Vraag het de mods, deel 2.
maandag 22 juni 2020 om 15:05
En dan zitten we ineens in deel 2!
Tot op heden vinden wij het een succes, en hopen jullie ook. Voorlopig gaan we dus nog even door. Wij vinden het erg prettig dat we op deze manier de discussie kunnen voeren. Hoe hebben jullie de afgelopen weken ervaren?
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Originele OP:
overig/vraag-het-de-mods/list_messages/463036
Nieuwe punten:
Reden van anonimiseren.
Update:
Het nieuwe banbeleid en topic.
overig/bantopic-2-0/list_messages/465162
Het nieuwe meld systeem.
overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163
Update:
Beste forummers,
Er is nogal wat controverse ontstaan over napraat en napraat 2.0. We hadden er in eerste instantie voor gekozen om het napraten puur bij 2.0 te laten plaatsvinden maar bij nader inzien levert dit niet het voor ons gewenste effect op. Daarom kiezen we er alsnog voor om het napraten in beide topics voorlopig toe staan.
Daarbij willen wij ook nog even heel duidelijk maken dat het openen van 2.0 niet was om de vaste napraters te straffen. Er is dus ook geen vrijbrief gegeven vanuit ons om de vaste napraters te provoceren of om 'op de man' te gaan. En daarbij dat het nieuwe napraat topic (2.0) niet een aanleiding mag zijn om volledig los te gaan. Wij zullen dan ook strak gaan modereren op 'op de man' en in 2.0 offtopic. Forummers die proberen in één van beide topics de boel te verpesten voor elkaar kunnen ook een ban verwachten.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Tot op heden vinden wij het een succes, en hopen jullie ook. Voorlopig gaan we dus nog even door. Wij vinden het erg prettig dat we op deze manier de discussie kunnen voeren. Hoe hebben jullie de afgelopen weken ervaren?
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Originele OP:
overig/vraag-het-de-mods/list_messages/463036
Nieuwe punten:
Reden van anonimiseren.
Update:
Het nieuwe banbeleid en topic.
overig/bantopic-2-0/list_messages/465162
Het nieuwe meld systeem.
overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163
Update:
Beste forummers,
Er is nogal wat controverse ontstaan over napraat en napraat 2.0. We hadden er in eerste instantie voor gekozen om het napraten puur bij 2.0 te laten plaatsvinden maar bij nader inzien levert dit niet het voor ons gewenste effect op. Daarom kiezen we er alsnog voor om het napraten in beide topics voorlopig toe staan.
Daarbij willen wij ook nog even heel duidelijk maken dat het openen van 2.0 niet was om de vaste napraters te straffen. Er is dus ook geen vrijbrief gegeven vanuit ons om de vaste napraters te provoceren of om 'op de man' te gaan. En daarbij dat het nieuwe napraat topic (2.0) niet een aanleiding mag zijn om volledig los te gaan. Wij zullen dan ook strak gaan modereren op 'op de man' en in 2.0 offtopic. Forummers die proberen in één van beide topics de boel te verpesten voor elkaar kunnen ook een ban verwachten.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2020 09:00
Reden: Update
Reden: Update
84.18% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

dinsdag 14 juli 2020 om 16:09
Jezus, dat mens heeft zeven berichten geschrevenmadamzonderm schreef: ↑14-07-2020 16:06Hoe lang duurt de ban als iemand drie keer de onnodig de OP wist?

Ben je op kruistocht of zo?
dinsdag 14 juli 2020 om 16:20
Ja, waarvan drie gewiste OP's zijn.Lady*Voldemort schreef: ↑14-07-2020 16:09Jezus, dat mens heeft zeven berichten geschreven![]()
Ben je op kruistocht of zo?

Je kan aanvoeren dat een ban zwaar is, best redelijk. Maar dan vraag ik me af of die regel er moet zijn zoals die er is.

dinsdag 14 juli 2020 om 16:23
madamzonderm schreef: ↑14-07-2020 16:20Ja, waarvan drie gewiste OP's zijn.Ze zijn vandaag gewist. Ik had in een of twee topics gereageerd en vind het zonde van de topics.
Je kan aanvoeren dat een ban zwaar is, best redelijk. Maar dan vraag ik me af of die regel er moet zijn zoals die er is.
Jij bent nogal van 'dit zijn de regels, daar moet je je aan houden, en als ik zie dat jij je niet aan de regels houdt dan zal ik de toezichthouders daar op wijzen'?
dinsdag 14 juli 2020 om 16:24
Afschuwelijk.madamzonderm schreef: ↑14-07-2020 16:20Ja, waarvan drie gewiste OP's zijn.Ze zijn vandaag gewist. Ik had in een of twee topics gereageerd en vind het zonde van de topics.
dinsdag 14 juli 2020 om 16:43
Niet per se. Ik vind wel dat in beginsel OP's moeten blijven staan tenzij bijvoorbeeld privacy in het geding is. Ze opende drie topics over vergelijkbare dingen in zo'n twee weken tijd. Wiste er twee. Iemand vroeg in een derde of ze die ook ging wissen zonder er iets over te zeggen. En wiste de derde. Mensen delen hun verhaal, ze vraagt erop door en verwijdert dan OP's. Ik vind dat niet tof. Komen die topics weer van haar?
Maar er is wat voor te zeggen dat ze niet wist dat OP's wissen niet mag op dit forum en een ban overdaad is.

dinsdag 14 juli 2020 om 16:46
Ik vind dat waarschuwen/bannen ivm een verwijderde OP heel flauw. Net zoals ik het ook flauw vindt dat mensen die per ongeluk de OP quoten een waarschuwing/ban krijgen. Nog flauwer vind ik het staffen of klikken van een verwijderde of gequote OP.
Maar dat is mijn mening. Het zijn de regels van het forum natuurlijk, klaar. Maar waarom zou je mensen die zulke flauwe regels overtreden aangeven?
Maar dat is mijn mening. Het zijn de regels van het forum natuurlijk, klaar. Maar waarom zou je mensen die zulke flauwe regels overtreden aangeven?

dinsdag 14 juli 2020 om 16:59
Laat het los. Jammer van je ongetwijfeld zeer waardevolle aanbevelingen, maar er zijn erger dingen.madamzonderm schreef: ↑14-07-2020 16:43Niet per se. Ik vind wel dat in beginsel OP's moeten blijven staan tenzij bijvoorbeeld privacy in het geding is. Ze opende drie topics over vergelijkbare dingen in zo'n twee weken tijd. Wiste er twee. Iemand vroeg in een derde of ze die ook ging wissen zonder er iets over te zeggen. En wiste de derde. Mensen delen hun verhaal, ze vraagt erop door en verwijdert dan OP's. Ik vind dat niet tof. Komen die topics weer van haar?
Maar er is wat voor te zeggen dat ze niet wist dat OP's wissen niet mag op dit forum en een ban overdaad is.
dinsdag 14 juli 2020 om 17:07
Alleen mods (en CM denk ik) kan de topictitel aanpassen. Als de OP weg is en we willen [Geen OP] in de topictitel dan moeten de mods het wel weten. Dus dat is een reden.
Als iemand per ongeluk een OP verwijderd lijkt het me prima als iemand, misschien een mod, zegt dat OP's verwijderen niet mag. Wellicht zonder waarschuwing.
Maar liever niet 3+ topics openen en dan de OP verwijderen. Ik vind dat de keuze voor het openen bewust gemaakt moet worden. In die zin vind ik de regel niet flauw. Alleen lastig te bedenken wat de 'gevolgen' moeten zijn.
Als iemand per ongeluk een OP verwijderd lijkt het me prima als iemand, misschien een mod, zegt dat OP's verwijderen niet mag. Wellicht zonder waarschuwing.
Maar liever niet 3+ topics openen en dan de OP verwijderen. Ik vind dat de keuze voor het openen bewust gemaakt moet worden. In die zin vind ik de regel niet flauw. Alleen lastig te bedenken wat de 'gevolgen' moeten zijn.
dinsdag 14 juli 2020 om 17:10
Misschien is dat het best. Mijn vraag ligt er, dat is genoeg. Andere aanbevelingen waren denk ik waardevoller dan de mijne. Eens met dat er ergere dingen zijn.Lady*Voldemort schreef: ↑14-07-2020 16:59Laat het los. Jammer van je ongetwijfeld zeer waardevolle aanbevelingen, maar er zijn erger dingen.

woensdag 15 juli 2020 om 10:51
Gisteren heb ik een ban gekregen voor 'schelden' terwijl ik het woord 'kansenparel' gebruikte. Schelden gebeurt m.i. tussen 2 personen, dit was gewoon een aanduiding over een persoon wat de dag ervoor al flink besproken was door zijn bijzondere filmpje. Bovendien is het een genderneutraal en afkomstneutraal woord.ModeratorViva schreef: ↑02-07-2020 18:33We gaan zeker geen verboden woordenlijst maken. Ik denk dat iedereen wel weet wat echt niet kan en wat in sommige gevallen wel moet kunnen.
Hetzelfde met de smileys, ook hierin in context belangrijk.
Op mijn vraag via mail waarom, werd geen antwoord gegegeven.
Dit had ik gemaild:
Voor er bannen worden uitgedeeld op verboden woorden zou die verboden woordenlijst eerst gepubliceerd moeten worden naar mijn mening.
Ook wordt er al wekenlang nonstop ordinair geschoffeerd en gescholden zonder enige ingreep (ik staf daar ook niet voor omdat ik vind dat het meer zegt over de ordinaire schelders dan over de rest)
Waarom niet gewoon een waarschuwing plaatsen in het topic zelf ipv gelijk bannen?
En waarom hebben jullie het linkje van de column ook verwijderd? Is dat ook al verboden?

woensdag 15 juli 2020 om 11:22
Ik begrijp dan weer niet dat je het woord kansenparel gebruikt om een persoon aan te duiden zonder dat je je bewust bent van de negatieve connotatie. Het is een scheldwoord en stigmatiserend.redbulletje schreef: ↑15-07-2020 10:51Gisteren heb ik een ban gekregen voor 'schelden' terwijl ik het woord 'kansenparel' gebruikte. Schelden gebeurt m.i. tussen 2 personen, dit was gewoon een aanduiding over een persoon wat de dag ervoor al flink besproken was door zijn bijzondere filmpje. Bovendien is het een genderneutraal en afkomstneutraal woord.
Dit had ik gemaild:
Voor er bannen worden uitgedeeld op verboden woorden zou die verboden woordenlijst eerst gepubliceerd moeten worden naar mijn mening.
Ook wordt er al wekenlang nonstop ordinair geschoffeerd en gescholden zonder enige ingreep (ik staf daar ook niet voor omdat ik vind dat het meer zegt over de ordinaire schelders dan over de rest)
Waarom niet gewoon een waarschuwing plaatsen in het topic zelf ipv gelijk bannen?
En waarom hebben jullie het linkje van de column ook verwijderd? Is dat ook al verboden?

woensdag 15 juli 2020 om 11:33
Dat van een waarschuwing zou inderdaad volgens de nieuwe banregels eerst gebeuren. Eerst een persoonlijke waarschuwing of in het topic een waarschuwing. Blijkbaar wordt hier al gelijk van afgeweken.redbulletje schreef: ↑15-07-2020 10:51Gisteren heb ik een ban gekregen voor 'schelden' terwijl ik het woord 'kansenparel' gebruikte. Schelden gebeurt m.i. tussen 2 personen, dit was gewoon een aanduiding over een persoon wat de dag ervoor al flink besproken was door zijn bijzondere filmpje. Bovendien is het een genderneutraal en afkomstneutraal woord.
Dit had ik gemaild:
En tja wat wel en niet als schelden wordt uitgelegd blijft gokken denk ik. Zal wel te maken hebben met het feit of iemand wel of niet zo kinderachtig is om te staffen.

woensdag 15 juli 2020 om 11:46
Er is nog steeds geen verboden woordenlijst, maar het was heel duidelijk dat je dit niet positief bedoelde, maar er een bepaalde kant mee op wilde.redbulletje schreef: ↑15-07-2020 10:51Gisteren heb ik een ban gekregen voor 'schelden' terwijl ik het woord 'kansenparel' gebruikte. Schelden gebeurt m.i. tussen 2 personen, dit was gewoon een aanduiding over een persoon wat de dag ervoor al flink besproken was door zijn bijzondere filmpje. Bovendien is het een genderneutraal en afkomstneutraal woord.
Dit had ik gemaild:
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
woensdag 15 juli 2020 om 11:48
Even los van deze situatie, jij weet niet of iemand al een waarschuwing heeft gehad. Dus dan kun je gaan zeggen dat we afwijken van de regels, maar dat weet je helemaal niet.Abyss schreef: ↑15-07-2020 11:33Dat van een waarschuwing zou inderdaad volgens de nieuwe banregels eerst gebeuren. Eerst een persoonlijke waarschuwing of in het topic een waarschuwing. Blijkbaar wordt hier al gelijk van afgeweken.
En tja wat wel en niet als schelden wordt uitgelegd blijft gokken denk ik. Zal wel te maken hebben met het feit of iemand wel of niet zo kinderachtig is om te staffen.

woensdag 15 juli 2020 om 11:56
Ik zelf ben niet gewaarschuwd, dus weet ik dan weer wel. En volgens mij geeft Redbulletje hetzelfde aan, als ze zegt "gelijk bannen" . Maar goed of ze een uur daarvoor toch een waarschuwing heeft gehad weet ik niet. Alleen zou dan de verontwaardiging van Redbulletje dan een beetje apart zijn als dat wel zo was geweest.ModeratorViva schreef: ↑15-07-2020 11:48Even los van deze situatie, jij weet niet of iemand al een waarschuwing heeft gehad. Dus dan kun je gaan zeggen dat we afwijken van de regels, maar dat weet je helemaal niet.

woensdag 15 juli 2020 om 11:57
Dus een negatieve omschrijving geven is verboden?ModeratorViva schreef: ↑15-07-2020 11:46Er is nog steeds geen verboden woordenlijst, maar het was heel duidelijk dat je dit niet positief bedoelde, maar er een bepaalde kant mee op wilde.
Ik scheld niet, volgens mij zelfs nooit. En dat hele topic staat vol gescheld en geschoffeer terwijl dat gewoon mag en kan?
Waarom afwijken van het plan eerst te waarschuwen?
Bovendien ben ik anoniem gestaft ipv dat iemand hier is komen melden dat ze me een ban wilden aannaaien.

woensdag 15 juli 2020 om 11:59
Nee, ik heb geen waarschuwing gehad.Abyss schreef: ↑15-07-2020 11:56Ik zelf ben niet gewaarschuwd, dus weet ik dan weer wel. En volgens mij geeft Redbulletje hetzelfde aan, als ze zegt "gelijk bannen" . Maar goed of ze een uur daarvoor toch een waarschuwing heeft gehad weet ik niet. Alleen zou dan de verontwaardiging van Redbulletje dan een beetje apart zijn als dat wel zo was geweest.
Vind kansenparel nog een zeer milde uitdrukking voor het persoon wat de hele avond er voor al in negatieve bewoordingen over de tong ging in dat topic.

woensdag 15 juli 2020 om 11:59
Paar weken terug riep iemand, hou je bek..redbulletje schreef: ↑15-07-2020 11:57Dus een negatieve omschrijving geven is verboden?
Ik scheld niet, volgens mij zelfs nooit. En dat hele topic staat vol gescheld en geschoffeer terwijl dat gewoon mag en kan?
Waarom afwijken van het plan eerst te waarschuwen?
Bovendien ben ik anoniem gestaft ipv dat iemand hier is komen melden dat ze me een ban wilden aannaaien.
Dat zal wel niet negatief bedoelt zijn denk ik, want daar stond geen waarschuwing/ban op.

woensdag 15 juli 2020 om 12:02
redbulletje schreef: ↑15-07-2020 11:57
Anoniem staffen is nog steeds niet verboden (nee, ik was het niet) dus dat is geen enkel excuus waarom jouw ban dan onterecht zou zijn.

woensdag 15 juli 2020 om 12:13
Maar dat is toch geen neutrale negatieve omschrijving zoals "stomkop" of "hufterlul"? Iemand zegt in de context van een debat over racisme iets wat je irriteert en jij noemt hem daarom een "kansenparel", insinuerend obv zijn huidskleur dat hij wel naar NL zal zijn gekomen om te profiteren en dus onterecht kansen heeft gehad en nu ook nog gaat lopen zeiken.
Vergelijkbaar met iets waar een andere forummer laatst een ban voor kreeg, namelijk zeggen dat veel poc in NL in villa's wonen of zo

woensdag 15 juli 2020 om 12:18
Wat is met dat laatste mis dan? Wat is er banwaardig aan? Geen idee of het waar is, maar dat is niet negatief toch?Murrmurr schreef: ↑15-07-2020 12:13Maar dat is toch geen neutrale negatieve omschrijving zoals "stomkop" of "hufterlul"? Iemand zegt in de context van een debat over racisme iets wat je irriteert en jij noemt hem daarom een "kansenparel", insinuerend obv zijn huidskleur dat hij wel naar NL zal zijn gekomen om te profiteren en dus onterecht kansen heeft gehad en nu ook nog gaat lopen zeiken.
Vergelijkbaar met iets waar een andere forummer laatst een ban voor kreeg, namelijk zeggen dat veel poc in NL in villa's wonen of zo
Kansenparel past wat mij betreft prima bij iemand die zich laat subsidieren om zulke onzin op tv uit te mogen braken. Zou evengoed gelden indien de persoon in kwestie blank was geweest. Het woord is afkomst en genderneutraal.

woensdag 15 juli 2020 om 12:20
Dar vraag ik me af.redbulletje schreef: ↑15-07-2020 12:18Zou evengoed gelden indien de persoon in kwestie blank was geweest.

woensdag 15 juli 2020 om 12:20
Ik vind het niet raar als er op een tendens gemodereerd wordt, wat vervolgens wordt gekoppeld aan een aanleiding. De aanleidingen (de aangehaalde posten) zijn dan per situatie verschillend en zijn dan als een op zichzelf staand feit niet altijd even zwaar en even vergelijkbaar. Dat hoeft volgens mij ook niet.

woensdag 15 juli 2020 om 13:59
Beste, mijn eerste punt is nog steeds steekhoudend.-Shifty- schreef: ↑13-07-2020 09:33Als je eerste punt verre van steekhoudend was ga je het nu maar overdrijven om er alsnog een punt van proberen te maken? Er werd zeker niet gescholden en er werd ook zeker niet lollig over gedaan. Er werd geconstateerd dat iemand racistische uitlatingen deed en er werd over gediscussieerd hoe racistisch ze waren en waar je dat dan op baseert, zonder daar het oorspronkelijke topic zelf mee lastig te vallen. Exact waar napraat voor is bedoeld.
En exact zoals nu forummers een mening hebben over jouw uitlatingen. Waar dit topic dan weer niet voor bedoeld is; dus voel je hartstikke welkom om jouw mening in napraat te komen geven.
Ten tweede, ik bedoelde niet dat er op pjk werd gescholden tijdens deze discussie, maar wel dat dit bon ton was in dit topiic.
Hoe vaak zijn er ginds niet sneren, subtiele opmerkingen of ronduit beledigingen gemaakt naar andere leden? Dit niet erkennen is weinig anders dan je hoofd in het zand steken met de vrees dat je daarna niet langer populair zult zijn.
Jouw keuze.
Oh, ik moet de eerste forummer nog tegenkomen die mij neersabelt in het napraattopic.