken die je dan nog wel kan zien.
Eigen wil is heel herkenbaar! Ze loopt nog niet los dus wat dat betreft geen ervaring maar mij is opgevallen dat ze in het begin op de loopfiets bij wijze van elke oprit op ging, van de stoep af, ed. en we haar toen hebben bijgestuurd (letterlijk

Eigenlijk mag ze veel, laten we haar vrij, maar binnen onze kaders en dat snapt ze ook. Dus ze mag best kiezen dat we links gaan richting speeltuin maar we blijven wel op de stoep.
Ik kan me voorstellen dat het met zelf lopen lastiger wordt... Dus wie weet is het binnenkort ook drama daarmee hier... Ze is verder gek op de kinderwagen en rondgereden worden. Ze wijst vaak naar de kinderwagen omdat ze daarmee op pad wil.
Dochter is ook gek op dieren! Hondjes, eendjes, geitjes, paarden, etc. Ze kan ook al redelijk wat dieren nadoen

woensdag 10 juni 2020 om 15:01
Hier drinkt hij niet meer uit een flesje en ook de "avondfles" is er helemaal af. Hij drinkt graag uit zijn rietjesbeker en soms pakt hij de open beker van zijn broer. Die overigens ook nog prima uit een rietjesbeker kan drinken hoor (en vaak met zijn handen eet, ook al wordt hij maandag 4)
Dreumes luistert zoveel beter dan zijn broer, dat je soms versteld staat van o hij luistert gelijk. We zijn toevallig van de week (ik samen met dreumes) naar de supermarkt gelopen. Hij hield netjes mijn hand vast en heeft heel de weg gelopen. Terug wel af en toe even gedragen
Dreumes luistert zoveel beter dan zijn broer, dat je soms versteld staat van o hij luistert gelijk. We zijn toevallig van de week (ik samen met dreumes) naar de supermarkt gelopen. Hij hield netjes mijn hand vast en heeft heel de weg gelopen. Terug wel af en toe even gedragen
woensdag 10 juni 2020 om 15:01
Wij zijn vandaag bij dierentuin geweest en dreumes heeft eerst in kinderwagen gezeten en daarna stukje zelf gelopen en daarna draagzak op de rug. Hij loopt ook standaard de andere kant op.
Ik verwacht dat kinderwagen hier redelijk snel deur uit zal gaan. Ofja zou al wel kunnen zelfs maar vindt kinderwagen naar me toe gericht zoveel gezelliger.
Ik verwacht dat kinderwagen hier redelijk snel deur uit zal gaan. Ofja zou al wel kunnen zelfs maar vindt kinderwagen naar me toe gericht zoveel gezelliger.
woensdag 10 juni 2020 om 15:04
Ahhh.. ik heb het even teruggezocht en inderdaad, het topic was van Honing. Hoe doen jullie dreumessen het nu qua groei? Ik schreef in dat topic over mijn zoon en was toen zwanger van dochter. Uiteindelijk is zij ook klein geboren, 2270 gr en 43 cm bij 38 weken. Nog steeds zit ze op de -2 qua gewicht, maar verder doet ze het prima.
Bij de 1e vond ik die vragen over of ie al kon lopen etc. ook vervelend. Voelde me echt een soort van 'opgejaagd' ofzo. Maar nu ben ik daar eigenlijk helemaal niet mee bezig. De meeste kinderen gaan op een gegeven moment gewoon lopen hoor. Maakt niet zoveel uit met hoeveel maanden dat is. (zolang ze zich normaal ontwikkelen natuurlijk).
woensdag 10 juni 2020 om 15:44
Was inderdaad mijn topicmaud85 schreef: ↑10-06-2020 15:04Ahhh.. ik heb het even teruggezocht en inderdaad, het topic was van Honing. Hoe doen jullie dreumessen het nu qua groei? Ik schreef in dat topic over mijn zoon en was toen zwanger van dochter. Uiteindelijk is zij ook klein geboren, 2270 gr en 43 cm bij 38 weken. Nog steeds zit ze op de -2 qua gewicht, maar verder doet ze het prima.
Bij de 1e vond ik die vragen over of ie al kon lopen etc. ook vervelend. Voelde me echt een soort van 'opgejaagd' ofzo. Maar nu ben ik daar eigenlijk helemaal niet mee bezig. De meeste kinderen gaan op een gegeven moment gewoon lopen hoor. Maakt niet zoveel uit met hoeveel maanden dat is. (zolang ze zich normaal ontwikkelen natuurlijk).
Onze dochter was 2350 gram bij de geboorte ( 39wkn)
Nu is ze ruim 15 maanden en ongeveer 78cm en 9kg
woensdag 10 juni 2020 om 15:45
Wij waren ook in de dierentuin maar dreumes leek niet erg onder de indrukDue-scimmie schreef: ↑10-06-2020 15:01Wij zijn vandaag bij dierentuin geweest en dreumes heeft eerst in kinderwagen gezeten en daarna stukje zelf gelopen en daarna draagzak op de rug. Hij loopt ook standaard de andere kant op.
Misschien nog iets te klein... Ze vond vooral de andere kindjes interessant