Zoontje zelfde naam als vader (familie traditie)

27-06-2020 13:12 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!
Wat vinden jullie..

Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).

Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".

Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.

De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.

Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
Susan schreef:
28-06-2020 13:13
Ik weet niet of ik het al meteen bij de zwangerschap zou aankaarten bij schoonfamilie. Mijn ervaring is dat mensen zich, als de baby er nog niet is, veel meer geroepen voelen om zich met de naam te bemoeien dan als de naam eenmaal een voldongen feit is. Dan zit je straks je hele zwangerschap lang met een drammende schoonvader die meent dat hij inspraak heeft.
Of gewoon niet zeggen wat het wordt? Hoewel ik "we kiezen zelf een naam" ook duidelijk genoeg vind om inspraak af te kappen.
Soldanella schreef:
28-06-2020 11:38
In de podcast die ik eerder postte is daar een mooi voorbeeld van. Een kind was vernoemd naar de vader van de vader, zeg bv. Piet. Toen de vader van de moeder aan de beurt was om te vernoemen, en die heette ook Piet, toen werd dat kind dus ook Piet genoemd. Dus zo had je 2 Pieten in een gezin. Als je heel streng in de vernoemingsleer was, deed je dat blijkbaar. Al denk ik niet dat veel mensen dat gedaan hebben.

Inderdaad. Mijn vader en zijn broer hebben dus een naam die bijna compleet hetzelfde is met maar een letter verschil.
Bv Peter en Pieter. Dat moest zo ivm vernoemen.
Maar daardoor hebben mijn vader en mijn oom dus allebei een compleet verschillende roepnaam die in niks lijkt op hun eerste voornaam.
Zo deed men dat toen inderdaad. Vandaar de roepnamen in Nederland.
Quincy2 schreef:
27-06-2020 13:16
In jouw familie is het geen traditie,.dus waarom telt dat niet?

Ik zou dit echt niet doen. Al was het een leuke naam. Wat de voorouders van je man gedaan hebben is hun zaak, maar nu heb jij ook inspraak.

En Herman of Harry voor een baby? Nee.
Echt. Wat vreselijk ouderwets dat die man denkt dat zijn wil hierin voorgaat. En dan die druk van schoonfamilie die denken dat ze voorrang hebben op de namen. Zo ontzettend patriarchaal. Ik zou afknappen. Op man en op zijn familie.
anoniem_644b5c223f66b wijzigde dit bericht op 28-06-2020 15:41
21.99% gewijzigd
Aardvarkje schreef:
27-06-2020 14:25
Het is nu nog een beetje ver weg dus we grappen nog een beetje. Dan zegt hij dat ik best met andere voorstellen mag komen, maar het wordt uiteindelijk toch herman paul.
Hihihihi 'alles is grappig maar uiteindelijk ben ik de baas' is wat hij zo ongeveer zegt. Wat onaantrekkelijk. Dat vrouwen een natte plasser krijgen van zulke types vind ik al verbazingwekkend.
Susan schreef:
28-06-2020 13:13
Ik weet niet of ik het al meteen bij de zwangerschap zou aankaarten bij schoonfamilie. Mijn ervaring is dat mensen zich, als de baby er nog niet is, veel meer geroepen voelen om zich met de naam te bemoeien dan als de naam eenmaal een voldongen feit is. Dan zit je straks je hele zwangerschap lang met een drammende schoonvader die meent dat hij inspraak heeft.
Goed punt
Geen roepnamen in het buitenland? Bill Clinton heet eigenlijk William... Dick Cheney heet Richard. Ik ken meerdere Tommen die Thomas heten.
Het leven is niet eerlijk
Aardvarkje schreef:
28-06-2020 10:16
Als het een meisje wordt krijgt ze een tweede naam van mijn kant. Gewoon omdat we die naam mooi vinden.

Maar wat vinden jullie van het idee dat een kindje drie namen heeft en andere kindje twee namen binnen het gezin? Ik vraag me af of dat niet vreemd is? Zijn er onder jullie die dit gedaan hebben of kennen?

In onze familie zijn drie namen heel gebruikelijk. Twee jongens hebben dezelfde eerste voornaam en andere tweede naam, die worden ook volledig zo genoemd. Maar allebei spreek je ze uit als drie lettergrepen. Beide hebben een broer die gewoon één naam heeft. Een nichtje wordt ook met beide voornamen aangesproken, hoewel het ook vaak zat afgekort wordt.

De rest van ons doet het gewoon met één voornaam. Maar eerlijk is eerlijk; ik heb er drie en alledrie hebben ze drie lettergrepen. Als je ze alledrie moet gebruiken is het eten koud tegen de tijd dat je ze aan elkaar geplakt hebt.

Dus mocht je toch gaan voor een combi, houdt dan beide namen kort. Harm-Paul is net zo makkelijk als Peter en Jan-Willem is net zo lang als Frederik . Maar Herman Frederik Marinus, nou, succes ermee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Onze dochter heeft als tweede naam de tweede naam van schoonmoeder. Als vernoeming en de naam was prima. Ik vind Paul trouwens oprecht een leuke naam, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een hele leuke vierjarige Paul ken.
SanneH01 schreef:
28-06-2020 11:59
Vind het nogal narcistisch om je kind naar jezelf te noemen en er dan junior achter te plakken bah.

Als 2e naam zou ik het wel doen
Ja, dit dus. Ik vind het ook niks. Als tweede naam kan ik me prima voorstellen als dat je eigen keus is. Niet als het je opgedrongen wordt. En dan was ik denk voor Herm gegaan. Of Harmen of Harm.
Lachattenoir schreef:
28-06-2020 15:22
Hihihihi 'alles is grappig maar uiteindelijk ben ik de baas' is wat hij zo ongeveer zegt. Wat onaantrekkelijk. Dat vrouwen een natte plasser krijgen van zulke types vind ik al verbazingwekkend.

Eens.
Als jullie al gewoon de traditie volgen dat jouw man de achternaam van zijn vader heeft en jullie kinderen de achternaam van je man dan heb je volgens mij al ruimschoots eer betoond aan de mannelijke afstammingslijn. Ik zou me echt niet verplicht voelen om dan ook nog met de voornaam een compromis te sluiten. Het aanstaande kind wordt een zoon van jou en je man, met een eigen toekomst, aan twee kanten grootouders en dan is er ook nog eens jullie eigen smaak. Er is echt geen enkele reden waarom zo'n man zeggenschap zou kunnen claimen over de naam, tenzij jullie een stapje terug doen en hem die macht in handen geven. Ik zou er gewoon heel duidelijk over zijn dat jullie zelf een naam kiezen en verder niet meer in discussie gaan. Of zoals iemand anders ook al zegt, de boot afhouden en hem dan na de geboorte voor een voldongen feit stellen.
foechoer wijzigde dit bericht op 28-06-2020 22:03
1.19% gewijzigd
Mijn vader heeft kleinkinderen van twee van zijn drie dochters, allemaal met andere achternamen dan de zijne. Hij is supertrots als er in de voornamen een vernoeming naar hem verwerkt zit, maar no way dat hij dat zou eisen of beledigd is als de jonge ouders een andere keuze hebben gemaakt.
Foechoer schreef:
28-06-2020 21:58
Als jullie al gewoon de traditie volgen dat jouw man de achternaam van zijn vader heeft en jullie kinderen de achternaam van je man dan heb je volgens mij al ruimschoots eer betoond aan de mannelijke afstammingslijn. Ik zou me echt niet verplicht voelen om dan ook nog met de voornaam een compromis te sluiten. Het aanstaande kind wordt een zoon van jou en je man, met een eigen toekomst, aan twee kanten grootouders en dan is er ook nog eens jullie eigen smaak. Er is echt geen enkele reden waarom zo'n man zeggenschap zou kunnen claimen over de naam, tenzij jullie een stapje terug doen en hem die macht in handen geven. Ik zou er gewoon heel duidelijk over zijn dat jullie zelf een naam kiezen en verder niet meer in discussie gaan. Of zoals iemand anders ook al zegt, de boot afhouden en hem dan na de geboorte voor een voldongen feit stellen.
Precies dit.
Mijn man heeft ook dezelfde naam als zijn vader. Hierdoor heeft mijn schoonvader bij de apotheek een keer mijn mans medicatie meegekregen ipv die van hem. Zag hij ook nog maar net op tijd want die doosjes leken best op elkaar maar het is heel andere medicatie.

Mijn schoonvader is enorm opdringerig maar weet gelukkig wel dat de namen van onze kinderen niet zijn terrein zijn. En dat wil wat zeggen, want hij wil altijd alles weten tot en met onze geldzaken aan toe (heeft hij pech want gaat hem niet aan) maar zelfs hij heeft nooit gezegd/gevraagd/geëist dat ons nageslacht een bepaalde naam moet krijgen.
Hier ook vernoemd,2e en 3e naam.
Eerste naam zou ik echt niet doen. Het is jullie kind, jij hebt ook inspraak!
Lachattenoir schreef:
28-06-2020 15:22
Dit ja. Zulke mannen zijn rode vlaggen.
Oei, samen met Jos vind ik Herman de lelijkste naam die je een kind kan geven.
Ouderwets, knullig en seksloos
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
29-06-2020 09:46
Oei, samen met Jos vind ik Herman de lelijkste naam die je een kind kan geven.
Ouderwets, knullig en seksloos

En Bert.
Ik vind Paul echt een leuke naam.
Poppy_del_Rio schreef:
29-06-2020 09:48
En Bert.
En Joop en Henk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven