hond nooit buiten

15-06-2020 22:25 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Al sinds ik klein ben heb ik altijd honden gehad (ben nu 18), mijn hele familie is gek op honden en vaak adopteren wij honden die opzoek zijn naar een nieuw huisje.

Nu woont er sinds n jaar ongeveer een nieuw gezin bij ons in het dorp die ook 2 honden hebben. Af en toe zagen we in het begin de jongste kinderen met de oudste hond lopen (toen was de 2e hond er nog niet), maar dat was het ook eigenlijk wel en het was een te grote hond voor ze en konden hem eigenlijk niet aan. Toen de puppy erbij kwam waren ze dagelijks wel 10x buiten, maar na een maand of 2 zagen we ze nooit. De ouders zie je sowieso nooit met de honden.

Nu loop ik wel eens langs dat huis of speel ik buiten met mijn honden en dan zie ik die hond boven in n kamer bij het raam op zn voorpoten staan met de gordijnen vrijwel dicht. De hond komt ook vaak maar 1 keer per dag even 5 minuutjes buiten. Ook hebben mensen gezien dat als de hond is buiten is, dat hij wel eens geschopt word. Hierover is een aantal keer melding gedaan door mensen, ook is er aangebeld en gevraagd of anderen eens de hond mogen uitlaten of ermee mogen spelen, maar deze mensen moesten er niks van hebben.

Hier zit ik dus al een hele tijd mee, omdat ik het zo ontzettend zielig vind dat zo’n hond nooit buiten komt en alleen maar boven in n kamertje zit. Ik zou met alle liefde zo’n hond in huis willen nemen en hem vertroetelen. Een hond word niet zomaar uit huis geplaatst, maar ik word hier oprecht verdrietig van. Is er iets wat ik hieraan kan doen? :/
Je kan toch gewoon aanbellen en je zorgen bespreken?
Wellicht hebben ze een goede reden, wellicht wandelen ze wel, gaan ze via de achtertuin weg: weet jij 't.

Ik denk dat met een persoonlijk gesprek je verder komt dan een topic op Viva. Daar heeft die hond sowieso niets aan. Of je belt een instantie waarvan je denkt dat zij kunnen helpen.
Misschien kan je een buurt barbecue of feestje organiseren en hun uitnodigen. Praatje maken, en zo proberen het vriendelijk aan te kaarten. Eventueel aanbieden dat je het ook geen probleem vindt om hun hond uit te laten, of begin toevallig over honden uitlaat service.
Blijft een lastige situatie, want je weet de reden ook niet. Hebben ze het echt druk? Heeft de hond misschien gezondheid problemen? Atrose of dergelijke, laten ze de hond alleen kleine stukken daardoor uit, en alleen op rustige tijden..
Ik zou een ingang proberen te vinden om te vragen of jullie de hond mogen adopteren
Sheepy78 schreef:
16-06-2020 09:36
Laat gaan joh, er verandert waarschijnlijk toch niks
Als er geen aandacht aan word gegeven inderdaad niet
ivylady93 schreef:
16-06-2020 16:26
Als er geen aandacht aan word gegeven inderdaad niet
Maar je kunt er niks mee, uitlaten is geen verplichting ofzo.
Jufjoke schreef:
16-06-2020 09:46
Ja, zielig. Als het waar is. Ik bewonder je betrokkenheid bij het welzijn van deze honden, maar ik vraag me af hoeveel er echt op feiten gebaseerd is. Of je eigen emoties er niet het één en ander bij ingevuld hebben.
Hoe weet je zo precies wat het reilen en zeilen van dit gezin is? Hoe weet je dat de honden maar vijf minuten per dag buiten zijn? Hebben die mensen dat zo letterlijk tegen jou gezegd? Het schoppen waar je het over hebt, heb je van horen zeggen. Is dus vooralsnog een roddel.
Zolang er geen sprake is van overlast of expliciete mishandeling, denk ik niet dat je er veel mee kunt. Je kunt alert blijven en als er iets gebeurd, kun je het melden. Blijf on speaking terms met het gezin, als ze jou gaan weren houdt het ook snel op.
Maar probeer ook kritisch te blijven: laat je niet meeslepen en probeer geruchten, roddels en aannames te scheiden van feiten.
In het begin van 2019 kwam deze puppy erbij en zagen we ze ontzettend veel buiten. Na een maand of 2/3 was dat niet meer zo. Andere buren merkte het ook op jou en als je elkaar tegen kwam buiten begonnen we er wel eens over. Vanaf vorig jaar zomer gaat dit al zo en hebben ik en meerdere hier op gelet. Het schoppen heb ik zelf inderdaad niet gezien, maar het is me niet 1 of 2 keer verteld. Na deze maanden merk ik toch dat ik er erg mee zit, omdat ons dorp best wat bewoners heeft met honden die veel buiten zijn en met elkaar spelen en deze hond zien wij gewoon nooit. Ik heb ook een aantal keren vriendelijk aan de deur gestaan of ze het misschien ook leuk vonden als de hond mee mocht spelen, omdat hij vanaf boven zo zielig mee stond te kijken. Maar de deur werd zowat dicht gesmeten.. Ik probeer ook de feiten en roddels te onderscheiden en mijn emoties erbij niet teveel bij te leggen, maar mijn liefde voor dieren ligt erg hoog en als ik en meerderen dan zien hoe dat hondje op dat kamertje leeft doet teveel met ons. Zeker omdat onze eigen honden zoveel spelen en beweging krijgen.
Sheepy78 schreef:
16-06-2020 16:31
Maar je kunt er niks mee, uitlaten is geen verplichting ofzo.
Jij bent geen dierenvriend of wel? Zo’n beestje heeft beweging nodig. Het gaat ook om het punt dat als zij die hond zijn benodigdheden niet kunnen geven, zij deze hond beter kunnen afstaan naar een baasje die dat wel kan.
ivylady93 schreef:
16-06-2020 16:33
In het begin van 2019 kwam deze puppy erbij en zagen we ze ontzettend veel buiten. Na een maand of 2/3 was dat niet meer zo. Andere buren merkte het ook op jou en als je elkaar tegen kwam buiten begonnen we er wel eens over. Vanaf vorig jaar zomer gaat dit al zo en hebben ik en meerdere hier op gelet. Het schoppen heb ik zelf inderdaad niet gezien, maar het is me niet 1 of 2 keer verteld. Na deze maanden merk ik toch dat ik er erg mee zit, omdat ons dorp best wat bewoners heeft met honden die veel buiten zijn en met elkaar spelen en deze hond zien wij gewoon nooit. Ik heb ook een aantal keren vriendelijk aan de deur gestaan of ze het misschien ook leuk vonden als de hond mee mocht spelen, omdat hij vanaf boven zo zielig mee stond te kijken. Maar de deur werd zowat dicht gesmeten.. Ik probeer ook de feiten en roddels te onderscheiden en mijn emoties erbij niet teveel bij te leggen, maar mijn liefde voor dieren ligt erg hoog en als ik en meerderen dan zien hoe dat hondje op dat kamertje leeft doet teveel met ons. Zeker omdat onze eigen honden zoveel spelen en beweging krijgen.
Sorry maar wat irritant al die bemoeienissen vanuit jou en het geroddel in jullie dorp, het is niet jouw hond, laat die mensen gewoon met rust
Flowert123 schreef:
16-06-2020 14:44
Misschien kan je een buurt barbecue of feestje organiseren en hun uitnodigen. Praatje maken, en zo proberen het vriendelijk aan te kaarten. Eventueel aanbieden dat je het ook geen probleem vindt om hun hond uit te laten, of begin toevallig over honden uitlaat service.
Blijft een lastige situatie, want je weet de reden ook niet. Hebben ze het echt druk? Heeft de hond misschien gezondheid problemen? Atrose of dergelijke, laten ze de hond alleen kleine stukken daardoor uit, en alleen op rustige tijden..
Inderdaad wel een leuk idee een barbecue! Nee de hond heeft geen problemen of dergelijke, er was al eens iemand ‘op af gestuurd’ en er was niks mis.
Of ze echt druk zijn weet ik niet, maar wanneer je ook langs dat huis loopt zie je de gordijnen boven bewegen en de hond weer staan.. Ze zullen wel vaak werken zijn en kinderen naar school, maar dan zou ik als ik hen was een verzoek om de hond uit te laten niet afstaan.
ivylady93 schreef:
16-06-2020 16:35
Jij bent geen dierenvriend of wel? Zo’n beestje heeft beweging nodig. Het gaat ook om het punt dat als zij die hond zijn benodigdheden niet kunnen geven, zij deze hond beter kunnen afstaan naar een baasje die dat wel kan.
Jawel, ik heb een hond van 10 jaar oud en een kat, waar het om gaat is dat jij je misschien wat teveel bemoeit met die honden en dit gezin, daar zou ik ook niet op zitten wachten, hoe zou je het zelf vinden als een wildvreemde aan jouw deur komt om jou te vertellen wat je fout doet met je honden?
Ivylady, ik begrijp je heel goed. Ik kan ook slecht tegen zulke dingen, honden die niet worden uitgelaten, vee dat opgesloten zit in megastallen etc. Mijn maag draait ook altijd om als ik een veetransport langs zie rijden.
Maar het is allemaal niet wettelijk verboden, dus je kunt er gewoon niet veel aan veranderen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Sheepy78 schreef:
16-06-2020 16:37
Sorry maar wat irritant al die bemoeienissen vanuit jou en het geroddel in jullie dorp, het is niet jouw hond, laat die mensen gewoon met rust
Het gaat om een dierenleven waarover wij bezorgd zijn 💀 Ik denk niet dat jij ervan geniet als je de hele dag op n kamertje zit en spelende soortgenoten buiten ziet rondrennen. Vinden het gewoon ontzettend zielig en we geven erom. We willen die mensen alleen maar helpen.
ivylady93 schreef:
16-06-2020 16:42
Het gaat om een dierenleven waarover wij bezorgd zijn 💀 Ik denk niet dat jij ervan geniet als je de hele dag op n kamertje zit en spelende soortgenoten buiten ziet rondrennen. Vinden het gewoon ontzettend zielig en we geven erom. We willen die mensen alleen maar helpen.
En ze hebben aangegeven dat ze jullie hulp niet willen en niet om gevraagd hebben en dan houdt het op.
Dana schreef:
16-06-2020 16:41
Ivylady, ik begrijp je heel goed. Ik kan ook slecht tegen zulke dingen, honden die niet worden uitgelaten, vee dat opgesloten zit in megastallen etc. Mijn maag draait ook altijd om als ik een veetransport langs zie rijden.
Maar het is allemaal niet wettelijk verboden, dus je kunt er gewoon niet veel aan veranderen.
Daar heb je ook gelijk in. Ik probeer teveel dieren te helpen en wil graag ook die mensen helpen. Ik probeer wat ideeën op te doen en zou gewoon zo graag eens dat hondje een leuke dag geven zegmaar
ivylady93 schreef:
16-06-2020 16:35
Weet je, het is heel simpel. Het dier heeft eten, water en een dak boven zn hoofd en wordt dus volgens de wet niét mishandeld. Dat kun jij zielig vinden maar dat is niet echt het probleem van je buren. In wezen heeft het dier alles dat zn hart begeert en jij mag gerust vinden dat hij 4 keer pd een uur moet wandelen maar deze mensen denken er anders over.

Daar heeft dierenvriendisme niks mee te maken. Het is gewoon gezond verstand.
ivylady93 schreef:
16-06-2020 16:45
Daar heb je ook gelijk in. Ik probeer teveel dieren te helpen en wil graag ook die mensen helpen. Ik probeer wat ideeën op te doen en zou gewoon zo graag eens dat hondje een leuke dag geven zegmaar
Voor hetzelfde geld is dat dier reteagressief tegen andere honden, weet jij veel. Mijn hond kan ook niet met andere honden tenzij de baasjes een hap uit hun hond geen probleem vinden.
Rooss4.0 schreef:
16-06-2020 16:48
Weet je, het is heel simpel. Het dier heeft eten, water en een dak boven zn hoofd en wordt dus volgens de wet niét mishandeld. Dat kun jij zielig vinden maar dat is niet echt het probleem van je buren. In wezen heeft het dier alles dat zn hart begeert en jij mag gerust vinden dat hij 4 keer pd een uur moet wandelen maar deze mensen denken er anders over.

Daar heeft dierenvriendisme niks mee te maken. Het is gewoon gezond verstand.
Zuurstof lijkt me ook wel handig voor zo’n beest toch? Frisse lucht.
Ik denk dat sommige hier niet begrijpen dat een hond meer nodig heeft dan eten en drinken en een slaapplek. Ik zelf heb al jaren honden en zie dat elk van deze rassen veel liefde, aandacht en vooral beweging nodig heeft. Zij willen echt niet de hele dag op n kamertje zitten. Ik ben bezorgd en opzoek naar tips waarbij ik deze mensen misschien kan helpen, of gewoon hun vertrouwen kan winnen en deze hond een paar keren mag uitlaten en kennis kan laten maken met andere honden. Er is al eens iemand langs geweest bij ze die hen wat beter kende en er is niks mis qua gezondheid of gedrag van de hond. Ik snap dat deze mensen zelf over hun hond mogen bepalen, maar dat weerhoudt mij simpelweg niet om mijn best te blijven doen. Dat is alles :)
ivylady93 schreef:
16-06-2020 16:58
Ik denk dat sommige hier niet begrijpen dat een hond meer nodig heeft dan eten en drinken en een slaapplek. Ik zelf heb al jaren honden en zie dat elk van deze rassen veel liefde, aandacht en vooral beweging nodig heeft. Zij willen echt niet de hele dag op n kamertje zitten. Ik ben bezorgd en opzoek naar tips waarbij ik deze mensen misschien kan helpen, of gewoon hun vertrouwen kan winnen en deze hond een paar keren mag uitlaten en kennis kan laten maken met andere honden. Er is al eens iemand langs geweest bij ze die hen wat beter kende en er is niks mis qua gezondheid of gedrag van de hond. Ik snap dat deze mensen zelf over hun hond mogen bepalen, maar dat weerhoudt mij simpelweg niet om mijn best te blijven doen. Dat is alles :)
Ik zou vooral uitkijken dat ze de politie niet bellen wegens lastigvallen, want jij gaat veel te ver in wat jij allemaal wil, klinkt ook niet gezond dat je er zo mee bezig bent.
Een hond die rete-agressief is naar andere honden kan je bijvoorbeeld met een muilkorf nog gewoon uitlaten. Natuurlijk is het belangrijk voor dieren om voldoende beweging te krijgen. Ik vind het ook mishandeling om ze dat te onthouden. Probleem is alleen dat de wetgever er anders over denkt - en dat heeft er alles mee te maken dat de overheid de boeren van de bio-industrie de hand boven het hoofd houdt. Ik vind het een schande, maar meer dan bewust consumeren, goed zijn voor mijn eigen dieren en organisaties steunen die opkomen voor dierenrechten valt er niet aan te doen.

Bij het gezin waar dit topic over gaat, valt hooguit iets te bereiken als er iemand een goede band met ze zou hebben, je vangt nou eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn. Maar kennelijk zijn die mensen erg op zichzelf. Dan houdt het helaas op.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
ivylady93 schreef:
16-06-2020 16:58
Ik denk dat sommige hier niet begrijpen dat een hond meer nodig heeft dan eten en drinken en een slaapplek. Ik zelf heb al jaren honden en zie dat elk van deze rassen veel liefde, aandacht en vooral beweging nodig heeft. Zij willen echt niet de hele dag op n kamertje zitten.
De wet denkt daar anders over. En jij weet helemaal niet of een hond dat wel of niet wil, je projecteert je eigen gevoelens naar een dier en dat is nooit handig.

Hoe dan ook, je kunt hier niks mee.
En eerlijk, als ik jouw buurvrouw was had ik je -als je bij mij aan de deur kwam met je klachten- onmiddellijk rechtsomkeert laten maken. Ik hou niet van dat gebemoei.
Sheepy78 schreef:
16-06-2020 17:01
Ik zou vooral uitkijken dat ze de politie niet bellen wegens lastigvallen, want jij gaat veel te ver in wat jij allemaal wil, klinkt ook niet gezond dat je er zo mee bezig bent.
Niemand valt hen lastig? In totaal ben ik zelf 3 keer aan de deur geweest verspreid over een halfjaar, puur uit bezorgdheid? En te ver in wat ik allemaal wil? Ik wil alleen die hond voor ze uitlaten aangezien ze zelf geen tijd hebben. Als zoiets dagelijks voor je neus gebeurd vind ik het niet gek dat ik me er mee bezig houd.
ivylady93 schreef:
16-06-2020 17:07
Niemand valt hen lastig? In totaal ben ik zelf 3 keer aan de deur geweest verspreid over een halfjaar, puur uit bezorgdheid? En te ver in wat ik allemaal wil? Ik wil alleen die hond voor ze uitlaten aangezien ze zelf geen tijd hebben. Als zoiets dagelijks voor je neus gebeurd vind ik het niet gek dat ik me er mee bezig houd.
Focus je op wat anders. Je hebt al nee te horen gekregen.
ivylady93 schreef:
16-06-2020 17:07
3 keer in een half jaar vind ik veel, ze geven aan dat je de hond niet voor ze hoeft uit te laten en willen duidelijk niets met je te maken hebben, laat die mensen en honden met rust en richt je op je eigen leven.
TsumTsum schreef:
15-06-2020 22:35
Ik vind het zielig. Ooit een buurman gehad en die hond kwam niet verder dan de achtertuin, de brandgang en een klein grasveldje. Op een gegeven moment toch op aan gesproken en toen kreeg de hond eindelijk wat meer lichaamsbeweging.
Serieus? Mijn buren weten echt niet wanneer en hoe vaak ik met de hond loop en waarnaar toe, en hoe oud de hond is. Zou wat zijn zeg als iemand me daarop aansprak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven