Hét (r)emigreren Topic

18-03-2009 16:57 4718 berichten
Woon je in het buitenland, wil je naar het buitenland of kom je juist terug naar NL?

Nieuwe schrijvers altijd welkom!

Waar zitten we allemaal?

Ainne --> Ierland

Alejandra --> Bolivia

Anais --> Turkije

Biebeltje --> Nederland (voormalig Londen)

Bloempje --> Egypte

Caramella --> Net terug uit de UK

Chicha --> Spanje

Chili-girl --> Chili *heeft inlogproblemen*

Choc_11 --> Frankrijk

Discovery --> Nederland

Guiri --> Spanje

Hope --> Duitsland, maar gaat terug naar NL

Ine --> Oostenrijk

JJ80 --> Terug in NL na latijns-Amerikaans dansavontuur

Kodak --> US

Lapin --> Zwitserland

Liubi --> Duitsland

Marloussie --> Noorwegen *zwanger*

Moonglade --> Nederland

Nymeria --> UK

Orbit --> Nederland (terug uit Australië)

Raccoon --> US

Razzmatazz --> Frankrijk

Rubis --> Frankrijk

Saby --> Italië

Sanne --> Australië

Sarah2ndLife --> Australië

SFO --> US

Snjokorn --> IJsland

Spinnetje --> Zuid-Afrika

Speculaasje --> Israel

Surf --> Nederland (voormalig Frankrijk en Portugal)

Undertaker --> gaat (terug) naar Australië

Vibeke --> Dubai * vers jongensbabietje geboren! *

Visotsky --> Ierland *zwanger*

Ik zal proberen de namen bij te houden, als er iemand mist, laat maar weten.

Link naar het oude topic.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand het mag zeggen ben ik het wel, man een allochtoon en kids dus half allochtoon, er is niks mis mee dat je een allochtoon bent, maar wel dat je je niet aanpast of ervoor zorgt dat een groepering een slechte naam krijgt, hoe denk je dat mijn man het vind als een blik bulgaren opengetrokken word en hier huis houdt??

sta je dan als goed opgeleide en van afkomst Bulgaar.

dat is bull waar je nu mee schermt tegen mij,

dus vind ik.
Hallo Esther, wie ben jij of heb ik dat gemist? Woon je ook in het buitenland? Kom meekletsen, gezellig!

En ja, we zijn allemaal buitenlanders, al kan ik ook weleens lekker klagen hier over die stomme buitenlanders hier, de helft van het bedienend personeel hier spreekt niet eens Engels, grrr. Alhoewel, sinds de recessie zijn al heel veel mensen weer terugverhuisd lijkt wel.

Liubi, baaalen, nou hier schijnt inmiddels de zon weer, zal het even naar de oostelijke richting blazen, pffffffffffffffffffffffff!

Ine, zal vanavond FB even lezen, hoop dat het ok is. Heb je inmiddels ook de foto's gemailed.

Biebeltje, wat fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben! Kan me nog steeds weinig voorstellen van Libanon, komen er wat foto's op FB?

Tjaaaa, NL v Buitenland... Ik vind NL hartstikke leuk, vooral nu we kinderen hebben valt het me op hoe kindvriendelijk het daar is. Had het er tijdens de meeting met Ine ook al over, bij haar is ook weinig voor kids. Het is wel vol ja, dat ben ik met Sarah eens en de regeltjes irriteren me ook wel een beetje. Maar aan de andere kant, hier zijn juist zo weinig regels, niemand die zich ergens wat van aantrekt. Ben je je oude bank zat? Flikker je hem toch gewoon op de stoep, who cares.

En van Orbit hebben we toendertijd ook vaak gelezen dat ze in Australië ook zo weinig hadden om op terug te vallen toen het juist niet zo goed ging. Toen ze een tijdje niet goed in haar vel zat op haar werk en met een halve burn-out liep, werd daar gewoon niets mee gedaan vanuit haar werk, terwijl ze aan de andere kant doodgegooid werd met health & safety rules voor de klas waarin ze werkte.

Leah was niet verdrietig toen we weggingen, ze snapte het nog niet helemaal geloof ik, maar gisteren liep ze wel te mopperen dat ze niet naar creche wilde en vanmorgen op de creche hoorde ik dat ze gister de he-le dag over opa en oma had lopen kletsen.

Vent zou best in NL willen wonen, maar ik moet er wel bijzeggen dat de laatste paar keer dat we in NL waren dat we prachtig weer hadden, dan ziet alles er sowieso beter uit he!

Oke, nu weer verder, het einde van de inhaalslag is in zicht!!
blijkt maar weer dat we actieve meelezers hebben dat die meteen op zo'n klein nuance verschilletje duiken...

@ liubi.. hier in NL ook regen hoor.. geen stralende zonneschijn.. en hoort wel een beetje bij Engeland.. maar wel balen..!

@ sarah, dat is het idd in NL. we wonen met teveel op een tekleine ruimte. 1/3 van de inwoners van nederland woont in de randstad.. kun je nagaan...

word ook gek van mijn buren, maar probeer toch relaxed te blijven... vraag me af of dat voor mezelf anders zou zijn...

@ biebeltje. gelukkig is de vakantie in Libanon weer geslaagd! hoe vonden ze het stoomstrijkijzer?? hahaha nog bijzondere dingen gedaan of veel gegeten op familiebezoek??
en ainne, niet vergeten... de pubcultuur is niet zo omvangrijk als ik de UK of Ierland... of doen jullie dat niet meer zo vaak...

overigens leuk gesprek hier op het werk...

name-day...!

heeft jullie land een nameday? zo ja... hoe wordt zoiets gevierd en wat doe je ermee etc.etc...

ik ben zeer benieuwd want dat is echt iets wat we in Nederland niet kennen...,.
Oh die pub zitten we nog regelmatig hoor, maar nu overdag ipv 's avonds, want de babies kunnen dan mee. In veel pubs kun je ook eten, dus dan doen we dat.

Wat is een Name Day? Nooit van gehoord. Is dat zoals St Patrick's Day hier en St George's Day in Engeland?

Nu écht aan het werk. Oh nee, 't is lunchtijd, jippie! Ben half misselijk van de salmiakrondo's, nu maar even wat gezonders gaan halen.
Ainne, Nederland is een perfect land wbt voorzieningen , absoluut!!

En Nederland is een fijn land , mooi en schoon .

Ik denk dat er niet zoveel landen zijn waar alles zo goed geregeld is als hier, en in Aus al helemaal niet, daar kun je je voor een aantal catastrofes zelf verzekeren , de keuze heb je wel,

Maar is het niet juist zo dat alles zo goed geregeld is hier juist misschien de doodsteek voor een land??

Ik ben mij er heel goed van bewust dat een aantal belangrijke zaken veel minder is in Aus, ontslagregelingen heb je daar niet , maar ik lees ook wel verhalen van alleenstaande moeders die van alle kanten worden geholpen door hogeraf en zo een heel prettig leven kunnen leven ondanks dat het een eenouder gezin is.

Ook is de belasting daar veel en veel milder, je kunt niet hebben en te goed houden he, het biedt je zelf keuzes te maken wat je belangrijk vind om op safe te spelen.

hier is de samenleving wat betuttelender wat dat aangaat, alles is verplicht,

en voor velen is dat aanleiding om daarvan bewust misbruik te maken en daarmee bedoel ik dus dat het misschien ook in de toekomst een doodsteek voor een land kan zijn, vorige generatie heeft heel veel geinvesteerd in het goeie systeem en naar mijn smaak zijn ze het nu aan het afbreken.

Maar goed, ik ga ook heel simpel doodgewoon en eenvoudig voor het lekkere leven daar hoor en daar bedoel ik mee, veel meer zon en buitenleven en ruimte en elk weekend erop uit, zien voelen en genieten.

Ik ben bevoorrecht met een man die via zijn eigen werkgever daar een geweldige job heeft bemachtigd bij hetzelfde bedrijf, al staat het ook weer totaal los van elkaar en hij moest de gewone procedures volgen net als ieder ander.

eerlijk gezegd had ik de move niet gedurfd met een 100 % aussie werkgever, hoorde vandaag iemand die er net 3 maanden zit met gezin en is al ontslagen, kedeng!!!!!!

erg he

we zijn met zijn allen heel internet aan het afstruinen voor ze.

Vind het zo sneu.
quote:Discovery schreef op 28 april 2009 @ 13:42:

en ainne, niet vergeten... de pubcultuur is niet zo omvangrijk als ik de UK of Ierland... of doen jullie dat niet meer zo vaak...

overigens leuk gesprek hier op het werk...

name-day...!

heeft jullie land een nameday? zo ja... hoe wordt zoiets gevierd en wat doe je ermee etc.etc...

ik ben zeer benieuwd want dat is echt iets wat we in Nederland niet kennen...,.

ja mijn man heeft ook naam dag(bulgaars) maar wij doen er niks mee, gewoon verjaardag op zijn hollands

mijn spaanse schoonzusje ( jaja, onze familie stikt het vd allochtonen) die heeft ook naam dag, en ik weet van haar familie dat ze het vieren zoals een verjaardag volgens mij.
het is katholiek
He wat jammer, we zijn hier allemaal allochtonen op dit forum, moeten we nou echt die 'can of worms' opentrekken? In Engeland bestaan de term allochtoon niet eens, het is echt zo'n Nederlands hot topic.

Ik zie daar wel tegenop, Sarah, wat jij beschrijft. Enerzijds dat ge-emmer van 'het is allemaal de schuld van de allochtoon' en anderzijds dat begrip dat we moeten hebben, zoals jij het beschrijft. Ik ben meer van de 'leef en laat leven' mentaliteit en heb er bij voorbaat al geen zin in dat ik over het allochtoon-onderwerp straks een mening moet hebben.
Raar is dat het dat 'we' niets mogen zeggen over de buitenlanders die niet hun best doen om te integreren.....

Maar lijkt me de moeite niet om er over uit te wijden. Het word toch niet begrepen....

Disco hier in France hebben ze ook een naamdag. Elke dag is vernoemd naar een heilige. Dus als je een naam hebt van een heilige dan heb je een extra 'feestje'. Weet eigenlijk niet wat ze er aan doen maar volgens mij word er wel wat aan gedaan..... Misschien weet Razz, Rubis of Sobby er meer van.

Ainne dat vind ik dus ook, dat NL zo kindvriendelijk is. Ook als het slecht weer is kun je nog wat leuks doen met de kids. Hier heb je dat ook helemaal niet. Denk ook dat dat komt omdat veel ouders allebei full-time werken en de kids veel bij de NouNou (oppas) zijn....

Ik mis dat best en de kids nog meer!!

Ik spring zo ff lekker onder de douche. Heb vanochtend gepoets en moet over een uurtje de auto in. Het is even ver rijden als die andere organisatie, de locatie's zitten nl. in dezelfde stad verspreid. Maar als het gewoon 1x op en neer is per dag dan is dat geen probleem. Ben benieuwd.....

Vanavond aan de plonge.... wat zou het leuk zijn om te zeggen dat ik binnenkort kan stoppen. Ook al ga ik het misschien ook wel weer missen....

Fijne middag en avond en laat jullie niet opruien door meelezende mensen met oogkleppen op!!

Ainne, dat van die regeltjes, daar kijk ik stiekum wel een klein beetje naar uit. KLEIN beetje dan he? Ik heb er hier soms zo de balen van dat alles zo ongeregeld is. Engeland en NL lijken erg op elkaar, in de grote lijnen, maar in de details... Zo wordt je in London zonder pardon je flat uitgeflikkerd als je pech hebt. En dan heb je geen rechten. Toen ik werd aangereden en mijn arm brak, had ik geen poot om op te staan qua schade want geen WA verzekering als je fietst. Dan zou ik een advocaat hebben moeten huren, en zo hoog was de schade nou ook weer niet, dus dan laat je het maar. Dan voel ik dat onrecht heel sterk. Tegelijkertijd weet ik nu al dat ik me ga irriteren aan diezelfde regeltjes. Maar duidelijk is het wel.
quote:choc_11 schreef op 28 april 2009 @ 13:59:

Raar is dat het dat 'we' niets mogen zeggen over de buitenlanders die niet hun best doen om te integreren.....

Maar lijkt me de moeite niet om er over uit te wijden. Het word toch niet begrepen....Precies Choc, precies. Van dit soort dingen gaan mijn nekharen omhoog maar ik zal niet happen. Ga NU op mijn handen zitten
@ choc, als je het plonchen gaat missen kun je het thuis altijd nog doen :D succes!!

@ cara dat moet helemaal niet... mijn mening is dat ik alleen mensen in NL zie wonen.. en of die dan hier geboren zijn of niet... maakt mij nix uit...

en name-day.. volgens mijn collega's (hongaren) is het idd ook een heilige dag en als je dezelfde naam hebt als die heilige is dat jouw naamdag. alleen in de moderne tijd komen er meer moderne naamdagen bij.

die van mij is bv op 22 april of 1 september...

en het is niet zoals een verjaardag (kadoos en taart) maar meer een gezellig excuus om iets met elkaar te gaan drinken, je trakteert het 1e rondje en daarna gewoon lol.. zoiets..

en je stuurt digitale ansichtkaarten of een sms: happy name-day!
Haha trakteren, nog zoiets Hollands. Heeft iemand het trakteerfenomeen in zijn land? Hier KRIJG ik taart als ik jarig ben!
[quote]choc_11 schreef op 28 april 2009 @ 13:59:

Maar lijkt me de moeite niet om er over uit te wijden. Het word toch niet begrepen....

je beschrijft precies mijn gevoel, ik kan er echt enorm van gaan steigeren, maar ik laat het erbij,

het wordt idd niet begrepen en

ik ga eens kijken wanneer ik naamdag heb, heb wel trek in taart en gezelligheid
Hé meiden!

Hé, zijn wij ook allochtoon?? Zo heb ik het eigenlijk nooit bekeken! Hier in Spanje ben ik een Guiri (buitenlander, liefst blond met roodverbrande huid en sproeten, sandalen en korte broek) en die zijn grappig en brengen geld in het laatje. Niet-europese buitenlanders worden hier overigens (meestal) echt gediscrimineerd, vooral Marokkanen en Ecuatorianen. Spanjaarden zijn wat dat betreft veel racistischer dan nederlanders. Inmigranten uit Oost-Europa (sorry Sarah....) worden als heel crimineel beschouwd, moet eerlijk toegeven dat het meestal ook echt tuig is wat daar vandaan komt (vooral Roemenië), en dat ze vaak betrokken zijn bij geweldadige overvallen, drugshandel, mensenhandel etc. Jammer inderdaad voor die groep die hier dus wél komt om in de bouw of op het land te werken en verder geen vlieg kwaad doen.

Naamdag: ja daar doe wij ook aan! (ik heb helaas geen naamdag want mijn naam heeft geen spaanse equivalent Bijna even belangrijk als de verjaardag, inclusief kado's en feest. Wel handiger om te onthouden want je kijkt gewoon even op de kalender: vandaag is het San Pablo, o ja even alle Pablo's feliciteren die ik ken!

Ik fantaseer regelmatig over een leven in NL, kids gaan ook altijd met pijn in hun hart weer terug, maar dat komt omdat ze denken dat daar het leven bestaat uit speelparadijzen, zandbakken (zie foto's Ine en Ainne op FB, zo zijn mijn vakantie's ook ), lekker eten en achterop de fiets naar molens kijken. Heb Dochter vorig jaar een dag met haar neefje mee naar school gestuurd zodat ze es kon proeven aan het echte leven, maar zelfs school bleek veel leuker dan in Spanje

Het lijkt mij heerlijk dat de trein precies om 12h51 komt (hier komt ie soms gewoon helemaal niet), dat je overal voor verzekerd bent, dat er studiefinanciering en kinderbijslag is etc etc.....
Ik bak altijd appeltaart voor mijn collega's op mijn verjaardag, dat vinden ze een geweldige traditie!

Andere collega's nemen wat hartige dingen mee en bier, of we gaan naar de kantine en dan betaalt de jarige.

Wat ik wel mis hier zijn bedrijfsborrels/feesten, daar doen ze dus niet aan :(
hahahahahaha

guiri

de trein komt in NL nie om 12.51 hoor!!

hij vertrekt gewoon om 12.47 als jij net komt aanrennen, of om 12.13 pas of als je pech hebt, pas om 13.21 weer.. overvol natuurlijk...

als je op tijd rijdende treinen wilt hebben, dan moet je naar China. Daar kunnen ze er wat van 46 uur treinen en gewoon op de minuut op tijd overal :D
Disco, stoomstrijkijzer is prima ontvangen. Ik heb wel aan schoonmoeder een spoedcursus moeten geven omdat de gebruiksaanwijzing wel in het NL en EN (en nog een reut vreemde talen) kwam, maar niet in het Arabisch.

Maar ze was er uiteindelijk heel blij mee. Hij was perfect voor het strijken van spijkerbroeken, dus ik kreeg een mooi gestreken spijkerbroek mee naar huis (en moet zeggen dat dat erg mooi staat zo'n gestreken spijkerbroek).

Verder inderdaad erg veel gegeten en gedronken en bij mensen op visite geweest (nog meer eten en drinken, je wordt echt helemaal volgestopt daar!)

M'n eerste arguile gerookt.

Wilden met de auto naar de Bekaa Vallei via de bergpas. Maar bij die pas aangekomen bleek dat hij nog niet sneeuwvrij gemaakt was. Dus maar op zoek naar een alternatief (nog verder naar het noorden). Stonden bijna aan de grens met Syrie, dus maar weer terug. Overal de weg vragen. Uiteindelijk maar onverrichter zake terug naar huis gekeerd want de weg die we de vallei in konden nemen werd zeer afgeraden omdat er een "oorlog" gaande was tussen een drugsbende en de politie/het leger (hoofdman van de gang was opgepakt door de politie waarop de gang maar even 4 militairen had omgelegd als vergelding. Dus het was daar een beetje het Wilde Westen.)

Dagje naar Damascus. Gedonder aan de grens omdat de computer het niet deed. Uiteindelijk een klein fortuin kwijt aan een visum. Op vrijdag dus vrijwel geen winkels open (maar verder voor heel weinig geld erg lekker gegeten en veel rondgewandeld en een supermooi schilderij gekocht (wilde er twee maar dat vond manlief te duur, en ze waren officieel maar 40 dollar per stuk)). Op de terugweg weer gedonder aan de grens (geld betalen om het land uit te mogen). Daarna gezever aan de LB grens dat ik een visum moet halen. Nee, ik hoef geen visum, kijk maar in mijn paspoort! Oh, nou, dan hoef je geen visum te halen, ga maar in de rij staan. Whaha, zo typisch...

En nog een avontuur op een publiek toilet in Damascus. Ben niet bepaald van de hurktoiletten maar als je eenmaal zo nodig moet... Laten we zeggen dat het uiteindelijk allemaal prima is gelukt, inclusief het schoonsproeien met het slangetje.
Eeeecht niet Disco! Guiri heeft gelijk hoor, de trein van 12h51 vertrekt om 12h51 en 20 seconden, zelluf gezien vorige week!

Hier staan op alle time-tables alleen maar de begintijden vermeld, dan moet je zelf maar gokken hoelang de bus erover doet om bij jouw halte aan te komen...

Snap helemaal wat je bedoelt hoor Caramella, irritant die regeltjes maar ook wel lekker "veilig", je weet tenminste precies waar je aan toe bent.

Guiri je hebt gelijk, onze babies denken inderdaad dat het leven bij opa en oma één groot speelparadijs is met altijd mooi weer. Ik heb haar gisterenochtend trouwens uitgelegd dat er geld nodig is voor haar boterhammen met pindakaas en daarom moet je werken. En daarom gaan alle mammies en daddies werken en moeten de kinderen naar de creche. Ze knikte met een serieus gezicht, dus misschien dat ze het een beeeetje snapt.

Wat erg zeg Sarah, van dat gezien in Oz wat ineens zonder werk zit, enge dingen dat.

Jammer dat Esther zich niet even wat verder voor komt stellen. Raar vind ik dat, zo ineens op een bericht knallen en dan verder weer met de noorderzon verdwijnen. Ik snap trouwens best wat ze bedoelt hoor, maar volgens mij snapt zij ook prima wat jij bedoelde. Nou ja, never mind.

Wat een gedoe met die visa, Biebeltje! Nou ja, onderdeel van het avontuur dan maar he!

Anais, waar ben je? Heeft TB je vastgeketend aan je werk? ;o)

Oh ik denk niet dat ik een naamdag heb, jammer! Maar dat gebruik is hier sowieso niet volgens mij. Al kiezen de katholieken wel een naam van een heilige of zo voor hun communie geloof ik.

Choc, we gaan allemaal weer duimen voor je hoor!!
Oh ja, trakteren als je jarig bent gebeurt hier inderdaad ook niet, er wordt juist taart voor jou gekocht, net zoals bij Caramella!
okey okey.. de trein van 12.51 komt om 12.51 maar die van 7.51 dus echt niet om 7.51...

dagelijks treinen in NL is echt geen lolletje, cker niet met overstappen... misschien kan het elders erger, maar het kan ook zeker beter en efficienter...

anyways!

kids horen toch ook te denken dat het leven 1 groot speelparadijs is?! dat werken komt vanzelf wel.....

@ biebeltje, hahah wat een typische gebeurtenissen weer.. en waarom hoef je geen visum voor Libanon? vond je veel verschillen tussen damascus/syrie en libanon?

en het vervoeren van die schilderijtjes... hoe heb je dat gedaan of pasten ze gewoon in de koffer...
Ok Disco, misschien verkeerde voorbeeld, maar ik vind het OV over het algemeen geweldig goed georganiseerd (heb me alleen enorm geërgerd aan al die mobiele telefoontjes in de trein, kon niet eens meer rustig lezen door al die gesprekken waar je ongevraagd naar meeluistert). Mijn ouders wonen vlakbij een busbaan, de bus komt om de 10 minuten en brengt je in no time naar Haarlem, naar het station, naar Schiphol echt geweldig! Nu alleen nog uitvinden hoe die OV-chipkaart gaat werken want het schijnt dat de good-old strippenkaarten eruit gaan. Stond in Rotterdam dus al s'avonds in het metrostation zonder chipkaart, alle loketten dicht en mooi dat ik dus kon gaan lopen naar het CS (vanaf de Erasmusbrug!!), toen baalde ik wel even, zeker toen er in een rustige straat (was ook nog es verdwaald....) zo'n allochtoon gekleurde rotterdammer naast me kwam fietsen die allerlei rare opmerkingen begon te maken....

Biebeltje, kan me voorstellen dat je weer helemaal moet wennen nu in NL, wat een contrast!
Wat ik trouwens wel irritant vond, was de trein naar Duitsland. Dat was zo'n ICE-trein. Je kunt overal zitten, maar je kunt net de pech hebben dat iemand jouw stoelnummer heeft gereserveerd en dan moet je verkassen. En wij hadden dus tot twee maal toe pech, omdat een Duitse muts per se wilde zitten waar wij zaten, omdat haar kaartje nou eenmaal dat nummer had. Terwijl er tig stoelen beschikbaar waren, maar ze stonden erop dat wij verkasten. We snapten er in eerste instantie niets van tot een Duitser ons uitlegde dat sommige mensen dus stoelen reserveren. Hij vond het zelf ook een achterlijk systeem trouwens, ga dan een hele wagon reserveren als treinmaatschappij, maar niet willekeurige stoelnummers.

En ook stom dat je ¤3,50 extra moet betalen als je je kaartje bij de kassa koopt in plaats van in de automaat. En natuurlijk nemen die automaten alleen maar NLse bankpasjes. Lekker toeristenvriendelijk zeg. Not.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven